feedback från er kunniga

Lägg upp videoklipp på svingar och beskåda poesin i den vackra rörelsen.
Strömsborg

Re: feedback från er kunniga

Inläggav Strömsborg » sön 09 apr 2017, 22:54

Pepzpepz skrev:
Strömsborg skrev:De bra slagen då, hur ser de ut?

spikraka utan sidoskruv.

Man vill gärna ha en skruv åt na eller andra hållet. Raka slag är bra men det betyder också att man missar på båda hållen när man spelar dåligt.
Du kanske skulle ta ett lite svagare grepp, ställa upp en smula vänster och slå högerskruvar? I och med att din miss är en pull så har du sannolikt en liten utifrån och in-tendens, det är betydligt enklare att bara följa med den än att försöka kämpa emot.
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

Pepzpepz

Inläggav Pepzpepz » mån 10 apr 2017, 09:15

Strömsborg skrev:
Pepzpepz skrev:
Strömsborg skrev:De bra slagen då, hur ser de ut?

spikraka utan sidoskruv.

Man vill gärna ha en skruv åt na eller andra hållet. Raka slag är bra men det betyder också att man missar på båda hållen när man spelar dåligt.
Du kanske skulle ta ett lite svagare grepp, ställa upp en smula vänster och slå högerskruvar? I och med att din miss är en pull så har du sannolikt en liten utifrån och in-tendens, det är betydligt enklare att bara följa med den än att försöka kämpa emot.

blir till att testa!

tog för övrigt ett svagare grepp med drivern som resulterade att den gick rakt eller med svag draw- blir till att testa med järnen också.

tack för tipsen!

Strömsborg

Inläggav Strömsborg » tor 13 apr 2017, 08:26

Pepzpepz skrev:
Strömsborg skrev:
Pepzpepz skrev:
spikraka utan sidoskruv.

blir till att testa!

tog för övrigt ett svagare grepp med drivern som resulterade att den gick rakt eller med svag draw- blir till att testa med järnen också.

tack för tipsen!

Slog du draw betyder det att du började svinga inifrån och ut, eller att du redan gjorde det.
Det är viktigt att du vet dina tendenser, ta reda på vilket svingspår du egentligen har och renodla sedan den rörelsen.
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

Pepzpepz

Inläggav Pepzpepz » tor 13 apr 2017, 10:46

Strömsborg skrev:
Slog du draw betyder det att du började svinga inifrån och ut, eller att du redan gjorde det.
Det är viktigt att du vet dina tendenser, ta reda på vilket svingspår du egentligen har och renodla sedan den rörelsen.

har inifrån och ut med drivern.
men ofta rakt svingspår med långa järn.
Något utifrån och in med kortare järn.
enl trackman.

inkonsekvent så det står härliga till.

Pepzpepz

Inläggav Pepzpepz » sön 21 maj 2017, 19:56

Dagens runda på Haninge 43p
Detta var en plojdrive efter att ha slagit en hög fade som jag var missnöjd med

Njut av en 250m hook

https://www.instagram.com/p/BUW-JJyFrjI/

Nordan

Inläggav Nordan » ons 24 maj 2017, 15:55

Pepzpepz skrev:Dagens runda på Haninge 43p
Detta var en plojdrive efter att ha slagit en hög fade som jag var missnöjd med

Njut av en 250m hook

https://www.instagram.com/p/BUW-JJyFrjI/

Hmm, jag kan inte få igång den?
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Pepzpepz

Inläggav Pepzpepz » ons 24 maj 2017, 23:04

Märkligt.
La upp den igen.
Och en bra drive från dagens runda

https://www.instagram.com/p/BUfUZRGFSiW/

https://www.instagram.com/p/BUfUrJelikb/

Gay på banan

Inläggav Gay på banan » tor 25 maj 2017, 07:41

Bra swing

Pepzpepz

Inläggav Pepzpepz » tor 25 maj 2017, 11:06

Gay på banan skrev:Bra swing

tackar

Pepzpepz

Inläggav Pepzpepz » ons 24 jan 2018, 23:53

två nya filmer (i samma länk)

har jag inte klubban väldigt lågt bakom ryggen?

https://www.instagram.com/p/BeWQ1MVFyZN

Gay på banan

Inläggav Gay på banan » tor 25 jan 2018, 12:23

Pepzpepz skrev:två nya filmer (i samma länk)

har jag inte klubban väldigt lågt bakom ryggen?

https://www.instagram.com/p/BeWQ1MVFyZN

Nä. Snarare ett tecken på god rörlighet i axel/skulderpartiet. En sådan rörlighet jag vill ha.

