Anders Blogg

Vill du blogga, men orkar inte sätta dig in i Wordpress eller snoka upp nån sajt där du kan börja skriva? Skapa din egen tråd och skriv dina tankar här.
Kategoriregler
Blogga om vad du vill. Följ forumets grundregel - Be nice!
Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Re: Anders Blogg

Inlägg av Anders » tis 04 aug 2020, 07:08

Om Wikipedia.

Har kört ett varv till USA presidenter och gjort egna anteckningar denne gång, nu framme vid Trump. Jag läser mest Wikipedia för att lära mig en president. Eller för att lära mig allmänt om vad som helst. Tog ganska tidigt det beslutet "Jag litar på Wikipedia". Och sen får jag se var de har fel. Och då man läser Wiki om Trump får man också en bild av vad som är den kollektiva sanningen. I hans fall - allt är negativt. Både han och hans söner och alla runtikring blir mer eller mindre hudflängda. Säkert inget direkt faktafel men finns något tveksamt lyfts det fram. Han påstods vara etta på sin Handels men det var han minsann inte osv. För andra presidenter hade juristutbildningen(nästan alltid juristutbildning) bara nämnts och om denne var t.ex summa cum laude om denne nu råkade vara det(och naturligtvis vilka hemliga studentklubbar typ ”skull and bones” denne var med i). Och där Trump är fan själv är Obama ett helgon...

Jag tycker det är kul med språk och kan läsa bl.a. franska och tyska . Det är kul då att på Wikipedia jämföra ”Napoleon” i svensk, fransk och engelsk version, eller ”Dresden Bombings” i tysk, engelsk och svensk version. Inte-riktigt-samma.

Det är lite som med Ironi. Jag är ingen mingelkung och att förstå Ironi är inte min starka sida. Så jag beslöt mig tidigt för att tro att folk är allvarliga då jag är tveksam. Och så har jag fått se var det går fel. Samma med Wiki. Jag litar på det, men har lärt mig var det knirkar. Mycket praktiskt. Att hitta verkligt tillförlitliga källor... är dagens modegrej. Tidens modegrej. Googla papers som stöder det man vill knuffa för. Halvidioter sitter och försöker förstå språk skrivet av experter för experter. Och ... papers är forskares levebröd. Det skrivs ohyggligt mycket papers om allt. Att hitta ”sanningen” bland dessa papers är inte lätt. Eller snarare, att hitta en lämplig sanning är rätt lätt.

Jag tycker att Wikipedia är bra nog. Och det tycker jag är en helvetes bra strategi för att få lärdom.
"I min maggrop bor sanningen"
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
Första inlägget på länge 2020-07-11. Golfen under Corona mm.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » sön 16 aug 2020, 09:01

Att irritera sig på något är att bevara känslan av situationen under vädigt lång tid. Framför allt om man irriterar sig på sätt som man aldrig skulle få för sig att dela med någon annan. Kanske det mest konserverande man kan göra.
Man sparar rätt mycket pengar på att vara gammal och ful har jag upptäckt
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » tor 20 aug 2020, 23:02

Stukat foten rejält. Tankarna klarnade. Legat i hängmattan med högt läge för foten och en tjock fleecefilt och lyssnat på sommarföljetongen, Lassgård som läser Händelser vid Vatten. Låg ute i det svartnande i en timme. Tre avsnitt. Kunde sluta ögonen utan att somna. I natt blir det både Propavan och Ipren.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » fre 21 aug 2020, 08:25

Fortsättning på följetongen...

Brukar vakna av mig själv typ klockan sex, men nu fick frun ruska liv i mig vid halv åtta.

Tror jag skall gå in på flashbacks mera knarkiga forum och komma med ett litet förslag... Det är väl ondska att titta där som hederlig medborgare men jag kan inte hålla mig. Hatar knarkets verkningar själv och har intutat det i ungarna, men ändå så är det kul att se då folk plockar de här knarksvamparna osv. Allt fler tänkare pratar ju väl om hallucinogener och hela kanada tillåter tydligen Cannabis. Men folk knaprar de märkligaste saker.

