Shariadom i svensk domstol

Diskutera politik, migration, integration, samhällsklimat och allt annat som är åsiktsrelaterat. Kom ihåg att hålla en hövlig ton och inte brusa upp bara för att ni inte håller med varandra.
aimson

Re: Shariadom i svensk domstol

Inläggav aimson » mån 12 mar 2018, 23:20

Bra, fin, spelar det någon roll? Det står klart och tydligt, hennes familj är sämre än hans, och det har betydelse för bedömningen av skuldfrågan. Det en sak att tänka så, men att öppet döma efter det tyder på att man dömer efter andra värderingar än de man ska döma efter. Det handlar om att vara professionell. Man kan ha åsikter om vad man vill, men det ska inte på ett så här tydligt sätt avspegla sig i domen.
Nu är ju inte nämndemännen proffs. De får inte ens vara det utan står för det sk lekmannainslaget i våra domstolar. Att man öppet redovisar hur man har resonerat är grundläggande. Oavsett hur tokigt man må ha tänkt så vore det mycket värre om man fejkade domskälen, dvs tänkte på ett sätt men i domen skrev att man tänkt på ett annat och mer politiskt korrekt sätt. Det är ju just för att nämndemannen öppet och begripligt redovisat hur hon har resonerat som hon får på skallen. Och så för att hon är muslim, förstås...
Bara för att man inte är proffs kan man agera professionellt. Jag trodde dessutom i min enfald att man skulle döma efter de bevis som fanns till hands, inte efter huruvida man anser att den enes familj är bättre eller sämre (hur man nu definierar det). Jag har ytterst svårt att tänka mig att det är något som ska beaktas när man dömer.

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » mån 12 mar 2018, 23:39

Bara för att man inte är proffs kan man agera professionellt. Jag trodde dessutom i min enfald att man skulle döma efter de bevis som fanns till hands, inte efter huruvida man anser att den enes familj är bättre eller sämre (hur man nu definierar det). Jag har ytterst svårt att tänka mig att det är något som ska beaktas när man dömer.
Tycker du att det är rimligt att man bedömer om en person är mer eller mindre trovärdig eller anser du att man ska låta allt som sägs väga lika tungt?
Valfrihet är opium för folket.

aimson

Inläggav aimson » tis 13 mar 2018, 00:32

Tycker du att det är rimligt att man bedömer om en person är mer eller mindre trovärdig eller anser du att man ska låta allt som sägs väga lika tungt?
Det är rimligt att man bedömer en person som mer eller mindre trovärdig. Det är inte rimligt att man bedömer en person som mer eller mindre trovärdig baserat på om han eller hon kommer från en "bra" familj. Ponera att Niclas Lindgrens ungar hamnar i rätten av någon anledning. Ska dessa då bedömas som mindre trovärdiga för att deras farsa är Hagamannen och det innebär att någon av nämndemännen tycker att de kommer från en dålig familj?

Jag fick heller inte någon definition på vad som är en bra och vad som är en dålig familj. OM det nu är så (vilket känns helt orimligt) att det finns en välmotiverad anledning att anta att brottsoffrets familj är dålig på ett sätt som gör att resonemanget är ok, borde det inte isåfall motiveras bättre än med "hennes familj är sämre" ?

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » tis 13 mar 2018, 08:35

Det är rimligt att man bedömer en person som mer eller mindre trovärdig. Det är inte rimligt att man bedömer en person som mer eller mindre trovärdig baserat på om han eller hon kommer från en "bra" familj. Ponera att Niclas Lindgrens ungar hamnar i rätten av någon anledning. Ska dessa då bedömas som mindre trovärdiga för att deras farsa är Hagamannen och det innebär att någon av nämndemännen tycker att de kommer från en dålig familj?

Jag fick heller inte någon definition på vad som är en bra och vad som är en dålig familj. OM det nu är så (vilket känns helt orimligt) att det finns en välmotiverad anledning att anta att brottsoffrets familj är dålig på ett sätt som gör att resonemanget är ok, borde det inte isåfall motiveras bättre än med "hennes familj är sämre" ?
OK. men vad har det med sharia och islam att göra?

aimson

Inläggav aimson » tis 13 mar 2018, 09:08

OK. men vad har det med sharia och islam att göra?
Jag tycker du ställer många frågor, men du ger ganska få svar när man frågar dig något. Men ok, vi kör det en gång till.

