Feedback på sving

Lägg upp videoklipp på svingar och beskåda poesin i den vackra rörelsen.
bazno

Feedback på sving

Inläggav bazno » mån 22 jun 2015, 02:40

Hej,

https://www.youtube.com/watch?v=7OAuqec ... e=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=zmx8I29 ... e=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=KhNiWnH ... e=youtu.be

Är inne på min andra säsong och har fastnat just ovanför singelhcp och har börjat fundera lite på hur jag svingar.
Lite feedback på min sving vore trevligt! Har försökt o jobba med svingen så jag ligger i ett bra svingspår, göra den kompakt för att eliminera så många felfaktorer som möjligt. Så hur tycker ni det ser ut? Ser tempot bra ut? Några andra delar som inte ser bra ut? all konstruktiv kritik uppskattas!

Första videorna är fades (som jag föredrar att slå) och för er som orkar
så slår jag lite olika typer av slag på tredje videon (1:30 in i klippet draw) :)

Hälsning,
Sebastian

Nordan

Re: Feedback på sving

Inläggav Nordan » mån 22 jun 2015, 11:08

Grattis... Andra säsongen, snyggt!

Har inte någon direkt svingkunskap, men om du slår fade på de första så förstår jag det då bollen verkar starta vänster om din mållinje (dina fötters uppställning), Men om den draw du nämner är en medveten draw undrar jag hur långt vänster den slutar för den ser också ut att starta vänster om dina fötter?
Har du siktpinne?
Jag skaffade förra säsongen siktpinnar och då fick man en ögonöppnare på var man faktiskt ställer upp sig, det visade sig vara ett "problem" för mig.
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Användarvisningsbild
Maniac

Inläggav Maniac » mån 22 jun 2015, 11:33

Jag tycker du ska gå till en klubb pro 2ggr per år...minst, 1 vår och 1 höst, han kommer fokusera på grunderna så att du har nåt att bygga på, när han säger nåt så ska du vara som en 3åring och fråga "varför då" hela tiden så att du lär dig sammanhanget i svingen, du är inte förstörd ännu så se till att göra rätt från början så slipper du de jobbiga änderingar som annars kommer som ett brev på posten.

Detta kommer LÄTT vara det bästa tipset du kommer att få här på forumet :-D

//Maniac
Såhär tycker forumet om Maniac, generellt sett alltså!
"Jeeyy!!!!! Han är tillbaka!!
Mannen med de bästa tipsen och råden inom golf!
Woho!!"
"Maniac, forumets kung"

Jornhona

Inläggav Jornhona » tis 23 jun 2015, 10:51

Håller med Maniac. Som jag ser det,vilket jag ofta ser,har du ett inte så bra grepp om klubban. Gå till ett pro och det lär vara det första denne kommer rätta till. :) Sen, bara som reflektion: du är långsam i din uppställning vilket i sig inte tvunget är ett fel ,men som kan eskalera så till den grad att självförtroendet börjar minska. Stå hellre bakom bollen och ta dina beslut,ta sen din stans och utför ditt slag utan alltför mycket känna efter.

Nordan

Inläggav Nordan » tis 23 jun 2015, 15:18

Jornhona skrev:du är långsam i din uppställning vilket i sig inte tvunget är ett fel ,men som kan eskalera så till den grad att självförtroendet börjar minska. Stå hellre bakom bollen och ta dina beslut, ta sen din stans och utför ditt slag utan alltför mycket känna efter.

bra notering, kunde inte riktigt sätta orden på det.
men står man länge över bollen är det lätt att tankarna kommer eller att en grad av osäkerhet infinner sig.
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Användarvisningsbild
Harry Friberg

Inläggav Harry Friberg » tis 23 jun 2015, 19:00

Nånting händer vid impact. Du liksom reser dig lite och får en OTTsving.

Din högra fot reser sig alldeles för tidigt, i princip direkt efter vändning på toppen. Jag har ingen bra teori om orsaken, men det är nog mindre bra hursomhelst.

Din setup är svår att bedöma utan en video face on. Kan faden bero för lite axeltilt? Lägg upp en video från den vinkeln.

Tillägg: förtydligande, den högra foten bör normalt först glida över mot dess insida, INNAN hälen lyfts upp. Nu ser det ut som om hälen åker upp direkt. Dvs ngt kanske trasslar m viktöverföringen?
11,6

Strömsborg

Inläggav Strömsborg » tis 23 jun 2015, 21:41

Bladet är toköppet på toppen av baksvingen, tån pekar ner i marken.
Stärk ditt grepp så att bladet ligger parallellt med vänsterarmen på toppen, då kommer du garanterat inte fejda.