Jag är djupt omoralisk - enligt vissa - i förhållande till sånt här. Jag slutade röka för nåt tiotal år sen. Då förväntas man säga ååå vad skönt att jag kom ifrån det bla bla. Men jag säger aldrig annat än sanningen, och den är att jag saknar rökat som fan. Kom de på nåt som fixade hälsoriskerna skulle jag gå upp på 40 om dan, om det bara gällde kostnaden och taskig andedräkt. Men nu är hälsoriskerna det största, så jag slutade och bara därför. Jag tycker det här är moraliskt, en del andra tycker definitiv inte det. Folk skall kunna hantera sanningen. Det finns saker i oss som är mindre vackra. Frågan är hur man hanterar dem. Alla lösnummer en katastrof inbringar. Se flygplan flyga in i skyskrapor, hamnar explodera. Jag har själv varit i situationen att ha gloatat lite över en olycka, och så har det visat sig vara en mycket god vän med på planet. Man känner sig kymig då. Men på den här nivån existerar vi, men det vill vissa skenmoraliska inte tala högt om.

Användarvisningsbild
Stora Norrland

Inlägg av Stora Norrland » fre 21 aug 2020, 09:22

Anders skrev:
tor 20 aug 2020, 23:02
Stukat foten rejält...
Och idag börjar då rörelseträning av foten, hoppas jag (typ tåhäv och annat lämpligt)?
Om du igår var snabb med att linda hårt så höll du ned svullnaden. Det kapar påtagligt av återhämtningstiden.
Nu gäller det att få fart på muskler och cirkulation för att jobba bort det hela.
Om det gör ont med röreleträning? Yes. Bit ihop.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » fre 21 aug 2020, 10:25

Stora Norrland skrev:
fre 21 aug 2020, 09:22
Anders skrev:
tor 20 aug 2020, 23:02
Stukat foten rejält...
Och idag börjar då rörelseträning av foten, hoppas jag (typ tåhäv och annat lämpligt)?
Om du igår var snabb med att linda hårt så höll du ned svullnaden. Det kapar påtagligt av återhämtningstiden.
Nu gäller det att få fart på muskler och cirkulation för att jobba bort det hela.
Om det gör ont med röreleträning? Yes. Bit ihop.
Har en tortyrledare hemmavid...

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » lör 22 aug 2020, 14:40

Anders skrev:
tis 04 aug 2020, 07:08
Om Wikipedia.

Har kört ett varv till USA presidenter och gjort egna anteckningar denne gång, nu framme vid Trump. Jag läser mest Wikipedia för att lära mig en president. Eller för att lära mig allmänt om vad som helst. Tog ganska tidigt det beslutet "Jag litar på Wikipedia". Och sen får jag se var de har fel. Och då man läser Wiki om Trump får man också en bild av vad som är den kollektiva sanningen. I hans fall - allt är negativt. Både han och hans söner och alla runtikring blir mer eller mindre hudflängda. Säkert inget direkt faktafel men finns något tveksamt lyfts det fram. Han påstods vara etta på sin Handels men det var han minsann inte osv. För andra presidenter hade juristutbildningen(nästan alltid juristutbildning) bara nämnts och om denne var t.ex summa cum laude om denne nu råkade vara det(och naturligtvis vilka hemliga studentklubbar typ ”skull and bones” denne var med i). Och där Trump är fan själv är Obama ett helgon...

Jag tycker det är kul med språk och kan läsa bl.a. franska och tyska . Det är kul då att på Wikipedia jämföra ”Napoleon” i svensk, fransk och engelsk version, eller ”Dresden Bombings” i tysk, engelsk och svensk version. Inte-riktigt-samma.

Det är lite som med Ironi. Jag är ingen mingelkung och att förstå Ironi är inte min starka sida. Så jag beslöt mig tidigt för att tro att folk är allvarliga då jag är tveksam. Och så har jag fått se var det går fel. Samma med Wiki. Jag litar på det, men har lärt mig var det knirkar. Mycket praktiskt. Att hitta verkligt tillförlitliga källor... är dagens modegrej. Tidens modegrej. Googla papers som stöder det man vill knuffa för. Halvidioter sitter och försöker förstå språk skrivet av experter för experter. Och ... papers är forskares levebröd. Det skrivs ohyggligt mycket papers om allt. Att hitta ”sanningen” bland dessa papers är inte lätt. Eller snarare, att hitta en lämplig sanning är rätt lätt.

Jag tycker att Wikipedia är bra nog. Och det tycker jag är en helvetes bra strategi för att få lärdom.
Jag finner ditt intresse för de amerikanska presidenterna lite udda.
För mig förefaller de bara vara galjonsfigurer som är bra på small-talk, lära sig läsa bra skrivna tal på ett trovärdigt sätt samt ofta ha ett fördelaktigt utseende. (Utmärkt kompetens för att bli president är bakgrund som B-skådis).