När en muslimsk nämndeman som har sagt sig vilja ha sharia-lagar samt särlagstiftning för muslimer, dömer utifrån kriterier som t.ex "hans familj är bättre än hennes" och "hon borde gått till mannens familj istället för till polisen" så är det inte orimligt att tycka/tro att det har med islam och sharia att göra. Att den förmodat misshandlade kvinnan och hennes man var gifta enligt sharia-lagar, och man i domen nämner "dessa kretsar" styrker väl det ytterligare? Eller vilka är annars dessa kretsar man pratar om, där det anses sänka trovärdigheten om man polisanmäler att ett brott har begåtts, som inte har med varken islam eller sharia att göra? Därmed inte sagt att det till 100% har med sharia att göra, det vet bara Ebtisam Aldebe själv, men det finns definitivt saker som pekar på att så är fallet.

Sen hade det varit trevligt om du, utöver den frågan ovan om vilka kretsar som man kan antas prata om, som inte har något med sharia eller islam att göra, svarade på de frågorna som har ställts tidigare också. Så, vad är definitionen på bättre familj? Borde man inte motivera varför det är relevant att hennes familj är sämre? Du frågade också om jag tycker att olika personer kan vara mer eller mindre trovärdiga, varför?

LaSt

Inläggav LaSt » tis 13 mar 2018, 12:26

Det grundläggande problemet är att Centerpartiet låter sig infiltreras av odemokratiska krafter i sin jakt på medlemmar och röster. Man blir mörkrädd när politiska partier låter det ske. Må Centern precis som MiljöPartiet med Islamistvänlige Fridolin för alltid försvinna från riksdagen.

""Ebtisam Aldebe företräder Centerpartiet i Solna. Hon stod på tredje plats på C:s riksdagslista 2006 och kandiderade till riksdagen senast 2014. Aldebe har tidigare varit i blåsväder när hon i SVT hävdade att svenska lagar ska anpassas för muslimer som lever i Sverige. Till exempel gällande skilsmässa. Hon ville även att den svenska arvsrätten skulle anpassas efter muslimsk sed.

Aldebe har suttit som nämndeman i Migrationsdomstolen. Där ska hon nekat kristna konvertiter från Afghanistan asyl i Sverige. Totalt ska hon ha suttit med och avgjort minst 40 ärenden. Det uppger den frikyrkliga tidningen Världen idag.""

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » tis 13 mar 2018, 13:12

... vilka är annars dessa kretsar man pratar om, där det anses sänka trovärdigheten om man polisanmäler att ett brott har begåtts, som inte har med varken islam eller sharia att göra??
Ingen aning? Vem pratar om, "dessa kretar"? Återigen - jag har inte lät domen men om jag förstått av det om skrivit i media så var det väl narare det att måläganden inte tagit upp saken med familjen än att hon gjort en polisanmälan som nämndemannen hängde upp sig på?

aimson

Inläggav aimson » tis 13 mar 2018, 15:34

... vilka är annars dessa kretsar man pratar om, där det anses sänka trovärdigheten om man polisanmäler att ett brott har begåtts, som inte har med varken islam eller sharia att göra??
Ingen aning? Vem pratar om, "dessa kretar"? Återigen - jag har inte lät domen men om jag förstått av det om skrivit i media så var det väl narare det att måläganden inte tagit upp saken med familjen än att hon gjort en polisanmälan som nämndemannen hängde upp sig på?
Ytterligare ett svar med en ny fråga, men med 0 svar på tidigare frågor.

”Det normala i ’dessa kretsar’ är vidare att en kvinna berättar för släkten att hon blir misshandlad om hon blir det så att saken kan lösas inom familjen. Det faktum att [kvinnan]… i stället anmälde det till polisen, minskar hennes trovärdighet ytterligare.”

