Behöver lite inputs

Lägg upp videoklipp på svingar och beskåda poesin i den vackra rörelsen.
Djin

Behöver lite inputs

Inlägg av Djin » lör 08 jun 2019, 21:51

Får verkligen inte till det.
Varför känns det så fel och svårt?

https://www.youtube.com/watch?v=2PW7sddsbRU
Skippa ringklockor och inför skyltar istället!!

DCI981

Re: Behöver lite inputs

Inlägg av DCI981 » lör 08 jun 2019, 22:06

Djin skrev:
lör 08 jun 2019, 21:51

Förutom att det "ser" lite risky ut i klippet så känns det som om dom flesta grunder i svingen är lite fel. Det är inte så att du är helt fel ut men då varje del är lite fel så blir totalen väldigt fel, tror du kan få till några enstaka bra slag men att det finns noll konsekvens. Tror det lättaste och billigaste är att kolla lite instruktionsvideos på Youtube och jämföra om inte det hjälper så använd dig av en PRO eller god vän som kan svinga. Det är nog svårt att korrigera allt via text så att det blir pedagogiskt.

Egon

Inlägg av Egon » lör 08 jun 2019, 22:09

För att du borde skämmas! :roll:
Slå för h-e inte in i ett nät med barnen bakom!

Annars..
Du har inte någon bra uppställning med tilt i höften. Även axeltilten är lite ”fel” dvs. dina axlar är för vertikala. Det ger dig en OTT-tendens som gör att du kompenserar med forcerad rotation av ”axlarna” och det är bara den du slår med. Klubban fastnar bakom dig och även om själva svingplanet inte är problemet så skulle en bättre tilt hjälpa till.

Egon

Djin

Inlägg av Djin » lör 08 jun 2019, 23:12

Ah, det är inte riktiga golfbollar jag slår på. Det är övningsbollar som flyger typ 3 meter. Nätet rör sig knappt när bollen träffar. Så det var ingen fara på taket gällande det. Dom satt mest och garvade och sa att varje slag var värdelöst. Vilket dom kanske hade rätt i.

Tackar för era tips. Har försökt söka massa videos. Försöker ta till mig det dom säger men har svårt att applicera det hela.

Egon

Inlägg av Egon » lör 08 jun 2019, 23:41

Djin skrev:
lör 08 jun 2019, 23:12
Ah, det är inte riktiga golfbollar jag slår på. Det är övningsbollar som flyger typ 3 meter. Nätet rör sig knappt när bollen träffar. Så det var ingen fara på taket gällande det. Dom satt mest och garvade och sa att varje slag var värdelöst. Vilket dom kanske hade rätt i.

Tackar för era tips. Har försökt söka massa videos. Försöker ta till mig det dom säger men har svårt att applicera det hela.
Ok, bra... nära dålig förälder-award där! ;)

Alla svingar funkar men det är inte vad man gör fel som styr utan det man gör rätt.

Om du tänker dig skaftet som din förlängda vänsterarm så måste du ha en bollposition närmre vänster fot/tår för att det ska till. Håll skaftet rakt så att du får 90 rät linje axel-arm-skaft-klubbhuvud vs mållinje.
Det som händer då är att din högra hand (som är under den vänstra på greppet) måste längre mot vänster för att nå greppet och det sänker din högra axel.
Dina axlar blir då (praktiskt sett) öppna och genom att sedan justera dem till parallella mot mållinjen så måste du tilta/luta överkroppen lite i höften.
Ett enklare sätt är att bara ha bollen fram i stancen, händerna precis bakom bollen (möjligen över men inte framför) och sen tänka ”titta på baksidan av bollen”.

Får du sen till någon form av höftrotation (mer eller mindre) så blir det ett bra slag.

Egon

Jornhona

Inlägg av Jornhona » sön 09 jun 2019, 07:31

Djin skrev:
lör 08 jun 2019, 21:51

Därför att du försöker springa innan du lärt dig gå..
Jobba på grunderna och börja hellre med chip och pitch,gärna med ett pro för omedelbar feedback.

https://www.youtube.com/watch?v=_AmPuzg ... Io9VGmtqgX

DCI981

Inlägg av DCI981 » sön 09 jun 2019, 08:23

Sök på Meandmygolf på t ex Youtube. Tycker dom har väldigt pedagogiska videos och ta och öva. Många instruktörer (och videos) är så opedagogiska så att man undrar varför dom ens är inom yrket.

