Tippa regeringen

Diskutera politik, migration, integration, samhällsklimat och allt annat som är åsiktsrelaterat. Kom ihåg att hålla en hövlig ton och inte brusa upp bara för att ni inte håller med varandra.
Skippern

Tippa regeringen

Inläggav Skippern » tis 11 sep 2018, 15:35

Hur kommer den färdiga regeringen att se ut?
Vem får ligga med vem?
Vem viker ned sig?
Vem får stå ute i kylan?

Jag hoppas på M, KD och SD, men inga alternativ känns möjliga i dagsläget...
Extraval?
Senast redigerad av 2 Skippern, redigerad totalt 0 gång.
Arne Anka hade rätt.

janne64

Re: Tippa regeringen

Inläggav janne64 » tis 11 sep 2018, 16:39

S+ C+L+Mp...46-47%
Då blir ju M o SD o KD..oppositionen. ..44-45%
Och V hålls utanför .

Skippern

Inläggav Skippern » tis 11 sep 2018, 17:05

S+ C+L+Mp...46-47%
Och V hålls utanför .
Har lite svårt att se att SD skulle släppa fram den regeringen.
Arne Anka hade rätt.

Hälge

Inläggav Hälge » tis 11 sep 2018, 17:41

Har gett upp alla förhoppningar. Det viktigaste nu är att få till något som på sikt kan stoppa den växande kommunismen.

Användarvisningsbild
Hilding Bladh

Inläggav Hilding Bladh » tis 11 sep 2018, 18:52

Jag tror det blir s, mp, c och l. Med ett stöd av v som får massor med kompensation för att inte kräva en plats i regeringen. Jag Jan redan höra hållningslösa strebern Annie Lööf säga: ”Vi taj ansvaj föj Sveje”.

M, kd och sd kan inte stoppa det den här gången - men bäddar för en rejäl valseger 2022. Om dom samarbetar och bildar en ny allians, vill säga. Kristersson får helt enkelt sluta med sitt svammel om att inte tala med sd.

Det blir förstås problem med en sådan konstellation om sd blir större än m och vill ha statsministerposten. Men nu går jag händelserna i förväg.

Hur som helst kanske det inte är fel om s, mp, c och l får chansen att göra bort sig fullständigt när man ska lotsa Sverige genom den väntade lågkonjunkturen.

Göran Persson säger i en intervju att det finns nya block i svensk politik. Ett block är s, mp och v. Det andra är m, kd och sd. C och l är vågmästarna, inte sd. Det tycker jag är en mycket bra analys.
Hilding Bladh på Twitter: Nisse Hult @nilshultman
Hilding Bladh på Instagram: Murvel48

Skippern

Inläggav Skippern » tor 13 sep 2018, 10:17

Jag tror det blir s, mp, c och l. Med ett stöd av v som får massor med kompensation för att inte kräva en plats i regeringen. Jag Jan redan höra hållningslösa strebern Annie Lööf säga: ”Vi taj ansvaj föj Sveje”.

M, kd och sd kan inte stoppa det den här gången - men bäddar för en rejäl valseger 2022. Om dom samarbetar och bildar en ny allians, vill säga. Kristersson får helt enkelt sluta med sitt svammel om att inte tala med sd.

Det blir förstås problem med en sådan konstellation om sd blir större än m och vill ha statsministerposten. Men nu går jag händelserna i förväg.

Hur som helst kanske det inte är fel om s, mp, c och l får chansen att göra bort sig fullständigt när man ska lotsa Sverige genom den väntade lågkonjunkturen.

Göran Persson säger i en intervju att det finns nya block i svensk politik. Ett block är s, mp och v. Det andra är m, kd och sd. C och l är vågmästarna, inte sd. Det tycker jag är en mycket bra analys.
Håller med.
Det slutar nog med S, MP, L och C, i en ännu rörigare röra.
Enda räddningen är väl ett extraval, men det blir det knappast...
Arne Anka hade rätt.

