Anders Blogg

Vill du blogga, men orkar inte sätta dig in i Wordpress eller snoka upp nån sajt där du kan börja skriva? Skapa din egen tråd och skriv dina tankar här.
Kategoriregler
Blogga om vad du vill. Följ forumets grundregel - Be nice!
Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Re: Anders Blogg

Inlägg av Anders » fre 13 dec 2019, 23:28

Big Berra skrev:
fre 13 dec 2019, 14:42
Anders skrev:
fre 13 dec 2019, 07:34
Tidigt, tidigt. Man fick värma ett par lussebullar i micron och sitta och böla till gamla lucior på youtube. Lucia på jobbet också senare i förmiddag men då får man strypa tårarna. Kanske lite lucia med familjen i kväll.
Lucia, en av de där traditionerna som har ändrats genom historien.
Om man läser lite så finner man att vårt firande historiskt överhuvudtaget inte har med helgonet Lucia att göra.
Istället är det vintersolståndet som har firats.
Något som liknar vår nutida lucia kan spåras tillbaka till Skövde 1764.

"Att vara lussebrud var ingen ära. Istället var lussebrudens rykte att hon var lösaktig och karltokig. En lucia som är mer lik den lucia vi känner idag finns omnämnd från Skövde första gången 1764. Då är det en vitklädd kvinna med ljus i håret och vingar på axlarna. Vingarna försvinner så småningom och seden sprids från de västra landskapen till studentstäderna via de västsvenska studentnationerna. Eftersom inga kvinnor fanns vid de högre studierna var det återigen män som gick som lucia."
Jovisst, och så här skall ju sankta lucia sjungas egentligen
https://youtu.be/iU8cPuj-UHY
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2019-04-21 : Hur ett äpple klarar en vinter i en golf bag med mera

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » tor 26 dec 2019, 23:16

Taket bestod av en slags spänd plast. Slog man på den rasslade det av döda flugor.

Det spelade viss roll vad folk hade för telefonnummer. Om de hade en massa 7, 8 eller 9 i numret så var de jobbiga att ringa. Värst var då man slant på sista siffran och var tvungen att börja om.

På lantstället fanns inte mycket att göra, barnen hölls kort. Vi kunde spela fotboll med en plastboll som skruvade sig åt fel håll.

Då man spelade in låtar direkt från radioprogrammet Poporama på kassettband fick man alltid med lite av Kaj Kindvalls kommentar. Dessa kommentarer är nu för alltid förbundna med sin respektive låt.

Min bror fick undulater. Vi byggde labyrinter i lego och släppte in undulaterna där. Satte man en högtalare vid utgången med inspelat undulatljud så hittade de ut fortare.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » fre 27 dec 2019, 00:52

Anders skrev:
tor 26 dec 2019, 23:16
Taket bestod av en slags spänd plast. Slog man på den rasslade det av döda flugor.

Det spelade viss roll vad folk hade för telefonnummer. Om de hade en massa 7, 8 eller 9 i numret så var de jobbiga att ringa. Värst var då man slant på sista siffran och var tvungen att börja om.

På lantstället fanns inte mycket att göra, barnen hölls kort. Vi kunde spela fotboll med en plastboll som skruvade sig åt fel håll.

Då man spelade in låtar direkt från radioprogrammet Poporama på kassettband fick man alltid med lite av Kaj Kindvalls kommentar. Dessa kommentarer är nu för alltid förbundna med sin respektive låt.

Min bror fick undulater. Vi byggde labyrinter i lego och släppte in undulaterna där. Satte man en högtalare vid utgången med inspelat undulatljud så hittade de ut fortare.
Är det en fråga i det nya sällskapsspelet, gissa året ?

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » fre 27 dec 2019, 12:23

Big Berra skrev:
fre 27 dec 2019, 00:52
Anders skrev:
tor 26 dec 2019, 23:16

Är det en fråga i det nya sällskapsspelet, gissa året ?
Nä, faktiskt är det en galen mellandagside jag fick, att skriva om mitt liv i form av helt triviala grejer saker jag råkade komma ihåg. Ju mer oviktigt ju bättre. Men hyfsat kronologisk.

Den första är från sandlådan utanför hyreshuset i Blackeberg där jag bodde fram till fyra(Har faktiskt skrivit ned alla minnen jag har därifrån). Men i alla fall, jag minns att jag var i sandlådan och byggde hus, tror vi kallade alla hus sandslott. En annan jämnårig unge, tjej från grannhuset, kom till sandlådan. De andra i mitt hus tyckte hon var dum i huvet men jag tyckte hon var ok. Hon såg att jag gjorde fönster genom att bara trycka dit ett hål med pekfingret. Det här kunde hon inte godta. Så hon fick mig att tillsammans med henne bygga ett sandslott till. Och på det gjorde hom fyrkantiga fönster med en pinne. Tyckte det kändes överambitiöst.

