Bli en bättre människa 2020

Lägg upp videoklipp på svingar och beskåda poesin i den vackra rörelsen.
Strömsborg

Bli en bättre människa 2020

Inlägg av Strömsborg » lör 25 jan 2020, 19:58

En sving med en spoon från februari 2019 och en från idag. Såg helt absurt ut för ett år sen. Ser ut som om jag försöker hugga ett hål i mattan en halvmeter innan bollen.

Bild

Cirka ett dussin svingtankar bakom det här; forward press i starten, full vidd i baksvingen, släppa allt med handlederna i starten av nedsvingen, pull the chain, träffa bollen med butten, vänster yttersida, spjälad vänsterarm, ligga lågt med böjda knän genom träffen, raka armar och full vidd i genomsvingen.
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

Strömsborg

Re: Bli en bättre människa 2020

Inlägg av Strömsborg » tor 30 jan 2020, 21:46

Har haft otur eller tur med jobb, beroende på hur man ser det, och hunnit träna nästan varje dag i januari. Kan komma i position enligt bild på varje sving nu och träffar bollen bra nog att gå ut på banan.
Men golf är ju som att försöka stryka ut en bubbla under en tapet. Anledningen till min gamla fula tidiga release var att det den dämpade mina hook-tendenser och nu när jag satt lite tryck på bollen igen kommer hookarna givetvis tillbaka. 10 meter vänsterskruv på allt, eller värre.

Bild

För er som kämpar med samma sak, en tidig release, dåligt skaftlut och en flippig, svag bollträff bör lägga märke till den raka vänsterarmen i bilden nedan. Det är nyckeln för mig, att hålla vänster arm rak långt efter bollträff. Varje sving rycker i bröstkorgen som en trafikolycka men no pain no gain.

Bild
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » tor 30 jan 2020, 22:11

Strömsborg skrev:
lör 25 jan 2020, 19:58
En sving med en spoon från februari 2019 och en från idag. Såg helt absurt ut för ett år sen. Ser ut som om jag försöker hugga ett hål i mattan en halvmeter innan bollen.

Bild

Cirka ett dussin svingtankar bakom det här; forward press i starten, full vidd i baksvingen, släppa allt med handlederna i starten av nedsvingen, pull the chain, träffa bollen med butten, vänster yttersida, spjälad vänsterarm, ligga lågt med böjda knän genom träffen, raka armar och full vidd i genomsvingen.
Tänk på att om du tagit de där bilderna med olika kameror/mobiler kan sensorn lura dig. Den lagrar in linjer uppifrån och ned och eftersom klubbhuvudet rör sig så snabbt kan det hända att det ser ut som att det kommit längre än i verkligheten.
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » tor 30 jan 2020, 22:13

Strömsborg skrev:
tor 30 jan 2020, 21:46
Men golf är ju som att försöka stryka ut en bubbla under en tapet. Anledningen till min gamla fula tidiga release var att det den dämpade mina hook-tendenser och nu när jag satt lite tryck på bollen igen kommer hookarna givetvis tillbaka. 10 meter vänsterskruv på allt, eller värre.
Svårt att bedöma på bara två bilder, men bättre höftrotation brukar räta ut det där. Och då kommer händer/klubba också ut lägre och mer vänster.
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Strömsborg

Inlägg av Strömsborg » tor 30 jan 2020, 22:46

Puttaren skrev:
tor 30 jan 2020, 22:11
Strömsborg skrev:
lör 25 jan 2020, 19:58

Bild

Tänk på att om du tagit de där bilderna med olika kameror/mobiler kan sensorn lura dig. Den lagrar in linjer uppifrån och ned och eftersom klubbhuvudet rör sig så snabbt kan det hända att det ser ut som att det kommit längre än i verkligheten.
Det där har jag koll på. Har sett kameror som scannar både uppifrån och nedifrån, skaftet får en halt absurd framåt- eller bakåtböj i träffen.
Bilderna här är alla tagna med samma iphone. Finns inget bättre än iphones slowmotion-funktion.

Strömsborg

Inlägg av Strömsborg » tor 30 jan 2020, 22:52

Puttaren skrev:
tor 30 jan 2020, 22:13
Strömsborg skrev:
Svårt att bedöma på bara två bilder, men bättre höftrotation brukar räta ut det där. Och då kommer händer/klubba också ut lägre och mer vänster.
Jag är rädd att det blir tvärtom. Mitt problem är att klubban fastnar bakom mig och med bättre lag blir det alltså värre. Fler hookar och pushar. Skulle jag snurra fortare med höften också kommer klubban droppa ner bakom mig ännu mer.
Jag tror att lösningen är att försöka få klubban lite laid off på toppen så att den kan slungas ut framför mig i nedsvingen. Idag ligger jag cross.

