Feedback på sving

Lägg upp videoklipp på svingar och beskåda poesin i den vackra rörelsen.
bazno

Re: Feedback på sving

Inläggav bazno » tor 25 jun 2015, 23:40

Aa jag ser det också Strömsborg, men det känns skönt o göra så för att "få igång" baksvingen liksom. Men det är nog fan en riktigt ful ovana, detta kan kanske göra att jag hamnar ur position för att hamna rätt vid impact?

Användarvisningsbild
Harry Friberg

Inläggav Harry Friberg » lör 27 jun 2015, 14:45

bazno skrev:Harry Friberg, Strömsborg: https://www.youtube.com/watch?v=jAwC-ZM-Bzk -> Här är en video face on från idag!

Jag tror att en av anledningarna till att jag har en halvtaskig impact-position kan vara som du tidigare påpekade: att jag lyfter min högerfot direkt efter vändningen. Jag når liksom inte ner till bollen om jag inte "humpar" och releasar tidigt, vad tror du/ni om den teorin?

Tvärtom! Du reser dig för att du annars skulle slå ner klubban i backen, antingen en meter innan bollen, eller i vart fall vid bollen men en halv meter djupt :) orsaken kan vara flera. Vanligt är för brant nedsving, för sen ( ja för SEN) release, i tron att du måste "hold the lag". Strunta i the lag, den kommer när den kommer.

Titta på denna video. Mkt instruktiv!
https://m.youtube.com/watch?v=wClCrJjKNKY
11,6

Strömsborg

Inläggav Strömsborg » sön 28 jun 2015, 20:51

bazno skrev:Aa jag ser det också Strömsborg, men det känns skönt o göra så för att "få igång" baksvingen liksom. Men det är nog fan en riktigt ful ovana, detta kan kanske göra att jag hamnar ur position för att hamna rätt vid impact?

Någonting ditåt. Man vill ta bort alla onödiga kroppsrörelser.
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

Användarvisningsbild
Sam

Inläggav Sam » sön 28 jun 2015, 22:19

Strömsborg skrev:
bazno skrev:Aa jag ser det också Strömsborg, men det känns skönt o göra så för att "få igång" baksvingen liksom. Men det är nog fan en riktigt ful ovana, detta kan kanske göra att jag hamnar ur position för att hamna rätt vid impact?

Någonting ditåt. Man vill ta bort alla onödiga kroppsrörelser.

ang höftledsrörelse i den ledden säger flera, o jag tror dem, är den största källan till inkonsekvens för bollträff. Resultat, oerhört timingkrävande extra rörelse som ger duffar och toppar om vartannat. När ett pro i Spanien för två år sedan påpekade för mig att jag skulle låsa fast höften (bara vrida upp höften, ej svajja bakåt) förbättrades min bollträff avsevärt, o jag började känna en säkerhet att jag kommer träffa bollen bra. Den där oron "undrar om det blir en duff/topp nu" försvann ganska snabbt. Jobbigaste var att jag inte förstod varför topparna o duffarna dök upp från ingenstans (tyckte jag).
"Of all the hazards, fear is the worst"
Sam Snead

bazno

Inläggav bazno » mån 29 jun 2015, 03:01

Spelade 18 hål idag efter några hinkar där jag övade på att stanna centrerad i baksvingen.
Resultatet: Inte en enda duff på 18 hål, 12 över par. Var istället min puttning som svek mig, men det är en annan femma :)

Strömsborg

Inläggav Strömsborg » mån 29 jun 2015, 08:48

bazno skrev:Strömsborg, min vanligaste miss från tee är helt klart höger. Men jag kan lika gärna trycka ut den vänster, väldigt olika. Snarare en inkonsekvens som är mitt problem på något sätt.
Jag kan slå riktigt fina slag (med alla klubbor) en längre tid av rundan för att sedan helt plötsligt missa 3-4 slag i rad (eller hål också för den delen..), helt oforcerat. Med järnklubborna är det nog mestadels att jag duffar eller tappar höger och med träklubborna är det duffar eller rena pulls eller alldeles för skurna pull-slicear..
Du har rätt när du säger att det känns naturligt för mig att spela med fade. Jag gillar att öppna min vänsterfot lite grann och ha öppna axlar för att slå rejält tryckta fades.

