feedback från er kunniga

Lägg upp videoklipp på svingar och beskåda poesin i den vackra rörelsen.
Dr Golf

Re: feedback från er kunniga

Inläggav Dr Golf » lör 19 jan 2019, 23:16

Gott! ;)

Jag tycker ”lektionen” är lite skrämmande.
Höftrörelsen är iofs dålig men att räta ut det bakre benet för att få till en förskjutning av bäckenet bakåt (som liknar en vridning) är ingen bra lösning. Det är bålen som kan vridas mer och det sker aut. om han höjer planet och på så sätt fastnar han inte med klubban bakom sig.

Pepz är grymt nära OTT och det är hans take-away som skapar det. Att benflaxa in push-tendenser känns inte korrekt. Klubban någorlunda på plan ner är det viktiga och det är oftast vägen upp som styr vad utfallet blir.

Nää, baserat på den här enda lektionen så är det tummen ner för pron.

Egon
Att räta ut det bakre benet är ett stort "No-No"! Det bakre benet ska vara så stabilt det kan bli, och vänsterbenet ska bara så stabilt det kan bli och då får man alltså ta i beaktan vilken svingmodell man använder. Alltså, för att uttrycka det lite enkelt, huruvida man vill använda en stor eller liten höftrotation i baksvingen.
För att få något du aldrig haft
Måste du göra något du aldrig gjort!

Blogg: http://scratchgolf.blogg.se/

Dr Golf

Inläggav Dr Golf » lör 19 jan 2019, 23:31

Har ni tips på övning för bättre takeaway och brantare svingplan?

Om du tittar på några av tourspelarna så gör några av dom en väldigt typiskt pre shot waggle. Xander Shauffele, Jason Day och Rickie Fowler är några som alltid gör detta.
Jag menar alltså det som ser ut som en svingstart, där dom tar tillbaka klubban 7-8 dm från startpositionen, och sedan tar tillbaka den och börjar svingen "på riktigt".

Syftet med den här waggle'n är att påminna sig om att dra klubban "rakt bakåt", som Egon är inne på. Att göra det rätt under den första delen av baksvingen är en förutsättning för att kunna fullfölja hela sin baksving på ett naturligt sätt utan att behöva "bryta den" och ändra riktning/plan. Så, om du gör den här waggle'n, och sedan egentligen bara tänker att du ska fortsätta på den bana du har startat - så kan vi se var du hamnar?

Jag - tror - att din baksving blir mycket bättre. Om gör starten bra, och sedan låter starten "leda" dig in i ett bra svingplan så kan en radda saker i svingen lösa sig av sig själv. Bland annat din "framåt-balans" som ju är ett resultat av din "runda" sving.

En liten brasklapp också... det kan hända saker kring ditt releasepattern som trots ett högra och bättre svingplan gör att du slår låga duckhooks. Ingen fara med det, om det händer så får du hojta till så löser vi det hur enkelt som helst! :D

Pepzpepz

Inläggav Pepzpepz » sön 20 jan 2019, 20:30

Ja herregud så dåligt det gick idag.
Noll bollträff.
Blandade låga hookar och pull med push och en del sockets.

Ni har satt griller i huvudet på mig ;)

Men tack ändå Nils och doktorn för tipsen. Ska testa och filma. Jag vill ju bli bättre
En fråga, vad menas med "rund sving"

Nils77

Inläggav Nils77 » mån 21 jan 2019, 05:05

En övning som jag nyttjat flitigt och även kör på vid varje uppvärming på gymmet är det jag kallar "dansa med pinnen".
Den får du nog beskriva.
Risk är jag buggar loss annars
Ungefär.
: Ihop med armar längs sidan vinkla ut vid arrmbåge ca 100* ut, greppa en "pinne" så att den hamnar runt bröst höjd.
: Vagga övre del av bröstet. pinnen för ej dra iväg från sin position utan ska ha sitt förhållande mot bröstet konstant, börjar armar dra så är det öken.
: Lägg till "sträcka bakre" benet. Detta för att kunna jobba med knäna. För mig känns det inte som benet sträcks utan höger höft drar upp benet som ser ut som en sträckning.
: Jobba med knäna som din pro visade dig på senaste klippet.

