Politiktråden

Diskutera politik, migration, integration, samhällsklimat och allt annat som är åsiktsrelaterat. Kom ihåg att hålla en hövlig ton och inte brusa upp bara för att ni inte håller med varandra.
Användarvisningsbild
Hilding Bladh

Politiktråden

Inlägg av Hilding Bladh » ons 28 jan 2015, 20:06

Hej, alla politikintresserade...

Jag tycker att även tråden om v/sd nått vägs ände så jag tänkte vi kunde börja på ny kula och diskutera politik i största allmänhet. Förhoppningsvis utan samma enorma fokusering vid sd. Och förhoppningsvis kommer det inte bara att handla om invandring och migration.

Jag börjar med Hälges och mitt inlägg från v/sd-tråden. Det handlar visserligen om invandring - men det verkar ändå vara ett bra tillfälle för en nystart.
Hilding Bladh skrev:
Hälge skrev:FP´s förslag om att man ska va självförsörjande för att få permanent uppehållstillstånd, tillfälligt uppehållstillstånd ska bara gälla i tre år. Har man ingen försörjning efter det och inga skyddsåtgärder behövs så hävs det. låter som ett steg i rätt riktning. Men förmodligen blir det inte en tumme ens..
Det vi sett från c, kd och fp är mest till intet förpliktigande fyraprocentsretorik. Inget förslag är genomförbart så länge inte Allinsane går fram med enad front. Under tiden sitter såssarna med tvångströja hopsnörd av mp och v. Fp:s ideer, för än så länge är det inget förslag, är annars inte så tokiga. Alltid en början.
Senast redigerad av 2 Hilding Bladh, redigerad totalt 0 gång.
”Den som haft en fästing på ollonet letar inte boll i högt gräs” - Hilding Bladh

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Re: Politiktråden

Inlägg av Anders » ons 28 jan 2015, 21:22

Politiskt är det säker korrekt, fast det brukar nämnas för typ motsatta lägrets åsikter. Men nu är det väl så att väldigt många röstar på SD just för att man upplever de mer etablerade partiernas åsikter som alltför generösa. De flesta antagligen upplevande någon slags odefinierad hotbild mot egen säkerhet och ekonomi mer än ren ovilja mot människor från andra delar av världen. Det har ju ägnats några 1000-tal inlägg här och säkert miljoner på andra fora om huruvida det är en hotbild som stämmer eller inte. Men i en demokrati kommer det alltid vara lite maggrop och känslor. Så sannolikt kommer det här locka röster. Bra eller anus för ena eller andra lägret, who knows?

Klart är i alla fall att vi kan förutsäga framtiden lika lite nu som förr.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2019-04-21 : Hur ett äpple klarar en vinter i en golf bag med mera

Användarvisningsbild
Hilding Bladh

Inlägg av Hilding Bladh » ons 28 jan 2015, 22:40

Intressant att Aktuellt försökte få till en diskussion med två folkpartister med helt olika uppfattning i frågan. Inte lätt det här med integration.
”Den som haft en fästing på ollonet letar inte boll i högt gräs” - Hilding Bladh

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » ons 28 jan 2015, 23:32

Håller med Anders. Det höga tonläget med "rasist" så fort någon vill minska invandringen är lite tjatigt. För egen del tror jag nog att jag klarar mig, men om jag varit i en sits där jag skulle konkurrera med nytillkommen arbetskraft i ett låglöneyrke eller sett hur mina egna förmåner i socialförsäkringssystemen minskat i takt med de politiska besluten så hade nog en röst på SD legat nära till hands även om jag varit färgblind.
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » ons 28 jan 2015, 23:34

Btw - trots att det är ganska polariserat med enputt, DCI, m.fl. på ena sidan och Hilding m.fl. på andra sidan och emellanåt ganska hetsiga diskussioner så är det ändå roligt att det finns en sån här diskussion. Jag tänker på hur det annars är folk som bara snackar med likasinnade och vill bli strukna medhårs istället för att få mothugg.
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

Ben Dover

Inlägg av Ben Dover » tor 29 jan 2015, 07:53

Puttaren skrev:Håller med Anders. Det höga tonläget med "rasist" så fort någon vill minska invandringen är lite tjatigt. För egen del tror jag nog att jag klarar mig, men om jag varit i en sits där jag skulle konkurrera med nytillkommen arbetskraft i ett låglöneyrke eller sett hur mina egna förmåner i socialförsäkringssystemen minskat i takt med de politiska besluten så hade nog en röst på SD legat nära till hands även om jag varit färgblind.
För mig är det lika sannolikt att jag röstar på SD som att jag röstar på Kommunistiska partiet som Svenskarnas parti.

