Såga min sving!

Lägg upp videoklipp på svingar och beskåda poesin i den vackra rörelsen.
troll2

Såga min sving!

Inläggav troll2 » tis 16 aug 2016, 10:13

Hej alla!

Har spelat ett par år nu, och även tagit några golflektioner. Känner dock att ett problem med dessa varit att mycket fokus legat på att göra små kompenserande "quick fixes" till min befintliga sving, istället för att analysera och bygga upp en bra sving från grunden.

Iaf, har precis börjat filma min sving, som för övrigt inte alls såg ut som jag trodde att den gjorde. Jag har en del egna tankar om vad jag tycker ser konstigt ut, men tänkte spara på dessa tills jag fått era kommentarer.

Vanliga problem för mig är (för) hög bollflykt även med de längre järnen. Ofta går det hyfsat rakt men med många "svaga" träffar som tappar mycket i distans.Missar går åt båda hållen, allt från hög slice till låg hook (även om slice är vanligare, speciellt med drivern).

Här kommer länk till videos, ber på förhand om ursäkt för mörkret och den låga kvalitén!

Bakifrån: https://www.youtube.com/watch?v=nptckj6RdE0" onclick="window.open(this.href);return false;
Framifrån: https://www.youtube.com/watch?v=3nKWXXutu6A" onclick="window.open(this.href);return false;

Vore kul att höra vad ni tror!

Nordan

Re: Såga min sving!

Inläggav Nordan » tis 16 aug 2016, 12:48

Hmm, vill poängtera att jag inte på något sätt är skolad, men det behöver man inte vara för att se att du rör huvudet alldeles för mycket i svingen.
Det går i både höjd och sida.
Annars för att ha spelat ett par år tycker jag att det ser relativt bra ut, snyggt!
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

troll2

Inläggav troll2 » tis 16 aug 2016, 12:57

Hmm, vill poängtera att jag inte på något sätt är skolad, men det behöver man inte vara för att se att du rör huvudet alldeles för mycket i svingen.
Det går i både höjd och sida.
Annars för att ha spelat ett par år tycker jag att det ser relativt bra ut, snyggt!
Tack för svar!

Ja, det var förvånande för mig att se, känns inte så när jag svingar. Feel isn't real eller vad de säger... Jag tänkte dock inte så mycket på sidled, men däremot att huvudet sjunker ner i början på svingen.

Gärna fler observationer!

GB-O

Inläggav GB-O » tis 16 aug 2016, 15:00

Nja, jag tycker inte sidled är särskilt farligt. Men vertikalt är höjdändringen stor.
Funderade på om du kryper ner för att få känslan av in-to-out i nersvingen.
Har du den ambitionen?

Det finns instruktörer (USA) som tillämpar en övning där man svingar bakåt-uppåt till toppläget > startar nersvingen och niger samtidigt > stannar när klubbladet är vid bollen > vänder åter uppåt och därpå fullföljer hela svingen.

troll2

Inläggav troll2 » tis 16 aug 2016, 15:36

Nja, jag tycker inte sidled är särskilt farligt. Men vertikalt är höjdändringen stor.
Funderade på om du kryper ner för att få känslan av in-to-out i nersvingen.
Har du den ambitionen?

Det finns instruktörer (USA) som tillämpar en övning där man svingar bakåt-uppåt till toppläget > startar nersvingen och niger samtidigt > stannar när klubbladet är vid bollen > vänder åter uppåt och därpå fullföljer hela svingen.
Känner inte till övningen du refererar till; menar du att det ser ut som att jag använt denna övningen eller att jag borde testa den?

Det kan ligga något i det du säger om in to out. Jag hade en rätt hemsk slice innan (som lätt återkommer) och har nog försökt att komma inifrån för att motverka detta. Problemet är att jag inte alls känner att jag "kryper ned" i början på svingen, alltid svårt att motverka ngt man inte känner att man gör. Ngt tips?