Hälge

Inläggav Hälge » sön 16 sep 2018, 12:16

Nu jobbas det hårt för att få till en lösning..
https://www.youtube.com/watch?v=A1ow22z_xdw" onclick="window.open(this.href);return false;
1:40.............
https://www.youtube.com/watch?v=jaYu4Q0218o" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Hilding Bladh

Inläggav Hilding Bladh » sön 16 sep 2018, 16:40

Två sidor utropar sig själva som segrare. Påminner inte det en hel del om random bananrepublik i Afrika..?

Användarvisningsbild
Sam

Inläggav Sam » sön 16 sep 2018, 16:53

Nu jobbas det hårt för att få till en lösning..
https://www.youtube.com/watch?v=A1ow22z_xdw" onclick="window.open(this.href);return false;
1:40.............
https://www.youtube.com/watch?v=jaYu4Q0218o" onclick="window.open(this.href);return false;
Jäkligt bra - skönt att det likställs med barn som inte vill prata med varandra.

Mänsklighetens bästa och värsta sociala komponenter finns med i senaste veckans medieinslag; allianser, bästisar, samarbeten, stöd, klusterbildning, mobbing, utfrysning och krig.
"Of all the hazards, fear is the worst"
Sam Snead

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » sön 16 sep 2018, 17:02

Först måste det väl tillsättas en regering innan vi kan tippa den?
Valfrihet är opium för folket.

Användarvisningsbild
Sam

Inläggav Sam » sön 16 sep 2018, 23:39

Statsministern vägrar tippas, men vi gör vårt bästa.
Sam Snead

Skippern

Inläggav Skippern » mån 17 sep 2018, 08:19

Först måste man vara fyndig innan det kan vara vara roligt.
Arne Anka hade rätt.

Nordan

Inläggav Nordan » mån 17 sep 2018, 13:40

S+ C+L+Mp...46-47%
Och V hålls utanför .
Hur skulle de kunna stoppa den?
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Nordan

Inläggav Nordan » mån 17 sep 2018, 13:41

Två sidor utropar sig själva som segrare. Påminner inte det en hel del om random bananrepublik i Afrika..?
haha, nästan tre sidor är det ju tom!

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » mån 17 sep 2018, 14:15

S+ C+L+Mp...46-47%
Och V hålls utanför .
Hur skulle de kunna stoppa den?
Om inte moderaterna och kådisarna vek ner sig och lät bli att lägga fram en budgetmotion så blev det svårt men i annat fall genom att rösta på motionen. Med andra ord skulle en sådan koalition tvinga moderaterna och kådisarna i armarna på SD, vilket inte nödvändigt vore dåligt.
Valfrihet är opium för folket.

Användarvisningsbild
Hilding Bladh

Inläggav Hilding Bladh » mån 17 sep 2018, 16:36

Blir det s, l, c och mp med stöd av v så spelar det ingen roll vad de tre återstående gör. I det läget kan ju m lugnt fortsätta att ge sd kalla handen och komma undan med det.

Frågan är bara vad l- och c-väljarna tycker om det och om det får negativa återverkningar för partierna i nästa val? Inte alls säkert. I så fall kan det vara bäddat för en s, l, c och mp-regering i många val framöver.

Arma Sverige...

trickard

Inläggav trickard » mån 17 sep 2018, 21:33

Det är bara att inse att det är centern som just nu hindrar en uppgörelse med sina ståndpunkter.
1) Man vill bilda en alliansregering.
2) Man vill inte bilda en regering med stöd av SD.

Alla vet att det är två oförenliga ståndpunkter.

Hela diskussionen kan enkelt lösas.
a) Bilda en alliansregering med stöd av SD. Det blir en tydlig majoritet men centern får tugga i sig att regeringen bildas på samma premisser som S regerat under en rad av år.
b) Släpp fram Löfvén som statsminister igen och var med och bilda regering över blockgränsen.

Det hela är hur enkelt som helst men detta vindflöjelparti kan inte bestämma sig i det scenario som stått klart under en lång tid före valet. Så varför står centern kvar som en åsna mellan hötapparna? Jag kan inte se annat än att detta lilla parti vill ha något mer än att "bara" ingå i regeringen. Jag hoppas inte någon av sidorna viker ned sig inför centerns förhoppningar om att få tillsätta statsministerposten. Alla andra lösningar är att anse som bättre.
Just nu har jag en riktigt bra formsvacka

Användarvisningsbild
Sam

Inläggav Sam » mån 17 sep 2018, 22:17

Tror att man vill mjuka upp sina väljare på allianssidan, för att sedan få ett passivt stöd från Sd. Vilket innebär att de flyttar fram Söder till 1e vice talman och lite annat smått o gott som sd får hintar om utan att vi alliansväljare tycker de gett för mycket till sd.
Allt handlar om hur sd gör...så länge inte Lööf och L släpper alliansen. Sd och alliansen fäller alla försök till att S, V och Mp bildar regering.

