Klimathotet

Diskutera politik, migration, integration, samhällsklimat och allt annat som är åsiktsrelaterat. Kom ihåg att hålla en hövlig ton och inte brusa upp bara för att ni inte håller med varandra.
Användarvisningsbild
Euklides

Klimathotet

Inläggav Euklides » fre 10 aug 2018, 10:27

Vad säger ni om klimathotet? jag har tidigare inte varit speciellt intresserad och inte speciellt påläst, har under semestern läst på en hel del och sett många dokumentärer.
Jag börjar få känslan av att det är en gigantisk bluff, som vanligt globalisterna som ligger bakom. Tycker man kan se otroligt många likheter med massinvandringen, på ena sidan seriösa forskare och på andra sidan politiskt tillsatta "forskare" och köpta tankesmedjor. I princip alla medier och politiker stödjer den senare gruppen.
Med det sagt så har jag inte riktigt tagit ställning ännu, behöver läsa på mer.

Den här tycker jag var intressant
https://www.youtube.com/watch?v=HmTGjIBrWqc

Skippern

Re: Klimathotet

Inläggav Skippern » fre 10 aug 2018, 11:10

Visst ska vi bry oss om hur/om vi påverkar jorden.
Men, den senaste flugan "klimathotet" är mycket svår att ta på allvar.
Allt är så överdrivet, tillspetsat och ... oseriöst.
Påminner inte så lite om div. scams där man ska agera fort annars går det där tillfället en förbi, "vi måste agera NUU, imorgon är det försent!!" etc etc.
Det brinner i skogen -Klimathotet!
En isbjörn drunknar- Klimathotet!
Sverige har en varm, fin sommar- Klimathotet!!

Folk är idioter.
"Så att det blir rätt!"

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inläggav Puttaren » fre 10 aug 2018, 11:42

Skippern skrev:Folk är idioter.

+1

Det är sannolikt att människan orsakat en klimatförändring. Med tanke på den normala fluktuationen i temperatur är det mindre sannolikt att jorden exploderar om några år bara för att vi köper ny bil. Någonstans mellan ytterligheterna finns nog den verkliga sanningen.
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

Användarvisningsbild
Skalman

Inläggav Skalman » fre 10 aug 2018, 12:00

Skippern skrev:Det brinner i skogen -Klimathotet!

Folk är idioter.

Du glömde:
Sverige har en kall, regnig sommar - Klimathotet!
Sverige har en varm vinter - Klimathotet!
Sverige har en kall vinter - Klimathotet!

Sen att Aftonbladet propagerar stenhårt för ena sidan = Väldigt osannolikt att det stämmer. :lol:

Hälge

Inläggav Hälge » fre 10 aug 2018, 12:16

MP har lösningen. Man pumpar in miljarder i meningslösa projekt samt avser ha avvecklat bensin senast 2030. Sen har man räddat världen från 0,1‰ miljöpåverkan.
https://www.expressen.se/nyheter/miljop ... -klimatet/

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » fre 10 aug 2018, 13:39

Som jag skrev i annan tråd, miljöpartiet skall vara små men befintliga. Göra miljöfrågan uppmärksammad men de skall inte bestämma lösningar.
Vad ni än säger, så har jag lite svårt att bara tro att allt är en gigantisk bluff, det här med växthuseffekten kopplat till utsläpp av koldioxid. Det borde uppdagats vid det här laget. Så mycket jag har läst så tvista de lärde om hur stor påverkan är. Och de här scenarion som Rockström lägger fram om att man kan få lavineffekter är precis scenarion. Inte mer än så. Men heller inte mindre. Om det var rent skitsnack skulle det ha visats. Jag tycker också att det är fel att börja springa som yra höns, men miljöfrågorna är värda att ta på allvar.
Och hur mycket bil vi kör här i sverige lär knappast vara det stora, det är en internationell fråga. Vad vi kan göra är att stödja forskning som är så neutal som möjligt.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2018-07-07 - Vad är det här för klubbor?

