Åttondelsfinal Mango-Geléklumpen

Här kan ni diskutera allt som hör EG Matchplay till.
Användarvisningsbild
Geléklumpen

Åttondelsfinal Mango-Geléklumpen

Inläggav Geléklumpen » lör 13 jul 2013, 21:38

Favorit i repris.
PM skickat.

Användarvisningsbild
Geléklumpen

Re: Åttondelsfinal Mango-Geléklumpen

Inläggav Geléklumpen » tor 18 jul 2013, 11:23

Ännu inget svar från Mango på pm:et...

Pinis

Inläggav Pinis » tor 18 jul 2013, 15:29

Mango informerad via Facebook
Never argue with a fool - they will drag you down to their level, then beat you with experience.

Användarvisningsbild
Geléklumpen

Inläggav Geléklumpen » sön 04 aug 2013, 16:45

Nu är min semester slut och inte ett pip från Mango.
De dagar jag kan nu när allt rullar igång igen är nog bara:
Lör 10:e
Lör 17:e
Sön 18:e

Pinis

Inläggav Pinis » mån 05 aug 2013, 13:08

En liten fågel viskade att matchen går på torsdag 8)
Frågan är: Var...?
Never argue with a fool - they will drag you down to their level, then beat you with experience.

Användarvisningsbild
Geléklumpen

Inläggav Geléklumpen » mån 05 aug 2013, 22:22

Torsdag blir det regn inte golf.
Senaste fågelviskningarna säger onsdag 15:00 på Bro Hof Castle Course.
Om jag hinner bli frisk till dess.

Mango

Inläggav Mango » ons 07 aug 2013, 23:53

Matchen spelades idag på just Bro Hof Castle.

Vilken service, vi kom till klubben oanmälda och de sorterade om i startfältet så vi skulle kunna spela vår match som en tvåboll, riktigt schysst.. Tjejen i receptionen sa: "Jaha, ska ni spela match, då fixar vi till det så här istället". Tack tack!

Litet rangepass och så stod vi där på första tee precis som förra året. Lottningen föll på mig att skriva referatet och Geleklumpen att slå ut först.

Klumpen fick 22 slag på mig...

1. Klumpen lägger ut sin drive lite kort bunkersystemet i ruffen och jag sätter en spoon mitt i sista bunkern innan fw. Båda slår fram sig till fw ca 130m kvar, jag fri sikt, Klumpen har ett träd mitt i linjen. Klumpen spelar fram sig vänster om trädet ca 30m kvar vänster om green. Jag slår mitt inspel till pinhigh men precis högerkant green. K slår en makalös pitch till metern och jag chippar in bollen till ungefär samma läge. Klumpen sätter sin putt för par och vi går vidare. K 1 upp

2. K slår upp sin hybrid på green och jag slår en punch till någon meter ifrån pinnen. K laggar sin putt till 1.5m och jag får min parputt. K sätter sin parputt. K 2 upp

3. K slår en halvmissad drive och jag slår en mosad spoon till 60m. K missar sitt transportslag en smula och efter ytterligare lite knack så vinner min parputt hålet. K 1 upp

4. M slår en rätt bra j8 men blir lite kort i linjen. K blir kort i wastelandet och missar sitt första försök att komma upp på green. Jag slår en bra chipp till 2m ungefär men bränner parputten så hålet delas på bogey och dubbelbogey.

5. M slår en hygglig drive precis kort om högra bunkern. K slicar ut sin drive i finruffen, transporterar vidare fint och ligger mitt i fw ca 130m från pin på tre. Jag försöker gå för det men trycker spoonen rakt ut höger och ligger pinhigh i ruffen. K slår sitt fjärdeslag lång vänster och ligger nästan på vägen vidare till nästa hål. Slår en chipp som inte kommer fram till green och får ytterligare et svårt läge. Jag slår en lobb till 1.5m och får hålet. A/S

6. Kommer ned till tee och konstaterar att hålet spelas klart enklare för dagen, ca 50m kortare (blå tee), hmm lämna två slag på hålet och 50m känns tufft. Tar ett dåligt beslut och slår en drive långt vänster trots att fw är bred som en normalstor drivingrange. K slår en slicead drive ned i wasten, spelar sig fint därifrån och ligger ok... Dags att leta på min boll. Hittar den med höga träd i vägen men bara 70m kvar till pinnen. Försöker slå över skogen men träffar grenar, faller ned mellan träden. K slår en duff som träffar stenarna och hoppar lite framåt, chippar därefter in bollen på green lite kort vänster om flagg. Jag står bland träden men fri sikt mot pinnen och slår en hygglig chipp. K puttar lite långt förbi hål men inom zon för att klara nästa putt. Jag har en 5m för par på skrå och lyckas hänga i den. Nu blev det press på K istället men han är kassaskåpssäker på greenerna. A/S

