Anders skrev: ↑ons 02 sep 2020, 11:05
Big Berra skrev: ↑mån 31 aug 2020, 22:15
Lundstroem1 skrev: ↑fre 28 aug 2020, 20:57
Imponerad av att du fixar allt från grunden.
Jag har använt mig av Amibroker för backtesting, och haft fullt upp med att skriva egna script. Ami är rätt snabbt och hyfsat lätt att hantera.
Vad gäller kvalitet och tillgänglighet på kurser är det väl så att man får det man betalar för. Köpte under en period kurser från något program (minns inte vilket) och exporterade dessa till Ami för backtesting och dagliga köp och säljsignaler
Om du inte redan läst den kan jag rekommendera “Trading systems that work” av Thomas Stridsman. Handlar mycket om att skapa robusta system genom att inte införa för många variabler och att göra känslighetsanalyser.
Har i princip hela arbetslivet ägnat mig åt programmering, även om man ibland gjort det i indirekta roller såsom projektledare eller chef så att knåpa ihop några tusen rader fungerande kod är inte så svårt.
Den huvudsakliga delen är att hela tiden jobba med simuleringar och konstant förbättring.
Läste all tänkbar litteratur för ett decennium sedan.
Kommer inte ihåg om jag läst något av Stridsman men tack för tipset.
Om vi nu skall nörda lite, har ju ungefär exakt samma förhållande till programmering som du. Kan du säga något om själva programmet? Något gui mot en bank? Är det webbifierat? Utvecklingsmiljö?
Om du söker bakåt finns nog svaren, men sammanfattar.
Utvecklingsmiljön: Gammal lap-top med minimal variant av Ubuntu (Lubuntu).
Även för övrigt minimaliserad miljö. Kodning i c, gcc,gdb,make,emacs och lite bash-script är det jag använder.
Tankar hem aktie-kurser från lite olika platser beroende på hur väl det fungerar.
Efter parsning av hemtankade aktieinformationen läggs den in i databasen.
Har byggt en databas från grunden.
Databasen består av
En hashtabell som har hashnyckel som är summan av ASCII-värdet för tecknen i en akties unika symbol (t.ex. ATCO-B) MOD 512
En header-del där varje aktie finns i positionen som ges av hash-funktionen
Resterande del av databasen är en dubbellänkad lista med varje akties dagliga kursinformation.
Syftet att bygga något från grunden är att få det riktigt snabbt.
Simuleringar som tog många timmar att göra med det kommersiella verktyget Metastock tar nu någon minut och är nu mycket mer omfattande.
Har inget gui och har heller inte tänkt fixa något grafiskt gränssnitt, syftet är att det skall vara helt automatiskt och generera en lista med det som skall köpas/säljas under en dag.
The whole point of science is to question accepted dogma. Freeman Dyson.