Invandringstema från Politiktråden

Diskutera politik, migration, integration, samhällsklimat och allt annat som är åsiktsrelaterat. Kom ihåg att hålla en hövlig ton och inte brusa upp bara för att ni inte håller med varandra.
DCI981

Re: Invandringstema från Politiktråden

Inläggav DCI981 » tor 04 jan 2018, 01:02

På "allmän begäran" kommer här fakta i form av ett litet utsnitt av färsk statistik från Migrationsverket:

ÅR -- FLYKTINGAR ANHÖRIGA ARBETSTILLSTÅND ÖVRIGA TOTALT
2010.. ....12.130.... .....29.837..........16.373........33.118.......91.458
2011.. ....12.726.... .....32.114..........17.877........30.417.......93.134
2012.. ....17.405.... .....40.873..........19.936........32.876.....111.090
2013.. ....28.998.... .....39.783..........19.292........28.514.....116.587
2014.. ....35.642.... .....42.214..........15.872........16.882.....110.610
2015.. ....36.645.... .....43.259..........16.975........12.356.....109.235
2016.. ....71.571.... .....47.531..........16.081........15.352.....150.535
2017....…36.461….…...65.587.........20.061...…...13.350.....135.459

Av detta kan vi läsa att årets s k minskning inte blev någon vidare minskning jämfört med fjolåret. Antalet reella flyktingar har visserligen halverats från otroligt hög nivå medan anhöriginvandringen ökat så pass att mottagandenettot i år är det näst högsta.

Den som vill fördjupa sig i statistiken ytterligare hittar den här: https://www.migrationsverket.se/downloa ... 0-2016.pdf

edit: 2017 års siffror kan hämtas här https://www.migrationsverket.se/downloa ... 202017.pdf

Jag hittar inget om 2017 i din källa och har du klumpat ihop anhöriga till studenter och utländsk arbetskraft med flyktingar som Hälge kommenterar? Jag får inte riktigt ihop en del av dom andra siffrorna med din källa..har du lagt ihop en del eller är ditt urklipp med tabellen från en annan källa?

Ser nu att du editerat och länkat in 2017 också.
Du är väldigt ivrig att gång på gång sabla ner sådant som strider mot din världsuppfattning, fine.
Men är det inte hög tid för dig att lägga fram fakta och bevis som stödjer tesen om massinvasionens och kulturberikningens förträfflighet?
Jag sablar väl inte ner ngt här jag försöker läsa och förstå siffrorna som Trickard tog fram..du får definiera vad massinvasion och kulturberikning betyder så ska jag försöka svara på din fråga.

Kungen

Inläggav Kungen » tor 04 jan 2018, 01:23

Blir ju bara patetiskt när du försöker slingra dig och låtsas som att du inte begriper vad massinvasion och kulturberikning betyder. Vågar påstå att alla andra (möjligen med ett undantag) är helt på det klara med innebörden.
Men men, nåväl, se så, hög tid att du bevisar den stora invandringen och dess konsekvensers förträfflighet.
Var är faktan? Var är statistiken?

DCI981

Inläggav DCI981 » tor 04 jan 2018, 01:51

Blir ju bara patetiskt när du försöker slingra dig och låtsas som att du inte begriper vad massinvasion och kulturberikning betyder. Vågar påstå att alla andra (möjligen med ett undantag) är helt på det klara med innebörden.
Men men, nåväl, se så, hög tid att du bevisar den stora invandringen och dess konsekvensers förträfflighet.
Var är faktan? Var är statistiken?
Jag är mycket väl medveten om att uttrycken används av dig och andra men då jag ytterst sällan brukar läsa dessa länkar som hänvisar till dessa begrepp så kan jag ju självklart inte ge fakta om begrepp som jag inte använder. Men om du nu är intresserad av svaret och inte endast vill bjäbba så kan du väl ta fram definitionerna så utgår vi från dom då dom enligt dig är väl kända. Min tolkning av det jag läst är att dom betyder bl a svenska kvinnor blir våldtagna i grupp och att muslimerna tar över Sverige och inför Sharia. Är det sådant du vill diskutera och få fram fakta och statistik om?

Varför du överhuvudtaget blandar dig in i meningsutbyten som du uppenbarligen inte begriper som i dom senaste fallen är dolt i dunkel, men uppenbarligen får du ut ngt av det. Jag hade hoppats att Trickards inlägg skulle leda till en diskussion om dom fakta han la fram, det låter ju på dig nästan som om det finns dom som inte ser några problem i samhället och att det inte existerar ngn invandring.

