Funderingar.

Vill du blogga, men orkar inte sätta dig in i Wordpress eller snoka upp nån sajt där du kan börja skriva? Skapa din egen tråd och skriv dina tankar här.
Kategoriregler
Blogga om vad du vill. Följ forumets grundregel - Be nice!
Anders
Kontakt:

Re: Funderingar.

Inlägg av Anders » sön 15 aug 2021, 17:43

Nils77 skrev:
sön 15 aug 2021, 10:19
Anders skrev:
sön 15 aug 2021, 08:17
Fast att spela bra golf är roligt.
Roligt blir för mig fel uttryck, kanske mer tillfredsställande. Speciellt då input i tid innan genererar en hygglig output.
Tillfredsställande, roligt... då svingen sitter där, då man scorar bra, kan det bli bättre? Och om det är teknikträning eller känsla, whatever brings the bacon home. Men naturligtvis, det är inte värt all världens jobb. Och det finns antagligen inget 1:1 mellan nedlagd träningstid och fungerande spel.

Omvänt, i alla fall, att spela dålig golf är verkligen en good walk spoiled, men det är väl ingen option här.

Sedan, själva träningen, inte nödvändigtvis ett nödvändigt ont för det goda på golfbanan. Saknar väldigt mycket Uppsalas tidigare stadsnära ranger, som självändamål, inte bara för bra spel på banan.
Real golf is a thing of the spirit, not of mere mechanical excellence of stroke

Min blog "Andersgolf" - under "kontakt" till höger - 2021-07-15.

Nils77

Inlägg av Nils77 » mån 16 aug 2021, 10:33

Anders skrev:
sön 15 aug 2021, 17:43
Nils77 skrev:
Anders skrev:
sön 15 aug 2021, 08:17
Fast att spela bra golf är roligt.
Roligt blir för mig fel uttryck, kanske mer tillfredsställande. Speciellt då input i tid innan genererar en hygglig output.
Tillfredsställande, roligt... då svingen sitter där, då man scorar bra, kan det bli bättre? Och om det är teknikträning eller känsla, whatever brings the bacon home. Men naturligtvis, det är inte värt all världens jobb. Och det finns antagligen inget 1:1 mellan nedlagd träningstid och fungerande spel.

Omvänt, i alla fall, att spela dålig golf är verkligen en good walk spoiled, men det är väl ingen option här.

Sedan, själva träningen, inte nödvändigtvis ett nödvändigt ont för det goda på golfbanan. Saknar väldigt mycket Uppsalas tidigare stadsnära ranger, som självändamål, inte bara för bra spel på banan.
Scoren är för mig sekundär, det blir ett resultat av det som utföres vilket ger indirekt större värde på utförandet vs Score. Hade varit skönt om det fanns ett 1:1 förhållande på input samt resultatet output.
Träna vs träna, metodik vs kreavitet.. metodik blir för mig att träna repetivt mååååånga timmar på enskilda moment, några timmar går bra mååånga timmar är värre.
Denna sommar blev det mååååånga timmar samtidigt som saker av större värde utanför golfen ordnades. Tiden till godo är inte fel.
Kreavitet, jag testar detta, det är "roligt" blir mest hejpanvimpan ger ingen stabilitet då tiden för att träna mängder med moment saknas.
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Nils77

Inlägg av Nils77 » mån 16 aug 2021, 10:35

Nils77 skrev:
mån 16 aug 2021, 10:33
Anders skrev:
sön 15 aug 2021, 17:43
Nils77 skrev:

Scoren är för mig sekundär, det blir ett resultat av det som utföres vilket ger indirekt större värde på utförandet vs Score. Hade varit skönt om det fanns ett 1:1 förhållande på input samt resultatet output.
Träna vs träna, metodik vs kreavitet.. metodik blir för mig att träna repetivt mååååånga timmar på enskilda moment, några timmar går bra mååånga timmar är värre.
Denna sommar blev det mååååånga timmar samtidigt som saker av större värde utanför golfen ordnades. Tiden till godo är inte fel.
Kreavitet, jag testar detta, det är "roligt" blir mest hejpanvimpan ger ingen stabilitet då tiden för att träna mängder med moment saknas.
Viktigast ändå, är man inte nöjd med något så får man göra något åt det.
D. Hume

Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » mån 16 aug 2021, 14:05

Kan tänka mig att de forummedlemmar som har konstruerat en egen liten anläggning med flightscope eller trackman och ett lakan att slå in i ute i garaget springer dit stup i kvarten för att testa grejer de kommer på.

Nils77

Inlägg av Nils77 » tor 19 aug 2021, 07:49

Anders skrev:
mån 16 aug 2021, 14:05
Kan tänka mig att de forummedlemmar som har konstruerat en egen liten anläggning med flightscope eller trackman och ett lakan att slå in i ute i garaget springer dit stup i kvarten för att testa grejer de kommer på.
Hade varit nice att ha sådan utrustning....kanske inte för att prova saker utan att checka att den väg man valt inte avvikes för mycket.
D. Hume

Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » tor 19 aug 2021, 08:24

Nils77 skrev:
tor 19 aug 2021, 07:49
Anders skrev:
mån 16 aug 2021, 14:05
Hade varit nice att ha sådan utrustning....kanske inte för att prova saker utan att checka att den väg man valt inte avvikes för mycket.
De här små plastbollarna ger faktist rätt skaplig feedback. Har insynsskyddd på vissa bitar av tomten och har väl slagit sönder och bort några dussin såna... Fattig mans trackman.