Å andra sidan, jag tycker själva rörelsen är väldigt bra. Om du har en pålitlig fade, omfamna den och sikta längs med vänstersidan. Du har öppet blad på toppen och ställer upp med öppna axlar, vill du börja slå draw har du ett hästjobb framför dig.
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

Rutger

Inläggav Rutger » tis 23 jun 2015, 23:04

Sving nr 2 bildruta precis innan impakt visar ett svingspår alá Over th Top. Guldstjärna till Friberg :D
Sök och du skall finna hur detta skall åtgärdas, finns mkt skrivet i detta forum.
En enkel fix kan vara att du tänker dig en passande punkt (olika för varje klubba) ca 2 dm framför höger fot som bladet måste passera på sin väg mot bollen.
I sving nr 3 så kommer du betydligt bättre innifrån så ditt fel är inte konstant och du kan uppenbarligen göra rätt. Men du har inte säkerheten att återupprepa det korrekta.

Bild

bazno

Inläggav bazno » tis 23 jun 2015, 23:23

Maniac och Jornhona, det är ett bra tips! Har tänkt länge på det.. min sving är enbart ett resultat av lite svingstudier på nätet och vad som känns skönt liksom :)
Har aldrig varit hos ngn pro för att få en riktig koll.

Harry Friberg: Ja, jag tycker också det ser ut så lite. Jag tror att jag "skopar" lite istället för att trycka igenom om du fattar vad jag menar, detta skapar nog den här uppkuvningen av ryggen som jag noterar nu när du säger det. Har haft problem med att hitta känslan för var jag ska befinna mig vid impact speciellt i full svinghastighet, tips?
Bra notering där med foten, detta kanske skapar problemet vid impact? Jag tror att detta beror på att jag är mycket svagare i min högra fot efter en skada från tidigare idrottskarriär :P

Strömsborg: Kul att du tycker att rörelsen ser bra ut! På vilket sätt menar du att jag ska stärka mitt grepp? Jag har faktiskt tänkt att både omfamna och konsekventiera (säger man så?) den :)

Rutger: Anledningen till att det kan verka att jag inte kan göra detta konsekvent är att jag faktiskt tänker mig olika slag i skallen på tredje videon. Jag tänker mig att jag skapar fades eller draws m.h.a. olika svingspår.. Tycker du att man istället borde göra detta m.h.a. öppet eller stängt blad och samma svingspår?

Superbra noteringar och tips allesammans! Själv tycker jag ända att svingen ser "vettig" ut på många sätt men inser samtidigt att jag har mycket kvar för att närma mig scratch (10,4 idag) i hcp som ändå på något sätt är mitt långsiktiga mål med golfen!
Senast redigerad av 1 bazno, redigerad totalt 0 gånger.

Strömsborg

Inläggav Strömsborg » ons 24 jun 2015, 00:21

bazno skrev:Strömsborg: Kul att du tycker att rörelsen ser bra ut! På vilket sätt menar du att jag ska stärka mitt grepp? Jag har faktiskt tänkt att omfamna min fade och det känns snarare som att jag skapar en fade med svingspåret och inte klubb-bladet eller vad tror du?

Superbra noteringar och tips allesammans! Själv tycker jag ända att svingen ser "vettig" ut på många sätt men inser samtidigt att jag har mycket kvar för att närma mig scratch som ändå på något sätt är mitt långsiktiga mål med golfen :) Är detta ett rimligt mål tycker ni? =P

Ett starkt grepp innebär att du vrider dina händer till höger på greppet (fortfarande med klubban riktad mot målet). Bilden till höger:
Bild

Flera andra i tråden har påpekat att du svingar over the top, och även för mina ögon ser det ut som en fadesving, men om du istället vill svinga inifrån och ut så testa ett starkt grepp.
Prova först att greppa som vanligt men med klubban 45° (sic!) sluten och försök slå rakt på det sättet. Ska du ha en chans att träffa något måste du svinga inifrån och ut och slå en draw. Om du greppar starkt får du samma men mildare effekt.
Det är svårt att lägga om till en drawsving men om du greppar TOKstarkt behöver du egentligen inte tänka på att lägga om svingen medvetet, du kommer automatiskt svinga inifrån och trycka ut bollen till höger eftersom du helt enkelt inte har något val om du vill träffa målet. Efter 10000 bollar känns det inte konstigt längre.

Det är svårt att se på filmen hur du är uppställd i förhållande till målet men vi förutsätter att dina fötter pekar mot målet. Bollen startar vänster om mållinjen och jag antar att den kom tillbaka till höger sen. I så fall var det en korrekt fade med ett svingspår utifrån och in och ett svagt stängt klubblad. För att kunna sikta mot mitten av fairway och slå en fade eller draw måste både blad och svingspår vara rätt, de är beroende av varandra.