: Ett klipp på hur "sträckandet" av benet kan se ut, checka på den rödklädde fliken i starten av filmsnutten.
: Filmklippet till vänster kan man nästan se hur knäna jobbar i downswing.
: https://www.youtube.com/watch?v=oefeNa1w8cw

Tror forumet fokuserar på takeawayen medan pron fokuserar på ben/knä/höftbiten.
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Dr Golf

Inläggav Dr Golf » tis 22 jan 2019, 13:07

Ja herregud så dåligt det gick idag.
Noll bollträff.
Blandade låga hookar och pull med push och en del sockets.

Ni har satt griller i huvudet på mig ;)

Men tack ändå Nils och doktorn för tipsen. Ska testa och filma. Jag vill ju bli bättre
En fråga, vad menas med "rund sving"

Told ya'! ;-)
En liten brasklapp också... det kan hända saker kring ditt releasepattern som trots ett högra och bättre svingplan gör att du slår låga duckhooks. Ingen fara med det, om det händer så får du hojta till så löser vi det hur enkelt som helst! :D

Att du slår dom missar du beskriver talar om för mig att du gör det viktiga och grundläggande rätt just nu! Om jag får uttrycka mig så enkelt som det går, så verkar du göra rätt i baksvingen, där du förmodligen tar upp klubban på rätt plan - men sedan faller in i gamla synder i nedsvingen. Kombinationen blir exakt så som jag förutspådde!

Nästa träningspass: Fokusera på hur du startar svingen när du slår dom här låga hookarna. Titta och känn... Du kan gärna testa och känna väldigt korta svingar där du ser till att komma ner genom bollen "på samma väg".

En mycket viktiga sak nu är att du är inne i "Teknik-träning"! Du vill ändra din teknik för att det ska bli bättre. Det kommer inte av sig självt, och det är helt orimligt att man ska kunna göra en relativt stor förändring och alla andra delar faller in på rätt plats från första stund! Därför, kräver det här lite tålamod. Ge dig själv några pass till, där du strävar efter att komma ner mot bollen på samma plan som du svingar upp.

Uttrycket "rund sving" är en lite slarvig omskrivning på "flack sving". Alltså att man svingar under sitt plan. Bildligt talat, så ser en sån sving "rund" ut.

Pepzpepz

Inläggav Pepzpepz » tis 22 jan 2019, 21:32

Tack till er bägge.

Ska svinga med kulpinnen i morron.
Ska filma bakifrån.

Ska ta mig iväg till golfhall i helgen för att öva ordentligt
Jag inser att det inte är lättlöst detta.

Pepzpepz

Inläggav Pepzpepz » ons 23 jan 2019, 12:42

https://www.instagram.com/p/Bs-Uo_klqvv ... spjbk6ca6b

Tänk på att denna klubba är 48 tum

Fortfarande lite snabb med underkropp i nedsving.
Försöker starta bättre. Lyckas jag?

Gay på banan

Inläggav Gay på banan » ons 23 jan 2019, 15:24

Du arbetar bättre med benen. Bra lärare du har minsann.
Årets Frozenhemsida http://www.frozen1819.pupgolf.se/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Nils77

Inläggav Nils77 » fre 25 jan 2019, 21:38

Du arbetar bättre med benen. Bra lärare du har minsann.
Tänk om pron jobbar med elevens förutsättningar? Gillar ochså att det jobbas med ben/knä/höft ....
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Pepzpepz

Inläggav Pepzpepz » sön 27 jan 2019, 16:51

Dålig träff på denna så tappade längd.
https://www.instagram.com/p/BtJFJ_LlHlW ... lbke318n8d

Har svårt med planet. Ser ju att jag drar in klubban bakom mig tidigt
Funtar på att strunta i det tills jag får möjlighet att ta lite lektioner...