Men vad vet jag. Ny lektion i februari. Kommer ta upp det då.

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » fre 31 jan 2020, 00:47

Strömsborg skrev:
tor 30 jan 2020, 22:52
Puttaren skrev:
Strömsborg skrev:
Jag är rädd att det blir tvärtom. Mitt problem är att klubban fastnar bakom mig och med bättre lag blir det alltså värre. Fler hookar och pushar. Skulle jag snurra fortare med höften också kommer klubban droppa ner bakom mig ännu mer.
Jag tror att lösningen är att försöka få klubban lite laid off på toppen så att den kan slungas ut framför mig i nedsvingen. Idag ligger jag cross.

Men vad vet jag. Ny lektion i februari. Kommer ta upp det då.
Problemet är då nog att du kommer före med höften - få ut klubban framåt-utåt på toppen och dra sedan på max med höften när du fått klubban i "sloten". Kommer att kännas som ett kast i början, men lär bli både längre och rakare.

Nils77

Inlägg av Nils77 » lör 28 mar 2020, 13:35

Bild 1vs2.
1axlarna pekar mer upp i spelriktningen vs bild 2.
Gissningsvis när axelvinkel ökar så släpps handleds vinkel per automatik..hänga bak kan ge detta/bröstbenet faller bakåt.
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Strömsborg

Inlägg av Strömsborg » tor 07 maj 2020, 08:21

Det går i glaciärtempo men jag har tagit uppföljningslektionen. Min nya release fick med beröm godkänt så vi fokuserade på hookarna.

Har alltså grymma hook-problem. Eller rättare sagt, likt en alkoholist som snarast har problem utan spriten, så har jag inte problem med hookar men däremot nåra jävla problem när jag försöker slå en fade.

Det kan också beskrivas som en intressekonflikt. En fet bollträff med stark bollbana och rimlig längd på slagen kräver en hooksving. Försöker jag slå något som går höger eller ens rakt i luften så protesterar alla system och det blir ett kraftlöst, halvduffat skav. Förmodligen också en push istället för en fade eftersom mitt försök att svinga utifrån och in oftast bara resulterar i ett öppet klubbhuvud och i övrigt ingen skillnad.

Enligt siffrorna på lektionen är dock inte svingspåret så mycket inifrån som befarats. På banan under press kan torvan ibland peka ut i skogen 30 meter höger om green men TM visade 5,5-7,5°. Fortfarande en aning för mycket dock och det ska gå att räta ut en bit genom att få axelpartiet att rotera förbi höfterna tidigare, vilket ger ett flackare axelplan i bollträffen och lägre händer, och klubban går då inte ut till höger på samma sätt.

Men vänstermissarna, säger tränarn, beror också på att min överkropp sjunker ner och framför allt bakåt i bollträffen (se bild 2 i tråden). Avsikten är att få tryck på bollen och höjd i slagen men en oönskad konsekvens är att klubbhuvudet sluts för snabbt efter träffen och ibland för tidigt, och då kommer snärjet.

Det där med flackare axelplan och lägre händer är supersvårt och det får vänta till hösten, tävlingssäsongen har börjat och jag vill spela bra nu.
Jag har valt att fokusera på att hälla klubbhuvudet square längre. Svingar mer runt vänsterbenet och försöker ha en bra kroppshållning genom träffen. Filmar mycket och kollar så att huvudet inte glider bakåt just i träffen.
På det tar jag ett svagare grepp och tänkte att jag skulle lära mig att svinga till vänster den hårda vägen. Hooksvingen ger ingen hook längre utan en push och såna tycker jag ännu mer illa om.

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » tor 07 maj 2020, 08:53

Strömsborg skrev:
För er som kämpar med samma sak, en tidig release, dåligt skaftlut och en flippig, svag bollträff bör lägga märke till den raka vänsterarmen i bilden nedan. Det är nyckeln för mig, att hålla vänster arm rak långt efter bollträff. Varje sving rycker i bröstkorgen som en trafikolycka men no pain no gain.
Så - en "lång extension" efter bollträffen? Jag har flipp, duff och elände så det där ska jag prova. Tillsammans med sjuttielva andra saker som jag försöker prova.

Just nu är det som en elstöt i högerhanden halvvägs ned till bollen - ett fullsvings-yips!

Strömsborg

Inlägg av Strömsborg » tor 07 maj 2020, 09:24

Puttaren skrev:
Strömsborg skrev:
Och nu har jag tränarens ord på att det är tvärtom. Axlarna hinner inte med höfterna. Därav early extension, höga händer och svingspår inifrån.
Drar jag bak högerfoten 30 cm och gör en armsving ser det mycket bättre ut med låga händer, klubban går ut lågt vänster och bollflykten blir rak, men jag kan fan inte göra det i fullfart.

Skriv svar