Det är tjatigt med rastist-kortet, men det är icke desto mindre sant. Nu har man sminkat partiet, men "a monkey in a suit is still a monkey". En röst på SD kanske inte är rasistiskt lagt, men det främjar rasisterna.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » tor 29 jan 2015, 08:53

Ben Dover skrev:
Puttaren skrev:Håller med Anders. Det höga tonläget med "rasist" så fort någon vill minska invandringen är lite tjatigt. För egen del tror jag nog att jag klarar mig, men om jag varit i en sits där jag skulle konkurrera med nytillkommen arbetskraft i ett låglöneyrke eller sett hur mina egna förmåner i socialförsäkringssystemen minskat i takt med de politiska besluten så hade nog en röst på SD legat nära till hands även om jag varit färgblind.
För mig är det lika sannolikt att jag röstar på SD som att jag röstar på Kommunistiska partiet som Svenskarnas parti.

Det är tjatigt med rastist-kortet, men det är icke desto mindre sant. Nu har man sminkat partiet, men "a monkey in a suit is still a monkey". En röst på SD kanske inte är rasistiskt lagt, men det främjar rasisterna.
En röst på SD kan också en signal om annat, antar jag. Att man ser sig hotad av en stor invandring gör en inte till rasist. Och om man då tycker att frågan är tillräckligt viktig röstar man på SD även om man inte sympatiserar med deras åsikter i det stora hela.

I USA verkar det finnas en direkt kommunikation, man "call my congressman" och påverkar. Det vore ju bättre om det här kom etablerade partier till livs på annat sätt än rena missnöjesröster på SD. Om det är många som är tveksamma till väldigt hög invandring så måste det finnas en dialog som märks, man märker att politikerna tar det till sig. Men jag undrar hur många som skickar brev till makthavare och opinionsbildare. Jag gör det till tidningar, men känner inte att jag "har en congressman" som jag kan föra dialog med. Man kan skicka ett mail till nån infokanal, och får då bara en massa snömos.

Fan, till slut måste man väl ta upp fars, farfars och morfars tradition... men politik är så tråååkigt.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger

Användarvisningsbild
Hilding Bladh

Inlägg av Hilding Bladh » tor 29 jan 2015, 10:04

Kdu:s ordförande är ovanligt frispråkig. Här är hennes senaste inlägg. Får se om hon får bakläxa av moderpartiet igen eller om det börjar bli acceptabelt med den här typen av åsikter. Jag tänker på att hon flaggar för ett förbud mot medlemsskap i grundlagsfientliga organisationer

http://www.expressen.se/debatt/islamism ... emokratin/" onclick="window.open(this.href);return false;

Här ett vettigt motargument:

http://andreasjohanssonheino.blogspot.s ... l.html?m=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Senast redigerad av 1 Hilding Bladh, redigerad totalt 0 gånger.

Ben Dover

Inlägg av Ben Dover » tor 29 jan 2015, 10:13

Anders skrev:
Ben Dover skrev:

En röst på SD kan också en signal om annat, antar jag. Att man ser sig hotad av en stor invandring gör en inte till rasist. Och om man då tycker att frågan är tillräckligt viktig röstar man på SD även om man inte sympatiserar med deras åsikter i det stora hela.