Hälge

Inläggav Hälge » fre 10 aug 2018, 14:10

Anders skrev:Som jag skrev i annan tråd, miljöpartiet skall vara små men befintliga. Göra miljöfrågan uppmärksammad men de skall inte bestämma lösningar.
Vad ni än säger, så har jag lite svårt att bara tro att allt är en gigantisk bluff, det här med växthuseffekten kopplat till utsläpp av koldioxid. Det borde uppdagats vid det här laget. Så mycket jag har läst så tvista de lärde om hur stor påverkan är. Och de här scenarion som Rockström lägger fram om att man kan få lavineffekter är precis scenarion. Inte mer än så. Men heller inte mindre. Om det var rent skitsnack skulle det ha visats. Jag tycker också att det är fel att börja springa som yra höns, men miljöfrågorna är värda att ta på allvar.
Och hur mycket bil vi kör här i sverige lär knappast vara det stora, det är en internationell fråga. Vad vi kan göra är att stödja forskning som är så neutal som möjligt.

Men tyvärr så ger forskning inga politiska poänger eller möjlighet att ta åt sig äran. Miljöfrågan är så stor så det krävs överskridande lösningar och inte avgöras från val till val. Men långsiktiga lösningar är våra politiker oförmögna till. Det bästa hade varit om man kunde ta frågan från politiken och skapat en oberoende eu-myndighet till att lösa detta. En gemensam lösning inom Europa hade fått bättre slagkraft. Men det är väl en överoptimistisk utopi att tro på.

Användarvisningsbild
Euklides

Inläggav Euklides » fre 10 aug 2018, 14:30

Anders skrev:Som jag skrev i annan tråd, miljöpartiet skall vara små men befintliga. Göra miljöfrågan uppmärksammad men de skall inte bestämma lösningar.

Grejen är ju att det har visats men inte i media.
Jämför med Tino, han lägger fram fakta efter fakta och visar hur otroligt förljugna media och "forskare" typ Rockström är. Frågar man gemene man har de ingen aning vem Tino är.
När Trumph lägger fram det som en bluff med sina experter så utmålas han som galen i media värden över.

Användarvisningsbild
Hilding Bladh

Inläggav Hilding Bladh » fre 10 aug 2018, 15:50

Att det sker en global uppvärmning är väl bevisat, eller? Det man tvistar om är hur stor del beror på mänsklig aktivitet.

Oavsett detta finns det anledning att förbereda sig för effekterna av ytterligare uppvärmning.
Hilding Bladh på Twitter: Nisse Hult @svennehult
Hilding Bladh på Instagram: Murvel48

Användarvisningsbild
Hilding Bladh

Inläggav Hilding Bladh » fre 10 aug 2018, 16:51

Hilding Bladh på Twitter: Nisse Hult @svennehult
Hilding Bladh på Instagram: Murvel48

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » fre 10 aug 2018, 17:12

Euklides skrev:

Grejen är ju att det har visats men inte i media.
Jämför med Tino, han lägger fram fakta efter fakta och visar hur otroligt förljugna media och "forskare" typ Rockström är. Frågar man gemene man har de ingen aning vem Tino är.
När Trumph lägger fram det som en bluff med sina experter så utmålas han som galen i media värden över.

Sannolikt är det väl, tänker jag, fråga om totala bluffer och totala sanningar? Från någon forskande sida?
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger

Hälge

Inläggav Hälge » lör 11 aug 2018, 13:59

https://youtu.be/gTt6u3rgfoo
Den gröna omställningen är en bluff | Therese Uddenfeldt - Idévärlden

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » sön 12 aug 2018, 09:19

Det tråkigaste är att alla tycker politiskt om miljön. Var man emot apartheidoch tycker det var bra med flyktingmottagning så är klimathotet stort, tycker man om minimalstaten och ogillar flyktingmottagning så är miljöhotet litet. Knappast logiskt. Är miljöhotet x på en skala till 10 är det fan inte beroende på att min pappa fick ett mycket bättre jobb 1966.

