Snart så... ska bara.

Lägg upp videoklipp på svingar och beskåda poesin i den vackra rörelsen.
Användarvisningsbild
waggle

Snart så... ska bara.

Inläggav waggle » sön 07 sep 2014, 18:25

PM fungerar också. :D

Tidigare filmer borttagna

Forsättningen: viewtopic.php?f=7&t=9148
Senast redigerad av 8 waggle, redigerad totalt 0 gång.
A ”New” Feeling Isn't Weird, It’s Different.
2018 - 8920 träningsbollar slagna

Rutger

Re: Ge mig feedback

Inläggav Rutger » sön 07 sep 2014, 19:38

Gratulerar! för att vara nybörjare så ser det riktigt städat och fint ut.
Som vanligt ska jag vara lite petig.
I baksvingen tar du in bladet väl mycket under planet, försök få händer och klubba upp framför dig som om du ber till högre makter. Det är ffa bladet dvs skaftet som pekar fel.
I början av nersvingen så säkerställ att händerna rör sig mot högra hälen. Då kommer du att ligga perfekt på korrekt svingplan. Det gör inget om det känns som om du gör en liten loop bakåt på toppen (kolla mcIlroy)
Du kan sätta handlederna lite till och håll handledsvinklarna lite längre, nu har du releasat dessa när skaftet pekar mot kl 7. Om du då fadar eller slicar så får du aktivt rulla över handlerna mer.

Mcduff

Inläggav Mcduff » sön 07 sep 2014, 21:03

Kan vara en synvilla men dtl ser det ut som du inte har fötter och axlar parallellt. Kolla det.

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » sön 07 sep 2014, 23:11

@Rutger:
Menar du att jag ska hålla mig till den gröna linjen isf den röda?
Jag tränar även på att sikta och här är siktet inställt på flaggan till höger i bild. Fötterna är ganska bra men som McDuff skriver så är mina axlar öppna.
Bild
Rutger skrev:Du kan sätta handlederna lite till och håll handledsvinklarna lite längre, nu har du releasat dessa när skaftet pekar mot kl 7. Om du då fadar eller slicar så får du aktivt rulla över handlerna mer.

Jag hänger inte med helt? :oops:
Senast redigerad av 1 waggle, redigerad totalt 0 gånger.

Rutger

Inläggav Rutger » mån 08 sep 2014, 00:12

https://www.youtube.com/watch?v=3YxrAE0pJe8

Visar exakt vad jag menar. Ock ja vinkla upp skaftet så det ligger på ditt gröna streck.

https://www.youtube.com/watch?v=ZrGot1i ... X87KHGNvsM

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » mån 08 sep 2014, 08:39

Är svingplanet, handlederna och axelsiktet det första jag behöver fixa?
Grepp?
Uppställning?
Bollposition?
Annat?

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » mån 08 sep 2014, 08:41

waggle skrev:Är svingplanet, handlederna och axelsiktet det första jag behöver fixa?
Grepp?
Uppställning?
Bollposition?
Annat?

Kommer bara att tänka på det gamla citatet (omskrivet till golf): "A beginner player thinks golf is hard. An average player thinks golf is easy. An experienced player KNOWS golf is hard". Kämpa på, och som sagt, gå gärna till en pro om du har råd då och då så du inte står och matar in fel grejer i muskelminnet :-)
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » mån 08 sep 2014, 09:45

Jo, jag ska träffa PRO:n igen men jag tänkte städa bort de värsta felen först, det uppenbara.

Ser ut som att jag överroterar lite väl mycket, eller?
Bild

Ska händerna vara vid den gröna linjen vid träffen?
Bild

Strömsborg

Inläggav Strömsborg » mån 08 sep 2014, 22:16

waggle skrev:Jo, jag ska träffa PRO:n igen men jag tänkte städa bort de värsta felen först, det uppenbara.

Ser ut som att jag överroterar lite väl mycket, eller?
Bild

Bild

Du är nog rätt på det.

