Sving 2.0 [2.1] [2.2 uppdaterad 2018-05-12]

Lägg upp videoklipp på svingar och beskåda poesin i den vackra rörelsen.
South

Sving 2.0 [2.1] [2.2 uppdaterad 2018-05-12]

Inläggav South » ons 24 feb 2016, 20:49

*****Uppdaterat inlagget med nya videos*****

****Uppdatering 2018-05-12 med ny svingvideo [2.2]****

Hallå alla sving-kunniga. Som relativt icke-skolad golfare har jag den senaste tiden börjat intressera mig mer för svingen och mekaniken och förändrat svingen en hel del i min jakt på lägre scorer. Här är några filmer på svingen från helgen som gick.

Har försökt jobba på följande saker i svingen:
*Svingstart. Dra bak klubban parallellt med mållinjen och att klubbhuvudet sedan hamnar i linje eller utanför händerna när klubban är parallell med marken.
*Att inte knäa. I videon framifrån ser man att mitt huvud trillar ner pga att mitt vänsterknä rör sig mot bollen. Resultatet blir svaga träffar och halv(hel)duffar emellanåt.
*Förlänga svingen/sätta handleder. Här finns mycket kvar att jobba på.

Önskar gärna allmän feedback på hur jag kan ta svingen vidare och gärna specifikt på vad jag jobbat på ovan. Även fundamentala saker som uppställning/grepp tas feedback gärna emot.

Down the line: https://youtu.be/8IOgvbhSy2w
Framifrån: https://youtu.be/I8SA5cMSSaA

---------------
Sving 2.1

Down the line: https://youtu.be/d3bCeYhxgNo?t=45
Framifran: https://www.youtube.com/watch?v=hA9y-ce ... utu.be&t=5

Har tyvarr haft en var/sommar med alldeles for lite golf och haft alldeles for lite tid till att trana men har senaste veckan gett min sving lite mer tid och karlek och filmade lite i lordags. Resultatet i videorna ovan. Tog en lektion tidigt i somras med trackman och kom valdigt mycket inifran-ut, vilket resulterade i pushar, hookar eller push-hookar i basta fall. Hade ett valdigt starkt grepp och har efter detta forsokt ta ett nagot svagare grepp, fortfarande starkt men mer mot neutralt, och forsokt komma rakare in till bollen.

Mina reflektioner:
* Har forsokt andra uppstallningen genom att luta ryggraden bort fran malet. Detta har givit stora resultat med riktigt bra AoA nar jag slar drives.
* Forsoker att inte kollapsa vansterbenet utan istallet lata det rotera med inat istallet for framat. Ser lite konstigt ut pa videon- ungefar som att vansterbenet sticker ut. Tappar jag centrering pga det har?
* Forsoka att inte gora 'early extension' utan att halla bak rumpan genom nersvingen.
* Roterar inte hoften tillrackligt langt bak nu heller.
* Hoger armbage flyger fortfarande pa toppen i baksvingen, kanske en gnutta mindre an tidigare? Har forsokt flacka ut svingen, ffa med drivern.
* Har inte agnat nagon tid alls att satta handlederna, det far bli framtida steg.

Inser att skillnaderna mot 2.0-videorna inte ar sarksilt stora men ffa uppstallningen ar jag nojd med att ha andrat en del.

Kommentarer, tips, tankar, ideer?

Mycket tacksam for all feedback!

-----------
Sving 2.2

Down the line: https://youtu.be/ZyRlvwG1XjU

Blev bara down the line idag och inte framifrån tyvärr. Tacksam för input så gott det går.

Har.försökt tänka på följande jämfört med tidigare:
*inte överdriva hetsen med att få klubbladet i linje med händerna när klubban är parallell med marken i baksvingen utan låta det bli lite bättre flow.

*Enplanssving på toppen av baksvingen. Vänster arm parallell med axlarna

*Rotera höften ordentligt bak och fram. Ingen early extension och skjuta höften mot bollen.

Såga på och ge gärna tips på förbättringar. Tyvärr gick det inte att filma framifrån idag.
Senast redigerad av 7 South, redigerad totalt 0 gång.

Jornhona

Re: Sving 2.0

Inläggav Jornhona » ons 24 feb 2016, 21:48

Vill du länga din sving kan du ju fundera på hur det skulle kännas att låta höfterna rotera i baksvingen. Gör du det kommer du finna att det finns mer utrymme bakåt men inte uppåt,där du redan nått taket och lite till. Du reroutar klubban i transition,men långt ifrån tillräckligt då du fortfarande i träffen är mycket brant. Att vara så brant ger en svingbotten som blir förhållandevis kort,sätter extra krav på koordinationsförmåga för att hålla träffen konsekvent.
En liten varning bara: Din uppställning där du har hyggligt mycket ryggvinkel kan hindra dig från att rotera höfterna då det kräver lite mer rörlighetsförmåga i det partiet. Pröva gärna att resa dig upp lite,svinga lite mer bakåt snarare än upp och låt höfterna jobba mer i baksvingen.
Annars ser din sving ut att prestera bra då bollträffen är där,bra jobbat. :)

Strömsborg

Inläggav Strömsborg » ons 24 feb 2016, 22:19

Jag har två grejer:
Dels har du en flygande höger armbåge, i skolbokssvingen har man höger överarm intill kroppen.Testa att sätta en golfhandske i armhålan och svinga utan att tappa handsken innan bollträff. Det borde plana ut din sving en smula.
Det andra är att din uppställning ser bakvänd ut. Filmen är måhända inte tagen rakt framifrån men det ser ut som om du lutar din ryggrad mot målet och klubbskaftet från målet. Gör istället tvärtom, tryck fram händerna framför bollen och dra tillbaka ditt huvud bakom bollen.
I nuläget ligger du fint i bollträffen men det är för att du lyckas kompensera och flytta ditt huvud till bakom bollen i nedsvingen. Det kan fungera de dagar du har bra timing, men det är en gruvlig felkälla de ronder då svingen inte sitter. Golf går ju som bekant ut på att spela ok även när man spelar dåligt.
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