Hälge

Inläggav Hälge » sön 12 aug 2018, 12:23

Klimat diskussionen tar fokus från energiförsörjningen som är ett ännu allvarligare hot mot vår överlevnad. Redan inom tio-15 år så kommer oljebristen att göra sig påmind. Och då står vi där med sol/vatten och vindkraft som klarar att leverera ca 10% av Sveriges behov. Så långt har vi kommit...
Problemen med plast kommer att lösa sig själv fortare än med politiska åtgärder, oljan tar slut..
90% av allt vi ser runt oss eller kan ta på är beroende av olja. Hur ska den omställningen ske?
Så den varmaste sommaren i mannaminne är nog inte det mest akuta problemet vi har. Men det är ju det där med politiska poänger....
Sveriges enda vettiga lösning på energiförsörjningen heter kärnkraft, och många sådana. Vi var världsledande på just kärnkraft en gång i tiden, men den kompetensen spolades ut med avvecklingen.
Kärnkrafts avvecklingen skedde i en skogsmulle era då man skulle rösta vänster, bygga hus med kottar och aldrig tvätta sig. Och inte tänka längre än palestinasjalen räckte. Men den bidrog bara till att sätta oss än mer i en rävsax när det gäller oljeberoende. Så en ny saklig diskussion om kärnkraft och varför inte en ny folkomröstning som är mer tidenlig hade jag velat se. Politiska beslut kan ju inte va för evigt, man måste väl leva i den tid man är i. Men finns det ens något parti som har frågan på sitt program?
Men jag är så pass gammal nu så jag får nog se mer av katastrofer pga bristande lösningar än något kreativt och hållbart.

janne64

Inläggav janne64 » sön 12 aug 2018, 13:50

På något vis så tycker alltså folk att vi kan fortsätta att skita ner planeten och göra vad vi vill?
För vi människor påverkar inte klimatet ett dugg.
Vad bra.
För är det naturligt att planeten blir varmare o varmare då är det ju så bra.
För då fick en del rätt tillslut.
Trots att planeten blir obeboelig på ett naturligt sätt som vi inte kan orsaka.
Är det vad man vill?

Hälge

Inläggav Hälge » sön 12 aug 2018, 15:11

janne64 skrev:På något vis så tycker alltså folk att vi kan fortsätta att skita ner planeten och göra vad vi vill?
För vi människor påverkar inte klimatet ett dugg.
Vad bra.
För är det naturligt att planeten blir varmare o varmare då är det ju så bra.
För då fick en del rätt tillslut.
Trots att planeten blir obeboeligi till slut, på ett naturligt sätt som vi inte kan orsaka.
Är det vad man vill?

Nej, jag tror inte folk skiter i det, och folk i allmänhet är nog mer oroliga än vad vissa vill ge sken av.
Den stora tiotusenkrons frågan är väl, vad ska vi göra? Ingen vet, ingen kan ge svar. Att vi måste minska vårt avtryck är givet, men att bara säga det löser inget. Problemet är att vi har pratat om det i 30 år men inget har gjorts. Så att börja skuldbelägga befolkningen nu blir bara ett försöka att svära sig fri från ansvar. Vi kunde nu varit självförsörjande på miljövänliga drivmedel, haft en miljöanpassad fordonsflotta. Men vi har varit så upptagna med att "rädda världen" att närseendet försvunnit. Såvida inte tanken är att meningen med att ta hit 100.000 tals Afganer är för att knuffa våra bilar till jobbet. som då blir den enda konkreta lösningen till miljövänliga transporter politiken lyckats med.

janne64

Inläggav janne64 » sön 12 aug 2018, 15:40

Jag håller med dig Hälge.
Men det är många som tror att inte människan påverkar ett dugg.
De vill fortsätta att skita ner.
För det spelar ju ändå ingen roll.
Klimatförändringarna är ju naturliga. .
Så då är allt bra.
Även om planeten gör sig av med oss.