Pepzpepz

Inläggav Pepzpepz » sön 27 jan 2019, 21:28

Bild

Jornhona

Inläggav Jornhona » mån 28 jan 2019, 13:30

Tycker du kan lugna dig med baksvingsmodd. Finns gott om duktiga spelare med baksving under planet. Det är liksom inte svårare att få klubban på rätt plan i nersvingen från endera brant eller flack baksving.
Mitt tips: lägg fokus på träffen och balans.
Utan dessa element kommer du ingen vart.
Repeterbarheten i svingen sköts i mångt och mycket av att hålla huvudet hyggligt fritt från svingtankar. En tanke och ett mål. Mer än så så lär det skita sig.

Pepzpepz

Inläggav Pepzpepz » tis 29 jan 2019, 12:33

Ser bättre ut enligt mig själv.
Vad tycker ni?

https://www.instagram.com/p/BtNxLiZF3LB ... efgs5miz4p

Pepzpepz

Inläggav Pepzpepz » tis 29 jan 2019, 13:13

Tycker du kan lugna dig med baksvingsmodd. Finns gott om duktiga spelare med baksving under planet. Det är liksom inte svårare att få klubban på rätt plan i nersvingen från endera brant eller flack baksving.
Repeterbarheten i svingen sköts i mångt och mycket av att hålla huvudet hyggligt fritt från svingtankar. En tanke och ett mål. Mer än så så lär det skita sig.

tack!
ska i alla fall prova att ändra svingplanet litegrann. alltid kul att försöka utvecklas på annat sätt än utrustningen.
Jag är ju för inkonsekvent i mina järmslag, kan gå både höger och vänster vilket kanske är ett tajmingproblem med just en flack sving.
värt att testa

funkar det inte när jag gett det ett tag så går jag tillbaka till att inte tänka på annat än att träffa bollfan.

Jornhona

Inläggav Jornhona » tis 29 jan 2019, 13:27

tack!
ska i alla fall prova att ändra svingplanet litegrann. alltid kul att försöka utvecklas på annat sätt än utrustningen.
Jag är ju för inkonsekvent i mina järmslag, kan gå både höger och vänster vilket kanske är ett tajmingproblem med just en flack sving.
värt att testa

funkar det inte när jag gett det ett tag så går jag tillbaka till att inte tänka på annat än att träffa bollfan.
Att järnslagen går till höger och till vänster handlar mer om klubbhuvudets riktning än om eventuellt svingplan. Med det sagt kan ditt releasemönster ändras/ bli inkonsekvent iom ändrat plan.
Får du pull ofta t.ex, beror det inte sällan på för flack axelvridning som i sin tur gärna stänger bladet. Ser en liten tendens till detta i dina svingsekvenser. Men inte så farligt så länge det är konsekvent.
Sista klippets svingande ser bra ut, men det saknas nåt på backen ju. ;)

Pepzpepz

Inläggav Pepzpepz » tis 29 jan 2019, 14:04

pull och hook och duff är vanligast. men ibland även push.

Egon

Inläggav Egon » tis 29 jan 2019, 16:07

Det ser rätt bra ut.

Lite självdistans är alltid bra. Jag brukar vara självkritisk men jag känner många som inte är det.
Intressant nog så har du fått svar från en mycket bra svingare som saknar lite av varan ovan. Blir lite .. en blind leder en blind. ;)

Jag kan kommentera att teori och praktik inte alltid går hand i hand. Klubbhuvudets riktning vid impact är en stor teoretisk faktor för riktningen MEN i praktiken squarar man upp den tämligen konstant utan att ens tänka på det. Så till den milda grad att man faktiskt måste tänka extremt mycket på huvudets vinkel när man vill kroka till ett slag medvetet.

Egon

Pepzpepz

Inläggav Pepzpepz » tis 29 jan 2019, 20:35

Det ser rätt bra ut.

