Luftsvingar och jämföresle

Lägg upp videoklipp på svingar och beskåda poesin i den vackra rörelsen.
DisträGolfaren

Re: Luftsvingar och jämföresle

Inläggav DisträGolfaren » ons 24 feb 2016, 00:26

Mer försök, träning och jämförelse

Höger
https://youtu.be/wYzA5fzHm7c
Vänster speglad som höger
https://youtu.be/vrQqocPuEUk
Mina jämförelser och funderingar
https://youtu.be/x__vKuyolvE

Jornhona

Inläggav Jornhona » ons 24 feb 2016, 08:21

Varför låter du klubbhuvudet komma ikapp händerna så tidigt? Dina armar och händer är nästan stillastående i träffområdet.Låt dem röra sig accelererande och du kommer få det du eftersträvar: lag och fart i klubban. Jämför gärna med tvåhands backhand i tennis om du inte förstår detta.
Övning: moppen. Ställ upp dig som vanligt, med skaftet lutat10-20 grader framåt(deloft).Från den positionen ge järnet ända till finish med släpande klubbhuvud längs marken tills dess att det släpper per automatik, dragskott s.a.s. :)

DisträGolfaren

Inläggav DisträGolfaren » ons 24 feb 2016, 13:02

Jornhona skrev:Varför låter du klubbhuvudet komma ikapp händerna så tidigt? Dina armar och händer är nästan stillastående i träffområdet.Låt dem röra sig accelererande och du kommer få det du eftersträvar: lag och fart i klubban. Jämför gärna med tvåhands backhand i tennis om du inte förstår detta.
Övning: moppen. Ställ upp dig som vanligt, med skaftet lutat10-20 grader framåt(deloft).Från den positionen ge järnet ända till finish med släpande klubbhuvud längs marken tills dess att det släpper per automatik, dragskott s.a.s. :)

Coolt - jag ska prova detta när jag kommer hem :)

Det är inte det att jag inte vill ha mer skaftlutning, jag det bara inte hur (fram tills nu då - eventuellt)

Strömsborg

Inläggav Strömsborg » ons 24 feb 2016, 13:56

DisträGolfaren skrev:
Jornhona skrev:Varför låter du klubbhuvudet komma ikapp händerna så tidigt? Dina armar och händer är nästan stillastående i träffområdet.Låt dem röra sig accelererande och du kommer få det du eftersträvar: lag och fart i klubban. Jämför gärna med tvåhands backhand i tennis om du inte förstår detta.

Det är inte det att jag inte vill ha mer skaftlutning, jag det bara inte hur (fram tills nu då - eventuellt)

Testa att vinkla vänster handrygg ner i golvet genom bollträffen. Om du då börjar pusha bollen, stärk greppet.
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

MXPGolf
Kontakt:

Inläggav MXPGolf » tor 25 feb 2016, 10:13

DisträGolfaren skrev:

Klubban "kommer ikapp" eftersom överkroppen slutar att rotera igenom träffen och du "sopar på" bollen med bara händer och armar, varefter du fortsätter att rotera när du "slagit". Tycker det är betydligt tydligare på vänstersvingen än högersvingen, men det finns definitivt där.

Gay på banan

Inläggav Gay på banan » tor 25 feb 2016, 10:16

MXPGolf skrev:Klubban "kommer ikapp" eftersom överkroppen slutar att rotera igenom träffen och du "sopar på" bollen med bara händer och armar, varefter du fortsätter att rotera när du "slagit".

Samma gör jag :(

DisträGolfaren

Inläggav DisträGolfaren » tor 25 feb 2016, 10:28

Strömsborg skrev:Testa att vinkla vänster handrygg ner i golvet genom bollträffen. Om du då börjar pusha bollen, stärk greppet.

Tack, det jobbar jag på, men det är mycket som ska ändras :)

DisträGolfaren

Inläggav DisträGolfaren » tor 25 feb 2016, 10:29

MXPGolf skrev:Klubban "kommer ikapp" eftersom överkroppen slutar att rotera igenom träffen och du "sopar på" bollen med bara händer och armar, varefter du fortsätter att rotera när du "slagit". Tycker det är betydligt tydligare på vänstersvingen än högersvingen, men det finns definitivt där.

Coolt, skyller på squashen, eller på huvudpositionen, eller på att jag gör fel :)

DisträGolfaren

Inläggav DisträGolfaren » tor 25 feb 2016, 10:32

Gay på banan skrev:Samma gör jag :(

Jag trodde din sving var perfekt! :)

Gay på banan

Inläggav Gay på banan » tor 25 feb 2016, 11:37

DisträGolfaren skrev:
Gay på banan skrev:Samma gör jag :(

Jag trodde din sving var perfekt! :)

Jag också :(

Användarvisningsbild
Maniac

Inläggav Maniac » tor 25 feb 2016, 16:31

Gay på banan skrev:
MXPGolf skrev:Klubban "kommer ikapp" eftersom överkroppen slutar att rotera igenom träffen och du "sopar på" bollen med bara händer och armar, varefter du fortsätter att rotera när du "slagit".

Samma gör jag :(

Beakta det här....

När man försöker rotera bålen för att händerna inte ska hinna releasa så öppnar man axlarna och med dom följer arm och klubba som därmed dras med runt kroppen och då får man en snäv cirkel i framsvingen så att säga samtidigt som svingspåret blir åt helvete...svingen ska ju helst vara en liten cirkel in mot bollen och en stor cirkel in i followthrough, det går inte om man roterar för mycket och för tidigt utan det blir en liten kollaps av vänsterarmen som viker in sig runt kroppen och det gör att klubban hinner förbi för den vill ju ta den ursprungliga vägen som förhoppningsvis är lite inifrån och ut eller iaf lite inifrån och rakt.

Tänk så här istället, axellinjen sätter upp aningens utåt när du kommer in mot bollen inifrån och ut så att säga, därefter kan man rotera en aning till så att axlarna blir aningens öppna MEN driv sedan händerna FRAMÅT i svingen så fortsätter dom att driva bladet i rätt svingspår samtidigt som att dom ligger före bladet för att slippa den kollapsen, ni kommer att känna att svingen "sträcker ut" ordentligt istället för att den smyger med bålrotationen runt kroppen och ALLA postioner är så att säga på plats, även "connection" i vänster armhåla blir korrekt.

Svårt att skriva det enklare än så...fråga om nåt är oklart :-)

//M
Såhär tycker forumet om Maniac, generellt sett alltså!
"Jeeyy!!!!! Han är tillbaka!!
Mannen med de bästa tipsen och råden inom golf!
Woho!!"
"Maniac, forumets kung"

Återgå till "Svingvideo"