I USA verkar det finnas en direkt kommunikation, man "call my congressman" och påverkar. Det vore ju bättre om det här kom etablerade partier till livs på annat sätt än rena missnöjesröster på SD. Om det är många som är tveksamma till väldigt hög invandring så måste det finnas en dialog som märks, man märker att politikerna tar det till sig. Men jag undrar hur många som skickar brev till makthavare och opinionsbildare. Jag gör det till tidningar, men känner inte att jag "har en congressman" som jag kan föra dialog med. Man kan skicka ett mail till nån infokanal, och får då bara en massa snömos.

Fan, till slut måste man väl ta upp fars, farfars och morfars tradition... men politik är så tråååkigt.
Men om du citerar mig så får du gärna läsa det jag skriver. Eller förstod du inte vad jag menade?

Användarvisningsbild
Hilding Bladh

Inlägg av Hilding Bladh » tor 29 jan 2015, 10:28

Den här undersökningen lär sätta den politiska agendan ett tag framöver. Personligen tycker jag det är lite sorgligt att inte äldrefrågorna är högre i kurs.

http://www.dn.se/nyheter/politik/valjar ... grationen/" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » tor 29 jan 2015, 11:46

Ben Dover skrev: Men om du citerar mig så får du gärna läsa det jag skriver. Eller förstod du inte vad jag menade?
Måste det bli agro bara för att det är politik? Det är trist. Jag fortsatte bara på din formulering "En röst på SD är inte rasistiskt lagd". Jag citerade dig inte för någon särskild fras. Att det främjar rasisterna, javisst, men det kanske får vara något ont som man ta, vilket jag inte påstår att du inte sade. För något man anser vara viktigare. Men för all del, jag kanske inte förstod vad du menade. Jag uppfattade att du inte skulle rösta på SD eftersom det främjar rasisterna. Och jag vill mer se SD som en adress för missnöje med invandringspolitik.

Användarvisningsbild
Hilding Bladh

Inlägg av Hilding Bladh » tor 29 jan 2015, 12:02

Anders skrev:
Ben Dover skrev: Men om du citerar mig så får du gärna läsa det jag skriver. Eller förstod du inte vad jag menade?
Måste det bli agro bara för att det är politik? Det är trist. Jag fortsatte bara på din formulering "En röst på SD är inte rasistiskt lagd". Jag citerade dig inte för någon särskild fras. Att det främjar rasisterna, javisst, men det kanske får vara något ont som man ta, vilket jag inte påstår att du inte sade. För något man anser vara viktigare. Men för all del, jag kanske inte förstod vad du menade. Jag uppfattade att du inte skulle rösta på SD eftersom det främjar rasisterna. Och jag vill mer se SD som en adress för missnöje med invandringspolitik.

Snälla!
Alla de här aspekterna på sd har vi ältat både fram- och baklänges i andra trådar. Kan vi inte nu vänta med sd tills dom gjort ett nytt utspel eller lagt någon rd-motion eller så?

bib

Inlägg av bib » tor 29 jan 2015, 12:07

Nu avgår Göran Hägglund som partiledare. Frågan är vad det kan få för inverkan. Kommer de fundamentalistiska pingstvännerna att ta över? Ett starkt KD med en tydlig partiledare är väl annars det parti som kan matcha SD på högerkanten.

Användarvisningsbild
Hilding Bladh

Inlägg av Hilding Bladh » tor 29 jan 2015, 12:14

bib skrev:Nu avgår Göran Hägglund som partiledare. Frågan är vad det kan få för inverkan. Kommer de fundamentalistiska pingstvännerna att ta över? Ett starkt KD med en tydlig partiledare är väl annars det parti som kan matcha SD på högerkanten.
Presskonferens i tvåan nu? Vilka kvinnliga partiledarkandidater har kd? Ebba Busch? Acko Anckarberg? Sara Skyttedal...?
Senast redigerad av 1 Hilding Bladh, redigerad totalt 0 gånger.

bib

Inlägg av bib » tor 29 jan 2015, 12:16

Hilding Bladh skrev:
bib skrev:Nu avgår Göran Hägglund som partiledare. Frågan är vad det kan få för inverkan. Kommer de fundamentalistiska pingstvännerna att ta över? Ett starkt KD med en tydlig partiledare är väl annars det parti som kan matcha SD på högerkanten.
Presskonferens i tvåan nu? Vilka kvinnliga partiledarkandidater har kd?
Dom är väl kärringar allihopa. Men allvarligt undrar jag om det är så bra med en kvinna på posten. Då är det plötsligt tre kvinnliga borgerliga partiledare. Och Björklund ryker nog snart också och då blir det säkert en kvinna i FP-ledningen också.

