Tar tacksamt emot svingtips.

Lägg upp videoklipp på svingar och beskåda poesin i den vackra rörelsen.
Komf

Tar tacksamt emot svingtips.

Inläggav Komf » sön 11 jun 2017, 18:22

Hej!

Fick två filmer från dagens runda idag. En med järn och en drive.
Resultatet av dessa slag blev kanon, till skillnad från flertalet andra :D

Är det någon som har lite feedback på min sving så tar jag tacksamt emot den.

https://youtu.be/l5glHsNFx2k Järn 8

https://youtu.be/c58X0_p1axs Drive

/Johannes Tomt

Harry Friberg

Re: Tar tacksamt emot svingtips.

Inläggav Harry Friberg » sön 11 jun 2017, 18:57

Du håller ryggradsvinkeln bra i baksvingen.
11,6

Användarvisningsbild
Besserwizzer
Kontakt:

Inläggav Besserwizzer » tor 15 jun 2017, 07:47

Komf skrev:Hej!

/Johannes Tomt

Med järnet så ligger bollen för långt ifrån dig. Troligtvis för att du tycker att det blir "svårt" när den ligger närmre. Det beror på att du öppnar inte upp dig i tid dvs låter höften få vara lite mer "före" än händer armar vid bollträffen. Nu är de mer i "sync" vilket gör att det blir lite "trångt" vid träff och då vill man gärna flytta ut bollen. Kanke att du skall flytta fram bollen vid längre klubbor.
Follow througn är för kort i bollens rörelseriktning. Du vill gärna dra in armar/axel tidigt istället för att låta höger arm/axel följa efter bollen lite längre efter träffen.

Kolla här: https://www.youtube.com/watch?v=2dk5vqZ_7Zg
En fråga! Är du stabil med bollträff? Om så - varför ändra.
"Primus - EGs egna lilla Godwin - nu med "otenvibbar" "

Strömsborg

Inläggav Strömsborg » tor 15 jun 2017, 13:32

Komf skrev:Hej!

/Johannes Tomt

Hur brukar du missa? Slice, push, hook, pull?
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

Komf

Inläggav Komf » fre 16 jun 2017, 22:45

Tack för svar, vanligaste missen är pull eller en liten slice. Har dock jobbat bort värsta slicen som hängde med sen de första åren och lyckas numera hålla bollbanan ganska rak. Jag tar med mig din feedback och åker och tränar lite extra med det i åtanke i helgen.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » fre 30 jun 2017, 09:34

Kan du lägga upp samma utan slow motion också? Bra för att se dynamiken. Men jag är inne på samma som BW. Det ser väldigt bra ut i baksvingen men det ser inte ut som om du får en bra release. Känns som om det är för lite tryck i benen i starten på nedsvingen.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2017-07-24 Mina kommentarer om The Open, och lite glädje över formtopp!

Användarvisningsbild
Maniac

Inläggav Maniac » fre 30 jun 2017, 11:11

Besserwizzer skrev:Follow througn är för kort i bollens rörelseriktning. Du vill gärna dra in armar/axel tidigt istället för att låta höger arm/axel följa efter bollen lite längre efter träffen.

Håller med om detta, svingen stannar liksom av och du låter armarna "gå runt" kroppen vilket gör att det blir en lite pull/skärande rörelse och ineffektiv smashfaktor.

Tänk så här: så fort du träffar bollen så ska bålen, armarna och givetvis klubban "jaga efter" bollen MEN pga att du håller i skaftet och att svingrörelsen är cirkelformad så kommer ju klubban automatiskt att gå runt i svingbågen MEN den behöver ingen hjälp för att göra det 8-)

När bålen pekar mot målet så ska helst båda armarna vara fullt (eller nästan fullt) utsträckta, om vänsterarmen är böjd så har armarna gått snabbare än bålen, lugna ner armarnas aktiva inverkan i svingen och låt istället bålen vara drivande så kommer du få rätt position som jag beskrivit ovan.

Återkoppla gärna!

//M
Såhär tycker forumet om Maniac, generellt sett alltså!
"Jeeyy!!!!! Han är tillbaka!!
Mannen med de bästa tipsen och råden inom golf!
Woho!!"
"Maniac, forumets kung"

Harry Friberg

Inläggav Harry Friberg » fre 30 jun 2017, 14:53

Som ovan varit inne på så har du en liten chicken wing med vänsterarmen. VARFÖR du har detta kan ha en mängd orsaker, som lämpligen ett PRO kan rå bot på. Den vanligaste (OBS säger inte att detta gäller just dig), är att man försöker hålla emot ett svingsspår som ligger för en rejäl pull eller slice. Om du överdriver en chicken wing rejält så ser du ju hur klubban liksom styrs mot höger och en push.