Personligen tycker jag att ska fortsätta fada bollen om det känns naturligt för dig, ska du börja drawa måste du bygga om hela svingen och sånt kan ta år.

Hur som helst, vill du nå scratch (en utomordentlig målsättning!) så glöm allt som skrivits här och gå till en duktig instruktör. Gör precis som han säger och träna tills händerna bokstavligen blöder.
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

Rutger

Inläggav Rutger » ons 24 jun 2015, 00:46

Personigen försöker jag ha samma svingspår hela tiden. Det är en så stor och viktig del av svingen att jag inte vill hålla på och ändra på den. Observera att ett svingspår innifrån och ut lika gärna kan medföra en rak bollbana som en draw.

bazno

Inläggav bazno » ons 24 jun 2015, 01:04

Strömsborg: Kände lite på ett starkt grepp och förstår logiken där. Det bör få mig att vilja trycka fram händerna mer vid impact, allra helst om man håller klubban något stängd också. Men samtidigt är väl inte det det bästa om man vill spela med fade antar jag? Men att träna på impacten så är det nog kanon!

På videon du reffar till så fadear jag bollen kanske ca 3-4 m i sidled och den landar precis där mina fötter står mot, alltså borde det vara en svingspårs-fade..

Rutger: Du menar då att man hellre ska använda sig av öppet / stängt klubblad i komb. med uppställning? Personligen tror jag man måste bestämma mig för något av dem. Händer ibland att jag både kommer utifrån och in och med öppet blad = 10 meter åt höger i slutändan... :)

Strömsborg

Inläggav Strömsborg » ons 24 jun 2015, 07:49

bazno skrev:Strömsborg: Kände lite på ett starkt grepp och förstår logiken där. Det bör få mig att vilja trycka fram händerna mer vid impact, allra helst om man håller klubban något stängd också. Men samtidigt är väl inte det det bästa om man vill spela med fade antar jag? Men att träna på impacten så är det nog kanon!

På videon du reffar till så fadear jag bollen kanske ca 3-4 m i sidled och den landar precis där mina fötter står mot, alltså borde det vara en svingspårs-fade..

Som sagt, man fadar inte med ett starkt grepp. Du har ett öppet blad på toppen i nuläget vilket gör att du kommer ha ett öppet blad i förhållande till svingspåret. Det blir en naturlig fade. Funkade det för Hogan kan det nog funka för dig.

Bild

Slaget på din film var alltså C enligt bilden, och för att slå det slaget måste bladet vara svagt stängt (för att bollen ska starta till vänster) och svingspåret utifrån och in (för att bollen ska komma tillbaka). En pull-fade helt enkelt.
Hade du svingat utifrån men med ett square eller öppet klubbhuvud hade det blivit F respektive I, hade ditt klubblad varit för mycket stängt hade det blivit B.
Om du svingar inifrån blir det H, G resepektive A med ett öppet, korrekt eller stängt klubbhuvud.
Kort sagt, både svingspår och blad måste peka åt rätt håll för att det ska bli rätt slag. Tänk dig att bladet i träffögonblicket ska peka mitt emellan flaggan och linjen som ditt svingspår bildar. Exempelvis, om du svingar 6° utifrån och in ska bladet vara ungefär 3° stängt för att bollen ska starta vänster och sedan komma tillbaka till höger.

Mannen

Inläggav Mannen » ons 24 jun 2015, 14:17

Strömsborg skrev:
Som sagt, man fadar inte med ett starkt grepp.

Jodå, varför inte?

En fade startar vänster (högerspelare). Ett stängt blad så pekar bladet vänster. Det i kombination med ett utifrån-in spår så fadar du. Typ Azinger, type Duval.
Har gjort det själv under måmga år. Det var när jag gick till ett mer neutralt grepp och förändrat svingspår som jag hittade min draw.

Strömsborg

Inläggav Strömsborg » ons 24 jun 2015, 21:21

Mannen skrev:
Strömsborg skrev:
Som sagt, man fadar inte med ett starkt grepp.

Jodå, varför inte?

En fade startar vänster (högerspelare). Ett stängt blad så pekar bladet vänster. Det i kombination med ett utifrån-in spår så fadar du. Typ Azinger, type Duval.
Har gjort det själv under måmga år. Det var när jag gick till ett mer neutralt grepp och förändrat svingspår som jag hittade min draw.

Det är möjligt att jag snackar skit. Jag kollade Duval och Azinger och båda slår alltså fade med slutet klubbhuvud på toppen. Ben Hogan är ett exempel på motsatsen, men andra kända slicare som Montgomerie och Trevino har också slutet blad på toppen.