Användarvisningsbild
Hilding Bladh

Inlägg av Hilding Bladh » tor 29 jan 2015, 12:18

bib skrev:
Hilding Bladh skrev:
Presskonferens i tvåan nu? Vilka kvinnliga partiledarkandidater har kd?
Dom är väl kärringar allihopa. Men allvarligt undrar jag om det är så bra med en kvinna på posten. Då är det plötsligt tre kvinnliga borgerliga partiledare. Och Björklund ryker nog snart också och då blir det säkert en kvinna i FP-ledningen också.
Jo, det talas ju om Birgitta Ohlsson, som jag uppfattar som rena tokvänsterfeministen. Jag tror män nu per automatik är rökta på posten som partiledare.

Användarvisningsbild
Hilding Bladh

Inlägg av Hilding Bladh » tor 29 jan 2015, 12:31

Hehe, nu nämner Margit Silberstein både Ebba B och Acko A. Hon tror också att lars Adaktusson kan bli aktuell. Marcus Birro har ju annars erbjudit sig...

Nordan

Inlägg av Nordan » tor 29 jan 2015, 12:33

Du kanske skulle kalla tråden för:
Invandrings/integrationsfrågan
Nu känns det som en dold agenda med "politik", som är liiiite bredare än invandring/integration.

Göran Hägglund avgick visst nyss, synd för alliansen anser jag.
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Användarvisningsbild
Hilding Bladh

Inlägg av Hilding Bladh » tor 29 jan 2015, 12:38

Göran Hägglund avgår och på söndag presenteras nya Ica-Stig. Kan det ha något samband?

bib

Inlägg av bib » tor 29 jan 2015, 12:48

Hilding Bladh skrev:Göran Hägglund avgår och på söndag presenteras nya Ica-Stig. Kan det ha något samband?
Den var bra!

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » tor 29 jan 2015, 13:19

Hilding Bladh skrev:
Anders skrev:

Snälla!
Alla de här aspekterna på sd har vi ältat både fram- och baklänges i andra trådar. Kan vi inte nu vänta med sd tills dom gjort ett nytt utspel eller lagt någon rd-motion eller så?
Absolut. Det sista jag säger om SD är att folk kommer att rösta på dem av antiinvandringspolitiska skäl, lite oberoende på vad SD står för eller vill ha gjort. Upp till de andra riksdagspartierna kan presentera alternativ som kan locka de tveksamma. Nu har jag sagt det sista om SD i den här tråden. Hoppas jag.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » tor 29 jan 2015, 13:21

Ska bli spännande att se hur politiken kommer att utvecklas. Om jag som relativt avancerad åttatillfemma, eller grannen med egna firman kommer att bli vinnaren på den politik som kommer att föras.

Ben Dover

Inlägg av Ben Dover » tor 29 jan 2015, 13:47

Anders skrev:
Jag tycker faktiskt att det är en väldigt intressant vinkling. Jag trodde att de som röstade på SD utan att ha en invandrarfientlig inställning gjorde det för att man inte förstod bättre, snarare än att det handlar om att ändamålen helgar medlen.

Pinis

Inlägg av Pinis » tor 29 jan 2015, 13:59

Såg precis på TV, när jag är hemma på lunchen, förslag från Almega...

https://www.almega.se/politik-och-ekono ... m-fungerar" onclick="window.open(this.href);return false;
Never argue with a fool - they will drag you down to their level, then beat you with experience.

Användarvisningsbild
Euklides

Inlägg av Euklides » tor 29 jan 2015, 14:16

Ben Dover skrev: Jag trodde att de som röstade på SD utan att ha en invandrarfientlig inställning gjorde det för att man inte förstod bättre.
Herregud, så dumt så det går inte ens att beskriva.

Skriv svar