En sak som jag själv tänker på när jag ser videon är att jag tar klubban/armarna väldigt långt innanför planet/bakom kroppen i baksvingen, för att sedan svinga brantare på vägen ned. Om man t ex tittar (bakifrån-videon) när vänsterarmen är parallell med marken så pekar de långt till höger om target line. Vet inte om detta är min största issue, men det skulle kanske kunna ligga bakom att jag sedan känner att jag måste göra kompenserande rörelser med kroppen för att komma rätt i nersvingen...

Tack igen för era synpunkter, kul att få feedback

GB-O

Inläggav GB-O » tis 16 aug 2016, 15:41

Kom bara på övningen när jag såg din sving.
Övningen tränar svingspåret.

troll2

Inläggav troll2 » tis 16 aug 2016, 16:21

Kom bara på övningen när jag såg din sving.
Övningen tränar svingspåret.
Ok du får gärna skicka länk om du har!

bazno

Inläggav bazno » tor 18 aug 2016, 21:51

Du skriver att du har problem med riktning, jag tror att den största boven till detta är som du själv påpekade: för flack i baksvingen kontra för brant i nedsvingen. Det blir en tvåplanssving liksom. Du liksom trycker ned klubban för att du känner att du behöver få lite fart på klubban (problem vid för flack sving är att man tappar kraft) samt för att överhuvudtaget komma åt bollen ordentligt skulle jag tro. Problemet med detta är uppenbart:planförändringen du gör blir förmodligen olika stor vilket resulterar i svårigheter att kontrollera riktning eftersom svingspåret blir olika varje gång..

Försök hitta ett svingspår mittemellan dessa och känn att du drar ned klubban efter dig istället för trycker ned den före (om du förstår vad jag menar :) ). Tips är att k ika på lite youtubevideos där diverse instruktörer pratar om "How to use the right elbow".

Annars är både höftrotation och impactposition relativt schyssta!

troll2

Inläggav troll2 » fre 19 aug 2016, 07:20

Du skriver att du har problem med riktning, jag tror att den största boven till detta är som du själv påpekade: för flack i baksvingen kontra för brant i nedsvingen. Det blir en tvåplanssving liksom. Du liksom trycker ned klubban för att du känner att du behöver få lite fart på klubban (problem vid för flack sving är att man tappar kraft) samt för att överhuvudtaget komma åt bollen ordentligt skulle jag tro. Problemet med detta är uppenbart:planförändringen du gör blir förmodligen olika stor vilket resulterar i svårigheter att kontrollera riktning eftersom svingspåret blir olika varje gång..

Försök hitta ett svingspår mittemellan dessa och känn att du drar ned klubban efter dig istället för trycker ned den före (om du förstår vad jag menar :) ). Tips är att k ika på lite youtubevideos där diverse instruktörer pratar om "How to use the right elbow".

Annars är både höftrotation och impactposition relativt schyssta!

Tack! Har kollat Monte Scheinblums "right elbow chasing the belly button", ngt sådant du menar?

Svingade lite igår och försökte medvetet att ha en "brantare" backswing . Konstigt nog kommer jag mer OTT i nersvingen då, har kvar den där rörelsen på toppen där axlarna sjunker ned lite mot marken och sedan är jag on the swong track. Har funderat på om jag aktivt behöver initiera svingen från höften istället, kan ju vara så att jag känner redan på toppen att den inte finns plats för armarna att svinga ner.. Många tankar i huvudet nu :)

DisträGolfaren

Inläggav DisträGolfaren » lör 20 aug 2016, 00:23

Jag ser att du inte har full viktöverföring till fämre benet, så avslutet är kvar på vänster. Full uppvridning på vänster borde ge bättre sving o resultat. Lycka till

troll2

Inläggav troll2 » lör 20 aug 2016, 08:19

Jag ser att du inte har full viktöverföring till fämre benet, så avslutet är kvar på vänster. Full uppvridning på vänster borde ge bättre sving o resultat. Lycka till
tack! ska prova detta tillsammans med bättre höftrotation. verkar även som att jag saknar "bakåt-tilt" i uppställningen vilket kanske påverkar, ser att jag istället lutar lite mot target i toppen av uppsvingen.

