När ska staten acceptera CBD-olja som läkemedel?

Diskutera politik, migration, integration, samhällsklimat och allt annat som är åsiktsrelaterat. Kom ihåg att hålla en hövlig ton och inte brusa upp bara för att ni inte håller med varandra.
pstenman

När ska staten acceptera CBD-olja som läkemedel?

Inlägg av pstenman » fre 26 jan 2018, 18:42

Senast igår läste jag om en man som haft en elakartad cancertumör i nacken som spred sig så han tillslut hade 13 hjärntumörer.
Läkarnas dom var att "du kommer leva så länge din kropp orkar med kemoterapin och cellgifterna".

I 4.5 år har han kämpat men aldrig låtit cancern styra över hans liv.
För fyra veckor sedan började han med alternativ behandling - idag är han, efter sin senaste skiktröntgen - cancerfri.

Den alternativa behandlingen bestod i cannabisolja.

Aftonbladet uppmärksammade detta men skrev aldrig vad den alternativa behandlingen bestod i.

Nu har de helt tagit bort texten i texten där det stod om alternativ behandling och läser man artikeln tror man han blivit frisk genom kemo/cellgifter..

Folk som har mailat artikelförfattaren har fått svaret att "ansvarig utgivare har beslutat att vi inte kan publicera osäkra och - ej faställda genom forskning, uppgifter."

Det finns många många dokumenterade fall där cannabisolja har botat sjukdomar eller kraftigt förbättrat levnadsstandarden för väldigt sjuka patienter.

Men staten vägrar släppa på sina moraliska principer om att det är dödsknark osv osv.

Vad tycker ni, är det rätt eller fel?
Linköpings GK - 15.8

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Re: När ska staten acceptera CBD-olja som läkemedel?

Inlägg av AlbertS » fre 26 jan 2018, 18:58

Helt ok, men då skall man vara konsekvent.

Bild
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Användarvisningsbild
Hilding Bladh

Inlägg av Hilding Bladh » fre 26 jan 2018, 19:25

Jag är helt för att ”dödsdömda” människor får prova alla eventuella utvägar som finns. För att minska risken för lurendrejeri bör staten vara mycket generös med att läkare får skriva ut udda behandlingsmetoder.
”Den som haft en fästing på ollonet letar inte boll i högt gräs” - Hilding Bladh

pstenman

Inlägg av pstenman » fre 26 jan 2018, 19:42

Hilding Bladh skrev:Jag är helt för att ”dödsdömda” människor får prova alla eventuella utvägar som finns. För att minska risken för lurendrejeri bör staten vara mycket generös med att läkare får skriva ut udda behandlingsmetoder.
Jag är för att alla som mår bättre får det utskrivet även om de inte kommer dö av sin parkinson osv.

Men är det staten eller läkemedelsbolagens lobbyverksamhet som är den största boven till att hålla allt strikt förbjudet?
Linköpings GK - 15.8

kajp

Inlägg av kajp » fre 26 jan 2018, 20:42

Även om det inte hjälper så kanske det blir en behagligare bortgång.

pstenman

Inlägg av pstenman » fre 26 jan 2018, 21:06

kajp skrev:Även om det inte hjälper så kanske det blir en behagligare bortgång.
Mja det ger inget tbc rus, om det var det du anspelade på, men visst för smärtlindringens skull så ja.
Problemet är att det vägras accepteras som behandlingsmetod i den traditionella vården.

Hoppas det ändras snart.
Allt handlar väl om hur läkemedelsindustrin ska kunna tjäna pengar på det när kreti å pleti kan framställa det på sommarstället.
Linköpings GK - 15.8

kajp

Inlägg av kajp » fre 26 jan 2018, 21:22

Nja rus handlar om dosering och om kombinationer. Cancer är dock en skit diagnos det är vi nog alla ense om. Och som drabbad söker man nog med ljus o lykta. Man vad visar att CBD är bättre än typ THX som Elis Sandberg marknadsförde o fick folk att åka till Polen för sina injektioner.
Och skall staten vara "generös" så skall man tillåta dödshjälp också.

Sawgrass

Inlägg av Sawgrass » lör 27 jan 2018, 00:33

Det var väl 2 personer som fick laglig rätt till cannabis som smärtlindrande 2017?
Sakta, sakta så går det kanske åt det hållet?