Men som sagt, svingen ser i grunden fin ut och med lite finlir torde den bli riktigt bra.
11,6

Komf

Inläggav Komf » sön 09 jul 2017, 12:04

Anders skrev:Kan du lägga upp samma utan slow motion också? Bra för att se dynamiken. Men jag är inne på samma som BW. Det ser väldigt bra ut i baksvingen men det ser inte ut som om du får en bra release. Känns som om det är för lite tryck i benen i starten på nedsvingen.

Har tyvärr inte tillgång till original filmerna. Fick de skickade till mig av en vän. Får ge mig ut och filma mer helt enkelt.

Komf

Inläggav Komf » sön 09 jul 2017, 12:12

Maniac skrev:
Besserwizzer skrev:Follow througn är för kort i bollens rörelseriktning. Du vill gärna dra in armar/axel tidigt istället för att låta höger arm/axel följa efter bollen lite längre efter träffen.

Håller med om detta, svingen stannar liksom av och du låter armarna "gå runt" kroppen vilket gör att det blir en lite pull/skärande rörelse och ineffektiv smashfaktor.

Tänk så här: så fort du träffar bollen så ska bålen, armarna och givetvis klubban "jaga efter" bollen MEN pga att du håller i skaftet och att svingrörelsen är cirkelformad så kommer ju klubban automatiskt att gå runt i svingbågen MEN den behöver ingen hjälp för att göra det 8-)

När bålen pekar mot målet så ska helst båda armarna vara fullt (eller nästan fullt) utsträckta, om vänsterarmen är böjd så har armarna gått snabbare än bålen, lugna ner armarnas aktiva inverkan i svingen och låt istället bålen vara drivande så kommer du få rätt position som jag beskrivit ovan.

Återkoppla gärna!

//M

Det har jag faktiskt aldrig tänkt på tidigare, men ser det själv väldigt tydligt nu. Så tydligt att det är det enda jag kan tänka på nu för tiden :D . Jag har alltid gillat Stensons sving, och har alltid gillat hur han nästan pekar i bollriktningen efter träff. Är det en bra målbild att ha med sig?

Komf

Inläggav Komf » sön 09 jul 2017, 12:17

Harry Friberg skrev:Som ovan varit inne på så har du en liten chicken wing med vänsterarmen. VARFÖR du har detta kan ha en mängd orsaker, som lämpligen ett PRO kan rå bot på. Den vanligaste (OBS säger inte att detta gäller just dig), är att man försöker hålla emot ett svingsspår som ligger för en rejäl pull eller slice. Om du överdriver en chicken wing rejält så ser du ju hur klubban liksom styrs mot höger och en push.

Men som sagt, svingen ser i grunden fin ut och med lite finlir torde den bli riktigt bra.

Jag är inne på fjärde säsongen i år. Fram tills mitten på förra säsongen så var jag en notorisk sliceare. Så den största svingtanken jag har i huvudet är att inte få svingspåret utifrån och in. Bra dagar funkar det ok, dåliga dagar överkompenserar jag och drar riktigt tråkiga hookar.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » tis 11 jul 2017, 11:42

Komf skrev:
Harry Friberg skrev:Som ovan varit inne på så har du en liten chicken wing med vänsterarmen. VARFÖR du har detta kan ha en mängd orsaker, som lämpligen ett PRO kan rå bot på. Den vanligaste (OBS säger inte att detta gäller just dig), är att man försöker hålla emot ett svingsspår som ligger för en rejäl pull eller slice. Om du överdriver en chicken wing rejält så ser du ju hur klubban liksom styrs mot höger och en push.

Jag är inne på fjärde säsongen i år. Fram tills mitten på förra säsongen så var jag en notorisk sliceare. Så den största svingtanken jag har i huvudet är att inte få svingspåret utifrån och in. Bra dagar funkar det ok, dåliga dagar överkompenserar jag och drar riktigt tråkiga hookar.

Hur kompenserar du för slicarna?
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2017-07-24 Mina kommentarer om The Open, och lite glädje över formtopp!

Komf

Inläggav Komf » tor 13 jul 2017, 14:06

Flackare sving och inifrån och ut med svingspåret.

Återgå till "Svingvideo"