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » sön 09 jun 2019, 10:34

Djin skrev:
lör 08 jun 2019, 23:12
Det skulle vara spännande att få veta vilken ambitionsnivå har du med golfen?

Jag har varit där och är fortfarande i samma situation som du. Även om jag kommit lite längre i min utveckling så behöver jag fortfarande träna (såklart). Det finns många duktiga här på EG som kan vägleda dig.

Jag förstår vad du menar och det är inte så lätt om du inte vet vad du ska leta efter. Det bästa är nog att göra som @Jornhona skriver, ta ett trepack lektioner med en tränare som kan förklara på ett begripligt sätt så du förstår vad du ska leta efter och hur bollen ska flyga när du gör rätt. Träna grunderna. Chip och kortare inspel är superbra träning för det.

Det finns många bra videos på Youtube men för att kunna använda innehållet behöver du veta vilken som är bra för vad. Se gärna fler filmer av olika "tränare" för att få en samlad bild av problemet/lösningen.

Av t ex 70 slag (en full hink) på rangen med J8, vilken miss förekommer oftast?
Sök, förstå och öva.

G-U-B-B-S, be din tränare att kontrollera dig och förklara.
Grepp, Uppställning, Bollplacering, Balans, Sikte.

Ben Hogan säger mycket med få ord i "sin film". "Rotationen för/får dig in i en "hit-position" sedan släpper du lös klubban på botten."

Kom ihåg att ha roligt på vägen och våga leka mycket.

Lycka till.
A ”New” Feeling Isn't Weird, It’s Different.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » sön 09 jun 2019, 11:59

https://www.youtube.com/watch?v=JG73Jah-O9U

Kanske den här kan ge lite tips?
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2019-04-21 : Hur ett äpple klarar en vinter i en golf bag med mera

Djin

Inlägg av Djin » sön 09 jun 2019, 20:48

Ambitionen är väl att bli så pass bra som man kan bli. Just nu slicar jag ju det mesta. Tycker det är trist att behöva sikta sjukt mycket vänster för att få bollen i spel. Vill gärna gå rundor utan att behöva leta efter en boll som jag ändå måste ta fram en ny för.

Kollar väldigt mycket på just meandmygolf. Men även Peter Finch och Rick Shields.

Men järnklubborna tycker jag är betydligt lättare att få till bra slag med, även om dom går en aningens åt höger.

olle54

Inlägg av olle54 » tis 11 jun 2019, 11:23

Hej!

Greppa ner ett par cm på klubban och ta inte i så mycket. Det är lättare att kontrollera svingen då. Tar man i så spänner man hela kroppen på ett sätt som inte främjar svingen. Spraya lite torrshampo på klubbhuvudet så ser du var du oftast har bollträffen också.
Sölvesborgs GK
Nästan alla människor har en hjärna. De som är lite dumma har en
hönshjärna. JOHAN 5 ÅR.
En gynekolog är en som inte vet så mycket om halsen på folk.
ERLAND 6 ÅR

GB-O

Inlägg av GB-O » tor 13 jun 2019, 17:55

meandmygolf
har många bra videos och även s.k. videokurser.
Du kanske kan komma i kontakt med någon här på forumet som testat deras 4-6 veckorsprogram.

mattiask
Kontakt:

Inlägg av mattiask » fre 14 jun 2019, 22:28

Om det inte redan finns, kan du filma dig själv rakt framifrån? Så man ser hur klubbhuvudet ser ut vid bollträff? För på den videon vi har här så ser det ut som att klubbhuvudet är alldeles för öppet dvs du kommer att slicea.
Sen känns det även som att din baksving leder dig till att få en brant nedsving och därav komma utifrån och in.

Men vore bra att se framifrån så man har mer att gå på.

Strömsborg

Inlägg av Strömsborg » lör 15 jun 2019, 22:58

Två grejer:
Glid inte över på högerbenet i baksvingen. Behåll marktrycket i vänsterfoten.
Svinga inte längre än din kropp klarar. Du reser dig för att kunna vrida upp den sista biten och som ett resultat häver du dig ner över bollen i nedsvingen. Korta din sving och håll huvudet stilla. Det går att slå långt ändå.
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

Skriv svar