Feedback på sving

Lägg upp videoklipp på svingar och beskåda poesin i den vackra rörelsen.
Strömsborg

Re: Feedback på sving

Inlägg av Strömsborg » tis 31 maj 2016, 12:12

bazno skrev:Strömsborg, jo så skulle man nog kunna sammanfatta det hela. Ja jag kanske håller hårt, vet inte vad jag ska jämföra med :P
Det ser ut så, klubban svingas inte fritt efter träffen.
När det gjordes tester på tourspelarna så höll de ganska hårt i klubban på toppen av baksvingen men vid bollträff hade trycket sjunkit till nästan noll. Det kan hända att jag snackar skit, men testa en gång.
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

Gay på banan

Inlägg av Gay på banan » tis 31 maj 2016, 19:03

Strömsborg skrev:När det gjordes tester på tourspelarna så höll de ganska hårt i klubban på toppen av baksvingen men vid bollträff hade trycket sjunkit till nästan noll.
Ha. Jag visste väl att de snackade strunt när de talar om att "hålla som i en tandkrämstub"

Strömsborg

Inlägg av Strömsborg » tis 31 maj 2016, 19:28

Gay på banan skrev:
Strömsborg skrev:När det gjordes tester på tourspelarna så höll de ganska hårt i klubban på toppen av baksvingen men vid bollträff hade trycket sjunkit till nästan noll.
Ha. Jag visste väl att de snackade strunt när de talar om att "hålla som i en tandkrämstub"
Det är viktigt att inte tappa greppet det minsta under vändningen på toppen, inte ens räta lite på lillfingret, och för att lyckas med det måste man hålla ganska hårt.
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » tis 31 maj 2016, 22:01

https://youtu.be/DktjMTQwWs4?t=430" onclick="window.open(this.href);return false; Leslie har som vanligt svar på det här med grepp och greppstryck.
Kristianstad Gk - Karlshamns GK - Boa Olofström GK

bazno

Inlägg av bazno » tor 30 jun 2016, 17:46

Hola Amigos,

Efter ytterligare många svettiga timmar med impact- & höftrotationsträning så ser resultatet ut såhär nu: http://www.hudl.com/technique/video/vie ... ?e=6150900#" onclick="window.open(this.href);return false;

Hur ser det ut tycker ni jämfört med tidigare? Själv tycker jag att det på riktigt börjar se bra ut! Åsikter, tankar, allt är välkommet.

Är nere på singelhcp nu för den som bryr sig, mkt tack vare bra tips och feedback härifrån skulle jag vilja säga! :)

GB-O

Inlägg av GB-O » tis 12 jul 2016, 14:13

En undran: slår du fade eller pull?

bazno

Inlägg av bazno » ons 13 jul 2016, 00:56

GB-O skrev:En undran: slår du fade eller pull?
Om du menar slaget på senaste videon så är det en liiiten pullfade (relativt rakt slag) och det är nog mitt mest "naturliga" slag. Men spelar med både fade och draw på banan.

Var det något du tänkte på? :)

Strömsborg

Inlägg av Strömsborg » ons 13 jul 2016, 09:29

bazno skrev:Hola Amigos,

Efter ytterligare många svettiga timmar med impact- & höftrotationsträning så ser resultatet ut såhär nu: http://www.hudl.com/technique/video/vie ... ?e=6150900#" onclick="window.open(this.href);return false;

Hur ser det ut tycker ni jämfört med tidigare? Själv tycker jag att det på riktigt börjar se bra ut! Åsikter, tankar, allt är välkommet.

Är nere på singelhcp nu för den som bryr sig, mkt tack vare bra tips och feedback härifrån skulle jag vilja säga! :)
Ser mycket bra ut.
Ingen skönhetsupplevelse kanske, lite stelt i höftpartiet som alla vi andra, men du verkar ha raderat en massa felkällor. Huvudet är hyfsat stilla (svajar en aning i höjdled), ingen höftglidning i sidled i baksvingen, rak handled på toppen, ingen flip.
Framför allt det sista ska du slå vakt om. Vad jag kan se har du en fin faderörelse där du håller klubbladet snyggt. Det betyder att du har stor marginal genom träffzonen och kan slå hyfsat rakt även när du spelar kasst.