Användarvisningsbild
Besserwizzer
Kontakt:

Inlägg av Besserwizzer » lör 27 jan 2018, 12:40

kajp skrev:Nja rus handlar om dosering och om kombinationer. Cancer är dock en skit diagnos det är vi nog alla ense om. Och som drabbad söker man nog med ljus o lykta. Man vad visar att CBD är bättre än typ THX som Elis Sandberg marknadsförde o fick folk att åka till Polen för sina injektioner.
Och skall staten vara "generös" så skall man tillåta dödshjälp också.
Du! Vi har fullt upp med att M.Timell kladdar på en ruggugglas siliconpattar och blir kåt på de botoxade läpparna.
Komma här med sådant - fy dig.
På grund av stasi och skitnödighet.
- Går det att missförstå att jorden är rund - nej.
- Xxxxxxsyndromet - Går det att missförstå att jorden är rund - ja.

Användarvisningsbild
Besserwizzer
Kontakt:

Inlägg av Besserwizzer » lör 27 jan 2018, 13:43

AlbertS skrev:Helt ok, men då skall man vara konsekvent.

Bild

Vad menar du med inlägget Albert? Man kan tolka det hela på så många olika sätt.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » lör 27 jan 2018, 14:36

Besser: rent logiskt så förbjuder man tobak och alkohol eller så tillåter man lindrigare droger som tex cannabis (som till skillnad fr ghb såvitt jag vet inte går att överdosera).

Att många med ledvärk osv får lindring av cannabis ser jag enbart som något positivt.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Användarvisningsbild
Besserwizzer
Kontakt:

Inlägg av Besserwizzer » lör 27 jan 2018, 19:32

AlbertS skrev:Besser: rent logiskt så förbjuder man tobak och alkohol eller så tillåter man lindrigare droger som tex cannabis (som till skillnad fr ghb såvitt jag vet inte går att överdosera).

Att många med ledvärk osv får lindring av cannabis ser jag enbart som något positivt.
OK.

Håller med men det går inte att diskutera med faktaresistenta personer.

Sedan är bilden lite "farlig" att använda vilket artikeln i The Lancet också flera gånger påpekade eller i den svenska Wikipedia översättningen:

"De drogutlösta psykiska störningarna räknades förr som en form av organiska psykiska störningar. Till skillnad från den senare gruppen, beror de drogutlösta psykiska störningarna på psykoaktiva substanser, och inte på patologiska tillstånd, och är därför ett slags beteendestörning som åtminstone i någon grad beror på personens vilja. Till psykoaktiva substanser hör lagliga droger som alkohol, nikotin och koffein, illegala droger (narkotika), samt narkotikaklassade läkemedel. Dessa substanser utmärks av att de påverkar centrala nervsystemet.

Individer har olika medfödda och förvärvade förutsättningar att förbli friska efter att ha konsumerat psykoaktiva substanser, enligt stress - sårbarhetsmodellen. Detta innebär att det finns stora individuella skillnader hur lätt någon blir beroende, hur svårt det är att sluta med drogen, samt hur drogen påverkar psyket. Förutsättningarna kan vara okända (till exempel en ännu inte utbruten infektionssjukdom), eller uppenbara (till exempel socialt arv, stress eller annan systemisk sjukdom).
"

"Drogproblem och psykisk ohälsa har stor komorbiditet. Ohälsan kan vara orsaken till drogerna i ett försök till självmedicinering, vilket kan ge tillstånd som kallas dubbeldiagnoser. Droger i sig försämrar ofta det allmänna hälsotillståndet, men livsstilen vid drogmissbruk kan också förklara att drogutlösta psykiska störningar ofta sammanhänger med kroppsliga sjukdomar som till exempel näringsbrist, sexuellt överförbara sjukdomar eller hepatit."

Tråkigt att det inte går att diskutera med de okunniga. Det första misstaget de gör är att tro att drogen (alkohol/nikotin undantagen bl.a) ger fysiska skador, vilket i de flesta fall är fel. Det är som ovan skrivet att missbruket och inte bruket som leder till social misär av olika anledningar. Det främsta är priset på i regel väldigt låg kvalitetsdrog som gör att det ekonomiska driver dig nedåt med förlust av jobb, sedan boende osv. Det leder ofta till missbruk pga av situtaionen där många då får psykiska problem som leder dig djupare ned i hålet osv.