Jag är absolut ingen expert, men när jag först såg videon tyckte jag att du hade bollen för långt fram. Jag minns ett av de allra första tipsen jag fick som nybörjare, det var att man skulle ha bollen i mitten med en järnsjua och sedan flytta bollen successivt längre bak med kortare klubbor, och tvärtom. På så vis borde du få fram dina händer en bit (jämfört med bollen) och få renare träffar med mer spinn. Brantare infallsvinkel gör det också lättar att slå från dåliga lägen.
Själv har jag flyttat bollen ytterligare längre bak och har nog järnfemman i mitten.
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » tis 09 sep 2014, 08:41

Jag inte alls det här med linjer men jag försöker att rita som de ("PGA PRO's") på tuben gör. Jag kanske är helt ute och cyklar, rätta mig i så fall så jag inte gör del.

@Strömsborg
Fast jag tycker att bollplaceringen ser rätt bra ut på bilden för att vara J6. Det kan hända att fotovinkeln är konstig men jag försöker alltid placera bollen på samma ställe i förhållande till framfoten, oavsett klubba, precis som Sean F, David L och BH säger/skriver. De säger t.o.m. att bollen ska ligga i främre bröst/armhåla och att man endast ska flytta på den bakre foten, eller har jag fel?

Är det här en ok uppställning (för utom axel-fot-siktet som jag ska fixa)?
Bild
Bild

Kollar lite på huvudet. Jag har upptäckt att jag inte ser bollen med båda ögonen genom hela svingen och det blir ganska tydligt varför om jag tittar på bilderna nedan. på bild 2 ser jag bollen med ett öga (fel öga). Hoppas det löser sig när jag fixar svingspåret.
Bild
Bild
Bild

Jag svajar iaf inte så mycket lägre.. :D
Jag har något bredare stance nu än tidigare och fokuserar på att ha vikten på insidan av den bakre foten i uppvridningen, det hjälper.

Användarvisningsbild
Besserwizzer
Kontakt:

Inläggav Besserwizzer » tis 09 sep 2014, 08:50

Alltid roligt när saker skall teoretiseras sönder med plan och dyl :)

Skall jag dra mitt strå till stacken så har du en "hå hå ja ja" sving dvs du "slår mer med kroppen (å hå ja) i två takter och försöker hjälpa bollen med flykten istället för att låta kroppens muskler dra och låta klubban och dess egenskaper skapa bollbanan.
"Primus - EGs egna lilla Godwin - nu med "otenvibbar" "

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » tis 09 sep 2014, 09:23

Besserwizzer skrev:Alltid roligt när saker skall teoretiseras sönder med plan och dyl :)

...under en kurs (lära känna dig själv/ledarkurs) fick jag "diagnosen", analytiskt lejon. ;)
Besserwizzer skrev:Skall jag dra mitt strå till stacken så har du en "hå hå ja ja" sving dvs du "slår mer med kroppen (å hå ja) i två takter och försöker hjälpa bollen med flykten istället för att låta kroppens muskler dra och låta klubban och dess egenskaper skapa bollbanan.

Du skriver att jag jag slår med kroppen isf att låta kroppens muskler dra. Inte helt solkart för mig :?

Min känsla/tanke är: Stå mitt på foten, lyft klubban rakt bakåt, håll in den bakre armbågen till kroppen, flytta vikten framåt och vänd lugnt, dra klubban med den främre handen (vänster) så att butten ska gå mot bollen, slå ner, slå igenom och avsluta i balans.

Gay på banan

Inläggav Gay på banan » tis 09 sep 2014, 10:41

waggle skrev:Ser ut som att jag överroterar lite väl mycket, eller?
Bild

Mja. Det är nog mest att strecket är lite felritat. du har en fin axelrotation.

Bild

Händerna gärna vid gröna strecket vid bollträff.

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » tis 09 sep 2014, 10:56

Gay på banan skrev:...

Vet inte om jag vågar lita på dig.... du är ju ute efter mina kaffepengar. ;)

Jag känner själv att mina händer är "efter" i träffen och det är något jag jobbar på. Skaftet lutar men förmodligen inte tillräckligt. Är det något jag fixar med greppet eller hur ska jag göra?
Jag tar sällan torv efter bollträff men har ändå en negativ vinkel (attack angle på 10 slag, snitt -1,3).

Gay på banan

Inläggav Gay på banan » tis 09 sep 2014, 11:06

waggle skrev:eller hur ska jag göra?

Jag arbetar med samma probem. Så jag vet tyvärr inte riktigt. När jag verkligen "roterar" så blir det bättre.

