Feedback på sving

Lägg upp videoklipp på svingar och beskåda poesin i den vackra rörelsen.
GB-O

Re: Feedback på sving

Inläggav GB-O » lör 28 nov 2015, 20:07

Jag vet inte hur du tränar rörlighet under vintern.
Men på mig gör du intryck av att vara stel i höftpartiet, vilket kan medföra att du INTE vrider (kan) igenom tillräckligt.
Och det blir orytmiskt. För att travestera en annan spelare "det blir mer av Cha-Cha än en wienervals".

bazno

Inläggav bazno » lör 28 nov 2015, 20:52

Menar du att jag inte vrider igenom efter bollträff? Jag har lite små problem med höger höft och fot efter hockeykarriär och jag är nog rätt stel i höfterna generellt.

Förutom att jag ser stel ut, ser du något annat som är bra/mindre bra?

GB-O

Inläggav GB-O » lör 28 nov 2015, 22:09

Jag tycker du "hugger av" genomsvingen och tolkar det som höftstelhet.
Sök upp en sjukgymnast som är idrottsinriktad.

bazno

Inläggav bazno » lör 28 nov 2015, 23:12

Förstår vad du menar! Bra notering. All feedback är bra feedback :) Långsiktigt är som sagt målet att komma ner så nära scratch som möjligt!

bazno

Inläggav bazno » sön 03 apr 2016, 18:14

God försäsong,

Tänkte checka av med er hur ni tycker svingen ser ut nu tidigt här på säsongen, efter diverse vintertankar/visualiseringar.

Har jobbat på att stanna centrerad, inte droppa med huvud och knän, rotera höfterna bättre samt driva på med vänster handrygg genom bollträffen.

Det jag till att börja med vill förbättra denna säsong är min impact, både bollträff och position.
Jämför gärna med tidigare upplagda videos och ser ni något bra/dåligt/intressant så kommentera gärna!

Face on: https://www.youtube.com/watch?v=rz3qI-Rx_QM" onclick="window.open(this.href);return false;
Down the line: https://www.youtube.com/watch?v=lBlQxg-is2E" onclick="window.open(this.href);return false;

Har f.ö. införskaffat nya järn för säsongen, srixon z745, kan varmt rekommenderas :)

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » sön 03 apr 2016, 23:14

Har f.ö. införskaffat nya järn för säsongen, srixon z745, kan varmt rekommenderas :)
Har hört massor bra om dom! Har ju 945:or på g ;)

Din sving ser stark ut tycker amatören! Snygg sättning med händerna och svingplanet ser fint ut (samma bak som fram). Hur långt skjuter du iväg en j7 om man får fråga?

(jeansen kan vi ta en annan gång ;) )
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

bazno

Inläggav bazno » sön 03 apr 2016, 23:22

Ja, fantastiskt fina klubbor. Vad skaru ha för skaft till?

Kul att du tycker den ser stark ut 8-). Slår ungefär 160-165 meter med J7!

Haha, ber om ursäkt för jeansen :)

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » sön 03 apr 2016, 23:48

Ja, fantastiskt fina klubbor. Vad skaru ha för skaft till?
Softsteppad S300 misstänker jag men inte 100% säker än. Dvs att man kortar skaftet nedtill för att få det något mjukare.
Kul att du tycker den ser stark ut 8-). Slår ungefär 160-165 meter med J7!
Bra längd! Slår själv typ 135 med nuvarande klubbor :D

Egon

Inläggav Egon » mån 04 apr 2016, 13:09

Softsteppad S300 misstänker jag men inte 100% säker än. Dvs att man kortar skaftet nedtill för att få det något mjukare.
Nu beskrev du hardstep. ;)

Egon

bazno

Inläggav bazno » mån 04 apr 2016, 13:15

Tänkte det också, låter konstigt att få ett mjukare skaft om man kapar nedtill :)

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » mån 04 apr 2016, 15:54

Nu beskrev du hardstep. ;)

Egon
Aha, inte vet jag.

bazno

Inläggav bazno » mån 04 apr 2016, 17:04

Själv tycker jag att jag är påväg åt rätt håll åtminstone, av videon att döma kommer jag i en något bättre position vid impact och det ser ut som jag svingar både friare och mer kontrollerat än tidigare. Släpar heller inte klubban genom träffzonen lika mkt som Strömsborg tidigare påpekat!

Tror att jag uppnått detta främst genom att inte droppa i nedsvingen samt m.h.a. tanken om att driva igenom träffen med vänster handrygg mot målet.

Ser ni något annat bra/dåligt?