Det är alltså en av punkterna i domen som kritiseras, att i "dessa kretsar" så kontaktar man inte polisen, utan familjen. Men hur kommer det sig att du inte kan svara på en enda fråga, med hänvisning till att du inte har läst domen, men samtidigt är du tvärsäker på att den varken har med sharia eller islam att göra, fastän att du har fått svar på varför det är rimligt att tro att den har det? Det är ju faktiskt ganska meningslöst att föra en diskussion när ditt enda svar mer eller mindre är "jag vet egentligen ingenting, därför jag kan inte svara på en enda fråga, men rätt, det har jag".

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » tis 13 mar 2018, 16:59

Ytterligare ett svar med en ny fråga, men med 0 svar på tidigare frågor.

”Det normala i ’dessa kretsar’ är vidare att en kvinna berättar för släkten att hon blir misshandlad om hon blir det så att saken kan lösas inom familjen. Det faktum att [kvinnan]… i stället anmälde det till polisen, minskar hennes trovärdighet ytterligare.”

Det är alltså en av punkterna i domen som kritiseras, att i "dessa kretsar" så kontaktar man inte polisen, utan familjen. Men hur kommer det sig att du inte kan svara på en enda fråga, med hänvisning till att du inte har läst domen, men samtidigt är du tvärsäker på att den varken har med sharia eller islam att göra, fastän att du har fått svar på varför det är rimligt att tro att den har det? Det är ju faktiskt ganska meningslöst att föra en diskussion när ditt enda svar mer eller mindre är "jag vet egentligen ingenting, därför jag kan inte svara på en enda fråga, men rätt, det har jag".
Man varför skulle jag svara på en massa frågor som inte har någonting med trådens ämne, dvs om det är en sk shariadom, att göra. Att som du fortsätta med ditt frågade trots att du sedan länge måste ha insett att det är meningslöst är ju bara tramsigt.

Användarvisningsbild
Hilding Bladh

Inläggav Hilding Bladh » tis 13 mar 2018, 17:47

Man varför skulle jag svara på en massa frågor som inte har någonting med trådens ämne, dvs om det är en sk shariadom, att göra.
Det är inte alls det som är trådens ämne, det är du som försöker GÖRA det till trådens ämne. Alla vi andra (till och med Nordan häpnadsväckande nog) har för länge sedan konstaterat att domen är vansinnig. Sen kan vi ju kalla det vad vi vill - sharia, islamism, klantänkande eller ren och skär galenskap... Det vi diskuterar är hur sådan rättsskipning har tagit sig in i det svenska rättsväsendet och hur företrädarna för den typen av åsikter lyckas infiltrerar politiska partier. Och vad det har för konsekvenser framöver.

Nu försöker du dribbla bort korten genom att snöa in på en obetydlig detaljfråga (känt på forumet som "göra en pinis") som om det hela skulle falla på om uttrycket shariadom är adekvat i sammanhanget eller inte.

Jag skriver återigen: "När den vise pekar mot månen tittar dåren på fingret".
Hilding Bladh på Twitter: Nisse Hult @svennehult
Hilding Bladh på Instagram: Murvel48

aimson

Inläggav aimson » tis 13 mar 2018, 18:02

Man varför skulle jag svara på en massa frågor som inte har någonting med trådens ämne, dvs om det är en sk shariadom, att göra. Att som du fortsätta med ditt frågade trots att du sedan länge måste ha insett att det är meningslöst är ju bara tramsigt.
Du har ju fått en hel del argument som talar FÖR att det faktiskt har med islam och sharia att göra, men det bortförklarar du med att du inte har läst domen. Därför har jag bett dig svara på vad det annars är för kretsar, där ett par gift enligt sharialagar rör sig, som en muslimsk nämndeman som vill ha särlagstiftning för muslimer pratar om, där det sänker brottsoffrets trovärdighet att anmäla ett brott till polisen istället för att ta upp det med gärningsmannens familj, men som inte har något med islam eller sharia att göra. Det har du inte svarat på, mer än "jag har inte läst domen".

Sen är det som Hilding säger, det är inte trådens ämne i sig, jag har bara försökt visa dig att det mycket väl kan ha med islam och sharia att göra, eftersom att du hävdar motsatsen. Dock håller jag med om det sista du skriver, att fortsätta ställa frågor till en person som uppenbarligen inte har några svar är...kanske inte tramsigt iofs, men enfaldigt, så jag ska inte ställa fler frågor till dig på detta ämnet, min poäng har nog framgått och har den inte det så lär den inte göra det heller.