Skulle Hildings hemska scenario bli verklighet hoppas och tror jag att Lööf & L straffas av väljarna ganska omedelbart. Samarbete med Stefan som statsminister kan inte vara ett alternativ för dessa väljare.
Sam Snead

Hälge

Inläggav Hälge » mån 17 sep 2018, 22:22

Tror att man vill mjuka upp sina väljare på allianssidan, för att sedan få ett passivt stöd från Sd. Vilket innebär att de flyttar fram Söder till 1e vice talman och lite annat smått o gott som sd får hintar om utan att vi alliansväljare tycker de gett för mycket till sd.
Allt handlar om hur sd gör...så länge inte Lööf och L släpper alliansen. Sd och alliansen fäller alla försök till att S, V och Mp bildar regering.

Skulle Hildings hemska scenario bli verklighet hoppas och tror jag att Lööf & L straffas av väljarna ganska omedelbart. Samarbete med Stefan som statsminister kan inte vara ett alternativ för dessa väljare.
En stor del av C väljarna är positiva till att närma sig S.

Användarvisningsbild
Sam

Inläggav Sam » mån 17 sep 2018, 22:27

En stor del av C väljarna är positiva till att närma sig S.
Va, ere så illa. ok. Jag har uppfattat Lööf som väldigt kritisk till Löfven - stämmer det? Har inte C och L väljarna alliansen som prio 1? Sen kan jag förstå att de är närmare S än KD & M väljare.
Sam Snead

Nordan

Inläggav Nordan » tis 18 sep 2018, 09:04

Om inte moderaterna och kådisarna vek ner sig och lät bli att lägga fram en budgetmotion så blev det svårt men i annat fall genom att rösta på motionen. Med andra ord skulle en sådan koalition tvinga moderaterna och kådisarna i armarna på SD, vilket inte nödvändigt vore dåligt.
Men kolla Jannes igen, den konstellationen ger ju en så pass stor del att SD inte ens kan påverka, om man nu inte får med sig V på tåget :lol:

Nordan

Inläggav Nordan » tis 18 sep 2018, 09:05

Va, ere så illa. ok. Jag har uppfattat Lööf som väldigt kritisk till Löfven - stämmer det? Har inte C och L väljarna alliansen som prio 1? Sen kan jag förstå att de är närmare S än KD & M väljare.
Makt vännen, makt...

Pinis

Inläggav Pinis » tis 18 sep 2018, 10:10

Jag gissar att det block, och då speciellt Alliansen, som inte kör på hårt, utefter vad som lovades i valrörelsen, straffas hårt av sina väljare.

Skulle ex vis M börja förhandla med SD skulle jag kräva tillbaka min röst :?

Nä, alla partier sitter nog i en enormt knivig situation, inte minst pga det polariserade debattklimatet på sociala medier. Ingen kan, sett från "folkets" sida, banga ur
Never argue with a fool - they will drag you down to their level, then beat you with experience.

Pinis

Inläggav Pinis » tis 18 sep 2018, 10:12

Makt vännen, makt...
...men makt...???
Handlar det inte om att få ut så mycket som möjligt av sin politik.

Sen kan man ju se det både långsiktigt och kortsiktigt
Never argue with a fool - they will drag you down to their level, then beat you with experience.

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inläggav Puttaren » tis 18 sep 2018, 10:12

Men kolla Jannes igen, den konstellationen ger ju en så pass stor del att SD inte ens kan påverka, om man nu inte får med sig V på tåget :lol:
Förvisso. Men det skulle totalsänka L som aldrig mer skulle klara 4-procentspärren. Även C skulle få en svekdebatt. Och politikernas främsta motivation är deras egen försörjning.
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

Återgå till "Åsiktskorridoren"