Då jag såg blobban ovan som jag själv inte kan placera i tiden exakt tyckte jag den såg blogbar ut. Hur fasen skulle man kunna tidsbestämma undulatlabyrinten förresten? Men jag kan förstå kommentaren. Att de är bloggbara är kanske just för att de inte egentligen är knutna till ett tillfälle utan var mer allmäna. Är egentligen ute efter mer konkreta tillfällen. Som den i sandlådan.

Om inte annat, ett lite nytt sätt attae på sitt liv och testa minnesfunktionen.

Dahook

Inlägg av Dahook » fre 27 dec 2019, 12:50

Björnsonsgatan eller Holbergsgatan?
Alltid retar det någon ...

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » fre 27 dec 2019, 12:51

Dahook skrev:
fre 27 dec 2019, 12:50
Björnsonsgatan eller Holbergsgatan?
Porthansvägen

AFJ

Inlägg av AFJ » sön 29 dec 2019, 00:40

Numera Blackan-bo, Karen Blixens Gata - förlängning av Björnsonsgatan bakom fd äldreboendet. Världen är liten.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » mån 30 dec 2019, 09:18

AFJ skrev:
sön 29 dec 2019, 00:40
Numera Blackan-bo, Karen Blixens Gata - förlängning av Björnsonsgatan bakom fd äldreboendet. Världen är liten.
Visst är den! En bit till hemmabanan, då?

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » mån 30 dec 2019, 09:37

Blir så irriterad på alla som väljer tvärsäkerhet, att ”tydligt välja sida” före filosofi. Hamnade på någon FB sida för Medecins sans frontiers som pratade Mässlingen. Dvs alla berättade om hur livsfarligt det var att få Mässlingen. Ni känner mej, ni som hängt med i forumet, Jag kunde inte hålla mig, var tvungen att skriva det självklara 60-talistssvaret. Och fick en getingsvärm av folk som menade att jag var tväremot vaccination. Jag var OK boomer och hela faderullan. Nu plockade jag ned dem ganska effektivt. Men jag blir så så jävla förbannad på all ”aktivism”. Saker är vad de är. Och den 50-60-talist som får Mässlingen att låta som spanska sjukan när man själv sett hur den absoluta majoriteten genomlevt den, hjälper de verkligen till? Jag har all respekt för att vissa här kan ha syskon som blivit mer allvarligt drabbade. Men även en vanlig Influensa skördar dödsoffer. Vi hade dottern på sjukhus. Kunde strukit med. Men det gör inte mässlingen värre än vad den är. Definitivt en sjukdom som alla skall vaccineras mot, men inget att se som en pandemi.

Kritiken mot mig gick som väntat nåt i stil med ”folk som läser det här kommer tycka att det inte behöver vaccineras”. Men är det så man skall se det? Cry wolf? Om alla alltid gör allting till katastrof, kommer det att bli en trovärdig strategi? Folk borde läsa Åsa Wikforss Alternativa Fakta. Även om jag inte alls delar hennes åsikter. Men hon är väl Boomer, hon också...

AFJ

Inlägg av AFJ » mån 30 dec 2019, 11:55

Anders skrev:
mån 30 dec 2019, 09:18
AFJ skrev:
sön 29 dec 2019, 00:40
Visst är den! En bit till hemmabanan, då?
Nja, inte så farligt. Till Bro Hof tar det ca 30 minuter vilket är överkomligt. Till Drottningholm är det 3 km fågelvägen, men eftersom det är lite jobbigt att simma över Mälaren så tar det väl 12-15 minuter med bil. :-) Kontoret har jag i Johannesfred, Bromma, så det är ungefär samma resvägar därifrån Faktum är att om jag åker ut en eftermiddag så kan det ta nästan lika långt tid ut till Drottan som bort till Bro!! Köerna från Brommaplan och ut mot Ekerö är inte att leka med!

Förbifarten som man håller på och bygger ser ut att kunna korta mina resvägar rejält, om den nu blir klar innan man går i graven...

Något som faktisk är bra med mina två klubbar är att det går att åka kommunalt utan alltför mycket krångel. Bussen stannar ju 600 meter från klubbhuset på Lovön. Från pendeln i Bro är det 2 km till klubbhuset, lite långt att gå kanske men chansen att få lift sista biten in är stor eftersom i stort sett alla som kör den vägen skall till klubben och gärna plockar upp en person med golfbag. Har en kompis som är medlem, riktig golfentusiast men saknar körkort, han åker kommunalt från stan flera gånger i veckan!