7. Jag slår en punchad sandare pinhigh några meter vänster om pinnen för uppförsputt. K nämner att han måste träffa wedgen lite dåligt för att ta av några meter, då blir den perfekt, dåligt träffar K och bollen återfinns inte i ruffen/skogen till höger. Efter ett försök från K att sätta bogeyputten så skänks hålet till mig. 1 upp till Mango
8. En perfekt drive ut från mig och en slicad drive ut kort i lättruffen för K. K transporterar fint fram bollen och slår tredjeslaget liiite långt förbi green och får en påskråkutförschipp. Jag sätter inspelet till några meter. K's chipp är grym och förklaras klar. Jag missar birdieputten. M 1 upp

9. En bra drive igen från mig. En slicad kort drive ned i första wasten för K som efter ytterligare två slag ligger lika som mig. Här har han dubbelslag så från det här läget spelar vi scratch. Jag funderar på att gå för det men lägger fram till 80m, K gör likadant. Jag träffar green hyggligt nära pin. K slår en topp ned i bunkern bakom flagg. M 2 upp

En lång härlig fika, njuta lite av solen och räkmackan, vi passar även på att släppa igenom en snabbare tvåboll.

10. En korvdrive från mig som klarar sig precis ut på fw. En korvdrive av K som ligger längst ut till höger lite i ruffen. K spelar fram sin boll till min och vi spelar lika fram tills inspelet. Jag får en lurig tvåputt för att vinna hålet men klarar det. M 3 upp

11. En bra punch till 7-8m vänster om pin för mig och ett slag rakt på flaggan för K men kort. K chippar upp på green. Jag laggar lite stelt fram min putt till ca 1m. K slår en putt som sticker lite i sidled som jag funderar på att skänka men låter K slå den och han missar. M 4 upp

12. Par3 igen. Jag slår en riktigt bra punch igen, rakt över pinnen och ser ut att vara nära men visar sig vara minst en klubba för lång. K berättar att hans vanliga adress när han spelar här är bergsknallen till höger men den här gången slår han rakt på pinnen och lägger sig nära. Lätt tvåputt för K och K tog tillbaka till 3 upp.

13. K har dubbelslag igen. Kort par5 med många möjligheter. K är på G och slår ut sig bra på fw. Jag funderar ett tag men tar drivern och slår en push ut i skogen, knackelinack, p-boll slås till ett bra läge. K spelar fram sin boll till ca 130m mitt i fw. Jag hittar min boll i klart spelbart läge och har haft lite tur, slår en skuren spoon upp på green. K slår sitt inspel lite kort i en gräsbunker, chippar upp sig lite lång. Jag sätter min birdie och K klarar bogey med fin puttning. M 3 upp.

14. Kort par4 nedför med vinden lite i ansiktet. K slår en hybrid kort skogen. M slår en skuren dålig drive som fastnar wasten. K spelar fram till 20m från pin men lite kort bunkern. Vi hittar min boll och den ligger tjockt och frodigt men bara 65m kvar, behöver flyga 45m ungefär, borde gå... Hugger för kung och fosterland men tar en elak studs i bakkant greenbunker och ned igen. K chippar in fint och ett bra bunkerslag måste presteras, tyvärr slår jag ett skitslag och bogey mot bogey ger vinst för K. M 2 upp.

15. Dubbelslag för K igen. Inte heller speciellt lång par5 men går att göra bort sig på. K slicar ut en drive i ruffen kort höger. Jag slår en j5 ut mot vänstersidan av fw. K trycker fram sin boll till vänstersidan av fw också fast en bit längre fram. Jag slår ett mindre bra transportslag och hamnar mask bakom skogen på högersidan men kan eventuellt gå över träden. K slår sitt tredjeslag kort om bunkrarna vid green och chippar därifrån upp kort på green. Flaggan står på nedre bortre platån. Jag lyckas gå över träden men hamnar också lite kort green och chip in till pin och har ett ok parläge. K puttar liite lång och jag hoppas på att han ska missa men K's puttning är pålitlig och jag torskar på par. M nu endast 1 upp.

16. K slår en bra hybrid mitt i fw. M funderar lite men väljer drivern och slår en bra drive till 50m kvar men bollen ligger i lätt ruff. K spelar fram och hamnar nära green men lite i ruffen mot wasten på högersidan. Därifrån chippar han in fint på green. Jag försöker studsa in bollen mot pinnen men missbedömmer hur hårt det är utanför green, kommer precis in... Delas på par och bogey. M 1 upp.

17. Nu är vi framme vid kanske de två bästa matchavslutningshålen på Bro Hof. K slår rakt mot pinnen men blir kort, ca 50m kort. M träffar green 7-8m höger om pinnen men pinhigh. K ska pitcha in men duffar fram bollen till 10-15m ifrån green och lite över en knöl. Jag tänker för mig själv ungefär så här "K chippar in och tvåputtar för en femma och jag tvåputtar för en trea, gameover...". K's tur att chippa och chippar........... i hål...... Ridå! :) A/S

18. K slår en hygglig drive med fade mot högersidan men safe vattnet. M tänker nu på förra årets debacle och tänker inte slå bollen i vattnet. Drar driven rakt mot rangen och hamnar på kullen ca 150m kvar.