Hälge

Inläggav Hälge » tor 04 jan 2018, 20:11

https://www.expressen.se/nyheter/borg-t ... ngpolitik/" onclick="window.open(this.href);return false;
Inte ens de som trodde, tror längre. De som trodde blir allt färre, de som visste vet att det var värre.

Användarvisningsbild
Hilding Bladh

Inläggav Hilding Bladh » tor 04 jan 2018, 22:57

https://www.expressen.se/nyheter/borg-t ... ngpolitik/
Inte ens de som trodde, tror längre. De som trodde blir allt färre, de som visste vet att det var värre.
Det märkliga är att det går alldeles utmärkt att störta ett land i fördärvet utan att det blir några som helst konsekvenser för de skyldiga. Alla kommer undan med ”vi var naiva”, ”vi ville inte bädda för sd” och liknande. Och det är dessutom ganska uppenbart att ingen av de skyldiga är byxade att göra något åt katastrofen de ställt till med. Och det går ju utmärkt eftersom det fortfarande finns en majoritet av individer liknande Nordan och DCI981 i det här landet.

Vi lever i dumskallarnas diktatur.
Hilding Bladh på Twitter: Nisse Hult @svennehult
Hilding Bladh på Instagram: Murvel48

trickard

Inläggav trickard » fre 05 jan 2018, 00:37

Här kommer mer fakta om vad som budgeterats 2017 för invandringens kostnader. I den statliga budgeten för invandring uppgick vid den ursprungliga budgeten för migration, integration och bistånd till 100 mkr. Efter höstens ändringar budgeterades höjningar till 109 mkr för nämnda områden. Samtidigt avsätts mindre än 100 mkr till försvar och rättsväsende (bl a polis, domstolsväsende och kriminalvård). Tillsammans!

Någon som vill försvara dessa prioriteringar? Någon av förslagsvis Nordan eller DCI981 som kan tänka sig att komma med fakta som pekar i annan riktning än detta eller på annat sätt försvara detta? Bara så vi vet vad vi snackar om.

Källor:
Statens Budget 2017 (Hela budgetpropositionen) http://www.regeringen.se/49d951/content ... entet-prop

Vårändringsbudget 2017 http://www.regeringen.se/499027/content ... .-20161799

Höständringsbudget 2017 http://www.regeringen.se/4a65cf/content ... 017182.pdf
Just nu har jag en riktigt bra formsvacka

DCI981

Inläggav DCI981 » fre 05 jan 2018, 01:38

Här kommer mer fakta om vad som budgeterats 2017 för invandringens kostnader. I den statliga budgeten för invandring uppgick vid den ursprungliga budgeten för migration, integration och bistånd till 100 mkr. Efter höstens ändringar budgeterades höjningar till 109 mkr för nämnda områden. Samtidigt avsätts mindre än 100 mkr till försvar och rättsväsende (bl a polis, domstolsväsende och kriminalvård). Tillsammans!

Någon som vill försvara dessa prioriteringar? Någon av förslagsvis Nordan eller DCI981 som kan tänka sig att komma med fakta som pekar i annan riktning än detta eller på annat sätt försvara detta? Bara så vi vet vad vi snackar om.

Källor:
Statens Budget 2017 (Hela budgetpropositionen) http://www.regeringen.se/49d951/content ... entet-prop

Vad är poängen om du inte ens vill slutföra den tidigare diskussionen som du initierade? Det var ju några öppna frågor kvar där..

Ska vi ta en diskussion i taget eller menar du att jag ska peka på fakta som motsäger den statliga budgeten? Hur tänker du då?

Tror du jag är en representant för Sveriges regering?

Skulle du för att spara mig lite tid kunna säga på vilken sida du vill att jag ska börja leta efter dina siffror, jag antar att du har det hyfsat i minnet?

Ser nu att det finns en tabell på sidan 10 i din sista länk jag har inget att anmärka på den utan förutsätter att den stämmer men så tror jag ju inte att allt mörkas.

DCI981

Inläggav DCI981 » fre 05 jan 2018, 02:09

https://www.expressen.se/nyheter/borg-t ... ngpolitik/
Det märkliga är att det går alldeles utmärkt att störta ett land i fördärvet utan att det blir några som helst konsekvenser för de skyldiga. Alla kommer undan med ”vi var naiva”, ”vi ville inte bädda för sd” och liknande. Och det är dessutom ganska uppenbart att ingen av de skyldiga är byxade att göra något åt katastrofen de ställt till med. Och det går ju utmärkt eftersom det fortfarande finns en majoritet av individer liknande Nordan och DCI981 i det här landet.

