feedback från er kunniga

Lägg upp videoklipp på svingar och beskåda poesin i den vackra rörelsen.
Egon

Re: feedback från er kunniga

Inlägg av Egon » tor 29 mar 2018, 14:49

Nordan skrev:det första jag tänker när jag ser svingen är 65%... Du ser ut att vara så försiktig i svingen, som för övrigt ser bra ut.
Vad händer om du verkligen accelererar i genomsvingen? Saknar "schwungen" eller hur man ska beskriva det.
När jag fick radera lite i iPhonen idag såg jag några svingsekvenser där nån mupp smygfilmat mig. :x

Det jag på det mest ödmjuka sättet vill få sagt är att en sving kan se rätt illa ut (för en betraktare) och ändå få jobbet gjort. :oops:

Egon

Jornhona

Inlägg av Jornhona » tor 29 mar 2018, 16:56

Egon skrev:
Nordan skrev:det första jag tänker när jag ser svingen är 65%... Du ser ut att vara så försiktig i svingen, som för övrigt ser bra ut.
Vad händer om du verkligen accelererar i genomsvingen? Saknar "schwungen" eller hur man ska beskriva det.
När jag fick radera lite i iPhonen idag såg jag några svingsekvenser där nån mupp smygfilmat mig. :x

Det jag på det mest ödmjuka sättet vill få sagt är att en sving kan se rätt illa ut (för en betraktare) och ändå få jobbet gjort. :oops:

Egon
Hahaha, Sorry.. ;)

Pepzpepz

Inlägg av Pepzpepz » fre 30 mar 2018, 12:42

tack!
När jag svingar på så ökar jag på felen oftast och hook smyger sig på.
Denna sving är runt 102-104mph i klubbhastighet. drar jag på så kan jag i bästa fall få upp den till 108-109 men målet är att hålla bollen i spel mer.
behöver kanske lära mig att accelerera istället för att dra till när jag ska svinga fortare

Pepzpepz

Inlägg av Pepzpepz » fre 30 mar 2018, 12:45

Egon skrev: Såg detta först nu...

En sving och ett Loft ger dynamiskt loft sen följer launch det dynamiska loftet. AoA (läs, sving) ökar/minskar dynamiskt loft och då är det bara träffen kvar.

Hög träff - hög launch - vertical gear effect - lägre spinn.
Alltså loftet är högre högt upp men gear effecten tar bort spinn.
Ergo, Ungefär samma som innan men högre launch.

Låg träff - låg launch - vertical gear effect (kan inte rädda dig) - lägre spinn.
Samma här (fast ändå inte). Du har lägre loft längre ner och om gear effect skulle funka likadant skulle den adda spinn. Tyvärr är det mer teori än verklighet. Låg träff... aldrig bra!

Det enklaste sättet att addera launch och loft ”utan att få skadligt mer spinn” är att träffa ovanför sweetspot. Byta loft/vrida skaft kan ge en del men en högre träff är det enkla.

Egon
tack.
Så fram med sprayen och jobba in en högre träff.
och mindre handflippning, som nog beror på min enormt högerhänta läggning :D

Pepzpepz

Inlägg av Pepzpepz » fre 30 mar 2018, 18:31

jag är väldigt förtjust i detta forum.

trots att jag är en utböling så känner jag mig välkommen och inte dumförklarad av er som kan så mycket mer än mig.

jag får försöka haka på vid någon träff så jag får se er spela i verkligheten

Nordan

Inlägg av Nordan » tis 03 apr 2018, 09:44

Pepzpepz skrev:
tack!
När jag svingar på så ökar jag på felen oftast och hook smyger sig på.
Denna sving är runt 102-104mph i klubbhastighet. drar jag på så kan jag i bästa fall få upp den till 108-109 men målet är att hålla bollen i spel mer.
behöver kanske lära mig att accelerera istället för att dra till när jag ska svinga fortare
Jag förstår. Det kanske är lite som Ernie Els sving, man ser inte hastigheten, eller hur man ska beskriva det. Det ser ut att gå långsammare än vad det i verkligheten gör. Och det är ju bra!
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Pepzpepz

Inlägg av Pepzpepz » tis 15 jan 2019, 18:23

Dags att mjuka igång svingen.
Enligt lektion måste jag jobba mer med benen och försöka låta klubban fortsätta mer mor målet och inte vilja vänster direkt efter tillslag.