Rutger

Inläggav Rutger » tis 09 sep 2014, 12:55

När man gör så här så får man åxå händer längre fram
http://www.youtube.com/watch?v=e2Yngq6Gn20

Gay på banan

Inläggav Gay på banan » tis 09 sep 2014, 13:22

Rutger skrev:När man gör så här så får man åxå händer längre fram
http://www.youtube.com/watch?v=e2Yngq6Gn20

Ungefär så försöker jag göra. När jag känner att jag får till det blir slagen rackarns bra. När jag inte får till det blir slagen inte rackarns bra.

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » tis 09 sep 2014, 13:56

Hittade en till. Han har nästan butten utanför höften i träffen, det har inte jag. :oops:
https://www.youtube.com/watch?v=YgbaHcrZpTo

Gay på banan skrev:...

Verkar vara ett vanligt problem.. hittade en bra övning för att få feedback direkt. ~79:- på Dormy och några hittebollar. Kan nog även fungera med en klubba och en plastbricka... Den här ska iaf jag testa. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=I4bb2FpAsI8

Jag såg ett annat klipp där man startar klubban parallell med marken och händerna framför kroppen. Sedan svinga upp som vanligt genom att rotera kroppen och sedan slå genom bollen. Väldigt fina slag men problemet är att jag inte kan göra det när jag startar från bollen.
https://www.youtube.com/watch?v=ln1T2ZPyuuw

Ernie kan hålla boxen bra.
https://www.youtube.com/watch?v=RyM_QrMQQpM

Dr Golf

Inläggav Dr Golf » tis 09 sep 2014, 16:13

Jag tycker du får en del bra hjälp i tråden, Rutger skriver bra saker. Jag svarar på en fråga, och ger ett råd.

... angående din axelrotation... Det finns många skolor för hur man *ska* svinga en golfklubba, och det finns likväl många instruktörer som - tyvärr - aldrig kan tänka utanför den boxen som "Instruktörs-sving modell 1 A" innebär. I det här fallet, verkar det som att du fått lära dig att 90° är "rätt", och att allt annat, även lite mer än det, skulle vara fel...

Som sagt, man kan se på saker på olika sätt, och här är ett: Din axelrotation är jättebra! Du kommer förbi 90° som man lär ut på nybörjarkursen, och det är något *positivt*! Det innebär att du kommer att ladda mer kraft ur din överkroppsrotation än... om du roterade mindre! *HÄPP*
Jag brukar kalla den här "extra" kraften för "gratis", eftersom det liksom inte händer något övrigt med din sving - och läs nu noga - på grund av den här rotationen!

Det skulle kunna vara så här, att du hamnar på fel plan på toppen av din sving! Om du gör det, så betyder det att du måste kompensera och korrigera det här felaktiga planet - som ju leder till ett galet svingspår. Men... så länge du ligger i plan, så ligger du på spår, och då är det bra! I det här läget, är längre = bättre!

Man skulle kunna säga så här, att eftersom en sån som John Daly svingar så fruktansvärt långt, men ALDRIG låter klubban lämna planet/spåret, så översvingar han inte heller! Sug på den lite! Angående att öppna ögonen och se saker i ett litet bredare perspektiv! ;-)

Så till mitt råd:

Slappna av... andas ut.. Håll kvar grunderna! Dina grunder ser fantastiskt bra ut, och i mina ögon så är det inte i svingen du ska grotta ner dig för att lära dig att använda färre slag runt banan! Din sving kommer dessutom att utvecklas av sig själv! Din tajming kommer att förbättras, din balans, din... allt! Låt det bara hända, och helst utan att du sätter bromsklotsar för dig själv genom att bli för teknisk i ditt tänk, för... det finns en sanning här, som är värd att tänka på. Nämligen att det finns tre mentala stadier för en golfare, och det är dom här:

1. En nybörjare är fokuserade på tekniken, så till den milda grad att h*n nästan följer klubban bakåt med blicken för att se om den gör som den ska i baksvingen! Självklart går det inte att spela golf på det här sättet!

2. En medelgolfare är fokuserad på bollträffen, och tror att allt ordnar sig bara jag träffar bollen bra! Väldigt många av dom här spelarna, tar enorma torvor med wedgarna, får mäktig spin men kan för sitt liv inte slå en järn 4:a tillräckligt högt för att den ska kunna landa och stanna på greenen! Självklart går det inte att spela golf på det här sättet heller!