Vi lever i dumskallarnas diktatur.
Och ändå är du den enda av oss två som röstat fram dom, men nä nu helt plötsligt "70" år fyllda har du klarat av att tänka klart och börjar skylla på dom som inte ens trodde på din kapacitet då..jag är ngt skeptisk till din plötsliga kunskap utan du är väl som tidigare för att låna ditt uttryck en död fisk..

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » fre 05 jan 2018, 10:18

Det är inte rocket science. Mottagningen av flyktingar är en ekonomisk katastrof.

Driven fram av kapitalismen i landet. Akademiska/Rika föräldrar som satt omnipotens i huvvet på sina ättelägg, som blivit SJW.

Varför skämmer man bort barn? Det här är resultatet. Sluta för fan att be ungar att fundera på "vad de vill göra med sitt liv". Alla jobbar och den som jobbar bäst, ökar medellivslängd mest får högsta standarden. Med förhoppningen om ett fair race för alla från start. Med ett sånt synsätt slipper man den skit vi nu dras med i. Det är lata rika som kan fördra lata "flyktingar".
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2018-07-07 - Vad är det här för klubbor?

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inläggav Puttaren » fre 05 jan 2018, 10:38

Det är inte rocket science. Mottagningen av flyktingar är en ekonomisk katastrof.

Driven fram av kapitalismen i landet. Akademiska/Rika föräldrar som satt omnipotens i huvvet på sina ättelägg, som blivit SJW.

Varför skämmer man bort barn? Det här är resultatet. Sluta för fan att be ungar att fundera på "vad de vill göra med sitt liv". Alla jobbar och den som jobbar bäst, ökar medellivslängd mest får högsta standarden. Med förhoppningen om ett fair race för alla från start. Med ett sånt synsätt slipper man den skit vi nu dras med i. Det är lata rika som kan fördra lata "flyktingar".
Förvisso är den ekonomiska katastrofen för landet ett faktum, men en viss ljusning kan kanske vara att bidragssamhället i dess nuvarande form blir ohållbart när undersköterskor, busschaufförer, butiksbiträden m.fl. inser att deras surt förvärvade pengar går till att försörja unga män som i bästa fall inte gör något och i värsta fall lever som kriminella. Frågan är bara om MSM kan tänkas förmedla den poängen eller om salladskommunisterna på redaktionerna hittar andra spännande vinklingar och fortsätter med sitt snömos.
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

trickard

Inläggav trickard » fre 05 jan 2018, 11:21

Källor:

Vad är poängen om du inte ens vill slutföra den tidigare diskussionen som du initierade? Det var ju några öppna frågor kvar där..

Ska vi ta en diskussion i taget eller menar du att jag ska peka på fakta som motsäger den statliga budgeten? Hur tänker du då?

Tror du jag är en representant för Sveriges regering?

Skulle du för att spara mig lite tid kunna säga på vilken sida du vill att jag ska börja leta efter dina siffror, jag antar att du har det hyfsat i minnet?

Ser nu att det finns en tabell på sidan 10 i din sista länk jag har inget att anmärka på den utan förutsätter att den stämmer men så tror jag ju inte att allt mörkas.
Har vi några oavslutade diskussioner? Jag brukar besvara inlägg i de trådar där det finns något att bemöta, men jag sitter ju inte här på heltid och kan ha missat något. Upp med det som möjligen inte är slutfört om så är fallet.

Det är annars påfallande hur du själv undviker att bemöta argument eller frågor. För inte minns jag väl fel när jag påstår att du brukar efterfråga fakta? Ok, här visar jag på fakta där jag ifrågasätter hur mycket pengar som avsätts till invandring i statsbudgeten. Utifrån dessa fakta ställer jag frågan om någon vill försvara dessa prioriteringar då det väl finns skilda meningar på forumet om vad som är rimligt.

Jag inbjuder även till att komma med annan fakta som kan föra argumentationen i annan riktning. Även om jag som sagt inte hinner med att läsa allt, men när presenterade du några fakta som stödjer dina ståndpunkter?

Och när jag nu visar fakta som stödjer mina ståndpunkter fastnar du i diskussionen om formen i diskussionen, utan att diskutera frågan i sak, dvs vad vi tycker är rimligt att avsätta i budgeten, framför allt i förhållande till andra poster.

Det som ändå tar priset är att du efter att ha fått fakta, en frågeställning och länkar med hänvisningar till källorna, som inte är några tidningsartiklar, ändå fastnar på att du till och med ska ha hjälp med att granska källorna.