Baksvingen är svår med denna, känns krångligt.
https://www.instagram.com/p/BsqRX0wlaRn ... etmzlv8z8e

Egon

Inlägg av Egon » tis 15 jan 2019, 19:39

Pepzpepz skrev:
tis 15 jan 2019, 18:23
Enligt lektion måste jag jobba mer med benen och försöka låta klubban fortsätta mer mor målet och inte vilja vänster direkt efter tillslag.

Rent spekulativt... varför du vrider ut fötterna?
(En gång i tiden skulle man vara ”kobent” för att bli bra på slalom. En skröna naturligtvis men det finns en gnutta sanning bakom.)

Hur har du tänkt dig att lagra/bibehålla kraften i benen?
Vrid in fötterna så att de är 90* mot mållinjen och känn skillnaden.
Vill du fortsätta svinga runt dig och växelvis använda dig av kroppens största muskler... vrid ut fötterna igen.

Egon

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » tis 15 jan 2019, 19:44

Nordan skrev:
tis 03 apr 2018, 09:44
Jag förstår. Det kanske är lite som Ernie Els sving, man ser inte hastigheten, eller hur man ska beskriva det. Det ser ut att gå långsammare än vad det i verkligheten gör. Och det är ju bra!
Det är värre när det är tvärt om. Man slår visserligen ledigt och det ser slött ut men det är verkligen slött också fast man tar i för kung och fosterland :-( Man borde börja med rymdforskning eller nåt annat enkelt ;-)
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Pepzpepz

Inlägg av Pepzpepz » tis 15 jan 2019, 19:52

Egon skrev:
tis 15 jan 2019, 19:39
Pepzpepz skrev:

Rent spekulativt... varför du vrider ut fötterna?
(En gång i tiden skulle man vara ”kobent” för att bli bra på slalom. En skröna naturligtvis men det finns en gnutta sanning bakom.)

Hur har du tänkt dig att lagra/bibehålla kraften i benen?
Vrid in fötterna så att de är 90* mot mållinjen och känn skillnaden.
Vill du fortsätta svinga runt dig och växelvis använda dig av kroppens största muskler... vrid ut fötterna igen.

Egon
Hmm måste testas, ska ta ett underlag där inte fötterna glider eller köra barfota.
Tack Egon

Egon

Inlägg av Egon » tis 15 jan 2019, 21:06

Det var bara en tanke... kanske inte gör nåt, men det ser ut som om det ”läcker” vid knäna. Tror att en mindre vinklad fot styr in knät mer i linje med fot/höft.

Kraften kommer inte från benen men den går ner i benenå och då vill man inte att det ”läcker” någonstans.

Egon

Pepzpepz

Inlägg av Pepzpepz » tis 15 jan 2019, 21:15

Egon skrev:
tis 15 jan 2019, 21:06
Det var bara en tanke... kanske inte gör nåt, men det ser ut som om det ”läcker” vid knäna. Tror att en mindre vinklad fot styr in knät mer i linje med fot/höft.

Kraften kommer inte från benen men den går ner i benenå och då vill man inte att det ”läcker” någonstans.

Egon
Just vänsterknä borde kanske räta sig vid impact mer?
Stod nästan helt still med benen förr och behöver jobba på att räta höger ben i baksvingen enl förra lektionen

Nils77

Inlägg av Nils77 » ons 16 jan 2019, 22:15

Iofs totalt okunnig.
Väldigt rund swing, höfttilten är marginell.
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Egon

Inlägg av Egon » ons 16 jan 2019, 22:33

Nils77 skrev:
ons 16 jan 2019, 22:15
Iofs totalt okunnig.
Väldigt rund swing, höfttilten är marginell.
Tyckte jag med.. men det beror nog på redskapet. Tungt helvete, det där!