Jag testade idag att spela med "starkt grepp", blev bara att jag slog en massa raka pulls istället för pull-fades..

Har också funderat en del på mina duffar och har märkt att jag ofta skär marken med tån av klubban när jag duffar så jag tror att jag behöver ändra min lie en hel del upright (är 1.90 lång).

Ett par videos face on på impact o.s.v. kanske vore bra också att lägga upp.

Ytterligare bevis på min inkonsekvens är att jag har scorer mellan 78 - 92 slag på 18 hål den senaste månaden! :) Det är vad jag kallar ojämn?

Vad har du för klubbor? Går de att bocka?
När jag själv insåg vikten av rätt lievinkel bockade jag upp klubborna tre grader, och golf blev plötsligt mycket lättare.

78-92 på en månad är inte ojämnt, det är helt normalt. De senaste två säsongerna har jag slagit till med 69-90 respektive 93-73 under på varandra följande ronder. Där har jag något att jobba på.
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

bazno

Inläggav bazno » mån 29 jun 2015, 09:56

Strömsborg: Har Cobra Amp-d, bockningsbara? Själv tror jag som sagt många duffar beror på lie-vinkeln. Tån gräver ner sig liksom, framförallt med wedgarna. Haha, 69-90 det kan man väl kalla ojämnt? :) Riktigt schysst att ha varit under 70! Huf länge haru spelat och vilket hcp haru?
Andra tankar kring gårdagens runda var att jag träffade typ dubbelt så många fairways, fick knappt någon sidospin på bollen. Kändes som jag kontrollerade både bollträff och riktning på ett helt annat sätt. Känns lite som den här "vaggningen" blockade mina händer från att komma nära kroppen vid impact = utifrån och in sving med fade.

Strömsborg

Inläggav Strömsborg » tis 30 jun 2015, 09:22

bazno skrev:Strömsborg: Har Cobra Amp-d, bockningsbara? Själv tror jag som sagt många duffar beror på lie-vinkeln. Tån gräver ner sig liksom, framförallt med wedgarna. Haha, 69-90 det kan man väl kalla ojämnt? :) Riktigt schysst att ha varit under 70! Huf länge haru spelat och vilket hcp haru?
Andra tankar kring gårdagens runda var att jag träffade typ dubbelt så många fairways, fick knappt någon sidospin på bollen. Kändes som jag kontrollerade både bollträff och riktning på ett helt annat sätt. Känns lite som den här "vaggningen" blockade mina händer från att komma nära kroppen vid impact = utifrån och in sving med fade.

Det ser inte ut så när jag tittar på bilder av dina klubbor. Smidda klubbor är alltid bockningsbara men dina ser inte smidda ut. Gjutma klubbor kan funka ibland, du får fråga någon klubbmakare. Gör ett test först, enklaste sättet är att sätta en bit tejp under klubban och slå bollar från en plastskiva, då ser man tydligt vilken del av sulan som går i marken.
Jag tror inte duffar beror på felaktig lievinkel, man ska ju träffa bollen innan marken oavsett, däremot slår man till höger med för flacka klubbor och vice versa. Felet blir större ju mer loft det är på klubban. Med rätt lie slipper man kompensera med ett felaktigt sikte. Jag har mina klubbor 3-4° upp och det var en riktig revolution när jag fixade det.

Ja, 69-90 är fan svårslaget. Har spelat ganska många år men mer på allvar sen 2009. Har varit på 3,1 som lägst och det var väl så långt min dåliga sving räckte. Nu har jag byggt om från grunden och väntar på nästa "run".

Tror inte jag förstår vad du menar. Blockade dina händer? Hindrade dig från att komma inifrån eftersom du var för långt bakom bollen?

En viktig grej bara, försök inte slå för rakt. Bejaka din sidspinn. Alla duktiga spelare har en konstant sidskruv. Det blir mycket lättare att spela när man vet vilket håll bollen går.

bazno

Inläggav bazno » ons 01 jul 2015, 00:12

Strömsborg skrev:
bazno skrev:Strömsborg: Har Cobra Amp-d, bockningsbara? Själv tror jag som sagt många duffar beror på lie-vinkeln. Tån gräver ner sig liksom, framförallt med wedgarna. Haha, 69-90 det kan man väl kalla ojämnt? :) Riktigt schysst att ha varit under 70! Huf länge haru spelat och vilket hcp haru?