Ursäkta utvikningen i din blogg! :-)

God Nytt År!

PS. Håller med dig om mässlingen och det allmänna debattklimatet.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » mån 30 dec 2019, 12:47

Tackar AFJ! Bara kul att du skrev. Ja till Drottningholm skulle du ta båten... kanske förbifart Stockholm gör den resan kortare?

Det intressanta med det här OK Boomer är att det är en återgång till normalen. Skulle påstå, och det chockade mig rätt mycket, att de som var ”unga” under 90 och 00-talen Inte kritiserade äldre. Märkte det nästan genast typ 90-91. Då man själv var lite äldre. Att det Inte direkt protesterades, att det inte gjordes revolution mot något. Man får ju säga, skulle jag vilja påstå, att vi 60-talister gjorde uppror mot vilse i pannkakan, kommunistlärare och hela vänsterfaderullan med Yuppieårens glam och glamour. Medan 40-talisterna gjorde nåt slags uppror mot mammapappabarn. Innan dess var det väl krigen...

Kändes nästan som om världen kommit någon vart. Hela 90-talet och 00-talet var ungdomarna ganska coola. Eller snarare förvånansvärt coola. Fram till för några år sen, nu har det här protesteriet vaknat till liv igen. See you in the streets...

AFJ

Inlägg av AFJ » mån 30 dec 2019, 18:46

Förbifarten skall ha en anslutning på Lovön, strax söder om golfbanan. Sedan blir den en i Vinsta. För resan ut till Drottningholm så tror jag ändå att det är snabbast att ta sig över Nockebeybron, speciellt som man kan räkna med att trafiken minskar något där när förbifarten är klar. Den stora vinsten blir nog för min del mot Bro. Idag är det rätt stora köer över Lunda och anslutningen vid Hjulsta. När förbifarten blir klar borde jag kunna köra i princip "non-stop" till Bro Hof från Blackeberg. Bör kunna kapa minst 5-10 minuter. Det blir ju dock klar för trafik först om 10 år tror jag så det är ett tag kvar. De skulle ha byggt den för 25 år sedan. Tänk så mycket sammanlagd tid vi hade sparat då!

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » lör 04 jan 2020, 14:49

Kolla ”legends live on” på Youtube! Grymt inspirerande !

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » tis 04 feb 2020, 06:22

Jag vill verkligen rekommendefa alla politiskt intresserade att läsa Åsa Wikforss Alternativa Fakta. Förutom att det är redig och välskriven visar Wikforss en förmåga att, trots en grundposition som nog får sägas vara den som tycks vara rådande inom den humanistiska akademin, vänsterorienterad, så kan hos se bortom den, hon tycks inte fångad av den positionen utan kan se kritiskt på vänstern, även om den inte tillnärmelsevis får en så hård släng av sleven som Trump får.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » tis 04 feb 2020, 12:11

Inte mycket egen golf här. Det var ju evigheter sen man gjorde annat än att provsvinga... Trots växthusjanuari.

Man får jobba på styrkan. Någon hade målet, bänka sin vikt. Låter som ett bra mål som man kan komma åt från två olika håll.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » ons 05 feb 2020, 21:01

Ställen jag inte varit på:

Djungeln
Stäppen
Savannen
Prärien
Pampas
Isen
Rymden

Ställen jag varit på

Stan
Vischan
Öknen
Skogarna
Landet
Bergen
Beachen
Havet
Träsken

Ja,det är väl ungefär där man kan vara. En gång var jag nära djungeln men jag sket i att åka dit. Tog bergen istället och höll på att slå ihjäl mig. Bergen är definitivt det ställe jag slagit mig mest på. Sonen langade fram tundran nyss. Vette fan om jag varit där.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » tor 20 feb 2020, 11:05

Ang. det här med att se döda människor, hade själv en idé om att det ville jag inte göra. Men att se morsan död, i och för sig lite på Lit de Parade i bårhuset var betydligt mer behagligt än att se henne då hon låg på intensiven. Tog faktiskt lite kort på henne på lit de parade och kollar på dem ibland. Känns bra på nåt sätt. Hade inte så lite ågren för om jag skulle vilja se henne död, men tog tjuren vid hornen, drog på mig kostymen och jag ångrar det inte.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » mån 24 feb 2020, 08:22

Blåsippor och Tussilago blommar, fullt med krokus, vintergäck och snödroppar på tomten. Känns sådär. Annars brukar man ju vara lycklig över de första vårtecknen. Men då det inte varit någon vinter...

Skriv svar