Egon

Nils77

Inlägg av Nils77 » ons 16 jan 2019, 22:59

Pepzpepz skrev:
tis 15 jan 2019, 21:15

Stod nästan helt still med benen förr och behöver jobba på att räta höger ben i baksvingen enl förra lektionen
Läste igenom det färskaste i tråden lite mer.
Lita på pron, vad sa pron mer?
Rätandet av höger ben kommer att ge höfttilt per automatik, dock dra inte in "redskapet" tidigt i bakswingen, detta kan vara orsaken till att ni i toppläge lutar från målet väldigt många grader.(Eller som Egon skrev redskapet är tungt).
D. Hume

Pepzpepz

Inlägg av Pepzpepz » tor 17 jan 2019, 21:43

Nils77 skrev:
ons 16 jan 2019, 22:59
Pepzpepz skrev:
tis 15 jan 2019, 21:15

Läste igenom det färskaste i tråden lite mer.
Lita på pron, vad sa pron mer?
Rätandet av höger ben kommer att ge höfttilt per automatik, dock dra inte in "redskapet" tidigt i bakswingen, detta kan vara orsaken till att ni i toppläge lutar från målet väldigt många grader.(Eller som Egon skrev redskapet är tungt).
Vi fokuserade på detta och att ha känslan av att svinga klubban mer mot målet efter träff.

Ska filma bakifrån i morgon så kan vi kanske bättre se klubba jmf målet. Denna är filmad ur grodperspektiv så kanske bråkar med ögat

Dr Golf

Inlägg av Dr Golf » fre 18 jan 2019, 18:47

Pepzpepz skrev:

Jag brukar sällan besöka detta delforum, men... nu blev det så! :D

Först: Du svingar på ett oerhört flackt plan. Dina armar ligger väldigt flackt! Alltså, man kan absolut svinga flackt, men det blir mer tajming-känsligt desto flackare man svingar.
Om jag vore din sving-coach, skulle jag be dig lyfta händerna till ett ganska rejält mycket brantare svingplan.

Man ser också på en äldre film, från i somras på din 250 metershook. Du svingar "runt" och det är oerhört typiskt att du tappar balansen *** framåt *** på det sätt du gör på den filmen!

Sen: På den senaste filmen, men din övningssticka, så förstår jag att du värmer upp och övar, och din pro har sagt att du ska vara med aktiv i benen, men... du överdriver det hela ganska mycket för mycket på det sätt att du nästan helt separerar sekvensen. Alltså, du roterar underkroppen nästan helt färdigt innan överkroppen kommer efter.
Meningen är, att underkroppen ska rotera "undan" vilket är ett uttryck man använder för att få fram händerna framför bollen för ett sund forward shaft-lean, men i den bästa av världar så har du även kvar hastigheten i höfternas rotation.

Sist: Det din tränare säger gör mig lite irriterad, att du ska böja ditt vänsterben mer! Det är helt uppåt väggarna!! Vänsterbenet böjer sig som ett resultat av att du roterar höfterna i baksvingen - och är alltså ingen egen rörelse överhuvudtaget!
Det kan vara så att han vill att du ska rotera höfterna mer, men det tycker jag vore märkligt efter att ha sett din sving, och framförallt märkligt i dessa tider, då en extrem X-faktor blivit en väldigt populär sving-grund igen. Det minsta man kunde begära är att han är noggrann med att föra en diskussion med dig där han låter dig veta ifall det här är en "pedagogisk formulering" i syfte att få igång dina höfter. En bra pro skulle berätta det för dig!

På det stora hela svingar du ju jättebra! Får du upp planet, och sätter ihop sekvensen blir det kanon! =)
För att få något du aldrig haft
Måste du göra något du aldrig gjort!

Blogg: http://scratchgolf.blogg.se/

Pepzpepz

Inlägg av Pepzpepz » fre 18 jan 2019, 20:46

Dr Golf skrev:
fre 18 jan 2019, 18:47
text
Först och främst, tack för att du snubblade in här och för komplimangen.

Efter lite läsning så låter det du säger fullt rimligt.
mina missar är oftast duff pull eller hook.
Ska hitta någon bra övning för detta.

Vad gäller pron så
https://youtu.be/qnovIbBt4Po
Sekvensen från lektionen.

Egon

Inlägg av Egon » fre 18 jan 2019, 22:12

Pepzpepz skrev:
fre 18 jan 2019, 20:46
Dr Golf skrev:
text

Vad gäller pron så
OMG...
Du drar in klubban bakom dig.... det är det avgörande momentet. Kuchar fixar att svinga så men inte är det att rekommendera. Flaxa hur mycket du vill med benen, det enda som kommer att ske är att du växlar en push med en pull.
3-4 veckor med det här så kommer du bryta av med en cross och sen är du förlorad för alltid... mer crossed och du försöker dra in klubban bakom dig ännu snabbare...
Chris Rea ger dig en hint om vart du är på väg.