Jag skulle hellre studera vilka som är rådgivarna bakom presidenten.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » lör 22 aug 2020, 16:13

Big Berra skrev:
lör 22 aug 2020, 14:40
Anders skrev:
tis 04 aug 2020, 07:08
Om Wikipedia.

Jag finner ditt intresse för de amerikanska presidenterna lite udda.
För mig förefaller de bara vara galjonsfigurer som är bra på small-talk, lära sig läsa bra skrivna tal på ett trovärdigt sätt samt ofta ha ett fördelaktigt utseende. (Utmärkt kompetens för att bli president är bakgrund som B-skådis).

Jag skulle hellre studera vilka som är rådgivarna bakom presidenten.
Stort misstag att tro det. Det är inte i huvudsak deras innersta känslor man får med sig. Det är mer tidsandan, politiken, världshändelserna vid tiden. Naturligtvis lite om personerna också, och vilka vägar de tagit. Och man får med sig en hel del om gubbarna vid sidan också. Det är egentligen en ny vinkel på USA’ s historia. Lite annan vy än om man typ ser Oliver Stones eller läser Howard Zinns The peoples History of USA.

Och vi hittar professorer och rektorer för Princeton lika väl som Skådisar.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » sön 23 aug 2020, 08:44

Men igen visst ÄR det udda. För mej själv på sätt och vis också. Bara satt och googlade nån udda president, blev intresserad, googlade presidenten innan och på den vägen är det. Crazy. Coronaförströelse. Men har en jäkla glädje av att göra det. Historia intresserar inte bara mej, folk lägger tid och pengar på det, trots att histora i de flestas ögon verkar vara bortkastad tid. Vi lever här och nu. Men här och nuet blir så mycket större om man har sammanhangen. Filosofen Heidegger skriver bra om det i sin Sein und Zeit. Nuet kan vara precis det man har framför näsan. Eller vad han kallar för Augenblick, ett egentligt nu som tar in både förfluten tid och framtid . Jag gillar den tanken.

BLM-idioter och feminister som tror all möjlig smörja om tidigare presidenter, Samer i Stockholm och vad det nu kan vara. Ibland är det skönt att kunna knäppa dem på näsan.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » ons 26 aug 2020, 08:29

Rejäl stukning i fredags, ingen golf i helgen, och som det känns nu ingen kommande helg heller. Skit. Spelsugen som sjutton efter att ha sett den här Edblad-komma innifrån-videon. Känns jäkligt rätt. Väl förklarat. Så nu är det leaderboards som är golf, mest Phil, den unge stropp som blev mysgubbe. Fan och religiös är att gå för långt. Nu skulle man ju haft Cmoren men, tja, var för snål eller nåt. Det får räcka med viasaten.

Tänkte lite på det med hundnamn. Jag skulle ju aldrig kalla en hund efter något som har med jobbet att göra. Sen tänkte jag - den enes jobb, den andres intresse. Och ser man det så, så visst skulle jag kunna kallat en hund efter en filosof. Det är en lite intressant övning. Vilken filosof skriker efter att bli kallad efter för vilken hundras?

Schopenhauer? är inte det en tax? Lite missmodig sådär.
Wittgenstein är faktiskt en katt. Oberäknerlig. Lite nördig.
Platon - en stor rottweiler
Aristoteles - för bökigt uttalat namn på hund. Kanske en guppy?
Descartes - en svart pudel?
De Beauvoir - Återigen för bökigt för hund. En vandrande pinne möjligen.
Rawls - Klockren Schäfer
Nozick - Chow chow eller möjligen bulldogg eller mops
Nietsche - Här har vi en katt igen. Typ siames.
Russell - Finns väl en art som heter så tror jag så det går inte
Zizek - en Pinscher av något slag. Nån nervös jycke.
Kant - Här har vi en tax igen tror jag

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » lör 29 aug 2020, 10:11

Åter en helg utan golf. Fotens läkning tar tid. September får bli golfmånaden.
Lite surt att inte ha moren nu, hade gärna sett slutspelet och Phil på gubbtouren. Men var för snål. Viasatten har jag ju, så lite Belfry är inte fel. Kul att de spelar på gamla Ryder Cupbanor. Banor som verkligen ger en bra golfshow.