DCI981

Inläggav DCI981 » fre 05 jan 2018, 11:44

Det är ju "synd" att du inte sitter på forat heltid men du skrev ju t o m ett inlägg där du påpekade att du lagt in fakta i en annan tråd. Då kan man ju åtminstone förvänta sig att du följer upp eventuella kommentarer på det inlägget.

Du får väl söka på mitt nick så lär du hitta ett antal inlägg där jag hänvisar till källor där sådana krävs. Alla inlägg på forat kräver ju inte källhänvisning och det är ju en bedömning som borde vara hyfsat enkel att göra.

Det sista stycket i ditt inlägg tyder på att du inte ens orkar läsa föregående inlägg då jag faktiskt skriver att jag letat fram den tabell jag antar att du hänvisar till.

Visst kan jag sätta mig ner och läsa 30 eller 50 sidor men det enda jag bad om var om du kunde hänvisa till var i dokumentet jag kunde hitta infon för att spara tid..du som inte sitter här på heltid borde ju ha förståelse för den delen.

Jag har inga problem med att budgeten ska täcka dom kostnader som vi har tagit på oss, självklart vore det ju optimalt om kostnaderna kunde vara mindre och vi kunde få mer ut av varje skattekrona. Vilket jag är helt säker på att vi kan...

trickard

Inläggav trickard » fre 05 jan 2018, 12:06

Det är ju "synd" att du inte sitter på forat heltid men du skrev ju t o m ett inlägg där du påpekade att du lagt in fakta i en annan tråd. Då kan man ju åtminstone förvänta sig att du följer upp eventuella kommentarer på det inlägget.

Du får väl söka på mitt nick så lär du hitta ett antal inlägg där jag hänvisar till källor där sådana krävs. Alla inlägg på forat kräver ju inte källhänvisning och det är ju en bedömning som borde vara hyfsat enkel att göra.

Det sista stycket i ditt inlägg tyder på att du inte ens orkar läsa föregående inlägg då jag faktiskt skriver att jag letat fram den tabell jag antar att du hänvisar till.

Visst kan jag sätta mig ner och läsa 30 eller 50 sidor men det enda jag bad om var om du kunde hänvisa till var i dokumentet jag kunde hitta infon för att spara tid..du som inte sitter här på heltid borde ju ha förståelse för den delen.

Jag har inga problem med att budgeten ska täcka dom kostnader som vi har tagit på oss, självklart vore det ju optimalt om kostnaderna kunde vara mindre och vi kunde få mer ut av varje skattekrona. Vilket jag är helt säker på att vi kan...
En grundförutsättning för att fortsätta argumentera i trådar är ju att det finns något att bemöta. Och att man ska finna det mödan värt.

Men, du vill alltså att jag ska hänvisa till rätt sida och rad i de källor jag angivit och samtidigt ska jag söka bland dina inlägg för att hitta ev faktaunderbyggnad från dig?

"Jag har inga problem med att budgeten ska täcka dom kostnader som vi har tagit på oss, självklart vore det ju optimalt om kostnaderna kunde vara mindre och vi kunde få mer ut av varje skattekrona. Vilket jag är helt säker på att vi kan..."

Jo, det är ju liksom poängen med att göra en budget, att den ska täcka de kostnader vi tar på oss. Och om det nu vore optimalt att minska kostnaderna, hur menar du att det ska göras? Kanske något förslag? Jag tycker att vi budgeterar med alldeles för höga kostnader för invandringen i förhållandet till annat. Vad tycker du?

DCI981

Inläggav DCI981 » fre 05 jan 2018, 12:59

Om du finner det mödan värt kan ju endast du bedöma men jag fick ju inte ihop dina förra fakta när jag granskade källan och frågade därför hur du kom fram till siffrorna. Men du menar att detta är för mycket begärt?

Om ngn påstår att en annan inte hänvisar till källor eller fakta när det krävs och samtidigt skriver att man inte har tid att läsa allt så tycker jag nog att det faller på den som påstår ngt att åtminstone engagera sig lite i frågan.

Regeringens budgetförslag för 2018 förväntas göra ett överskott på ca 44 miljarder där utgifterna är på ca 999 miljarder och inkomsterna på 1043 miljarder.