Toppar och duffar du nåt? Du kanske kunde få lite bättre skaftlut i träffen om du hade bollen fem cm längre bak i stansen.
När man slår mycket på sega rangebollar kan man bli lurad och tro att man slår lägre än man egentligen gör och så placerar man bollen längre fram, vilket sen ger problem när bollen ligger dåligt på banan.
Det gör inget om man slår aningen för lågt på rangen, med riktiga bollar blir det en helt annan bollbana.

bazno

Inlägg av bazno » ons 13 jul 2016, 15:58

Strömsborg skrev:
bazno skrev:Hola Amigos,

Ser mycket bra ut.
Ingen skönhetsupplevelse kanske, lite stelt i höftpartiet som alla vi andra, men du verkar ha raderat en massa felkällor. Huvudet är hyfsat stilla (svajar en aning i höjdled), ingen höftglidning i sidled i baksvingen, rak handled på toppen, ingen flip.
Framför allt det sista ska du slå vakt om. Vad jag kan se har du en fin faderörelse där du håller klubbladet snyggt. Det betyder att du har stor marginal genom träffzonen och kan slå hyfsat rakt även när du spelar kasst.

Toppar och duffar du nåt? Du kanske kunde få lite bättre skaftlut i träffen om du hade bollen fem cm längre bak i stansen.
När man slår mycket på sega rangebollar kan man bli lurad och tro att man slår lägre än man egentligen gör och så placerar man bollen längre fram, vilket sen ger problem när bollen ligger dåligt på banan.
Det gör inget om man slår aningen för lågt på rangen, med riktiga bollar blir det en helt annan bollbana.
Tack för de fina orden!

Håller med om att det är skaftlutet vid impact jag ska slå vakt om, det är ju främst det jag har försökt ändra på. Det är höftrotationen som jag har förbättrat/förändrat, roterar istället för att glida framåt (mot målet) i sidled. Är också noga med att inte falla framåt mot bollen med höger höft, detta för att skapa plats för händerna och armarna att komma fram i bollträffen.

Jag både duffar och toppar emellanåt, så fortfarande inte konsekvent bollträff men däremot har riktningen förbättrats avsevärt :)

bazno

Inlägg av bazno » mån 08 aug 2016, 15:31

Efter ytterligare nötande på samma detaljer som tidigare: http://youtu.be/baspraSYgok" onclick="window.open(this.href);return false;

Kommentarer?

Användarvisningsbild
Harry Friberg

Inlägg av Harry Friberg » tis 09 aug 2016, 16:07

bazno skrev:Efter ytterligare nötande på samma detaljer som tidigare: http://youtu.be/baspraSYgok" onclick="window.open(this.href);return false;

Kommentarer?
Lite f mkt vikt på hälarna?
11,6

bazno

Inlägg av bazno » tis 09 aug 2016, 23:06

Harry Friberg skrev:
bazno skrev:Efter ytterligare nötande på samma detaljer som tidigare: http://youtu.be/baspraSYgok" onclick="window.open(this.href);return false;

Kommentarer?
Lite f mkt vikt på hälarna?
Bra notering Harry!

Har faktiskt valt att medvetet ha det så för tillfället. Detta för att försvåra för mig själv att röra mig mot bollen, med höfterna (framförallt höger höft), i svingen. Att helt enkelt se till rotationen sker på samma plats som i uppställningen.

Hur ser det ut i övrigt tycker du? Rotation, uppställning, impactposition, svingspår etc.

GB-O

Inlägg av GB-O » ons 10 aug 2016, 08:42

Bättre arm- och överkroppsgenomgång i provsvingen.

bazno

Inlägg av bazno » ons 10 aug 2016, 20:47

GB-O skrev:Bättre arm- och överkroppsgenomgång i provsvingen.
Håller med, har nog med stelhet ngnstans att göra? I övningssvingen tittar jag inte ner på bollen ser jag, det gör nog att jag har enklare att gå igenom med armarna osv då.

Några tips på hur man förbättrar detta?

bazno

Inlägg av bazno » lör 23 maj 2020, 23:41

Tjena grabbar,

Satte mig ner o läste igenom den här tråden idag som lite kuriosa från mina första år inom golfen, vill tacka för de tips jag fick från er (det hjälpte mig verkligen!) och bjuda på en uppdatering om hur det ser ut nu och gärna ngn hint om det är ngt som ser awkward ut:

https://youtu.be/8qUPFAoI50c

För er som mot förmodan är intresserade så är jag nere på 5,9 i hcp nu och scratch är målet, även om det bromsats in avsevärt pga småbarnsår! :)

Skriv svar