Hälge

Inläggav Hälge » tis 13 mar 2018, 18:27

Känns som om någon är ute efter att narras lite... ;)

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » tis 13 mar 2018, 21:51

Det är inte alls det som är trådens ämne, det är du som försöker GÖRA det till trådens ämne.
Aha, det är därför jag döpte tråden till "Shariadom i svensk domstol"? Nejvisstnej, det gjorde jag ju inte. Vem f*n var det som gjorde det?..

pstenman

Inläggav pstenman » ons 14 mar 2018, 00:12

Det är inte alls det som är trådens ämne, det är du som försöker GÖRA det till trådens ämne.
Aha, det är därför jag döpte tråden till "Shariadom i svensk domstol"? Nejvisstnej, det gjorde jag ju inte. Vem f*n var det som gjorde det?..
Haha jag dör. :lol:
Linköpings GK - 16.1
Inget var bättre förr, inte nu heller.

Användarvisningsbild
Hilding Bladh

Inläggav Hilding Bladh » ons 14 mar 2018, 08:32

Det var jag som startade tråden. Det är därför jag känner till trådens ämne. Ser du något frågetecken i rubriken?

PS! Vad säger du om det här domskälet...?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... v-umganget" onclick="window.open(this.href);return false;

Ännu ett exempel på att rättsväsendet går stick i stäv med det allmänna rättsmedvetandet.
Senast redigerad av 2 Hilding Bladh, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Hilding Bladh

Inläggav Hilding Bladh » ons 14 mar 2018, 08:33

Haha jag dör. :lol:
Innan du dör: kolla om det finns något frågetecken i rubriken!

pstenman

Inläggav pstenman » ons 14 mar 2018, 09:23

Hahaha.
Nej det är det inte, mao ett konstaterande.
Alltså är det rimligen trådens ämne, eller?
Linköpings GK - 16.1
Inget var bättre förr, inte nu heller.

aimson

Inläggav aimson » ons 14 mar 2018, 11:51

Men kan du inte lägga fram något som visar att domen INTE har med sharia att göra då? T.ex "inom sharia uppmanar man kvinnor som är utsatta för hustrumisshandel att gå till polisen istället för att prata med makens familj, domen har således inte med sharia att göra" ? Det borde väl vara ganska enkelt att peka ut eftersom att du är så säker på att den inte har något med varken islam eller sharia att göra, då du åtminstone borde vara expert på sharia eftersom att du så säkert kan hävda att den inte har med sharia att göra.

Du har ju dessutom inte bara hävdat att den inte har med sharia eller islam att göra, utan du har också försvarat motiveringarna bakom beslutet.

Du behöver heller inte ha läst domen för att kunna ge exempel på en krets som inte har med islam eller sharia att göra, som detta paret (gifta enligt sharia-lag) tillhör, där det normala enligt en muslimsk sharia-älskande nämndeman är att gå till familjen snarare än till polisen vid hustrumisshandel, där man dessutom tar hänsyn till hur "bra" mannens och kvinnans familjer är. Det är ju dock uppenbart vad "dessa kretsar" syftar på i nämndemannens motivering.

DCI981

Inläggav DCI981 » ons 14 mar 2018, 15:03

Jag måste få passa på att tacka för underhållningen.

Användarvisningsbild
Hilding Bladh

Inläggav Hilding Bladh » tor 15 mar 2018, 09:09

Hahaha.
Nu får du försöka tänka efter en gång till. Som ledtråd har du mitt inlägg en bit upp.

Man kan förvisso gå i polemik mot rubrikens konstaterande men det är inte trådens ämne.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » tor 15 mar 2018, 10:02

Haha.. ja det var lite popcorn här, bra diskussion.

Min syn:

Problemet : fördelningen jurister/nämndemän. Skulle det vara 3/2 istället för 2/2 blev det här perfekt. Framför allt den här domen. Jag råkar faktiskt inte tycka att det är en "shariadom". Som GW håller jag med om att domen är helt uppåt väggarna, men det skulle blivit perfekt om det var 3 jurister som kunde ta beslut, och den här muslimska kvinnan med. Inte som dömande utan som rådgivande i det här fallet. Jag tycker inte det här om "familj" och det andas Islam, det andas Medelhav/mellanöstern. Vi är INTE normala i vår individualism. Att man kan se på saker utan att se på det sammanhang människor är i. Hon sa till och med "som man löser saker bland såna här människor" eller nåt i den stilen. Och det är något att ta till sig. Framför allt om det nu är många som begår brott som är av mellanöster och medelhavsursprung. Jag tycker mig märka att det handlar mindre om religion än om tradition.