Dom stora posterna som ligger över 10 miljarder är:

Rikets styrelse 15 miljarder
Samhällsekonomi och finansförvaltning 16
Skatt, tull och kronofogden 11
Rättsväsendet 46
Försvar mm 54
Internationellt bistånd 43
Migration 16
Hälsovård/sjukvård 78
Politik för sociala tjänster 32 (där assistanstjänster står för lejonparten)
Ekonomisk trygghet vid sjukdom och funktionsnedsättning 103
Ekonomisk trygghet vid ålderdom 35
Ekonomisk trygghet för familjer och barn 95 (barnbidrag och föräldraförsäkring)
Jämställdhet och nyanländas invandrares etablering 26
Arbetsmarknad och arbetsliv 74
Studiestöd 24
Utbildning och universitetsforskning 78
Kultur, media, trossamfund och fritid 16
Allmän miljö och naturvård 11
Kommunikationer 56
Arrella näringar, landsbygd och livsmedel 19
Allmänna bidrag till kommunerna 111
Statsskuldräntor 11
Avgiften till EU 40

Jag har som jag tidigare nämnt inte så jättemycket att kritisera i fördelningen. Visst kan man ändra på ett och annat i budgeten men framförallt tror jag på att effektivisera upphandlingarna samt hur arbetet utförs i många fall. Jag har inget emot att sänka budgeten för försvaret, inte ngt emot att budgeten för biståndet är som den är det är ju t o m viktigt enligt en del att använda pengarna i närområdet men jag förstår också att en del vill skära ner den delen. Jag tror t ex till skillnad från andra att migrationsdelen kommer att gå ner om vi får en jämnare fördelning av mottagandet samt att den här typen av påverkan på oss från kriser som i Syrien och Afghanistan är hyfsat ovanliga. Senast var det ju Jugoslavien.. Jag har även förståelse för att en del tycker att kostnaden för migrationen är för stor men jag tycker den är hanterbar även om även jag önskar att den ska minska framgent. Men jag har ju uttryckt att mitt engagemang i frågan är primärt humant och inte ekonomiskt men jag vänder mig emot användning av siffror som ger en missvisande bild inte en diskussion om siffror som går att kolla.

Siffrorna ovan är avrundade och jag ber om ursäkt om jag missat ngn stor post. Siffrona finns att enkelt ladda ner här:
http://www.regeringen.se/sveriges-reger ... i-siffror/" onclick="window.open(this.href);return false;

trickard

Inläggav trickard » fre 05 jan 2018, 13:25

Om du finner det mödan värt kan ju endast du bedöma men jag fick ju inte ihop dina förra fakta när jag granskade källan och frågade därför hur du kom fram till siffrorna. Men du menar att detta är för mycket begärt?

Om ngn påstår att en annan inte hänvisar till källor eller fakta när det krävs och samtidigt skriver att man inte har tid att läsa allt så tycker jag nog att det faller på den som påstår ngt att åtminstone engagera sig lite i frågan.

Regeringens budgetförslag för 2018 förväntas göra ett överskott på ca 44 miljarder där utgifterna är på ca 999 miljarder och inkomsterna på 1043 miljarder.

Rättsväsendet 46
Försvar mm 54
Migration 16
Hälsovård/sjukvård 78
Studiestöd 24
Kommunikationer 56
Statsskuldräntor 11
Avgiften till EU 40

Jag har som jag tidigare nämnt inte så jättemycket att kritisera i fördelningen. Visst kan man ändra på ett och annat i budgeten men framförallt tror jag på att effektivisera upphandlingarna samt hur arbetet utförs i många fall. Jag har inget emot att sänka budgeten för försvaret, inte ngt emot att budgeten för biståndet är som den är det är ju t o m viktigt enligt en del att använda pengarna i närområdet men jag förstår också att en del vill skära ner den delen. Jag tror t ex till skillnad från andra att migrationsdelen kommer att gå ner om vi får en jämnare fördelning av mottagandet samt att den här typen av påverkan på oss från kriser som i Syrien och Afghanistan är hyfsat ovanliga. Senast var det ju Jugoslavien.. Jag har även förståelse för att en del tycker att kostnaden för migrationen är för stor men jag tycker den är hanterbar även om även jag önskar att den ska minska framgent. Men jag har ju uttryckt att mitt engagemang i frågan är primärt humant och inte ekonomiskt men jag vänder mig emot användning av siffror som ger en missvisande bild inte en diskussion om siffror som går att kolla.

Siffrorna ovan är avrundade och jag ber om ursäkt om jag missat ngn stor post. Siffrona finns att enkelt ladda ner här:
http://www.regeringen.se/sveriges-reger ... i-siffror/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag kom fram till mina siffror genom att utgå från de källor jag angav, men nu har ju du också rotat bland fakta. Och då kan vi ju sammanfatta dina siffror, som jag finner helt korrekta, till att invandringen kostar i runda slängar 100 mdr av den totala budgeten grovt räknat. Då räknar jag in poster som internationellt bistånd, migration, invandrares etablering. Utöver detta räknar jag även in delar av posterna som utbildning, studiestöd, arbetsmarknad och arbetsliv samt allmänna bidrag till kommunerna och till viss del även rättsväsendet för att komma fram till det beloppet. Alltså i runda slängar 10% av den totala statsbudgeten. Det kan säkert vara fel på någon miljard hit eller dit, men i grova drag alltså.