Vapor89

Inläggav Vapor89 » mån 05 sep 2016, 12:01

Tjenare,

En tanke som slog mig är att du kanske bör komma fram med händerna vid impact.
Jag har gjort en jämförelse mellan dig och DJ som visar hur hans skaft pekar mot främre höftben vid bollträff.
När du träffar bollen så pekar skaftet snarare mot naveln. Detta gör att du troligen "scoopar" upp bollen lite för mycket.

Kom fram med skaftändan till vänster ficka innan du releasar. Det bör göra att du kan sätta mer "tryck" i bollen och få mer konsekvent längd..
Överdriv i börja, för att nöta in ett beteende..
Risken är dock om du håller handlederna och fortsätter komma utifrån och in, kan det skjutas lite sockets. Så inifrån och ut är nog nästa steg efter skaftlutet.

Se bild:
http://www.ladda-upp.se/bilder/jvybthvmgaxgx/" onclick="window.open(this.href);return false;

Strömsborg

Inläggav Strömsborg » ons 07 sep 2016, 10:07

Tjenare,

Jag har gjort en jämförelse mellan dig och DJ som visar hur hans skaft pekar mot främre höftben vid bollträff.
När du träffar bollen så pekar skaftet snarare mot naveln. Detta gör att du troligen "scoopar" upp bollen lite för mycket.

Kom fram med skaftändan till vänster ficka innan du releasar. Det bör göra att du kan sätta mer "tryck" i bollen och få mer konsekvent längd..
Risken är dock om du håller handlederna och fortsätter komma utifrån och in, kan det skjutas lite sockets. Så inifrån och ut är nog nästa steg efter skaftlutet.

Se bild:
http://www.ladda-upp.se/bilder/jvybthvmgaxgx/" onclick="window.open(this.href);return false;
Det där är inte alldeles lätt.
GIvetvis ska skaftet alltid luta framåt vid bollträff men graden av lut får anpassas efter svinghastigheten. Skulle vi hackare spela med samma lut som en tourspelare får vi inte upp bollen i luften. Man har det skaftlut ens svinghastighet förtjänar.
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

troll2

Inläggav troll2 » ons 07 sep 2016, 10:10

Tjenare,

Se bild:
Hej, och tack!

Du har en bra poäng här. Jag har en hel del "flippning" av klubban i release, har försökt jobbat lite med Monte Scheinblums "no turn cast drill" för detta. Problemet med att medvetet försöka få "lagg" och komma före med händerna (iaf enligt Monte) är att man kan förvärra svingen på andra sätt. Han menar att det istället är ett symptom på ett tidigare fel (t ex flack baksving som jag har), och om man istället fokuserar på detta så löser sig flippningen automatiskt. Finns förstås olika skolor här :)

Har för övrigt lektion inbokad imorrn med trackman, video och hela baletten, så förhoppningsvis kan detta snabba på min utveckling lite! Tack igen för era kommentarer.

Vapor89

Inläggav Vapor89 » ons 07 sep 2016, 12:49

Tjenare,

Se bild:
GIvetvis ska skaftet alltid luta framåt vid bollträff men graden av lut får anpassas efter svinghastigheten. Skulle vi hackare spela med samma lut som en tourspelare får vi inte upp bollen i luften. Man har det skaftlut ens svinghastighet förtjänar.
Jag är inte helt överens med dig där faktiskt.
Klubborna är konstruerade som en "kil" för att få upp bollen i luften. Om sulan ligger plant mot marken så pekar också skaftet mot vänster höftben per automatik. Det är också så vi bör träffa bollen.

Skaften som är anpassade för folk med lägre svinghastighet gör så att de skall kunna träffa bollen lika bra som en spelare med hög hastighet,
Om du har ett skaft som är väl anpassat för dig och din svinghastighet så kommer bollen absolut att flyga upp i luften, Annars kanske du har ett för styvt/tungt skaft, eller bollen för långt bak i stansen vilket minskar din loft när du träffar bollen.

Strömsborg

Inläggav Strömsborg » ons 07 sep 2016, 21:02

Tjenare,

Se bild:
Klubborna är konstruerade som en "kil" för att få upp bollen i luften. Om sulan ligger plant mot marken så pekar också skaftet mot vänster höftben per automatik. Det är också så vi bör träffa bollen.

