Nybörjare behöver hjälp med sving

Lägg upp videoklipp på svingar och beskåda poesin i den vackra rörelsen.
fredrik1986

Nybörjare behöver hjälp med sving

Inläggav fredrik1986 » ons 19 okt 2016, 14:19

Hej! Har spelat golf sen i början av September då jag gick en grönt kort kurs över en helg så har är rätt ny på det här. Vi fick lite praktiska tips under kursen men det var två instruktörer på 30 personer så man hann inte få så mycket personlig hjälp med svingen. Har spelat mig ner till HCP 31 och börjar bli lite mer stabil men har mycket att förbättra. Hookar bollen rätt ofta med de korta järnen och med de längre järnen har jag en tendens att ibland hooka och ibland slica bollen. Får till det rätt bra ändå med J8-PW jämfört med de längre järnen som sällan går som jag vill. Tips på förbättring mottages gärna. Ser själv att jag lyfter vänsterfoten i backswingen, är det något jag ska jobba bort?

Spelar här med J8 som här som går ca 120 meter carry.

https://www.youtube.com/watch?v=Yc3gvmdbysk" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.youtube.com/watch?v=-t1sJ9UEDR8" onclick="window.open(this.href);return false;

Strömsborg

Re: Nybörjare behöver hjälp med sving

Inläggav Strömsborg » ons 19 okt 2016, 19:11

En bra början är att lägga lite mer än hälften av vikten på vänster fot i uppställningen och att behålla trycket på vänsterfoten genom svingen.
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » tor 20 okt 2016, 00:13

En bra början är att lägga lite mer än hälften av vikten på vänster fot i uppställningen och att behålla trycket på vänsterfoten genom svingen.
Du är helt klart inne på nåt här, lite väl "flaxiga" ben. Att hålla tyngden på vänsterfoten och huvudet framför bollen är något som hjälpt mig själv mycket för att motverka sway, men det problemet har inte op.

Men en grej som jag tycker mig se i videon framifrån är något man ser hos många nybörjare (inkl mig själv?). Man försöker aktivera höften (för det är ju det man skall göra) så man skjuter på den EFTER armarna istället för innan. Testa att försök hitta känslan av att höfterna inleder nedsvingen och armarna bara får åka med på tåget. Du kommer förmodligen missa bollen i början men kanske hittar du känslan av piskeffekt som man är ute efter och höfterna "studsar" inte upp efter inpact som det ser ut att göra nu. Det är en helt annan känsla än den du har nu förmodligen!

Bild

Kollar du fyiskens "double pendulum" eller helt enkelt tänker pisksnärt så förstår du att höfterna måste komma före!

Disclamer: Jag är absolut ingen pro eller svinganalytiker så rättar någon mig så lyssna på denne person istället ;-)
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Gay på banan

Inläggav Gay på banan » tor 20 okt 2016, 10:14

höfterna måste komma före!
Mja. Den moderna svingen kan vara att höfterna öppnas som reaktion. Man börjar dra klubban nedåt, "från toppen", sedan öppnar sig höfterna. Zack Johnson exempelvis. Stenson en annan.
Årets Frozenhemsida http://www.frozen1819.pupgolf.se/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » tor 20 okt 2016, 12:10

höfterna måste komma före!
Mja. Den moderna svingen kan vara att höfterna öppnas som reaktion. Man börjar dra klubban nedåt, "från toppen", sedan öppnar sig höfterna. Zack Johnson exempelvis. Stenson en annan.
Hmm hmm får kollas, intressant!

Egon

Inläggav Egon » tor 20 okt 2016, 12:33

Albert är inne på en av svingens grunder fast det är mer en konsekvens av viktförskjutningen som i sig tolkas (av många) som en konsekvens av att klubban svingas framåt. Det sistnämnda är vad som sker hos de flesta... och det går alldeles utmärkt att spela så. Jag skulle nog vilja säga att det är bättre för de allra flesta än att separera höften/glidningen/rotationen från överkroppen i framsvingen.

Titta på de här svingarna:
Först Paul Goydos:
https://m.youtube.com/watch?v=UGa4D5HgvwA
och sen Rocco Mediate:
https://m.youtube.com/watch?v=50VXUU7YUC8

Den första är hyggligt stabil med att höften leder svingen och den andra är bara rotation. Båda svingar har något hacker-aktigt över sig men duger gott till att bli miljonär flera ggr om bland världens bästa spelare.

Egon

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » tor 20 okt 2016, 15:50

Egon, jag kör enligt devisen att man aldrig kan bli för duktig på för att krångla till det ;)

Återgå till "Svingvideo"