Wedge

Lägg upp videoklipp på svingar och beskåda poesin i den vackra rörelsen.
Användarvisningsbild
lala

Wedge

Inläggav lala » sön 26 feb 2017, 18:51

Hur ser det ut med era granskande ögon?

https://youtu.be/2mzrF5L_DaU

/lala

punchfade

Re: Wedge

Inläggav punchfade » mån 27 feb 2017, 22:57

Mössan är för stor.
Hio: 2
Albatross: 1

Användarvisningsbild
lala

Inläggav lala » tis 28 feb 2017, 06:48

punchfade skrev:Mössan är för stor.

:? resten då? tajta byxor och ful tröja eller :lol:

Användarvisningsbild
Maniac

Inläggav Maniac » tis 28 feb 2017, 11:48

lala skrev:Hur ser det ut med era granskande ögon?

/lala

Nu tycker jag baserat på egen smak....

1.) Du adresserar med bladet "innanför" bollen och sedan sträcker du ut för att lägga bladet bakom bollen, ett vanligt "fuck-up", prova att istället att ta ett pyttesteg framåt eller adressera bakom bollen från början.

2.) När din bål är rakt mot målet och armarna sträckta åt samma håll så tycker jag att BLADET ska vara lite lågt OCH till höger om händerna så att säga för då har man inte kollapsat/rollat händerna, detta för att få ett konsekvent reslutat både gällande loft/spinn samt riktning.

3.) ställ ihop fötterna lite för att minska deras aktivitet i svingen, det ställer bara till det.
Såhär tycker forumet om Maniac, generellt sett alltså!
"Jeeyy!!!!! Han är tillbaka!!
Mannen med de bästa tipsen och råden inom golf!
Woho!!"
"Maniac, forumets kung"

punchfade

Inläggav punchfade » tis 28 feb 2017, 20:46

lala skrev:

Nejdå, resten av kläderna är ok :-)

Jag vet ju att du slår bra wedgar så tänker inte hjälpa dig med några tips, vill ju ha chans på en glass i sommar också.

Filmvinkeln är inte optimal men du ser ut att ha händerna ganska långt bak (höger) vid uppställningen, se bara till att dom är minst i linje med bollen vid impact, eller ännu hellre lite framför.

Användarvisningsbild
lala

Inläggav lala » ons 01 mar 2017, 10:05

Maniac skrev:
lala skrev:Hur ser det ut med era granskande ögon?

/lala

Nu tycker jag baserat på egen smak....

1.) Du adresserar med bladet "innanför" bollen och sedan sträcker du ut för att lägga bladet bakom bollen, ett vanligt "fuck-up", prova att istället att ta ett pyttesteg framåt eller adressera bakom bollen från början.

2.) När din bål är rakt mot målet och armarna sträckta åt samma håll så tycker jag att BLADET ska vara lite lågt OCH till höger om händerna så att säga för då har man inte kollapsat/rollat händerna, detta för att få ett konsekvent reslutat både gällande loft/spinn samt riktning.

3.) ställ ihop fötterna lite för att minska deras aktivitet i svingen, det ställer bara till det.

Punkt 1. Vet jag om om och försöker fixa till.

Punkt 2. Ska testa överdriva framåtrörelsen mer för att se om resultatet blir bättre

Punkt 3. Fötternas placering får vara kvar som de är, där är det känslan som styr helt.

/lala

Användarvisningsbild
lala

Inläggav lala » ons 01 mar 2017, 10:07

punchfade skrev:
lala skrev:

Nejdå, resten av kläderna är ok :-)

Jag vet ju att du slår bra wedgar så tänker inte hjälpa dig med några tips, vill ju ha chans på en glass i sommar också.

Filmvinkeln är inte optimal men du ser ut att ha händerna ganska långt bak (höger) vid uppställningen, se bara till att dom är minst i linje med bollen vid impact, eller ännu hellre lite framför.

Händerna är framför bollen och huvudet bakom. Vi kan väl ta en sån där säsongsmatch som du och gayen gör om den där glassen.

Användarvisningsbild
Maniac

Inläggav Maniac » ons 01 mar 2017, 11:43

lala skrev: Händerna är framför bollen och huvudet bakom.

...varför då...är det en hård fairway eller vill du slå ett lågt slag ?

Om händerna ligger före så aktiveras leading edge istället för bouncen, läge och syfte med slaget avgör händernas placering i förhållande till bladet...och i viss mån bollen i förållande till din lägsta svingpunkt.

JAG tycker om att placera bollen i höjd med vänster bröstvårta :shock: och har händerna i höjd med bladet för att aktivera bouncen och försöker bibehålla det genom hela svingen och till och med sträva efter att händerna ska gå aningens fortare än bladet för max kontroll på allting.

Fastna inte i ett sätt, prova alla varianter och välj ett eller kanske tre sätt att slå bollen beroende på läge såklart.
Såhär tycker forumet om Maniac, generellt sett alltså!
"Jeeyy!!!!! Han är tillbaka!!
Mannen med de bästa tipsen och råden inom golf!
Woho!!"
"Maniac, forumets kung"

Användarvisningsbild
lala

Inläggav lala » ons 01 mar 2017, 16:06

Maniac skrev:

Om händerna ligger före så aktiveras leading edge istället för bouncen, läge och syfte med slaget avgör händernas placering i förhållande till bladet...och i viss mån bollen i förållande till din lägsta svingpunkt.

JAG tycker om att placera bollen i höjd med vänster bröstvårta :shock: och har händerna i höjd med bladet för att aktivera bouncen och försöker bibehålla det genom hela svingen och till och med sträva efter att händerna ska gå aningens fortare än bladet för max kontroll på allting.

Fastna inte i ett sätt, prova alla varianter och välj ett eller kanske tre sätt att slå bollen beroende på läge såklart.
Ja mattan är som en hård fairway i haningehallen, sedan vet de som spelat med mig att jag vill slå ganska låga wedgar för jag tycker att längd/spinkontroll blir bättre. Fungerar nästan alltid inom 60-70 meter

punchfade

Inläggav punchfade » ons 01 mar 2017, 21:35

lala skrev:Vi kan väl ta en sån där säsongsmatch som du och gayen gör om den där glassen.

Absolut, glass är gott.

Vapor89

Inläggav Vapor89 » fre 30 jun 2017, 15:00

lala skrev:
Maniac skrev:

Ja mattan är som en hård fairway i haningehallen, sedan vet de som spelat med mig att jag vill slå ganska låga wedgar för jag tycker att längd/spinkontroll blir bättre. Fungerar nästan alltid inom 60-70 meter

Som jag ser det på videon så har du en hög och fin avslutning.. Precis det vi vill ha när vi skall slå ett högt slag.
Enkelt sätt att få ner bollflykten och en bra spin/längdkontroll är att tänka direkt på en låg avslutning..
Min quickfix på detta när jag började lära mig slå låga spinslag, vilka numer är mina favoritslag från 40-95m, var att jag flackade mina wedgar 1-2° för att enklare kunna vrida runt slaget (förutsatt att händerna kommer först till bollen också). Då kan man hålla ett flackt plan, ändå slå ner på bollen.
Där har du fin spin och bollflykt.

Återgå till "Svingvideo"