Skaften som är anpassade för folk med lägre svinghastighet gör så att de skall kunna träffa bollen lika bra som en spelare med hög hastighet,
Om du har ett skaft som är väl anpassat för dig och din svinghastighet så kommer bollen absolut att flyga upp i luften, Annars kanske du har ett för styvt/tungt skaft, eller bollen för långt bak i stansen vilket minskar din loft när du träffar bollen.
Bouncen dikterar inte skaftlutet, tvärtom. Långa järnklubbor har ingen bounce alls, anpassade för en svepande sving utan märkbart skaftlut. Med en wedge passar det utmärkt att trycka fram händerna vid bollträff men gör du likadant med en järntrea eller spoon lyfter inte bollen.
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

Vapor89

Inläggav Vapor89 » tor 08 sep 2016, 07:47

Bouncen dikterar inte skaftlutet, tvärtom. Långa järnklubbor har ingen bounce alls, anpassade för en svepande sving utan märkbart skaftlut. Med en wedge passar det utmärkt att trycka fram händerna vid bollträff men gör du likadant med en järntrea eller spoon lyfter inte bollen.
Hur får du bollen att lyfta från marken? Du slår i en nedåtgående rörelse mot bollen. Hur kan du slå ner på bollen genom att flippa handlederna innan du träffat bollen?
Nej, min bestämda åsikt är att händerna skall in genom bollen och sedan releasas, OAVSETT järnklubba.
Sen är det en betydlig skillnad att hålla handlederna genom svingen, vilket jag aldrig påstått att någon skall göra i det här fallet.
Jag säger bara att han inte skall releasa innan han har kommit fram till vänster ficka/höftben med händerna.

Strömsborg

Inläggav Strömsborg » fre 09 sep 2016, 09:23

Hur får du bollen att lyfta från marken? Du slår i en nedåtgående rörelse mot bollen. Hur kan du slå ner på bollen genom att flippa handlederna innan du träffat bollen?
Nej, min bestämda åsikt är att händerna skall in genom bollen och sedan releasas, OAVSETT järnklubba.
Sen är det en betydlig skillnad att hålla handlederna genom svingen, vilket jag aldrig påstått att någon skall göra i det här fallet.
Jag säger bara att han inte skall releasa innan han har kommit fram till vänster ficka/höftben med händerna.
Flippa? Har jag sagt det? Från mitt första inlägg: "Givetvis ska skaftet alltid luta framåt vid bollträff..."
Bollen lyfter inte av klubbans attackvinkel, det är precis tvärtom. Ju mer du lutar skaftet framåt desto lägre blir slaget. Å andra sidan går det som bekant inte att slå uppåt på en boll som ligger på marken. Därför måste man för varje klubba hitta ett gyllene medelläge där man balanserar loft och attackvinkel med den svinghastighet man besitter. Heter man Tiger kan man slå brant ner på bollen med en järntrea och ändå få hyfsat lyft och stopp vid landning. För oss andra skulle samma sving innebära 50 meter carry och hundra meter rull.

Det jag försökte säga i mitt första inlägg var att skaftlut inte är något man kan styra. Releasen blir vad den blir under träning. Om bollarna går för högt kommer spelaren att pressa fram greppet för att hålla ned dem och om slagen är för låga releasar spelaren tidigare för att bollen ska lyfta. Det är en omedveten process.

Så långt allt väl. Problemen kommer när spelaren försöker slå slag denne inte kan. Svinghastigheten räcker inte till, flipparna kommer och med dem toppar och duffar. I det läget måste man antingen byta till högtflygande hybrider eller inse att man får spela runt hindren och inte över dem.

troll2

Inläggav troll2 » fre 09 sep 2016, 10:56

Det jag försökte säga i mitt första inlägg var att skaftlut inte är något man kan styra. Releasen blir vad den blir under träning. Om bollarna går för högt kommer spelaren att pressa fram greppet för att hålla ned dem och om slagen är för låga releasar spelaren tidigare för att bollen ska lyfta. Det är en omedveten process.