Pepzpepz

Inläggav Pepzpepz » tor 25 jan 2018, 14:10

Gay på banan skrev:
Nä. Snarare ett tecken på god rörlighet i axel/skulderpartiet. En sådan rörlighet jag vill ha.

Åfan. Jag som upplever mig stel i just axlar. Men det är iof främst över huvudet. :)

Fick inspel om händerna igen och ser att de viker tidigt fortfarande. Vad blir effekterna av det ?

Pepzpepz

Inläggav Pepzpepz » fre 26 jan 2018, 23:27

Vad gör jag fel egentligen? Hög dynamisk loft men ingen direkt hög launch. AoA är positiv

Strömsborg

Inläggav Strömsborg » mån 29 jan 2018, 13:23

Pepzpepz skrev:
Strömsborg skrev:

har inifrån och ut med drivern.
men ofta rakt svingspår med långa järn.
Något utifrån och in med kortare järn.
enl trackman.

inkonsekvent så det står härliga till.

Inifrån och ut med drivern rimmar illa med pull-missen. Vad är tendensen idag?

Pepzpepz

Inläggav Pepzpepz » mån 29 jan 2018, 21:09

Strömsborg skrev:
Inifrån och ut med drivern rimmar illa med pull-missen. Vad är tendensen idag?

På slutet ser du att trackman anger svingspåret.

Tendensen häromdagen när jag var på dormy för fitting var rakt svingspår med enorma hookar. Men under hela vinterträningen har svingspåret med driven varit 2-6 grader inifrån och ut.
På dormy vetefan vad som hände. Usel dag bara hoppas jag. Träning igen på onsdag så då får vi se

Egon

Inläggav Egon » mån 29 jan 2018, 23:18

Pepzpepz skrev:
Gay på banan skrev:

Åfan. Jag som upplever mig stel i just axlar. Men det är iof främst över huvudet. :)

Ok.. du och Gay definierar nog axlar olika. Jag ser att du gymmat en del.. översätt det till överkroppsrotation så är ni på samma sida.

Nej, dina axlar är inte rörliga och därför hamnar klubban lite bakom dig. Det gör inget så länge du inte försöker dig på nåt konstigt med armarna i baksvingen. Känner du att kontakten mellan kropp och armar försvinner... inte bra.

När man tittar på en massa bra svingar så har de en sak gemensamt. De är alla hyggligt på plan i nedsvingen. Det finns en uppsjö av artiklar som beskriver det här men ett litet enkelt trick fixar detta och även dina händer/handleder.
Köp en blompinne och stoppa i den i hålet på greppet så den sticker ut 30-40cm.
1. När du drar bak klubban så ser du om pinnen pekar mot din mål/boll-linje. Lite under/över gör inget men inte för mycket.
2. När du svingar med pinnen i kommer en för tidig release/dålig rotation ofelbart att kännas i sidan på magen.

Egon

pstenman

Inläggav pstenman » tis 30 jan 2018, 06:28

Egon skrev:
Pepzpepz skrev:
Gay på banan skrev:

Ok.. du och Gay definierar nog axlar olika. Jag ser att du gymmat en del.. översätt det till överkroppsrotation så är ni på samma sida.

Nej, dina axlar är inte rörliga och därför hamnar klubban lite bakom dig. Det gör inget så länge du inte försöker dig på nåt konstigt med armarna i baksvingen. Känner du att kontakten mellan kropp och armar försvinner... inte bra.