Det ser inte ut så när jag tittar på bilder av dina klubbor. Smidda klubbor är alltid bockningsbara men dina ser inte smidda ut. Gjutma klubbor kan funka ibland, du får fråga någon klubbmakare. Gör ett test först, enklaste sättet är att sätta en bit tejp under klubban och slå bollar från en plastskiva, då ser man tydligt vilken del av sulan som går i marken.
Jag tror inte duffar beror på felaktig lievinkel, man ska ju träffa bollen innan marken oavsett, däremot slår man till höger med för flacka klubbor och vice versa. Felet blir större ju mer loft det är på klubban. Med rätt lie slipper man kompensera med ett felaktigt sikte. Jag har mina klubbor 3-4° upp och det var en riktig revolution när jag fixade det.

Ja, 69-90 är fan svårslaget. Har spelat ganska många år men mer på allvar sen 2009. Har varit på 3,1 som lägst och det var väl så långt min dåliga sving räckte. Nu har jag byggt om från grunden och väntar på nästa "run".

Tror inte jag förstår vad du menar. Blockade dina händer? Hindrade dig från att komma inifrån eftersom du var för långt bakom bollen?

En viktig grej bara, försök inte slå för rakt. Bejaka din sidspinn. Alla duktiga spelare har en konstant sidskruv. Det blir mycket lättare att spela när man vet vilket håll bollen går.

Har snackat med pron på min klubb och han sa att de gick att bocka 1-2 grader. Känns som att det isf är mer värt att köpa nya smidda klubbor att bocka till rätt lie. Funderar på Cobra's Fly-Z forged :)

Angående slag med fel lie: Du har nog rätt där kanske, men det känns som så ibland för mig, framförallt med wedgarna. Men det kanske snarare är så att det får mig att svinga lite konstigt och för brant p.g.a. felaktig lie.

Vad har du gjort för ändringar? Har du någon video på din sving ute? :)

Ja det var något sådant jag menade, att jag p.g.a. resning inte kommer "åt" att få in händerna in mot kroppen vid impact. Jag har tränat en del på att få bort sidledsförflyttningen och försökt att förbättra min impact position. Hur tycker du att den här svingen: https://www.youtube.com/watch?v=fNNM-2AYcN0 ser ut i förhållande till den tidigare face-on videon jag postade? Och den här i förhållande till tidigare sving bakifrån: https://www.youtube.com/watch?v=_7dtRtOxr84.

klund

Inläggav klund » tis 07 jul 2015, 10:07

Jag har till och från liknande problematik som dig och för mig sitter mycket i baksvingen som gör att man måste göra saker på vägen ner för att få en flackare vinkel för att över huvudtaget träffa bollen. Stå upp och flippa klubban är väll dom vanligaste.

Det ser ut som du "lyfter" ut armarna för att starta backsvingen och roterar inte tillräckligt i baksvingen.
Om man i toppen på baksvingen drar en linje från slutet greppet på klubban ner genom fötterna så hamnar den ungefär mellan mitten på foten och tålinjen hos dig.
Dom flesta bra spelarna får denna linjen ungefär vid hälen (utom Jim Furyk då).

Klubbblads vinkeln på toppen av svingen är ju svår att säga nåt om eftersom det finns spelare som kan spela bra med alla möjliga vinkar där.

Bild

Strömsborg

Inläggav Strömsborg » ons 22 jul 2015, 00:52

bazno skrev:
Strömsborg skrev:

Har snackat med pron på min klubb och han sa att de gick att bocka 1-2 grader. Känns som att det isf är mer värt att köpa nya smidda klubbor att bocka till rätt lie. Funderar på Cobra's Fly-Z forged :)

Angående slag med fel lie: Du har nog rätt där kanske, men det känns som så ibland för mig, framförallt med wedgarna. Men det kanske snarare är så att det får mig att svinga lite konstigt och för brant p.g.a. felaktig lie.

