Har jag fel lie?

Lägg upp videoklipp på svingar och beskåda poesin i den vackra rörelsen.
fetegrete

Har jag fel lie?

Inläggav fetegrete » ons 05 sep 2018, 20:30

https://imgur.com/a/ubNXTe9

Hej!
Har jag fel lie på mina järnklubbor? Jag köpte begagnade Callaway Apex 2014 med regular skaft. Bollen går ofta till höger, med fade eller lite slice. Jag satte en klisterlapp under min järn 7 så ni kan se hur jag träffar, se bild via länken ovan.
Vad tror ni?

Egon

Re: Har jag fel lie?

Inläggav Egon » ons 05 sep 2018, 22:37

Ja.. men förvänta dig inga underverk när du justerat.

Egon

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » ons 05 sep 2018, 23:05

Det finns en del med pulltendenser som vill ha dylik lie för att balansera men eftersom du bara "köpt en klubba" så är det förmodligen lite fel. Missar du höger fast slaget känns bra så är det en indikator.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Nordan

Inläggav Nordan » fre 07 sep 2018, 10:56

Om det är sådär sett över ett flertal slag, så visst är det rent krasst fel lie, men hur en justering påverkar ditt spel, det kan man ju inte veta förrän du mer beskriver hur slagen går?
Har man alla märken på tån och man konsekvent slår höga drawade bollar, då vet jag inte om jag skulle lösa problemet genom att [laja] (hur stavar man det?) om.
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Dr Golf

Inläggav Dr Golf » sön 09 sep 2018, 10:36

fetegrete skrev:https://imgur.com/a/ubNXTe9

Hej!
Har jag fel lie på mina järnklubbor? Jag köpte begagnade Callaway Apex 2014 med regular skaft. Bollen går ofta till höger, med fade eller lite slice. Jag satte en klisterlapp under min järn 7 så ni kan se hur jag träffar, se bild via länken ovan.
Vad tror ni?

Du träffar mot baksidan av sulan. Med ett vanligt järnslag vill man att leading-edge ska träffa marken. Min gissning är att du har en ganska typisk amatörsving där vikten i svingen stannar kvar på den bakre foten, det brukar ge de tendenser du beskriver och den träff du visar bild på.

Du kommer att fortsätta slå din fade/slice oavsett hur du ändrar lie på dina klubbor. Jag tror du behöver ta en eller några lektioner och lära dig komma fram på bollen så leading edge på klubban kommer ner ordentligt.
För att få något du aldrig haft
Måste du göra något du aldrig gjort!

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » mån 10 sep 2018, 12:42

En lie bör definitivt vara utprovad efter den som ska använda den. Annars får man lätt ont i ryggen.
"I´m, like, really smart."

Nordan

Inläggav Nordan » tis 11 sep 2018, 09:17

Hofnar skrev:En lie bör definitivt vara utprovad efter den som ska använda den. Annars får man lätt ont i ryggen.

brukar den inte vara ställbar?
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Egon

Inläggav Egon » tis 11 sep 2018, 14:45

Dr Golf skrev:
fetegrete skrev:https://imgur.com/a/ubNXTe9

Hej!
Vad tror ni?

Du träffar mot baksidan av sulan. Med ett vanligt järnslag vill man att leading-edge ska träffa marken. Min gissning är att du har en ganska typisk amatörsving där vikten i svingen stannar kvar på den bakre foten, det brukar ge de tendenser du beskriver och den träff du visar bild på.

Du kommer att fortsätta slå din fade/slice oavsett hur du ändrar lie på dina klubbor. Jag tror du behöver ta en eller några lektioner och lära dig komma fram på bollen så leading edge på klubban kommer ner ordentligt.

+1

Egon

Återgå till "Svingvideo"