Användarvisningsbild
Sam

Inläggav Sam » ons 24 feb 2016, 23:43

Bra synpunkter från gubbsen...tycker jag. Tycker att du håller din punkt ett, baksvingen bra. Sista punkten, vad händer om du bara vinklar höger handled sista halvan på baksvingen?
Tycker att din release är tourig, riktigt snygg. Även bra rörlighet i överkroppen ser det ut som.
Du är också bra centrerad, huvudet rör sig inte mycket, mkt bra för konsekvent bollträff.
Det som jag vill lägga till är vänsterbenets, tror analytikerna säger "kollaps", benet är väl menat att man tar spjärn emot vid bollträffen. Alltså lite mer sträckt, bra kontakt med underlaget och en bra balans efter bollträff är att eftersträva. Tycker också du ser ut o ha bra fart i höfterna.
"Of all the hazards, fear is the worst"
Sam Snead

MXPGolf
Kontakt:

Inläggav MXPGolf » tor 25 feb 2016, 10:07

South skrev:Hallå alla sving-kunniga. Som relativt icke-skolad golfare har jag den senaste tiden börjat intressera mig mer för svingen och mekaniken och förändrat svingen en hel del i min jakt på lägre scorer. Här är några filmer på svingen från helgen som gick.

Har försökt jobba på följande saker i svingen:
*Svingstart. Dra bak klubban parallellt med mållinjen och att klubbhuvudet sedan hamnar i linje eller utanför händerna när klubban är parallell med marken.
*Att inte knäa. I videon framifrån ser man att mitt huvud trillar ner pga att mitt vänsterknä rör sig mot bollen. Resultatet blir svaga träffar och halv(hel)duffar emellanåt.
*Förlänga svingen/sätta handleder. Här finns mycket kvar att jobba på.

Önskar gärna allmän feedback på hur jag kan ta svingen vidare och gärna specifikt på vad jag jobbat på ovan. Även fundamentala saker som uppställning/grepp tas feedback gärna emot.

Down the line: https://youtu.be/8IOgvbhSy2w
Framifrån: https://youtu.be/I8SA5cMSSaA

Mycket bra grejer i din sving.Jag håller med Jornhona om att det saknas lite rotation och jag hade rekommenderat dig att börja med se över din uppställning som Strömsborg nämner.

Just nu ser det ut som att vid uppställningen så har du höger höft högre upp än den vänstra (troligen med mer vikt på bakre foten) samt en ryggrad som lutar mot målet redan innan du börjar. När du väl vänder har detta förvärrats och du kommer in i en så kallad Reverse Spine Angle som innebär en stor skaderisk (men du räddar det snyggt). Kan du få till en vänsterhöft som är högre än vänster vid uppställningen så kommer du ha en bättre förutsättning att rotera såväl över som underkropp och det kommer troligen ta bort/hjälpa dig med de problem du nämner.

Användarvisningsbild
Harry Friberg

Inläggav Harry Friberg » tor 25 feb 2016, 16:30

Utöver vad som redan påpekats, du verkar vinkla handlederna lite dåligt i baksvingen, vilket du verkar ha identifierat. Frågan är varför?
11,6

South

Inläggav South » tor 25 feb 2016, 17:55

Stort tack alla som svarat!

Första steget blir nog att jobba med uppställningen och rotationen i höften följt av armbåge och handledsvinkeln. Anledningen till att där inte finns någon handledsvinkel är nog att jag aldrig behövt mer längdmässigt och därför aldrig ens tänkt på det.

MXPGolf
Kontakt:

Inläggav MXPGolf » tor 25 feb 2016, 21:22

Harry Friberg skrev:Utöver vad som redan påpekats, du verkar vinkla handlederna lite dåligt i baksvingen, vilket du verkar ha identifierat. Frågan är varför?

När vänsterarmen är parallell med marken på vägen ner är mängden handledssättning mer än nog för att skapa fart. Får han till lite bättre rotation i kroppen kommer det garanterat att öka på sättningen likaså.

South

Re: Sving 2.0 [2.1 uppdaterad]

Inläggav South » tor 18 aug 2016, 00:13

Uppdaterat forstainlagget med nya videos och kommentarer.

bazno

Inläggav bazno » tor 18 aug 2016, 22:07

Tycker som ngn tidigare påpekat att du står för mycket framlutad, du blir dessutom ännu mer framåtlutad under baksvingen då du sänker huvudet ungefär en dm (vad jag kan se på videorna). Det kan som tidigare sagts göra att du får svårare att rotera höfterna i baksvingen, vilket som det ockås tidigare påpekats resulterar i en för brant sving. Detta, tillsammans med "flying elbow" är nog saker du ska försöka ändra på.

Annars är din position vid impactögonblicket i det närmsta tourig tycker jag :)

South

Inläggav South » mån 22 aug 2016, 18:05

Tack for tipset, har matt lite vinklar och med drivern star jag ganska uppratt (ca 25 grader fran vertikalt) men behover nog rata upp mig lite med jarnklubborna.

Fortsattning foljer!

South

Re: Sving 2.0 [2.1] [2.2 uppdaterad]

Inläggav South » sön 13 maj 2018, 00:22

Uppdaterat förstainlägget med en ny video DTL. Kom gärna med feedback och förslag till förbättringar.

https://youtu.be/ZyRlvwG1XjU

Återgå till "Svingvideo"