När man tittar på en massa bra svingar så har de en sak gemensamt. De är alla hyggligt på plan i nedsvingen. Det finns en uppsjö av artiklar som beskriver det här men ett litet enkelt trick fixar detta och även dina händer/handleder.
Köp en blompinne och stoppa i den i hålet på greppet så den sticker ut 30-40cm.
1. När du drar bak klubban så ser du om pinnen pekar mot din mål/boll-linje. Lite under/över gör inget men inte för mycket.
2. När du svingar med pinnen i kommer en för tidig release/dålig rotation ofelbart att kännas i sidan på magen.

Egon

Bra tips! Skall praktiseras.
Linköpings GK - 16.1
Inget var bättre förr, inte nu heller.

Pepzpepz

Inläggav Pepzpepz » tis 30 jan 2018, 10:21

Tack för tips Egon.
Ska testas i morgon.

Har du möjlighet att förklara för mig hur jag kan ha hög dynamisk loft och positiv AoA men ändå låg launch? Har det med bollträffen att göra?

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » tis 30 jan 2018, 11:17

Skramlar det i järnen är det med andra ord inte rost, utan gamla blompinnar :lol:
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Egon

Inläggav Egon » tis 30 jan 2018, 14:16

AlbertS skrev:Skramlar det i järnen är det med andra ord inte rost, utan gamla blompinnar :lol:

Jag kör med ett kvastskaft på gymmet och på rangen håller jag en siktpinne ”i” greppet.
Det blir dubbel effekt på gymmet med lite slagträning mot vänster njure.

Egon

pstenman

Inläggav pstenman » tis 30 jan 2018, 14:17

Egon skrev:
AlbertS skrev:Skramlar det i järnen är det med andra ord inte rost, utan gamla blompinnar :lol:

Jag kör med ett kvastskaft på gymmet och på rangen håller jag en siktpinne ”i” greppet.

Egon

Måste jag blya huvudet då jag har blompinnen för att inte förstöra allt ang spec?
Linköpings GK - 16.1

Egon

Inläggav Egon » tis 30 jan 2018, 16:11

pstenman skrev:
Egon skrev:

Egon

Måste jag blya huvudet då jag har blompinnen för att inte förstöra allt ang spec?

Hmpff... du glömde en smiley. :evil:

Egon

pstenman

Inläggav pstenman » tis 30 jan 2018, 18:00

Egon skrev:
Hmpff... du glömde en smiley. :evil:

Egon

Hehe sorry :oops: Den var där, iallafall. :P
Linköpings GK - 16.1

Nordan

Inläggav Nordan » tor 29 mar 2018, 14:11

det första jag tänker när jag ser svingen är 65%... Du ser ut att vara så försiktig i svingen, som för övrigt ser bra ut.
Vad händer om du verkligen accelererar i genomsvingen? Saknar "schwungen" eller hur man ska beskriva det.
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Egon

Inläggav Egon » tor 29 mar 2018, 14:45

Pepzpepz skrev:Tack för tips Egon.
Ska testas i morgon.

Har du möjlighet att förklara för mig hur jag kan ha hög dynamisk loft och positiv AoA men ändå låg launch? Har det med bollträffen att göra?

Såg detta först nu...

En sving och ett Loft ger dynamiskt loft sen följer launch det dynamiska loftet. AoA (läs, sving) ökar/minskar dynamiskt loft och då är det bara träffen kvar.

Hög träff - hög launch - vertical gear effect - lägre spinn.
Alltså loftet är högre högt upp men gear effecten tar bort spinn.
Ergo, Ungefär samma som innan men högre launch.

Låg träff - låg launch - vertical gear effect (kan inte rädda dig) - lägre spinn.
Samma här (fast ändå inte). Du har lägre loft längre ner och om gear effect skulle funka likadant skulle den adda spinn. Tyvärr är det mer teori än verklighet. Låg träff... aldrig bra!

Det enklaste sättet att addera launch och loft ”utan att få skadligt mer spinn” är att träffa ovanför sweetspot. Byta loft/vrida skaft kan ge en del men en högre träff är det enkla.

Egon

Återgå till "Svingvideo"