Nähäpp... nu är jag trött, läggdags...

raggesteros

Inläggav raggesteros » tor 08 aug 2013, 00:02

:)
Nuclear-powered vacuum cleaners will probably be a reality in 10 years

Mango

Inläggav Mango » tor 08 aug 2013, 19:13

18. K slår en hygglig drive med fade mot högersidan men safe vattnet. Jag tänker nu på förra årets debacle och tänker inte slå bollen i vattnet, drar driven rakt mot rangen och hamnar på kullen ca 150m kvar. Nu bevakar jag noga vad som händer för det är K's tur att slå först. Jag vandrar bort mot min boll men tittar hela tiden på K's procedur, siktar, ställer upp sig, provsvingar och snart kommer väl slaget? Jodå, nu slår han iväg bollen och den ser bra ut, bollen verkar flyga mot en uppläggningsyta.. Vad jag inte riktigt uppfattar från min vinkel är att bollen går den djärva linjen med fade.. Pushfade... Jag ser bollen i luften och tänker för en kort sekund att bollen inte kommer orka över och plums... Jag är inte övertygad om faktumet att bollen är i vattenhindret förrän jag ser plasket. Vad var det som just hände? Nu blev jag ännu mer intresserad, var skar bollen egentligen, vems tur är det nu? K verkar ha koll på läget och vandrar mot punkten där bollen skar. Jag går till min boll och konstaterar att jag haft tur, bollen ligger bra om än lite flyerrisk samt att bollen ligger i lut, bollen väl under fötterna... Nåja, en bra och lugn sving med fokus ska väl göra susen, en provsving som känns bra och iväg med bollen. Träffen känns bra men är inte helt övertygad om bollens öde förrän jag ser den i luften gå rakt mot pinnen. Nu är bara frågan om klubbvalet med avvägning för flyern är korrekt gjort. Bollen landar precis vid pinnen men rullar iväg en bit, attans... blir en riktigt tuff retur utför. Nu är det K's tur att slå sitt fjärdeslag och det går lite kort om green men bollen ligger torr med ca 15-20m till pinnen, chippen sitter stiff och borde egentligen skänkts men nu är allt på spel, vad som helst kan hända. K är sånär som klar på dubbelbogey tack vare ännu en grym chipp. Jag måste således tvåputta denna putt på ca 8m med rejält utförslut och dubbla break där missen till vänster kommer ta bollen långt ned på nästa platå för en garanterad treputt och om putten går lite långt till höger kommer missa breaket som tar tillbaka bollen till vänster mot hål... GAH! Finns helt enkelt inte annat än helt rätt fart och rätt linje, allt annat blir förmodligen delning och ut på ettan igen. Många tankar och jag tänker att nu är det fokus återigen som gäller och inget annat än här och nu och den här putten gäller. Jag tar ut siktet ordentligt och tar en provputt för känslan och så iväg med bollen... Tror både jag och K följer min putt väldigt noga nu... Den tar första breaket ut mot höger som tänkt... sedan andra breaket med vad det ser ut att vara rätt fart tillbaka in mot hål igen... Jag ser ut att ha lyckats... Bollen lägger sig ca 30-40cm från hål och jag är väldigt nöjd men det är inte över. Både jag och K har lite break i våra puttar och som sagt, lite ryckiga rörelser och vad som helst kan hända... K puttar hur stabilt som helst i sin putt, nästan sådär oberörd så jag blir fundersam på om det finns några känslor därinne, lite Jason Dufner över K.. Nu har jag min putt kvar, den där lilla putten, inte längre än en stor abborre som Zacke skulle sagt. K försöker sig på med en sista psykning att "den där lilla är för matchen"... Mmmm. Linjerar till och med upp bollen och drar sedan iväg putten mot hål... Och i hål!
En enorm lättnad i kroppen och debaclet förra året känns ok. Tack Geleklumpen för en kul match som bara blev roligare och roligare vartefter matchen gick.
Nu är det tydligen Primus jag ska möta... Kul! :)

Användarvisningsbild
Geléklumpen

Inläggav Geléklumpen » fre 09 aug 2013, 13:11

Tack Mango för matchen och referatet och grattis!

Jag tycker Mango hade grepp på hela matchen och är mest förvånad att han inte krossade mig, det borde inte vara så svårt... :lol:
Rätt kul att våra båda matcher avgjorts på samma sätt; med ett plask på 18:e.

En mycket fin dag på en mycket fin bana var det.

Mango

Inläggav Mango » tor 22 aug 2013, 18:19

Krossa dig? Skojare där... Jag är glad för vinsten och fick slita hund för den! :-D

Återgå till "EG Matchplay"