Säg så här: Det Sverige vi som är lite mer rutinerade minns var betydligt mer likt det hon pratade om. Att spöa ungar var inte fel, jag fick inte spö av farsan eftersom farsan fick för mycket, men det var inget märkvärdigt. Morsan gav oss örfilar nån gång per år, men det var då vi gjorde spindelnät av ett garnnystan i köket och liknande. Kändes alltid välförtjänt.
Och familjen var en betydligt viktigare konstruktion. Och religionen. Jag är inte så där alldeles säker på att den här fläkten av resten av världen vi får från de som anländer är alldeles av ondo. Lite anti-pk skulle man kunna säga tillexempel.

Domen var åt helvete. Men allt var i min mening inte åt helvete med rättegången.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2018-07-07 - Vad är det här för klubbor?

Nordan

Inläggav Nordan » tor 15 mar 2018, 10:14

Jag tycker mig märka att det handlar mindre om religion än om tradition.
Fast har inte tradition, kultur och religion väldigt mkt med varandra att göra? De är väldigt nära knutna varandra som jag ser det?

Domen kanske inte var grundad i Sharia, men då de är gifta enligt sharia, och de kanske tom lever efter sharia, då är det väl ganska rimligt att anta att då hon inte agerar så som de anser att hon borde ha gjort, då har hon agerat MOT sharia.
Och eftersom de tar upp vad hon gjort MOT sharia som något "felaktigt", bör man väl kunna anta att motsatsen bör vara hur man borde ha agerat i enlighet med sharia?
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

DCI981

Inläggav DCI981 » tor 15 mar 2018, 11:12

Hahaha.
Nu får du försöka tänka efter en gång till. Som ledtråd har du mitt inlägg en bit upp.

Man kan förvisso gå i polemik mot rubrikens konstaterande men det är inte trådens ämne.
Om det redigeras lite till så kan nog tråden snart handla om vad som helst. Ser fram emot vilken riktning tråden kan tänkas ta..

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » tor 15 mar 2018, 13:24

Säg så här: Det Sverige vi som är lite mer rutinerade minns var betydligt mer likt det hon pratade om. Att spöa ungar var inte fel, jag fick inte spö av farsan eftersom farsan fick för mycket, men det var inget märkvärdigt. Morsan gav oss örfilar nån gång per år, men det var då vi gjorde spindelnät av ett garnnystan i köket och liknande. Kändes alltid välförtjänt.
Och familjen var en betydligt viktigare konstruktion. Och religionen. Jag är inte så där alldeles säker på att den här fläkten av resten av världen vi får från de som anländer är alldeles av ondo. Lite anti-pk skulle man kunna säga tillexempel.
Det var annorlunda förr.

LaSt

Inläggav LaSt » tor 15 mar 2018, 15:09

Problemet är att många, politiker mainmedia och vanligt folk, är rädda för att kritisera eller ifrågasätta Islam. De är t.o.m så rädda så de försöker intala sig själva att de är demokratiska och står för frihet och jämlikhet när de tar muslimer/Islam i försvar. De tror de är goda men de är bara okunnigt naiva och rädda. Islam är INTE demokratisk. Islam är odemokratisk och förtryckande. Säg ett land i världen där Islam lever i fred med grannar eller inte förtrycker andra religioner eller kvinnor i sitt eget land. Ju större Islam blir i ett samhälle ju större blir förtrycket mot kvinnor och andra icke muslimer. "Nu har vi baxat skiten hit" så antingen säger vi ifrån eller också låter vi Islam undan för undan ta över...skilda badtider, flickor sitta bak i bussen, könstympning, barnäktenskap, sjal och burka på flickor, böneutrop, är bara början...

Jo, det bar bättre förr.

Återgå till "Åsiktskorridoren"