Vad har du gjort för ändringar? Har du någon video på din sving ute? :)

Ja det var något sådant jag menade, att jag p.g.a. resning inte kommer "åt" att få in händerna in mot kroppen vid impact. Jag har tränat en del på att få bort sidledsförflyttningen och försökt att förbättra min impact position. Hur tycker du att den här svingen: https://www.youtube.com/watch?v=fNNM-2AYcN0 ser ut i förhållande till den tidigare face-on videon jag postade? Och den här i förhållande till tidigare sving bakifrån: https://www.youtube.com/watch?v=_7dtRtOxr84.

Ett tips är ett beggat set Titleist AP2 910 eller 912. Smidda och hyfsat lättspelade no nonsense-klubbor som en massa toppamatörer lirar med.

Felaktig lie märks mest med wedgarna. På en driver på 10° är lie meningslöst, på en 60-graders wedge kan det bli många meter fel.

Den nya face on-videon ser mycket bättre ut. Stabila höfter, huvudet stilla, en bra forward press innan svingstart. Dock ser det ut som om du flippar en del, det kräver bra tajming för både bollträff och riktning. Försök istället släpa klubban genom träffzonen. Håll vänster handrygg ner mot marken i träffen. Det ger låga, kraftlösa slag i början men med ökande svinghastighet får du höjd och spinn tillbaka.
Hur känns det? Hur ser dina missar ut?

Min sving såg ut så här fram till förra våren:
https://www.youtube.com/watch?v=0Oy1xHOfweU
Lägg märke till svingplanet. Jag ligger under på vägen upp, gör en stor gubbögla, häver överkroppen framåt och svingar brant ner på bollen. Baksving och nedsving går i olika riktningar och ser inte alls ut att höra ihop. Tittar man riktigt noga ser man att klubban är öppen på toppen.

Min sving tidigt i våras efter tre lektioner och ett tiotusen rangebollar:
https://www.youtube.com/watch?v=cJ5t8nEUVyI
Här ligger spåren upp och ner i samma plan. Greppet är mycket starkare, med en stängd klubba på toppen, och för att squara upp klubban går höfterna betydligt tidigare medan överkroppen ligger kvar bakom bollen.
Det har säkert hänt ännu mer sen dess och jag ska fixa en mer aktuell video.

Till saken hör att jag ännu inte skulle ha en chans mot killen i den första videon. Han var riktigt bra och hösten 2013 när filmen togs snittade han typ 76 slag på 18 hål. Hackaren i andra videon hookar bort sig emellanåt och saknar både närspel och puttning och ligger därför närmare 80. Men han är på rätt väg!

bazno

Inläggav bazno » sön 04 okt 2015, 16:35

Tjena allihop igen och hoppas ni haft en bra fortsättning på säsongen.

Nu vankas det säsongsavslutning och då passar det bra att gå i dvala med rätt känsla av hur man utför svingen.
Med detta i åtanke lägger jag nu upp en ny video där jag jobbat på lite diverse delar av svingen, kom jättegärna med feedback utifrån hur det såg ut på
tidigare upplagda videos! Tack på förhand!

https://www.youtube.com/watch?v=B8de2x6 ... e=youtu.be

Strömsborg

Inläggav Strömsborg » mån 05 okt 2015, 20:03

Klubban är mycket mer square på toppen och din rörelse i stort ser tajtare ut
Vad har du jobbat på? Hur flyger bollen?

bazno

Inläggav bazno » mån 05 okt 2015, 21:23

Gott!

Har jobbat med att komma mer square i nedsvingen och på så vis starta bollen så när som möjligt parallellt med fötterna. Sen har jag jobbat med att inte lyfta höger fot förrän efter bollträff, samt få fram händerna framför bollen i träffen (om man tänker face on).

Det sistnämnda upplever jag som svårast att uppnå och där har jag mest jobb kvar, tror jag.

Bollen går något lägre med en lätt draw oftast och dessutom längre :)
Senast redigerad av 1 bazno, redigerad totalt 0 gånger.

Rutger

Inläggav Rutger » mån 05 okt 2015, 21:30

Det ser mycket .bättre ut.
Det ser ut som om dina höfter reagerar på armarna och inte tvärtom. Titta på den hipslide videon som puttaren fick och träna på den SAMT att du i slutet av hipsliden driver ditt vänstra knä mot målet. då initierar du höft och sedan axelrotationen på ett bra sätt.