Min uppfattning är att beloppet är orimligt högt. Det finns vissa anledningar till reella skyddsskäl och humanitära angelägenheter att vi inte ska nolla kostnaderna helt. Du är av en annan uppfattning förstår jag och där landar vi väl.

Jag menar dessutom att problemet är inte enbart en ekonomisk fråga utan att det är faktiskt ännu värre med den negativa kulturella påverkan det har på Sverige. Normer, värderingar, brottslighet och rättsmedvetenhet och särbehandling är några exempel på detta som, enligt min uppfattning, för samhället i en felaktig riktning.

DCI981

Inläggav DCI981 » fre 05 jan 2018, 13:55

Rättsväsendet 46
Försvar mm 54
Migration 16
Hälsovård/sjukvård 78
Studiestöd 24
Kommunikationer 56
Statsskuldräntor 11
Avgiften till EU 40

Jag kom fram till mina siffror genom att utgå från de källor jag angav, men nu har ju du också rotat bland fakta. Och då kan vi ju sammanfatta dina siffror, som jag finner helt korrekta, till att invandringen kostar i runda slängar 100 mdr av den totala budgeten grovt räknat. Då räknar jag in poster som internationellt bistånd, migration, invandrares etablering. Utöver detta räknar jag även in delar av posterna som utbildning, studiestöd, arbetsmarknad och arbetsliv samt allmänna bidrag till kommunerna och till viss del även rättsväsendet för att komma fram till det beloppet. Alltså i runda slängar 10% av den totala statsbudgeten. Det kan säkert vara fel på någon miljard hit eller dit, men i grova drag alltså.

Min uppfattning är att beloppet är orimligt högt. Det finns vissa anledningar till reella skyddsskäl och humanitära angelägenheter att vi inte ska nolla kostnaderna helt. Du är av en annan uppfattning förstår jag och där landar vi väl.

Jag menar dessutom att problemet är inte enbart en ekonomisk fråga utan att det är faktiskt ännu värre med den negativa kulturella påverkan det har på Sverige. Normer, värderingar, brottslighet och rättsmedvetenhet och särbehandling är några exempel på detta som, enligt min uppfattning, för samhället i en felaktig riktning.
Ja man kan ha olika åsikt om hur pengarna ska fördelas och självklart kan man även välja att räkna in olika poster för att få en total som man anser är mer rättvisande för bilden. Det jag bland annat menar är att stora delar av pengarna som räknas som utgifter försvinner ju inte ut ur landet utan går tillbaka in i statens kassa och samhället via skatter, konsumtion mm..dvs 100 kr ut är inte borta för alltid och det är ju där det börjar bli svårt med beräkningen.

Jag ser inte heller den negativa kulturella påverkan som du ser om man tittar på den hela bilden, visst finns det rötägg i alla läger men dom ska ju inte slängas ihop med den stora massan. Normer och värderingar ändras men jag tror att på det hela så har dom flesta människor oavsett religion eller etnicitet samma syn på vad som är rätt eller fel även om det finns vissa skillnader. Det är ju inte så att brottslighet beror på religion eller etnicitet enligt mig även om det finns statistik som visar att det finns en överrepresentation av utrikesfödda bland dom dömda det är ju ändå en ytterst liten del av invandrare som begår brott. Dom flesta sköter ju sig själva som vilken annan svensk och har precis samma hopp och mål i livet.

Tror det finns en betydligt större korrelation mellan den sociala situationen och brottslighet än mellan ens religiösa trosuppfattning och brottslighet.

Det tjatas om integration och assimilation, jag tror det kommer med tiden utan att ngn behöver tvinga på andra det. I vissa fall sker det fullt ut i den första generationen och i andra fall tar det en eller två generationer. Jag är inte rädd för att muslimerna ska ta över Sverige eller införa Sharia även om jag vet att det finns dom som är rädda för detta. Vet faktiskt inte om det finns ngt sätt att övertyga dessa att deras rädslor är obefogade men självklart måste man ändå ha en viss förståelse för att det finns en oro för framtiden. Som ett sidospår såg jag en journalfilm om punkare från 70-80 talet där man intervjuade människor i medelålder och dom såg en dyster framtid redan då med alla dessa punkare och hur normerna förändrades i samhället. Det är som en "narr" här på forat ofta skriver "det var bättre förr".

trickard

Inläggav trickard » fre 05 jan 2018, 16:38

Ja man kan ha olika åsikt...
Ja vi lär ju inte komma längre i detta. Du har klargjort var du står. Jag anser att du lever i en godtrogen naivitet. Jag är t ex rätt övertygad om att vi i valet 2022 har ett renodlat muslimskt parti som kandiderar till riksdagen och med tanke på hur många de är föreligger dessutom en stor risk för att de klarar riksdagsspärren efter några misslyckade försök att exempelvis via MP ta sig in i lagstiftande organ. Det är inget jag ser fram emot.