King_Louie

Inläggav King_Louie » tis 05 apr 2016, 08:13

En sak jag tycker mig se är att rumpan åker fram mot boll-linjen vid impact vilket medför att det blir för trångt framför höger höft vilket medför att du inte får fram höger armbåge riktigt vilket medför att du har en tendens att flippa. En sak leder till en annan...

bazno

Inläggav bazno » tis 05 apr 2016, 12:00

En sak jag tycker mig se är att rumpan åker fram mot boll-linjen vid impact vilket medför att [/list]det blir för trångt framför höger höft vilket medför att du inte får fram höger armbåge riktigt vilket medför att du har en tendens att flippa. En sak leder till en annan...
Håller helt och hållet med, jämför man med förra årets sving så har detta blivit bättre men det är fortf. inte bra. Precis såna här detaljer jag är ute efter :)

King_Louie

Inläggav King_Louie » tis 05 apr 2016, 12:23

En sak jag tycker mig se är att rumpan åker fram mot boll-linjen vid impact vilket medför att det blir för trångt framför höger höft vilket medför att du inte får fram höger armbåge riktigt vilket medför att du har en tendens att flippa. En sak leder till en annan...
Håller helt och hållet med, jämför man med förra årets sving så har detta blivit bättre men det är fortf. inte bra. Precis såna här detaljer jag är ute efter :)
Känner igen det från min egen sving.
Svårt som f-n att bli av med. För mig i alla fall. Så fråga inte mig hur man fixar till det ;)
Förutom det som nämnts ovan blir även releasen för tidig och ryggradsvinkeln ändras, knappast något att rekommendera om man vill vara konsekvent...

bazno

Inläggav bazno » tis 05 apr 2016, 14:16

Exakt, flippen är min akilleshäl, tycker annars jag har ett schysst svingspår, tempo o.s.v. Däremot är jag inte alls nöjd med min impact-position. Upplever definitivt den biten som svårast att lyckas med/ändra på :(

bazno

Inläggav bazno » tis 12 apr 2016, 09:00

Med nya tankar om svingen satte säsongen igång i helgen med både spel lördag och söndag. Började med 80 slag i årets första rond, sänkning till 10,3 för att sedan spela riktigt bra under söndagen. Var +6 efter 16 hål och både singelhcp och första ronden under 80 var på tapeten, men så kom darret, trippel 17:e och bogey 18:e, 80 slag och sänkning till 10,1.

Har aldrig känt att jag svingar så fritt som jag gör nu. Mycket p.g.a. alla tips härifrån! Tack.

Strömsborg

Inläggav Strömsborg » tis 12 apr 2016, 21:20

Själv tycker jag att jag är påväg åt rätt håll åtminstone, av videon att döma kommer jag i en något bättre position vid impact och det ser ut som jag svingar både friare och mer kontrollerat än tidigare. Släpar heller inte klubban genom träffzonen lika mkt som Strömsborg tidigare påpekat!

Tror att jag uppnått detta främst genom att inte droppa i nedsvingen samt m.h.a. tanken om att driva igenom träffen med vänster handrygg mot målet.

Ser ni något annat bra/dåligt?
Sa jag inte att det är bra att släpa?
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

bazno

Inläggav bazno » tis 12 apr 2016, 22:56

Tänkte på det du sa om "dragskott" :)

Strömsborg

Inläggav Strömsborg » ons 13 apr 2016, 10:05

Tänkte på det du sa om "dragskott" :)
Jag sa att du skulle släpa i motsats till flippa för att kunna hålla klubban square längre. Det går några meter kortare och lite lägre men man sparar massor av slag på att hålla bollen i spel.
Dessutom, med din fysik och din svinghastighet kommer du att slå tillräckligt långt och högt även med en släpsving. Där har du en riktigt stor fördel gentemot oss andra, du kan sejfa dig runt och ändå inte känna att banan är för lång.
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

bazno

Inläggav bazno » mån 30 maj 2016, 16:15

Tjena kamrater.

https://www.youtube.com/watch?v=4HIh5xbloZU" onclick="window.open(this.href);return false;

Hur tycker ni att svingen ovan ser ut i dagsläget? Har jobbat på att försöka hitta en bättre impactposition. Hur ser rörelsemönstret ut tycker ni? Ser ni något som bör påpekas, gärna något som är dåligt :).

Själv är jag inte riktigt nöjd med hur svingen ser ut, tycker fortfarande att impacten ser krampaktig ut på något sätt. Däremot tycker jag att sättningen och baksvingen (förutom att jag verkar tappat wrist hingen, förmodligen i något tafatt försök att kontrollera saker och ting) ser bra ut, ser ut att hitta en bra och stabil utgångsposition på toppen.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » mån 30 maj 2016, 19:44

Bazno: jävligt svårt att se något öht vad som händer med bladet i den där potatiskvalitén på videon... men det ser inte ut som du använder handlederna alls eller? Är det medvetet?

bazno

Inläggav bazno » mån 30 maj 2016, 19:51

Oj, märkte nu att det blivit något galet vid uppladdningen, därav den usla kvalitén :S

Nja, använder mindre handleder än vad jag tänker och vill i videon. Det är helt klart något att förbättra.

Strömsborg

Inläggav Strömsborg » tis 31 maj 2016, 09:23

Oj, märkte nu att det blivit något galet vid uppladdningen, därav den usla kvalitén :S

Nja, använder mindre handleder än vad jag tänker och vill i videon. Det är helt klart något att förbättra.
Du slår väl toklångt ändå vill jag minnas. Blanda inte in mer handleder medvetet.
Din sving är ovårdad men grunderna är där. Huvudet stilla och bakom bollen i träffen, höfterna stilla, bra viktfördelning, klubbskaftet framåt och ryggraden bakåt.
Håller du väldigt hårt i klubban genom träffen?

bazno

Inläggav bazno » tis 31 maj 2016, 11:45

Strömsborg, jo så skulle man nog kunna sammanfatta det hela. Ja jag kanske håller hårt, vet inte vad jag ska jämföra med :P

Återgå till "Svingvideo"