3. En tourspelare är fokuserad på målet. Där är målet, dit ska jag, och... jag skiter i hur den går dit, bara den gör det! Det här... är det enda sättet att spela golf! :D
För att få något du aldrig haft
Måste du göra något du aldrig gjort!

Rutger

Inläggav Rutger » tis 09 sep 2014, 16:25

Titta på Dustin igen. Enbart den första svingen. Nyckeln är att sätta höger handled som han gör och det är lättast att sätta den i början- Sedan så håller man denna sättning så länge det går. Helst till efter impakt Poängen är att hålla sättningen och då tvingas kroppen rotera fram händerna sista biten.
https://www.youtube.com/watch?v=x_oxEFLSEzw

Tyvärr lyckas jag inte kopiera bilden där bladet är 1 dm från att träffa bollen, men titta på den bilden och se att vinkeln mellan skaftet och vänster arm är ca 30grader, samma gadantal som han i början satte.

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » tis 09 sep 2014, 17:41

Dr Golf skrev:Så till mitt råd:
Slappna av... andas ut.. Håll kvar grunderna! Dina grunder ser fantastiskt bra ut.
Tack, som jag skrev tidigare, är analytiskt lagt och har lätt för att grotta. Jag vill bara inte träna in fel grunder så här i början.
Dr Golf skrev:3. En tourspelare är fokuserad på målet. Där är målet, dit ska jag, och... jag skiter i hur den går dit, bara den gör det! Det här... är det enda sättet att spela golf! :D
Mitt mål är att ha en stabil och repeterbar sving som jag kan lita på, dit vill jag nå först. Sedan kan jag finlira och limma flaggan på rätt sida... ;)

Rutger skrev:Titta på Dustin igen. Enbart den första svingen. Nyckeln är att sätta höger handled som han gör och det är lättast att sätta den i början- Sedan så håller man denna sättning så länge det går. Helst till efter impakt Poängen är att hålla sättningen och då tvingas kroppen rotera fram händerna sista biten.
https://www.youtube.com/watch?v=x_oxEFLSEzw

Tyvärr lyckas jag inte kopiera bilden där bladet är 1 dm från att träffa bollen, men titta på den bilden och se att vinkeln mellan skaftet och vänster arm är ca 30grader, samma gadantal som han i början satte.

Ska träna på att hålla boxen nu... länge... Jag förstår vad du menar med Dustins handleder, ska försöka sätta dem tidigt. Jag gillar Els sving, den verkar lugn och snärtig.

Nils77

Inläggav Nils77 » tis 09 sep 2014, 22:18

Wrrr Wrrr brummelibum där startade motorsågen,,, ;)

Bild
Ett streck bak vid arslet, vid impact så är det inte fel om den inte har flyttat sig från denna punkt.

Bild
Strecket vid arslet har flyttat sig fram samt höger fot loosar dragging foot totalt. Tå tripp med j-ck sas.(spine loosas)
Inte fel om vänstrer kinka syntes en aning vid impact

Bild

Bra snutt, gäller bara att se bortom det uppenbara och kika på orsaken. Orsak verkan heter det visst.
Fokusera inte på armar axlar och det uppenbara.
Kolla höger fot som ligger och draggar samt strecket vid höften där man ser att vänster höft öppnat sig. Om bilden vare från DTL så skulle vänster skinka synts.
Armarna kommer ner automatiskt om du draggar korrekt.
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » ons 10 sep 2014, 11:40

Nils77 skrev:Wrrr Wrrr brummelibum där startade motorsågen,,, ;)

Misstänkte att den skulle komma.

Är det för mycket häl uppe i luften?
Bild
Bild
Senast redigerad av 1 waggle, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » ons 10 sep 2014, 16:31

Det här kanske kan vara en bra övning för att hålla röven på plats?
https://www.youtube.com/watch?v=dzTDmOPX0qw

Nils77

Inläggav Nils77 » ons 10 sep 2014, 21:03

waggle skrev:Det här kanske kan vara en bra övning för att hålla röven på plats?
https://www.youtube.com/watch?v=dzTDmOPX0qw

Kan vara så att övningen är bra. Tror olika saker fungerar olika för olika personer.
Föredrar funktioner som indirekt ger önskad effekt..typ videon innan den senaste.
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Återgå till "Svingvideo"