DCI981

Inläggav DCI981 » fre 05 jan 2018, 18:31

Ja man kan ha olika åsikt...
Ja vi lär ju inte komma längre i detta. Du har klargjort var du står. Jag anser att du lever i en godtrogen naivitet. Jag är t ex rätt övertygad om att vi i valet 2022 har ett renodlat muslimskt parti som kandiderar till riksdagen och med tanke på hur många de är föreligger dessutom en stor risk för att de klarar riksdagsspärren efter några misslyckade försök att exempelvis via MP ta sig in i lagstiftande organ. Det är inget jag ser fram emot.
Så nu är det tillbaka till standard argumentet om godtrogenhet och naivitet..ja vad ska man säga om det själv ser jag mig som en pessimistisk realist.

Det är mycket möjligt att vi kan ha ett muslimskt parti som kandiderar till riksdagen men vad är det för fel på det? Vi har ju ett kristet parti där idag. Jag tror du och andra ser muslimer som en alltför homogen grupp, det finns väldigt många olika åsikter inom dessa grupper precis som inom alla andra grupper och då tro att dom skulle dra åt samma håll är inte ens realistiskt, om du nu inte tror att detta är en stor konspiratorisk rörelse som ngn överstepräst i mellanöstern har initierat. Vi har t ex haft betydligt fler invandrare ifrån Finland, säkert 10% av Sveriges befolkning består av "finländare" som endast bott här en eller två generationer..och mig veterligen är det inte så många finska partier som försökt kandidera till riksdagen med framgång.

Utöver det så är långt ifrån 100% av flyktingarna muslimer, dom som flyr är inte heller sällan motståndare till radikala rörelser såsom IS men dom skulle sedan radikaliseras när dom väl kommer hit enligt vissa bara för att det finns några 100- eller 1000 tal som har gjort det.

Jag vet inte exakt hur många invandrare som bor i Sverige idag men det är nog inte en helt felaktig gissning att det kan röra sig om minst 30% av befolkningen ifall vi går tillbaka ca 50 år tillbaka och räknar tre generationer. Tror du dessa tre generationer innebär en belastning för Sveriges ekonomi i stort eller tillför dom ett positivt tillskott ekonomiskt?

När brottsligheten tas upp så handlar det oftast om dom med utländskt klingande namn, dom kan ha bott här hela sitt liv och kanske t o m är tredje generationen invandrare. Här klumpar man ihop alla men sedan när man räknar på intäktssidan eller kostnadssidan av invandrare så räknar man inte med dessa som kanske är här i andra eller tredje generation då tar man endast upp dom som kommit under dom senaste åren och pekar på dom lättbegripliga kortsiktiga kostnaderna.

MP fallet har diskuterats tidigare och det orkar jag inte ens kommentera igen.

Pinis

Inläggav Pinis » fre 05 jan 2018, 19:31

Så nu är det tillbaka till standard argumentet om godtrogenhet och naivitet..ja vad ska man säga om det själv ser jag mig som en pessimistisk realist.

Det är mycket möjligt att vi kan ha ett muslimskt parti som kandiderar till riksdagen men vad är det för fel på det? Vi har ju ett kristet parti där idag. Jag tror du och andra ser muslimer som en alltför homogen grupp, det finns väldigt många olika åsikter inom dessa grupper precis som inom alla andra grupper och då tro att dom skulle dra åt samma håll är inte ens realistiskt, om du nu inte tror att detta är en stor konspiratorisk rörelse som ngn överstepräst i mellanöstern har initierat. Vi har t ex haft betydligt fler invandrare ifrån Finland, säkert 10% av Sveriges befolkning består av "finländare" som endast bott här en eller två generationer..och mig veterligen är det inte så många finska partier som försökt kandidera till riksdagen med framgång.

Utöver det så är långt ifrån 100% av flyktingarna muslimer, dom som flyr är inte heller sällan motståndare till radikala rörelser såsom IS men dom skulle sedan radikaliseras när dom väl kommer hit enligt vissa bara för att det finns några 100- eller 1000 tal som har gjort det.