Bedrövligt läsa tidningarna den här veckan. Det här med mångkulkur kanske inte var en så bra idé? Och invandring på normal EU-nivå under det här milleniet kanske hade varit lämpligt. Inte för att det är så mycket bättre i USA. Tänkte jag skulle kolla läget i Louisiana och Arkansas efter att den starkaste orkan dragit in. Men bara en massa Trump, Stökiga konvent och rasidioti. Kan vi få till en folkhemstanke globalt tack? Sköter du dig, som President eller invånare så vinner du, och vi lämnar ingen i skiten. Men det tar några generationer innan alla kommer upp. Fattigdom måste bekämpas. Slöddret här hemma är dock knappast fattiga. En liten skön smet av gangstakultur och de medelhavsnäras flockmentalitet. Finns inget Hijo de puta här. Här är du bara en idiot om du är en. Its gonna get a lot worse before it gets better.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » mån 07 sep 2020, 09:36

Vad säger egentligen räven?
https://www.youtube.com/watch?v=h3DhPT7CFI8

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » tis 08 sep 2020, 16:50

Anders skrev:
mån 07 sep 2020, 09:36
Det låter precis som byrackan i huset på andra sidan lekparken där vi bor.
Jag tror den säger :

-Va fan gör du här ? stick härifrån ! här bor jag.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » tis 08 sep 2020, 22:05

Big Berra skrev:
tis 08 sep 2020, 16:50
Anders skrev:
mån 07 sep 2020, 09:36
Det låter precis som byrackan i huset på andra sidan lekparken där vi bor.
Jag tror den säger :

-Va fan gör du här ? stick härifrån ! här bor jag.
Men de känns tystlåtna.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » mån 14 sep 2020, 12:42

Ingen golf i helgen blev det heller. Försov mig helt enkelt. Sömnproblem, har fått nåt som hjälper mig men blir skittrött på morgonen av det. Men har mängder av intressanta tankar i huvudet från filandet hemmavid, skulle gärna vilja testa det innan säsongen nu snart tar slut. Så får man hoppas att 2021 blir mer golf. Funderar en hel del på det jag läste här i tråden om att högerhand kör om vänsterhand. Min fråga är, vad sätter fart på vänsterhanden? Att man "drar vänsterarmen" är en sak, att man uncockar handledsvinkeln en annan, och båda påverkar vänsterhandens rörelse. Lite där i krokarna. Få en korrekt release.

Tänkte på det, om ni tar alla era laddare hemmavid, hur lång linje kan ni göra med dem?

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » sön 20 sep 2020, 11:49

Och nu då det äntligen blev läge var det för kallt för att spela. Följer US open som golfaktivitet. Vet inte om jag gillar winged foot egentligen. För många likadana hål. Matt Wolff, som leder inför sistadagen fascinerar mig lite. Det är nåt vilt över honom, och det är inte bara swingen.

Ni fascinerar mig, ni andra. Tror det är därför jag läser så mycket biografier nu. Lyssnar på sommarprogram och söndagsintervjuer. Ska skriva nåt om Mona Sahlin. en helt vanlig tjej som vill styra världen... skriver lite här om henne sen, mina intryck.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » tor 24 sep 2020, 07:33

Egen golf? Nej. 2020 är ett förlorat år. Riktigt avslagen US open-sistadag. Har sällan blivit mindre upphetsad av en US open seger och segrare. Inte 2006 direkt. Irish open ihelgen, brukar vara trevligt.

Nu har det blivit en fusion mellan mina senaste tidens två humanistiska intressen. Först, biografier. Har egentligen alltid gillat historien om allas liv. Folk som berättar på fester, jag är en god lyssnare då. Sommarprogram, söndagsintervjuer. Vad som ligger bakom just den masken, den politiska uppfattningen. Och sedan är jag extra intresserad av hur folk blir vänster, av modernt slag. Där feminism, flyktingtillåtande, flowerpowermiljö och så vidare inte är komplicerat. Alltså, läsa om socialdemokrater, studera. Mona Sahlin först. Hon låter så trevlig så i söndagsintervju, men helt distanslöst aktivistisk i sommarprogrammet.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » tor 24 sep 2020, 13:22

Nu har förresten alla tre grannar hund. Ett jävla bjäbbande. Dessutom har en av dem två katter som ligger under vårt fågelbord. Slänger vatten på den.

Skriv svar