trickard

Inläggav trickard » sön 12 aug 2018, 18:24

Hälge skrev:Klimat diskussionen tar fokus från energiförsörjningen som är ett ännu allvarligare hot mot vår överlevnad. Redan inom tio-15 år så kommer oljebristen att göra sig påmind. Och då står vi där med sol/vatten och vindkraft som klarar att leverera ca 10% av Sveriges behov. Så långt har vi kommit...
Problemen med plast kommer att lösa sig själv fortare än med politiska åtgärder, oljan tar slut..
90% av allt vi ser runt oss eller kan ta på är beroende av olja. Hur ska den omställningen ske?
Så den varmaste sommaren i mannaminne är nog inte det mest akuta problemet vi har. Men det är ju det där med politiska poänger....
Sveriges enda vettiga lösning på energiförsörjningen heter kärnkraft, och många sådana. Vi var världsledande på just kärnkraft en gång i tiden, men den kompetensen spolades ut med avvecklingen.
Kärnkrafts avvecklingen skedde i en skogsmulle era då man skulle rösta vänster, bygga hus med kottar och aldrig tvätta sig. Och inte tänka längre än palestinasjalen räckte. Men den bidrog bara till att sätta oss än mer i en rävsax när det gäller oljeberoende. Så en ny saklig diskussion om kärnkraft och varför inte en ny folkomröstning som är mer tidenlig hade jag velat se. Politiska beslut kan ju inte va för evigt, man måste väl leva i den tid man är i. Men finns det ens något parti som har frågan på sitt program?
Men jag är så pass gammal nu så jag får nog se mer av katastrofer pga bristande lösningar än något kreativt och hållbart.

Kärnkraften bör nog aldrig bli mer än en parentes i energiförsörjningen med tanke på hur den skitar ned från uranbrytning till slutförvar som ju ännu ingen hittat en vettig lösning på nästan 40 år efter folkomröstningen. Men vi kan ju göra som strutsen...
Just nu har jag en riktigt bra formsvacka

Hälge

Inläggav Hälge » sön 12 aug 2018, 19:33

trickard skrev:
Hälge skrev:Klimat diskussionen tar fokus från energiförsörjningen som är ett ännu allvarligare hot mot vår överlevnad. Redan inom tio-15 år så kommer oljebristen att göra sig påmind. Och då står vi där med sol/vatten och vindkraft som klarar att leverera ca 10% av Sveriges behov. Så långt har vi kommit...

Kärnkraften bör nog aldrig bli mer än en parentes i energiförsörjningen med tanke på hur den skitar ned från uranbrytning till slutförvar som ju ännu ingen hittat en vettig lösning på nästan 40 år efter folkomröstningen. Men vi kan ju göra som strutsen...

Och strutsen undrar då förmodligen: vad finns för alternativ så jag slipper stå där med huvudet i sanden?

trickard

Inläggav trickard » mån 13 aug 2018, 08:09

Hälge skrev:Och strutsen undrar då förmodligen: vad finns för alternativ så jag slipper stå där med huvudet i sanden?

Likväl som det finns klimatförnekare finns det motsvarande förnekande av de oändliga energikällorna och att dessa inte skulle räcka till. Inget kan vara mer fel. Så länge som lobbyismen för de energikällor som det går att tjäna pengar på klarar att påverka beslutsfattare och opinion i fördröjande riktning kommer det dock inte att hända så mycket.
Just nu har jag en riktigt bra formsvacka

Nordan

Inläggav Nordan » mån 13 aug 2018, 10:25

Skippern skrev:Det brinner i skogen -Klimathotet!

Folk är idioter.

Eller så är det:
Det brinner i skogen -Sossarnas fel!
En isbjörn drunknar- Folk är naiva, den kan bara inte simma jue!
Sverige har en varm, fin sommar- invandrarnas fel, eller sossarna som VILL ha hit miljontals flyktingar.

