Svingtips till nybörjare mottages tacksamt

Lägg upp videoklipp på svingar och beskåda poesin i den vackra rörelsen.
AES

Svingtips till nybörjare mottages tacksamt

Inläggav AES » tor 04 aug 2016, 11:00

Hej!
Har jobbat på min sving nu under 3 månader och här är resultatet. Tycker ni att det finns några uppenbara saker att jobba på eller borde jag springa till övningsgreenen och träna närspel?

Har sedan jag tog grönt kort i början av juni landat på 18,1 i hcp och där känner jag mig rätt så komfortabel. Med tanke på att säsongens mål var att 'ta grönt kort och köpa ett golfset' så känns det som att årets mål är avklarade och jag kan istället försöka trixa lite med sving/bollträff för att sedan sätta upp lite svårare mål till nästa säsong.

Önskvärt vore ju att få till lite mer lag, men jag har svårt att få till det överhuvudtaget. Vet inte riktigt hur jag ska tänka och alla miljoner videos där ute verkar ibland säga emot varandra.

https://m.youtube.com/watch?v=zLekk3JF4MI

https://m.youtube.com/watch?v=jMyvyfJqGfY

Med vänlig hälsning, Anton

Strömsborg

Re: Svingtips till nybörjare mottages tacksamt

Inläggav Strömsborg » tor 04 aug 2016, 17:39

Första klippet är privat, det går inte att se.
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

AES

Inläggav AES » tor 04 aug 2016, 18:52

Strömsborg skrev:Första klippet är privat, det går inte att se.

Oj, det var klantigt. Tror jag fick till det nu. Tack!

Strömsborg

Inläggav Strömsborg » tor 04 aug 2016, 21:45

Hur ser ett bra respektive ett dåligt slag ut?
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

AES

Inläggav AES » fre 05 aug 2016, 07:59

Strömsborg skrev:Hur ser ett bra respektive ett dåligt slag ut?

De bra slagen går spikrakt med ganska hög bollflykt(nåja ;) ). Ibland får jag en sån där skön 'wow-bollträff' då det känns som att klubban skär genom mjukt smör, men inte alltför ofta.

De dåliga slagen är oftast en rejäl duff. Och på de längre järnen och drivern kan det smyga sig in en slice när jag glömmer av mig själv och får horn i pannan och tar i för mycket.

Strömsborg

Inläggav Strömsborg » lör 06 aug 2016, 20:48

AES skrev:
Strömsborg skrev:Hur ser ett bra respektive ett dåligt slag ut?

De bra slagen går spikrakt med ganska hög bollflykt(nåja ;) ). Ibland får jag en sån där skön 'wow-bollträff' då det känns som att klubban skär genom mjukt smör, men inte alltför ofta.

De dåliga slagen är oftast en rejäl duff. Och på de längre järnen och drivern kan det smyga sig in en slice när jag glömmer av mig själv och får horn i pannan och tar i för mycket.

Jag tänkte mer i termer av höger eller vänster. Brukar du hooka eller slica, eller går bollen rakt höger eller vänster när du missar? Bollen kanske startar till höger om målet och landar till vänster (eller vice versa)?
Beskriv gärna hur du brukar missa utöver själva bollträffen.

AES

Inläggav AES » mån 08 aug 2016, 09:28

Strömsborg skrev:
Jag tänkte mer i termer av höger eller vänster. Brukar du hooka eller slica, eller går bollen rakt höger eller vänster när du missar? Bollen kanske startar till höger om målet och landar till vänster (eller vice versa)?

Om något så är det en slice, med de längre järnen och drivern som kan komma då och då. Betydligt vanligare ju längre klubba jag slår med.
I övrigt så går bollarna ganska rakt, möjligtvis lite tunn bollträff.

Edit: Alltså, bollen startar rakt för att sedan gå höger.

Användarvisningsbild
Maniac

Inläggav Maniac » ons 10 aug 2016, 14:37

Det jag ser är att du kommer rakt in i bollen och sedan går det självfallet vänster när kroppen roterar, inte så konstigt :shock:

Det du vill göra är att komma i ett svingspår aaaaningens infrån som sedan rätar upp sig vänster precis som innan, då slår du bollen på ett bra sätt, plättlätt ;)

Hur gör man då?...phuuuu, prova följande och se om det kan hjälpa... :roll:
- När klubban vänder på toppen så ska händerna (högra handen kanske känns bäst) dra klubbskaftet nån centimeter bara typ rakt ner, tryck därefter ditt högra knä mot ditt vänstra ben så att svingens lägsta nivå är strax framför bollen istället för strax bakom som när du adresserade bollen :|

Det underlättar om du vrider bollens logotyp snett bakåt så att du kan fokusera blicken på loggan och komma in med bladet just i det svingspåret, sträck sedan ut slaget i followthrough.