Egon
Detta tar jag till mig ;)
Tack

Pepzpepz

Inläggav Pepzpepz » tis 29 jan 2019, 20:37

Sista klippets svingande ser bra ut, men det saknas nåt på backen ju. ;)
Tack!
Funtar på att ta med mig en riktig klubba och inomhusbollar... undra om någon kommer att säga något när jag slår bollar mot spegeln

Egon

Inläggav Egon » ons 30 jan 2019, 20:08

Det ser rätt bra ut.

Egon
Detta tar jag till mig ;)
Tack
En liten brasklapp då.
Du svingar med träningsredskap och ser allmänt käck ut med dina hörlurar. ;)
Stereotypen känns igen. Mycket vilja och tänk men sen blir det platt fall när resultaten inte kommer direkt. Jag har/har haft några sådana kompisar inom golfen och en del är kvar men många har slutat. De pallade inte att tiden de la ner inte bar den frukt de ville.

Nåja, alla sätt är bra men det jag vill trycka på är att du redan nu svingar snyggare/bättre än jag (och några till) någonsin gjort.
Jag (vi) övar inte på vinklar och sånt utan koncentrerar oss på att få bollen i hål. Det är det golf går ut på!

Du får lova att koncentrera dig på att spela golf i sommar och lägga svingandet på hyllan.

Egon

Pepzpepz

Inläggav Pepzpepz » ons 30 jan 2019, 21:34

En liten brasklapp då.
Du svingar med träningsredskap och ser allmänt käck ut med dina hörlurar. ;)
Stereotypen känns igen. Mycket vilja och tänk men sen blir det platt fall när resultaten inte kommer direkt. Jag har/har haft några sådana kompisar inom golfen och en del är kvar men många har slutat. De pallade inte att tiden de la ner inte bar den frukt de ville.

Nåja, alla sätt är bra men det jag vill trycka på är att du redan nu svingar snyggare/bättre än jag (och några till) någonsin gjort.
Jag (vi) övar inte på vinklar och sånt utan koncentrerar oss på att få bollen i hål. Det är det golf går ut på!

Du får lova att koncentrera dig på att spela golf i sommar och lägga svingandet på hyllan.

Egon
Haha, käck har jag aldrig fått höra förut.
Ska köra i spännislinne nästa gång för din skull. ;)

Jag hänger med på vad du säger och jag passar rätt bra in där om inte jag ger mig fan på något. Men det vet jag inte än om detta blir en sån grej.

Jag tackar för komplimangen och lovar att spela golf i sommar. Golf är en social grej mest och alla tankar som snurrar nu under lågsäsong brukar försvinna när det är säsong.

Pepzpepz

Inläggav Pepzpepz » sön 10 feb 2019, 13:18

https://www.instagram.com/p/BtsuQkxiV6S ... md74k8x5r2

Kändes helt ok idag. Mycket färre duffar, häftig spridning dock.
Gillar toptracersimulatorn, körde bro Hof stadium.

GB-O

Inläggav GB-O » sön 10 feb 2019, 17:03

Du siktar ju i högerhörnet!

Bollen går
som axlarna står!

Dr Golf

Inläggav Dr Golf » tis 12 feb 2019, 09:50

Har läst ikapp lite, och vill lägga en brasklapp angående orsak och verkan.

Svingplanet är oerhört viktigt! När det inte är riktigt bra så hamnar man i ett läge där man blir oerhört tajming-känslig! Det uppenbara i det är ju förstås att man sprider bollar åt både höger och vänster även när man tränar på rangen. När man kommer ut på banan och försöker spela vettig golf så upptäcker man att det också är ganska hopplöst att ha missar åt båda hållen! Att träna in en "perfekt" sving är snart sagt omöjligt, men att träna in en sving som är stabil och som går åt ett håll när det går fel, är oerhört värdefullt!

Något man också lätt glömmer med att vara tajmingkänslig, är hur påverkad man blir när man kommer ut på banan. Minsta lilla uppförs- eller nedförslut innebär att rotationen framåt blir tyngre eller lättare och då vill det till att just "tajmingkänslig" inte finns med i bilden.

Så, vad du än gör - strunta INTE i svingplanet!

Återgå till "Svingvideo"