Användarvisningsbild
Sam

Inläggav Sam » mån 05 okt 2015, 22:16

Bra rörelsemönster, bra sving. Du verkar vara rörlig, bra. Sen ser det ut som att du tappar trycket vid impact iom att du är tidigt uppe på höger fotblad/tå. Du ser lite svajjig ut, kanske att du glider lite bakåt men även nåt annat..som jag inte kan sätta fingret på. Bra jobbat.
Sam Snead

Användarvisningsbild
Sam

Inläggav Sam » mån 05 okt 2015, 22:24

Du kan prova att vid adressering ha det skaftlut du eftersträvar vid impact, lätt lutat, händerna vid byxfickan. Eventuellt lite mer tilt. Jämför sedan på inspelningen om du kommer tbx till samma positioner i impact. Bra för kroppen att veta vad den ska eftersträva i nersvingen.
Sam Snead

Strömsborg

Inläggav Strömsborg » tis 06 okt 2015, 09:20

Har du en face on-video?

Användarvisningsbild
HH+

Inläggav HH+ » tis 06 okt 2015, 11:21

bazno skrev:Är inne på min andra säsong och har fastnat just ovanför singelhcp och har börjat fundera lite på hur jag svingar.

Din sving räcker till ett bra singelhcp…lätt.
Visst kan du säkert göra lite småjusteringar och få ut mer men det enklaste sättet att komma från den hcp-plattformen du befinner dig på är antagligen att vässa chip och putt.
If u can't fix it with a hammer, u need a bigger hammer.

bazno

Inläggav bazno » tis 06 okt 2015, 13:43

Bra tips allesammans, kul att ni verkar tycka förändringarna är bra :)

Att ha rätt skaftlut vid adresseringen låter som ett bra tips!

Ska försöka fixa några face on's också i veckan.

bazno

Inläggav bazno » tis 24 nov 2015, 00:25

https://www.youtube.com/watch?v=zlZE3_M4tDc -> Här är en face on video från tidigt oktober, ber om ursäkt för att videon inte är rätt orienterad men det löser ni nog :) !

Egna noteringar: En liiiiiiten sidledsförflyttning fortfarande i baksvingen, kommer inte riktigt fram med händerna så längt jag vill i bollträffen. Andra noteringar är att jag inte riktigt får till 90 graders vinkel i handlederna och dessutom releasar något för tidigt..

Vad är era åsikter? Håller ni med eller har ni andra synpunkter och tips på vad som kan förbättras / vad som är bra?

Det jag själv jobbat på sedan videon är att vara centrerad samt att hålla kvar huvudet i samma höjd under hela svingen, detta tror jag kan hjälpa mig att kommer mer rätt till bollen vid impact.

Strömsborg

Inläggav Strömsborg » tis 24 nov 2015, 01:36

Jag tycker det ser väldigt bra ut. Centrerat och kontrollerat.
Du skulle möjligen slå något högre och längre med en friare release, men utan att veta något om dina slaglängder så ser du ut att vara så stark att du kan få iväg dina dragskott tillräckligt långt. Skulle bollbanan vara för låg kommer det med tiden att korrigeras av sig själv så mixtra inte med handlederna.

Du skulle kunna göra en tydligare paus på toppen. Häng kvar en halv sekund, det kan få klubban att droppa ner en smula och ge en lite senare release.

Hur är bollträffen? Akta dig för släpduff på rangen. Lätta duffar flyger bra från matta så var ärlig mot dig själv, är du nere i mattan innan bollträff så flytta bollen lite mot högerfoten.

Hur flyger bollen? Samma fade som tidigare? Vad är missen?

bazno

Inläggav bazno » tis 24 nov 2015, 10:23

Strömsborg skrev:Jag tycker det ser väldigt bra ut. Centrerat och kontrollerat.
Du skulle möjligen slå något högre och längre med en friare release, men utan att veta något om dina slaglängder så ser du ut att vara så stark att du kan få iväg dina dragskott tillräckligt långt. Skulle bollbanan vara för låg kommer det med tiden att korrigeras av sig själv så mixtra inte med handlederna.