Nils77

Inlägg av Nils77 » fre 20 aug 2021, 07:45

Resultat/påverkan på själva kroppen efter idogt nötande/swingande.
Bena/ röv, när man kliver upp på morgonen så känns de urlakade, har varit så i över en månad. Nedre delen av ryggen, trött i ryggen feel dök upp för ca 2veckor sedan, bara i bita ihop o köra fler panga pass när tid finnes.
Axlar/armbågar/,händer, totalt opåverkade av hysteriskt pangade, uppleves iaf så.
Fundering, undra hur andra upplever idogt nötande rent kroppsligt?
D. Hume

Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » fre 20 aug 2021, 07:57

Nils77 skrev:
fre 20 aug 2021, 07:45
Bena/ röv, när man kliver upp på morgonen så känns de urlakade, har varit så i över en månad. Nedre delen av ryggen, trött i ryggen feel dök upp för ca 2veckor sedan, bara i bita ihop o köra fler panga pass när tid finnes.
Axlar/armbågar/,händer, totalt opåverkade av hysteriskt pangade, uppleves iaf så.
Har nog aldrig slagit så där mycket, men jag har spelat massor då jag var yngre. Tyckte då att det snarast gjorde mig starkare, kondismässigt och stark i core. Har aldrig fått någon skada av golf som jag kan påminna mig. Däremot första marklyften på Gymmet efter covid. Mer entusiasm än korrekt utförande. Inte så bra.

Gay på banan

Inlägg av Gay på banan » fre 20 aug 2021, 08:53

Nils77 skrev:
Samma för mig. Körde ett fint träningspass på rangen i tisdags. Det gick så bra att jag körde en hel drös bollar till. Och tog i. På onsdagsmorgonen var kroppen helt urlakad. Och under onsdagstävlingen slog jag många dåliga slag. Kroppen liksom inte hängde ihop.

Nordan

Inlägg av Nordan » fre 20 aug 2021, 09:27

Nils77 skrev:
Det som blir problemet för mig är ryggen och händerna. Händerna för att jag inte använder handske och ryggen för att den är just min svaga punkt rent fysiskt.
Ett bra långt pass dag 1 ger att jag gärna kör ett BETDLIGT lättare pass dag 2, men dag 3 är jag nog nästan redo igen för vad som helst.
Jag kan köra 100 bollar innan en runda golf utan större problem, men jag håller mig gärna till färre.
Nuförtiden tar jag lite tid på mig på rangen jmf med tidigare, byter klubba / mål oftare. Det ger betydligt färre bollar / tim, men med mer kvalitet kanske.
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Nils77

Inlägg av Nils77 » ons 01 sep 2021, 09:32

Undrar hur YouTube o Spotify plockar ut mixar...

Idag checkade YouTube och deras mix listor för mig.
1. KSMB. Dom bränner bilar
2. Children of Bodom. In your Face
3.Lars Demian . Alkohol
4. Eischbrecher. Rot wie die live
5. Rammstein cover Radio Tapok . Deutschland
6.Lustans lakejer. Cynisk.
7 March of The Templars.
Alla låtar är rätt för mig. I

Spotify. Mix lista mestadels svenska för mig band som flutit i bakgrunden alt totalt okända..
1. Skit Arg. Sverige facking fosterland
2. Attentat. I denna stan
3. The kristet utseende.
4. Slobobans Undergång
5. Big Fish
6. Perkele
7. Asta Kask.
Hyggligt rätt för mig.
D. Hume

Nils77

Inlägg av Nils77 » sön 05 sep 2021, 13:25

Ayn Rand "och världen skälvde" tillslut började läsandet av den. Hyggligt fast då jag finner uppbyggnaden av boken tilltalande.
Något jag inte visste var att Ayn Rands filosofi ligger som grund för det eminenta albumet 2112...även ett bättre hamburger "hak" i Göteborg.
D. Hume

Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » sön 05 sep 2021, 13:30

Nils77 skrev:
sön 05 sep 2021, 13:25
Ayn Rand "och världen skälvde" tillslut började läsandet av den. Hyggligt fast då jag finner uppbyggnaden av boken tilltalande.
Något jag inte visste var att Ayn Rands filosofi ligger som grund för det eminenta albumet 2112...även ett bättre hamburger "hak" i Göteborg.
Läs gärna någon av hennes rent filosofiska böcker också. Objektivismen har sina poänger, även om man inte drar de slutsatser hon har. Sedan, Hon blir lite tydlig med vad "ett amerikanskt högerperspektiv" skulle kunna innebära, kan jag tycka. Även om hon dog för länge sen. Det som skrevs politiskt i USA under det tidiga 70-talet var, och är fortfarande, mycket matnyttigt, lite oavsett hur vänster eller höger det var. Tycks ha varit en mycket öppen och och levande politisk dialog. Väldigt långt från det otroligt tröttsamma CNN vs Fox.

Nils77

Inlägg av Nils77 » sön 05 sep 2021, 22:03

Anders skrev:
sön 05 sep 2021, 13:30
Nils77 skrev:
sön 05 sep 2021, 13:25
Läs gärna någon av hennes rent filosofiska böcker också. Objektivismen har sina poänger, även om man inte drar de slutsatser hon har. Sedan, Hon blir lite tydlig med vad "ett amerikanskt högerperspektiv" skulle kunna innebära, kan jag tycka. Även om hon dog för länge sen. Det som skrevs politiskt i USA under det tidiga 70-talet var, och är fortfarande, mycket matnyttigt, lite oavsett hur vänster eller höger det var. Tycks ha varit en mycket öppen och och levande politisk dialog. Väldigt långt från det otroligt tröttsamma CNN vs Fox.
Tar med mig tipset.
D. Hume

Skriv svar