Men såklart har människan påverkat miljön i en riktning som är negativ, att hävda motsatsen måste ju anses som naivt om något.
Kolla bara all plast i haven, att vi fiskar ut haven, övergöder vattnen och släpper ut en jävla massa avgaser och annat skit, det kan man ju inte ens tro kan vara något positivt. Att vi dessutom överbefolkar oss vilket i sig är ett stort miljöhot (där var ju kineserna inte så fel på det i en aspekt) det är ju klarlagt.
MEN! sen hur vi står i relation till en s.k nollpunkt för mätning, eller hur det skulle varit om vi INTE gjort detta, det kan man väl tvista om.
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Användarvisningsbild
Big Berra

Inläggav Big Berra » mån 13 aug 2018, 12:36

Håkan Sjögren teknologie doktor, docent och molekylfysiker,Västerås har vid något tillfälle för några år sedan skrivit följande:

"Det finns huvudsakligen två vägar längs vilka koldioxid kan tänkas påverka klimatet. Den ena innebär att molekylen själv värms upp och genom kollisioner överför värmen till övriga molekyler i luften. Den andra innebär att koldioxid sänder ut den uppsnappade energin som IR-strålning och eftersom molekylen roterar kommer hälften av den utstrålade energin att träffa marken och värma upp den.

I första fallet är det så att molekylens temperatur generellt inte påverkas av interna vibrationer och när koldixod absorberar värmestrålning, huvudsakligen med våglängden 15 my så börjar de elektriska tyngdpunkterna att vibrera och accelererade laddningar sänder genast ut strålning.

Det finns en ytterligare vibration vid våglängden 4,3 my men här är värmestrålningen enligt Planckkurvan mycket svag. Om molekyler ur den omgivande luften hinner kollidera med den exciterade koldioxidmolekylen blir dessa stötar elastiska enligt kvantmekanikens lagar. Stötarna kan inte överföra delar av vibrationsenergin utan bara hela beloppet. Om inte de stötande molekylerna har exakt samma vibrationsnivåer och det har de inte, behåller koldioxidmolekylen sin vibration även efter stöten.

Den andra mekanismen bygger på den första. Koldioxidmolekylen absorberar ett kvantum strålning från jorden. Den börjar vibrera och sänder åter ut strålningen. Eftersom molekylen roterar kommer strålningen att vara riktad åt alla möjliga håll; hälften kommer att kunna träffa marken och värma upp den. Detta resonemang håller inte. Antag att marken sänder ut två fotoner av den aktuella våglängden. De absorberas av två koldioxidmolekyler. Hälften återvänder till marken.

Låt oss göra en finansiell liknelse: En bank lånar ut två miljoner kronor men kunden kan bara återbetala en miljon. Har då bankens förmögenhet ökat med en miljon? Marken har sänt ut två fotoner värme och fått tillbaka en. Har då marken blivit varmare?

Knappast. Koldioxid kan därför inte fungera som en växthusgas. Samma resonemang gäller även för vattenånga. Den kommer också att vibrera. De två andra ”växthusgaserna” kan man helt bortse ifrån då deras halter är någon tiotusendels procent."

Användarvisningsbild
BollKalle

Inläggav BollKalle » mån 13 aug 2018, 14:38

Håkan Sjögren skrev:Marken har sänt ut två fotoner värme och fått tillbaka en. Har då marken blivit varmare?

Den har ju blivit varmare än om ingen foton kom tillbaka.

OBS, jag kan ingenting om ämnet i övrigt, men den förklaringen haltar betänkligt.
"Inget här i världen är så rättvist fördelat som förståndet: Alla tror att de har fått tillräckligt." - Jaques Tati

Skippern

Inläggav Skippern » mån 13 aug 2018, 14:52

BollKalle skrev:
Håkan Sjögren skrev:Marken har sänt ut två fotoner värme och fått tillbaka en. Har då marken blivit varmare?

Den har ju blivit varmare än om ingen foton kom tillbaka.

OBS, jag kan ingenting om ämnet i övrigt, men den förklaringen haltar betänkligt.

Av princip misstror jag alltid teoretiker tills motsatsen är bevisad...
"Så att det blir rätt!"

Användarvisningsbild
Big Berra

Inläggav Big Berra » tis 14 aug 2018, 06:50

Troligen bästa samlingsplatsen för data rörande olika klimatrelaterade mätningar:http://www.climate4you.com/.

Återgå till "Åsiktskorridoren"