Anders Blogg

Vill du blogga, men orkar inte sätta dig in i Wordpress eller snoka upp nån sajt där du kan börja skriva? Skapa din egen tråd och skriv dina tankar här.
Kategoriregler
Blogga om vad du vill. Följ forumets grundregel - Be nice!
Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Anders Blogg

Inlägg av Anders » tis 30 apr 2019, 12:03

Okej, nytt subforum där man kan blogga eller skriva av sig. Jag har kört en blogg om golf sedan 2005. Mycket därför att jag gillar att skriva och publicera, också för att ha en dagbok att gå tillbaka till. Kan hitta gamla svingar, rundor jag spelat, Tourgolf jag kollat och annat runt golf. Men min enda marknadsföring för denna blogg har väl varit att jag haft den här i footern till mina inlägg. Så den enda ambitionen har varit att skriva och lägga upp lite bilder.

I år har säsongen precis startat för mig, banan öppnade för halvannan vecka sen, har dragit igång golfkanalerna till masters så golfen har väl börjat vaknar ur vinteridet. Har langat in lite länkar om egna golfen, om tourgolf. Brukar kasta in lite stories från golfandet i ett fordom millenium, man börjar ju bli rutinerad, alltid kul att dra sig till minnes hur det var på den tid då¨man spelade i adidas superstar, bolasockor, träningsoverallsbrallor och en sweater...

http://andersgolf.blogspot.com/
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2019-04-21 : Hur ett äpple klarar en vinter i en golf bag med mera

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Re: Anders Blogg

Inlägg av Anders » lör 04 maj 2019, 06:10

Release. Då man kan slå tre bollar, det första med perfekt träff, den andra med våldsamt högersläpp, den tredje med perfekt kontakt igen. Vad är mest troligt nummer två? I princip inget ändrat vad det gäller uppställning, baksving och tänkt framsving.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger

pstenman

Inlägg av pstenman » lör 04 maj 2019, 16:19

Anders skrev:
lör 04 maj 2019, 06:10
Release. Då man kan slå tre bollar, det första med perfekt träff, den andra med våldsamt högersläpp, den tredje med perfekt kontakt igen. Vad är mest troligt nummer två? I princip inget ändrat vad det gäller uppställning, baksving och tänkt framsving.
Du var så nöjd med den första å tänkte jag kan ta i lite till..
Linköpings GK - 16.6
Inget var bättre förr, inte nu heller.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » sön 05 maj 2019, 13:47

Faktiskt inte. Vad jag strävar efter än en mjuk, rytmisk rörelse med lätt konstant grepptryck.

Hittade en ganska skön väg in i releasen idag. Väster arm går ”Diagonalt nedåt”, och höger sida roterar automatiskt in mot bollen. Bra bollträff och framför allt lägre bollbana.
Senast redigerad av 1 Anders, redigerad totalt 0 gånger.

Nils77

Inlägg av Nils77 » sön 05 maj 2019, 16:45

Med lite olika profiler av skaft skulle ni kunna känna hur/var ni realeser.
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » sön 05 maj 2019, 17:26

Nils77 skrev:
sön 05 maj 2019, 16:45
Den här förstod jag inte riktigt. Kan du utveckla det lite?

Nils77

Inlägg av Nils77 » sön 05 maj 2019, 19:45

Anders skrev:
sön 05 maj 2019, 17:26
Nils77 skrev:
sön 05 maj 2019, 16:45
Den här förstod jag inte riktigt. Kan du utveckla det lite?
Skaftprofiler har oftast olika sk kick points, det kan man relatera till realese.
(low,mid,high kickpoints)
low: tidig realese
mid: mid realese
high: sen
Det går med andra ord med skaft hjälp få grepp om sin realese
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Dr Golf

Inlägg av Dr Golf » mån 06 maj 2019, 07:02

Anders skrev:
lör 04 maj 2019, 06:10
En defintionsfråga: "Högersläpp" är i mina öron detsamma som en "block". Att man alltså ställt upp sig lite fel, med bollen för långt fram och ut i stancen vilket leder till att man inte riktigt "når" fram till bollen och därför inte kan releasa klubban på normalt sätt. Man "blockerar" därför svingen för att nå den, så att säga. För övrigt ett fantastiskt bra sätt att lära sig att kontrollera en hög fade! =)

En annan mycket trolig förklaring är att dina höfter "slajdar" framåt (men med rätt bollposition). Det i sig, behöver inte vara något "fel", men det kräver (!) att man jobbar med klubbhuvudet genom bollträffen. När man slajdar med höfterna hamnar händerna i "fel" position framför bollen. Om man inte arbetar med det under releasen (läs: sluter bladet mot bollen) så kommer du att träffa bollen med ett öppet klubbhuvud och slå den höger. Problemet blir alltså tajming-relaterat och kommer att hända med jämna mellanrum om man har valt metoden att releasa klubban "open-to-shut". Dock, oavsett, vilket releasemönster du strävar efter, så bör du akta dig för att låta höfterna slajda för mycket.
För att få något du aldrig haft
Måste du göra något du aldrig gjort!

Blogg: http://scratchgolf.blogg.se/

Skriv svar