Jag vet inte exakt hur många invandrare som bor i Sverige idag men det är nog inte en helt felaktig gissning att det kan röra sig om minst 30% av befolkningen ifall vi går tillbaka ca 50 år tillbaka och räknar tre generationer. Tror du dessa tre generationer innebär en belastning för Sveriges ekonomi i stort eller tillför dom ett positivt tillskott ekonomiskt?

När brottsligheten tas upp så handlar det oftast om dom med utländskt klingande namn, dom kan ha bott här hela sitt liv och kanske t o m är tredje generationen invandrare. Här klumpar man ihop alla men sedan när man räknar på intäktssidan eller kostnadssidan av invandrare så räknar man inte med dessa som kanske är här i andra eller tredje generation då tar man endast upp dom som kommit under dom senaste åren och pekar på dom lättbegripliga kortsiktiga kostnaderna.

MP fallet har diskuterats tidigare och det orkar jag inte ens kommentera igen.
Klockrent
Never argue with a fool - they will drag you down to their level, then beat you with experience.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » lör 06 jan 2018, 13:17

Senaste delen av tråden tycks ha ägnats åt det här med ekonomin, finansieringen. Skulle man på liberalt manér kunna övergå till att finansiera integration med frivilliga medel? Och dimensionera flyktingmottagningen efter denna? Eftersom frågan är så kontroversiell och så många är emot flyktingmottagning, är det rimligt att detas skattepengar skall finansiera sådant? Jag skulle inte ge noll, btw.

Jag är väl nånstans mittemellan men både här och överallt stöter man på människor som är våldsamt emot. Och sen finns en det rikvänstermänniskor som sitter och säger "vi måste". Är inte det våldsamt omnipotent?
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2018-07-07 - Vad är det här för klubbor?

Hälge

Inläggav Hälge » lör 06 jan 2018, 15:12

Senaste delen av tråden tycks ha ägnats åt det här med ekonomin, finansieringen. Skulle man på liberalt manér kunna övergå till att finansiera integration med frivilliga medel? Och dimensionera flyktingmottagningen efter denna? Eftersom frågan är så kontroversiell och så många är emot flyktingmottagning, är det rimligt att detas skattepengar skall finansiera sådant? Jag skulle inte ge noll, btw.

Jag är väl nånstans mittemellan men både här och överallt stöter man på människor som är våldsamt emot. Och sen finns en det rikvänstermänniskor som sitter och säger "vi måste". Är inte det våldsamt omnipotent?
Problemet är att här i Sverige har vi inte kunnat urskilja de som verkligen behöver nödhjälp.
Tror inte många är ett mot att hjälpa till i nöd, men få ställer upp på att finansiera ett utnyttjande av vårt välfärdssystem. Men idag är alla som kommer hit i "samma behov" oavsett om man flyr för sitt liv eller söker ekonomisk vinning.
Att vänstern förespråkar öppna vägar hit är inte så konstigt då de får sin näring ur en stor socialgrupp 3.

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inläggav Puttaren » fre 12 jan 2018, 11:18

Ja, dessa ungar, som de hittar på.

https://www.facebook.com/hanif.bali/pos ... 2327915686" onclick="window.open(this.href);return false;
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

Hälge

Inläggav Hälge » fre 12 jan 2018, 17:53

https://www.facebook.com/hanif.bali/pos ... 2327915686" onclick="window.open(this.href);return false;
Ta bort själva knivincidenten och resten kan överföras på tiotusentals handläggningsärenden. :roll: SverigeOvännerna förnekar sig inte...

Pinis

Inläggav Pinis » fre 12 jan 2018, 18:41

Ta bort själva knivincidenten och resten kan överföras på tiotusentals handläggningsärenden. :roll: SverigeOvännerna förnekar sig inte...
Spekulation, semantik eller fakta?
Never argue with a fool - they will drag you down to their level, then beat you with experience.

Användarvisningsbild
Hilding Bladh

Inläggav Hilding Bladh » fre 12 jan 2018, 20:06

Spekulation, semantik eller fakta?
Om det handlar om hur många som bluffat med sin ålder de senaste tio åren kan det nog handla om tiotusentals. Det är spekulation som bygger på vissa fakta - några exakta siffror kan vi aldrig veta. Men nu har ju allt fler fått upp ögonen för att åldersbluffen varit mycket omfattande.
Hilding Bladh på Twitter: Nisse Hult @svennehult
Hilding Bladh på Instagram: Murvel48

Återgå till "Åsiktskorridoren"