Om staten tog över och gav drogen fritt skulle det ekonomiska incitamentet försvinna och andelen som då hamnar utanför det sociala kommer att minska drastiskt.
OBS! Nu menar jag inte att du bara skall kunna gå och säga tjena - jag vill prova lite knark. Utan det gäller de idag kända missbrukarna. Det största problemet har är inte de "synliga" missbrukarna som ofta går på fultjack och dyl.
Utan det är alla stackare som har råkat ut för den del av läkare som inte borde vara läkare dvs symptombehandlare och då med narkotiska preparat som du börjar äta för att sedan hamna i ett beroende och dess nedåtgående spiral. Antalet läkarsubventionerade knarkare är 100 talet större till antalet än de "vanliga" knarkarna.
En myt gällande t.ex heroin är att man är helt borta i flera timmar vilket är fel. De får ett rus på 10-15 min då de töcknar sedan därefter går de in i ett 4-6 tim mår bra rus tills abstinenser kommer. Under den tiden är de i princip helt "normala" (med olika undantag).
Här är det många faktaresistenta som brukar häva ur sig när jag för legalisering på tal "- Vadå! Skall vi ha raglande herionister med armarna fulla av sprutor på skolgården?"
Med den inställningen så brukar jag be dem att lägga ned och prata andra viktiga saker som att på fredag får vi Semla till fredagsfika.

Användarvisningsbild
Besserwizzer
Kontakt:

Inlägg av Besserwizzer » lör 27 jan 2018, 19:44

Här finns det några som försöker vara pragmatiska (Kanada går från klarhet till klarhet): https://www.sydsvenskan.se/2018-01-27/k ... -automater

Sedan talar ju Portugals siffror helt emot vad sossesvinen försöker förmedla. Där avkriminaliserade man "personligt innehav" 2001 och både poliser, tullare och socialassistenter som blev "över" med tiden kunde användas till annat som är viktigare.
https://kit.se/2015/05/20/2687/portugal ... ilt-hande/
Visserligen har budget ökat för vård men det var förväntat då de i "paketet" hade vård med som en del.
De har färre nya brukare. Problemet i statistiken är att narkomaner lever längre än "normalt" så de finns med som ett "brus" i alla försök till att göra en "riktig" (vetenskaplig) slutsats.

"Avkriminaliseringen blev en succé eftersom Portugal förstod följande: Avkriminalisering handlar om att minska missbruket genom att hjälpa, istället för straffa, samhällets utsatta som lider av drogberoende. Avkriminaliseringen var aldrig tänkt som en reform för att släppa alla droger fria. Det var tänkt som en folkhälsofråga, och därför lyckades den."

pstenman

Inlägg av pstenman » lör 27 jan 2018, 20:35

Beundrar Portugals linje, såg nåt program på TV om just det för några veckor sedan.
Var nog en doku med Michael Moore förresten.
"Where to invade next".
Visst lite väl 'såsse' ibland för din smak garanterat BW.
Men mycket intressant om skolsystem, droger och vapenlagar m.m.
Linköpings GK - 15.8

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » lör 27 jan 2018, 22:30

AlbertS skrev:Helt ok, men då skall man vara konsekvent.

Bild
Saknar golf i detta diagram.

Användarvisningsbild
BollKalle

Inlägg av BollKalle » sön 28 jan 2018, 14:06

Big Berra skrev:
Saknar golf i detta diagram.
Hamnar väl utanför med den valda skalan. :P
"Inget här i världen är så rättvist fördelat som förståndet: Alla tror att de har fått tillräckligt." - Jaques Tati

kajp

Inlägg av kajp » sön 28 jan 2018, 19:24

AlbertS skrev:Besser: rent logiskt så förbjuder man tobak och alkohol eller så tillåter man lindrigare droger som tex cannabis (som till skillnad fr ghb såvitt jag vet inte går att överdosera).

Vad får du för garantier på att ditt cannabis är rent o äkta vara?

Nordan

Inlägg av Nordan » ons 21 feb 2018, 13:42

pstenman skrev:Vad tycker ni, är det rätt eller fel?
I medicinskt syfte, varför inte? Finns det en edicinsk fördel av att använda det, kör. Det gör man ju med många andra droger/narkotika.

Sidospår, ska vi släppa knarket fritt, nä det tycker jag inte.
-"jamen alkoholen är ju ÄNNU dyrare/mer skadlig".
Njae, nu är ju alkoholen mer tillgänglig, och visst, den totala kostnaden kanske är dyrare idag, men jag är tämligen säker på att om narkotika skulle vara lagligt, då skulle den kostnaden vida överstiga alkoholens. Dessutom är jag övertygad om att om båda var förbjudna, då skulle narkotikan kosta mer för samhället.

Vidare har jag et annat argument "för" alkoholen, det är att alkohol kan man njuta av i liten skala utan att för den sakens skull bli berusad eller ens söka sig ett rus, och det kan man inte mig veterligen med någon narkotika eller drog.