Egon

Dr Golf

Inlägg av Dr Golf » fre 18 jan 2019, 23:40

Egon skrev:
fre 18 jan 2019, 22:12
Pepzpepz skrev:
fre 18 jan 2019, 20:46
Dr Golf skrev:
text

Vad gäller pron så
OMG...
Du drar in klubban bakom dig.... det är det avgörande momentet. Kuchar fixar att svinga så men inte är det att rekommendera. Flaxa hur mycket du vill med benen, det enda som kommer att ske är att du växlar en push med en pull.
3-4 veckor med det här så kommer du bryta av med en cross och sen är du förlorad för alltid... mer crossed och du försöker dra in klubban bakom dig ännu snabbare...
Chris Rea ger dig en hint om vart du är på väg.

Egon
Ja, det är ett avgörande moment att klubban tas in under planet.

Jag förstår vad effekterna av ditt resonemang blir, men jag tycker det finns ett annat bättre sätt att se på det, och att tänka på problemet. Orsaken att jag tänker som jag gör, är att det som regel är enklare att tänka på "det stora". Och "det stora" i det här fallet är att fokusera på planet. Det är lätt att sikta på att ta upp klubban/armarna till en viss position på toppen av baksvingen, men... man måste också göra starten rätt.

Så, du får som du vill, bara det att man inte alltid behöver säga det! :D
För att få något du aldrig haft
Måste du göra något du aldrig gjort!

Blogg: http://scratchgolf.blogg.se/

Egon

Inlägg av Egon » lör 19 jan 2019, 01:09

Gott! ;)

Jag tycker ”lektionen” är lite skrämmande.
Höftrörelsen är iofs dålig men att räta ut det bakre benet för att få till en förskjutning av bäckenet bakåt (som liknar en vridning) är ingen bra lösning. Det är bålen som kan vridas mer och det sker aut. om han höjer planet och på så sätt fastnar han inte med klubban bakom sig.

Pepz är grymt nära OTT och det är hans take-away som skapar det. Att benflaxa in push-tendenser känns inte korrekt. Klubban någorlunda på plan ner är det viktiga och det är oftast vägen upp som styr vad utfallet blir.

Nää, baserat på den här enda lektionen så är det tummen ner för pron.

Egon

Pepzpepz

Inlägg av Pepzpepz » lör 19 jan 2019, 12:35

Har ni tips på övning för bättre takeaway och brantare svingplan?

Egon

Inlägg av Egon » lör 19 jan 2019, 13:38

Pepzpepz skrev:
lör 19 jan 2019, 12:35
Har ni tips på övning för bättre takeaway och brantare svingplan?
Lämnar över det med varm hand till Doktorn.

Egon

Nils77

Inlägg av Nils77 » lör 19 jan 2019, 16:52

Intressant, sätter lektion i förhållande till den jag nyttjat de sista 2 åren och tror mig förstå vad som eftersträvas av din pro.

Fråga, känns det som att ni roterar med bålen vid take away eller är det mer övre delen av ryggen som startar take away, rotera med bålen kan ge indrag av klubba samt flack swing.
För brantare swing samt högre händer vid toppen så kan ni alltid prova sträckande med benet MEN se till att ni är mer stackt vid toppen, typ ryggvinkel mot målet max 2*.....
Din pro nämnde att höger axel syntes vid toppen och ni inte hade vridit upp er ordentligt... vid detta läge skulle ni kunna testa hur det känns att brösta upp sig, man kommer högre upp med nävarna samtidigt som höger armbåge kommer ifrån kroppen.

En övning som jag nyttjat flitigt och även kör på vid varje uppvärming på gymmet är det jag kallar "dansa med pinnen".
D. Hume

Pepzpepz

Inlägg av Pepzpepz » lör 19 jan 2019, 19:55

Nils77 skrev:
lör 19 jan 2019, 16:52

En övning som jag nyttjat flitigt och även kör på vid varje uppvärming på gymmet är det jag kallar "dansa med pinnen".
Den får du nog beskriva.
Risk är jag buggar loss annars

Skriv svar