Så långt allt väl. Problemen kommer när spelaren försöker slå slag denne inte kan. Svinghastigheten räcker inte till, flipparna kommer och med dem toppar och duffar. I det läget måste man antingen byta till högtflygande hybrider eller inse att man får spela runt hindren och inte över dem.
Vill inte blanda mig i er diskussion för mkt, men reagerade på detta. Jag har nämligen en väldigt hög bollbana (även med längre järn), sannolikt mkt för att jag flippar klubban och presenterar hög dynamisk loft. Detta har inte på något sätt fått mig att omedvetet pressa fram greppet och releasea klubban senare, även om det är exakt vad jag skulle vilja :) Jag förstår det snarare som att (iaf för mig) "bra" skaftlut kommer av att kroppen/armarna är syncade i nersvingen, och att tidig release/flipp är kroppens oundvikliga reaktion på tidigare fel i svingen för att man öht ska träffa bollen.

Jag har f ö svinghastighet på ca 90 mph på järnklubbor och 100 mph på drivern, om det tillför diskussionen ngt.

Strömsborg

Inläggav Strömsborg » fre 09 sep 2016, 20:25

Vill inte blanda mig i er diskussion för mkt, men reagerade på detta. Jag har nämligen en väldigt hög bollbana (även med längre järn), sannolikt mkt för att jag flippar klubban och presenterar hög dynamisk loft. Detta har inte på något sätt fått mig att omedvetet pressa fram greppet och releasea klubban senare, även om det är exakt vad jag skulle vilja :) Jag förstår det snarare som att (iaf för mig) "bra" skaftlut kommer av att kroppen/armarna är syncade i nersvingen, och att tidig release/flipp är kroppens oundvikliga reaktion på tidigare fel i svingen för att man öht ska träffa bollen.

Jag har f ö svinghastighet på ca 90 mph på järnklubbor och 100 mph på drivern, om det tillför diskussionen ngt.
Du kanske bara inte har tränat tillräckligt?
Skämt åsido, om du verkligen tyckte att du slår för högt hade du nog tryckt ner dina bollbanor vid det här laget. Du kommer ju så att säga från andra hållet. Att man slår för högt är något av ett lyxproblem, hur många tycker att järnfyrorna stannar för snabbt på inspelen? Det är mycket svårare att få upp bollen än att pressa ner den. Det som kan bli jobbigt för dig är stark vind som blåser bort dina höga inspel. Några Irlandsresor i 20 sekundmeter så garanterar jag att du slår aningen lägre vid hemkomsten.
Hur har du det med bollträffen vid halvdåliga lägen, ruff och nerförslut? Det är där en lite brantare attackvinkel verkligen är att föredra.

Sen har du förstås rätt i att själva problemet egentligen sitter någon annanstans i svingen. Det är inte bara att trycka fram händerna för att sätta press på bollen, händer och armar gör vad de kan för att kompensera för andra fel man gör och låter sig inte styras.

Hälge

Inläggav Hälge » lör 10 sep 2016, 10:51

https://www.youtube.com/watch?v=wyPPxio_HVg" onclick="window.open(this.href);return false; Part 1
https://www.youtube.com/watch?v=H8IDXtD1Rpo" onclick="window.open(this.href);return false; Part 2
https://www.youtube.com/watch?v=yClzn1QVO1s" onclick="window.open(this.href);return false; Part 3

troll2

Inläggav troll2 » tis 13 sep 2016, 13:57

https://www.youtube.com/watch?v=wyPPxio_HVg Part 1
https://www.youtube.com/watch?v=H8IDXtD1Rpo" onclick="window.open(this.href);return false; Part 2
https://www.youtube.com/watch?v=yClzn1QVO1s" onclick="window.open(this.href);return false; Part 3
Bra grejor, tack