Å andra sidan, vill göra en förändring till att svinga inifrån och ut är ett slutet blad på toppen en god väg att gå. För att squara upp bladet i träffzonen måste man gå på våldsamt med höfterna, kolla exempelvis Dustin Johnson, och en trevlig draw blir resultatet.

Hur som helst, för trådstartaren tycker jag faden ser mycket naturlig ut, Ingen mening att börja mecka med bollbanan, jag skulle hellre öppna bladet lite ytterligare för att ta vänstersidan ur spel.

Strömsborg

Inläggav Strömsborg » ons 24 jun 2015, 21:22

Alltså, bazno, du säger att du fastnat just ovanför singelhandicap. Vad är din vanligaste miss från tee respektive vid inspel?

bazno

Inläggav bazno » ons 24 jun 2015, 23:30

Strömsborg, min vanligaste miss från tee är helt klart höger. Men jag kan lika gärna trycka ut den vänster, väldigt olika. Snarare en inkonsekvens som är mitt problem på något sätt.
Jag kan slå riktigt fina slag (med alla klubbor) en längre tid av rundan för att sedan helt plötsligt missa 3-4 slag i rad (eller hål också för den delen..), helt oforcerat. Med järnklubborna är det nog mestadels att jag duffar eller tappar höger och med träklubborna är det duffar eller rena pulls eller alldeles för skurna pull-slicear..
Du har rätt när du säger att det känns naturligt för mig att spela med fade. Jag gillar att öppna min vänsterfot lite grann och ha öppna axlar för att slå rejält tryckta fades.

Jag testade idag att spela med "starkt grepp", blev bara att jag slog en massa raka pulls istället för pull-fades..

Har också funderat en del på mina duffar och har märkt att jag ofta skär marken med tån av klubban när jag duffar så jag tror att jag behöver ändra min lie en hel del upright (är 1.90 lång).

Ett par videos face on på impact o.s.v. kanske vore bra också att lägga upp.

Ytterligare bevis på min inkonsekvens är att jag har scorer mellan 78 - 92 slag på 18 hål den senaste månaden! :) Det är vad jag kallar ojämn?

Nils77

Inläggav Nils77 » tor 25 jun 2015, 00:19

Full power från toppen ser ingen flackning av swingen.
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

bazno

Inläggav bazno » tor 25 jun 2015, 00:22

Nils77: Menar du att rörelsen ser bra ut? Flackning? :)

Nils77

Inläggav Nils77 » tor 25 jun 2015, 01:39

bazno skrev:Nils77: Menar du att rörelsen ser bra ut? Flackning? :)

Mja snarare att det finns utrymme för förbättringar ;)
Gissar på att tån gräver lite för mycket i backen.
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

bazno

Inläggav bazno » tor 25 jun 2015, 02:29

Vilka typer av förbättringar? :)

bazno

Inläggav bazno » tor 25 jun 2015, 02:40

https://www.youtube.com/watch?v=4mtMrAm ... e=youtu.be

Här är en video när jag slår med spoon. Som ni ser så pullfadear jag här också, synpunkter på tekniken?

Användarvisningsbild
Harry Friberg

Inläggav Harry Friberg » tor 25 jun 2015, 22:20

Du får nog som sagt lägga ut en video face on..

Du har en goat humping (EE) vid impact som är lite besynnerlig. Försöker du hålla "the lag" i nedsvingen?
11,6

bazno

Inläggav bazno » tor 25 jun 2015, 23:20

Harry Friberg, Strömsborg: https://www.youtube.com/watch?v=jAwC-ZM-Bzk -> Här är en video face on från idag!

Jag tror att en av anledningarna till att jag har en halvtaskig impact-position kan vara som du tidigare påpekade: att jag lyfter min högerfot direkt efter vändningen. Jag når liksom inte ner till bollen om jag inte "humpar" och releasar tidigt, vad tror du/ni om den teorin?
Senast redigerad av 2 bazno, redigerad totalt 0 gång.

Strömsborg

Inläggav Strömsborg » tor 25 jun 2015, 23:34

bazno skrev:https://www.youtube.com/watch?v=jAwC-ZM-Bzk -> Här är en video face on från idag!

Ok, här har vi en grej du kan jobba på. Du har en grym sidledsförflyttning i baksvingen. Sluta med den, stanna centrerad.
Min coach plockade fram ett kamerastativ som han ställde intill min högra höft i adresseringen. Så fort jag försökte glida till höger i svingen så stötte jag i stativet. Mycket effektivt.

Återgå till "Svingvideo"