Du skulle kunna göra en tydligare paus på toppen. Häng kvar en halv sekund, det kan få klubban att droppa ner en smula och ge en lite senare release.

Hur är bollträffen? Akta dig för släpduff på rangen. Lätta duffar flyger bra från matta så var ärlig mot dig själv, är du nere i mattan innan bollträff så flytta bollen lite mot högerfoten.

Kul att höra Strömsborg!

Jag slår redan väldigt höga slag, tendens till för högt ibland tycker jag själv. Det är något jag jobbar med att kunna slå både låga, höga, fadeade och drawade slag, vilket jag också gör på banan när det behövs, dock med blandade resultat emellanåt :).

Är nöjd med mina slaglängder, skulle kanske slå lite längre med lite högre hastighet på svingen men har valt att ta det lite lugnare ett tag nu för att få in rätt känsla i svingen sen öka undan för undan! Slår ca 160 med järn 7, 180-185 med järn 5 och 220-270 meter med driver beroende på träff..

Bra tips med paus! Låta rotationskraften böja handlederna.

Miss är väldigt olika beroende på vad jag vill, det största problemet jag har just nu är drivern som jag då och då totaltappar ut till höger med plikt o extraslag som följd :x. Mitt standardslag är nog snarare draw nu för tiden med de svingändringar jag gjort!

Strömsborg

Inläggav Strömsborg » tis 24 nov 2015, 21:14

bazno skrev:
Strömsborg skrev:Jag tycker det ser väldigt bra ut. Centrerat och kontrollerat.

Kul att höra Strömsborg!

Jag slår redan väldigt höga slag, tendens till för högt ibland tycker jag själv. Det är något jag jobbar med att kunna slå både låga, höga, fadeade och drawade slag, vilket jag också gör på banan när det behövs, dock med blandade resultat emellanåt :).

Är nöjd med mina slaglängder, skulle kanske slå lite längre med lite högre hastighet på svingen men har valt att ta det lite lugnare ett tag nu för att få in rätt känsla i svingen sen öka undan för undan! Slår ca 160 med järn 7, 180-185 med järn 5 och 220-270 meter med driver beroende på träff..

Bra tips med paus! Låta rotationskraften böja handlederna.

Miss är väldigt olika beroende på vad jag vill, det största problemet jag har just nu är drivern som jag då och då totaltappar ut till höger med plikt o extraslag som följd :x. Mitt standardslag är nog snarare draw nu för tiden med de svingändringar jag gjort!

Du behöver i alla fall inte oroa dig för att du inte slår långt nog.

Högertappet måste du emellertid bli av med. Universalmedicinen är att hooka ännu mer, högerskruv får inte vara ett alternativ. Ändra grepp och bollplacering tills det blir praktiskt taget omöjligt att slica.
Idealiskt är att du siktar på höger fairwaykant och därifrån har fyra möjliga resultat: en push ut i höger semiruff, en liten draw till höger sida fairway, en stor draw till vänster sida fairway och en hook till vänster semiruff.

bazno

Inläggav bazno » lör 28 nov 2015, 12:46

Haha Strömsborg, just vid inspelningstillfället så hade jag inte alls någon bra bollträff.. Jag ser ju att jag går ganska flackt igenom bollen här. Ser ut som att jag inte drar in händerna tillräckligt nära in/fram i stancen i nedsvingen, kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som orsakar detta. Men jag tycker ändå att svingen ser rätt schysst ut ändå, men det finns fortf. massor att jobba på!!

Håller med om att driverproblemen måste åtgärdas. De rundor drivern funkar så har man liksom max en järnåtta kvar för GIR på alla hål! :)

Edit:

Var ju tvungen att bege mig ut i höstrusket och testa mina nya järnklubbor (Srixon Z745 custom fit, f.ö. sjukt sköna klubbor!), således två nya videos från idag:

https://www.youtube.com/watch?v=10W4CbBGJe8 -> face on
https://www.youtube.com/watch?v=v6CNmXNWXeE -> rakt bakifrån
Senast redigerad av 1 bazno, redigerad totalt 0 gånger.

Återgå till "Svingvideo"