Fan, det går inte skriva sånt här kort och lättfattligt, nåväl... :twisted:

Lär dig "ball flight laws" så kommer du lära dig spela golf.
Dålig kvalitet men korrekt video
https://www.youtube.com/watch?v=Wnq6TiXw7wU

Spela och ha kul!
Såhär tycker forumet om Maniac, generellt sett alltså!
"Jeeyy!!!!! Han är tillbaka!!
Mannen med de bästa tipsen och råden inom golf!
Woho!!"
"Maniac, forumets kung"

AES

Inläggav AES » ons 10 aug 2016, 20:26

Maniac skrev:Det jag ser är att du kommer rakt in i bollen och sedan går det självfallet vänster när kroppen roterar, inte så konstigt :shock:

Det du vill göra är att komma i ett svingspår aaaaningens infrån som sedan rätar upp sig vänster precis som innan, då slår du bollen på ett bra sätt, plättlätt ;)

Hur gör man då?...phuuuu, prova följande och se om det kan hjälpa... :roll:
- När klubban vänder på toppen så ska händerna (högra handen kanske känns bäst) dra klubbskaftet nån centimeter bara typ rakt ner, tryck därefter ditt högra knä mot ditt vänstra ben så att svingens lägsta nivå är strax framför bollen istället för strax bakom som när du adresserade bollen :|

Det underlättar om du vrider bollens logotyp snett bakåt så att du kan fokusera blicken på loggan och komma in med bladet just i det svingspåret, sträck sedan ut slaget i followthrough.

Fan, det går inte skriva sånt här kort och lättfattligt, nåväl... :twisted:

Lär dig "ball flight laws" så kommer du lära dig spela golf.
Dålig kvalitet men korrekt video
https://www.youtube.com/watch?v=Wnq6TiXw7wU

Spela och ha kul!

Tack så mycket för dina tips Maniac!
Ska absolut testa nästa gång på rangen!

Strömsborg

Inläggav Strömsborg » lör 13 aug 2016, 07:50

AES skrev:
Strömsborg skrev:

Om något så är det en slice, med de längre järnen och drivern som kan komma då och då. Betydligt vanligare ju längre klubba jag slår med.
I övrigt så går bollarna ganska rakt, möjligtvis lite tunn bollträff.

Edit: Alltså, bollen startar rakt för att sedan gå höger.

Du svingar väldigt mycket over the top. Det betyder att svingspåret i nedsvingen ligger ovanför och framför svingspåret i baksvingen; som gjort för en slice. Titta på greppänden av klubban just när du vänder på toppen i den andra videon, du ändrar riktning där och gör en liten ögla.
För att ändra på dettycker jag att du ska stärka ditt grepp ganska rejält. Det betyder att du vrider dina händer till höger på greppet. Ett bra sätt är att ställa klubban kanske 30° stängd i adresseringen, ta ditt vanliga grepp och sen vrida händerna (och klubban) till höger tills klubban pekar mot målet. Du har då ett starkt grepp, se bilden nedan:

Bild

Du ser alltså fler knogar på vänsterhanden och din högerhand hamnar mer under greppet.
Om du tar det greppet och svingar som vanligt kommer du slå bollen 50 meter vänster om målet, så ditt uppdrag blir att ändra din sving tills bollen går rakt. Vad som händer är att du tvingas att rotera höfterna tidigare och mer för att flacka ut svingplanet i nedsvingen för att klubban ska komma in square mot bollen, och öglan på toppen försvinner.

I övrigt bör du bredda din stans. Det kan vara kameravinkeln men på filmen ser det ut som om du har väldigt smalt mellan fötterna. Axelbrett är lagom för en järnsjua, med drivern har man bredare och med en wedge smalare.
Annars ser det fint ut. Bra uppställning med huvudet stilla och bra balans.

AES

Inläggav AES » lör 13 aug 2016, 22:12

Jo tack, den där öglan på toppen har jag definitivt märk av men inte vetat vad jag ska göra åt.
Jag ska testa att ta ett starkare grepp.

Tack!

Jornhona

Inläggav Jornhona » ons 17 aug 2016, 22:38

Bild
Du har inte funderat på att inte bara svinga med armarna? Lite mer karusell och lite mindre pariserhjul hade inte skadat enligt mig.
Denna typ av sving ger en del kompensationer med timingbekymmer som följd. Bl.a denna early extension som är rätt grov i ditt fall.
Mitt tips: Aktivera kroppen i svingen och då särskilt dess rotation.
Övning: Stå rakt upp och ner och svinga klubban horisontellt(vinkelrätt mot överkroppen). Se till att kroppen roterar inte bara åt höger,utan även åt vänster.Detta gärna i ungefärlig samma takt som armarna,då detta ser till att armarna varken hamnar på efterkälken eller för långt före.
Pröva sedan samma övning,men denna gång med din normala stans och fortfarande svingandes vinkelrätt mot överkroppen(känsla).
Du kan gärna låta ditt huvud rotera med lite grann åt bägge håll i svingen,det gör underverk ihop med den övningen. :)

Vattenmannen

Inläggav Vattenmannen » sön 30 apr 2017, 08:06

Ta det inte så allvarligt - det är ju trots allt bara golf. Och ärligt talat - det du pysslar med är knappt ens det.

Användarvisningsbild
Harry Friberg

Inläggav Harry Friberg » tis 02 maj 2017, 11:49

Vattenmannen skrev:https://www.youtube.com/watch?v=NY9BqqW60Mo

Precis. Montes no turn cast-video
11,6

Återgå till "Svingvideo"