Nils77

Inläggav Nils77 » ons 14 sep 2016, 23:06

Bild

Tankar kan inget om hur man skyfflar fram bollen på bästa vis.
1. Fundersam över greppet.
2. Axeltiltet ger mig slå upp bollen. Uppställningen?
3. Framroterad höger axel..
Tankar om man checkar framifrån filmen så ser man vid runt 3 sec att armar och kropp inte roterar i harmoni utan särar på sig. Gissar på att du aktivt roterar upp klubban.Tyvärr lämnas resten av kroppsrotationen vid uppställningen. Klassisk övning, pinne i skaftändan och jobba så greppände o navel jobbar i synk hyggligt.
Kanske prova en mer atletisk position map axlar.Typ axlar bak sänka dom skjuta fram armarna för bättre kontakt med bröst områdets utsidor. Kan bli lättare att rotera o synk.
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

troll2

Inläggav troll2 » mån 19 sep 2016, 13:59

Update, har jobbat lite mer med svingen utifrån bl a era kommentarer och tips - se https://youtu.be/M_0m5Nkn8kc" onclick="window.open(this.href);return false;

- Försökt få till mer av en one piece takeaway i början av baksving
- Fokuserat på höger ist för vänster axel i baksving för att få mer uppvridning
- Mer avslappnad stans i det att jag inte trycker fram klubban (lika mkt iaf)

Jag tycker fortfarande att svingen blir för brant och att jag leder med överkroppen vid transition, jag kan inte få till att "droppa" armarna/klubban nedåt för att få en flackare nedsving (vilket jag skulle vilja för att ha större sannolikhet att komma inifrån->ut, då jag fortf kämpar med lite inkonsekvent bollbana).

Vad säger ni, har ngt hänt eller är det bara som jag intalar mig? :)

Jornhona

Inläggav Jornhona » tor 22 sep 2016, 07:39

Update, har jobbat lite mer med svingen utifrån bl a era kommentarer och tips - se https://youtu.be/M_0m5Nkn8kc" onclick="window.open(this.href);return false;

- Försökt få till mer av en one piece takeaway i början av baksving
- Fokuserat på höger ist för vänster axel i baksving för att få mer uppvridning
- Mer avslappnad stans i det att jag inte trycker fram klubban (lika mkt iaf)

Jag tycker fortfarande att svingen blir för brant och att jag leder med överkroppen vid transition, jag kan inte få till att "droppa" armarna/klubban nedåt för att få en flackare nedsving (vilket jag skulle vilja för att ha större sannolikhet att komma inifrån->ut, då jag fortf kämpar med lite inkonsekvent bollbana).

Vad säger ni, har ngt hänt eller är det bara som jag intalar mig? :)
Ta en funderare: har jag samma kroppsrörelse med golfklubba i näven som jag får när jag har en flat sten och vatten framför?
Den sving du länkar till är totalt befriad från roterande höfter,de vaggar lite bakåt och framåt bara.Resten är bara rygg och armar.
Fortsätter du bygga svingen uppifrån och ner kommer din kropp ta skada av detta,att tvinga ryggen till uppvridning utan höftrotation är inte bra i längden.

Andra sidan: En sving där höfterna leder en avslappnad överkropp är inte heller rätt väg att gå. Varenda taggutskott på kotorna kommer nå ändläge vid vändningen under stor påfrestning och leda till skador även där.
Du nämner "one piece takeaway"..Är det nåt du har i huvudet när du ska slå ett slag?
Mitt tips: Lite mer naturliga rörelser är inte fel. Om du vet hur man kastar macka kan du även få till lite mer atleticism i din sving,och färre svingtankar på köpet.

Övning:Kasta macka. Känn och gör några svingar tomhänt där du imiterar denna rörelse(enbart bakre hand).Fortsätt samma rörelse med golfklubba,nergreppad och med en hand,ingen boll. Med golfklubba kommer du,eftersom den väger lite annorlunda än en sten,bli skaftmedveten och högst troligt vilja ställa skaftet i baksvingen,brant ungefär som ett paraply. I nedsvingen lär du,som du även vill få till,"droppa",lägga klubban då det är det enda att göra för att den flata stenen ska kunna träffa vattnet tillräckligt flackt för att studsa.

Känner du att du behärskar denna övning till fullo går det även att slå bollar med den,då gärna med driver och boll på peg. :)

Återgå till "Svingvideo"