Ska jag ta bort sidospåret, säg till editerar jag inlägget direkt.
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

pstenman

Inlägg av pstenman » ons 21 feb 2018, 16:40

Nordan skrev:
pstenman skrev:Vad tycker ni, är det rätt eller fel?
I medicinskt syfte, varför inte? Finns det en edicinsk fördel av att använda det, kör. Det gör man ju med många andra droger/narkotika.

Sidospår, ska vi släppa knarket fritt, nä det tycker jag inte.
-"jamen alkoholen är ju ÄNNU dyrare/mer skadlig".
Njae, nu är ju alkoholen mer tillgänglig, och visst, den totala kostnaden kanske är dyrare idag, men jag är tämligen säker på att om narkotika skulle vara lagligt, då skulle den kostnaden vida överstiga alkoholens. Dessutom är jag övertygad om att om båda var förbjudna, då skulle narkotikan kosta mer för samhället.

Vidare har jag et annat argument "för" alkoholen, det är att alkohol kan man njuta av i liten skala utan att för den sakens skull bli berusad eller ens söka sig ett rus, och det kan man inte mig veterligen med någon narkotika eller drog.

Ska jag ta bort sidospåret, säg till editerar jag inlägget direkt.
Nej, intressant vinkling då tråden ändå är i dvala!
Linköpings GK - 15.8

LaSt

Inlägg av LaSt » tor 22 feb 2018, 11:42

Samhället i stort skulle nog vinna enormt på att själva sälja knark över disk, främst i form av minskad brottslighet och kriminalitet och inte att förakta ökade intäkter till statskassan. Samtidigt skulle man säkert få mer kontroll över "knarkarna" och sätta in hjälpande åtgärder om så önskas.

Nordan

Inlägg av Nordan » tor 22 feb 2018, 14:08

LaSt skrev:Samhället i stort skulle nog vinna enormt på att själva sälja knark över disk, främst i form av minskad brottslighet och kriminalitet och inte att förakta ökade intäkter till statskassan. Samtidigt skulle man säkert få mer kontroll över "knarkarna" och sätta in hjälpande åtgärder om så önskas.
jag säger inte att du har fel, men personligen tycker jag att själva grejen med att staten ska sälja något som man sedan måste behandla i en ännu större utsträckning än man redan gör inte smakar sådär vansinnigt bra.
Däremot att hjälpa de narkomaner till en bättre och mer säker miljö, ja då snackar vi!

Hörde i dag på radion om att Fentanyler (enbart) dödade fler än 100 personer förra året, varav minst ett barn.

Användarvisningsbild
Besserwizzer
Kontakt:

Inlägg av Besserwizzer » lör 24 feb 2018, 21:56

Nordan skrev:
LaSt skrev:Samhället i stort skulle nog vinna enormt på att själva sälja knark över disk, främst i form av minskad brottslighet och kriminalitet och inte att förakta ökade intäkter till statskassan. Samtidigt skulle man säkert få mer kontroll över "knarkarna" och sätta in hjälpande åtgärder om så önskas.
jag säger inte att du har fel, men personligen tycker jag att själva grejen med att staten ska sälja något som man sedan måste behandla i en ännu större utsträckning än man redan gör inte smakar sådär vansinnigt bra.
Däremot att hjälpa de narkomaner till en bättre och mer säker miljö, ja då snackar vi!

Hörde i dag på radion om att Fentanyler (enbart) dödade fler än 100 personer förra året, varav minst ett barn.
2900 till så är fentanyl uppe på läkarinducerat dödsfall.
Tycker fentanyl är harmlöst i jmf.

Westersund

Inlägg av Westersund » lör 24 feb 2018, 23:11

Borde bli lagligt med ersättning av testosteron (till normala nivåer) efter 40 års ålder när nivåerna börjar sjunka, finns mängder med studier som visar att det är gynnsamt för hälsan.

Nordan

Inlägg av Nordan » tis 06 mar 2018, 09:12

Besserwizzer skrev:
Nordan skrev:

2900 till så är fentanyl uppe på läkarinducerat dödsfall.
Tycker fentanyl är harmlöst i jmf.
Så vi borde lagstadga bort läkarna?

Nu tror jag ju iofs att det finns en hel del läkare som faktiskt räddat en del liv, så det kanske kan väga upp lite?

pstenman

Inlägg av pstenman » sön 23 jun 2019, 18:37

En vän med kronisk depression började med cbdolja idag, får se hur det upplevs framöver.
Linköpings GK - 15.8

Skriv svar