Anders Blogg

Vill du blogga, men orkar inte sätta dig in i Wordpress eller snoka upp nån sajt där du kan börja skriva? Skapa din egen tråd och skriv dina tankar här.
Kategoriregler
Blogga om vad du vill. Följ forumets grundregel - Be nice!
Nils77

Re: Anders Blogg

Inlägg av Nils77 » lör 14 mar 2020, 11:10

De årliga julkorten är en tradition som fortfarande rullar på.
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

AFJ

Inlägg av AFJ » lör 14 mar 2020, 12:48

Anders skrev:
tor 12 mar 2020, 16:17
men det var förbaskat roligt att läsa de där gamla breven. Det var väldigt roligt att få dem.
Jo, jag har nog en låda med gamla brev någonstans. Visst var det skoj när det låg ett brev i lådan. De utländska bekantskaper man hade kommunicerade man nästan uteslutande med genom brev. Ringa utlandssamtal var osannolikt dyrt!

Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » sön 29 mar 2020, 12:11

Orkar inte kommentera Viruset, allt prat om det står mig upp i halsen...

Läser nu Steven Pinkers Enlightenment Now. Kapitlet Equal Rights. Diverse frågor om homosexuella, kvinnor osv. Men en tabell (Pinker kör liksom Rosling med tabeller) visar att frågan ”bör kvinnor tillbaka till sin traditionella roll” har fått en jakandesjunkning som är rätt stor. 50 till 30 proc i US. Men jag kan nästan själv känna att det är tvärt om, då jag tänker på det. Jag vill att kvinnorna skall LÄNGRE från sina traditionella roller. Skall de in i männens värld så skall de göra det all-in. Få ner ambitionsnivå på IKEA besök, resor, sociala aktiviteter. Ta rationella beslut. Rätta mun efter matsäck. Se dina barn som samhällsmedborgare och inte nallebjörnar som skall daddas oavsett mediokricitet. Som nästan alltid då jag tänker - Sverige är inte det sämsta landet. Härvidlag. Kan man få med sig kvinnor uppväxta i akademisk miljö här så är vi hemma. Bland de etniska svenskarna i alla fall.

Nu är det en dubbelmoral bland akademikertanterna som är, enligt mig, oacceptabel. Alla i världen skall uppföra sig - utom mina barn som skall skämmas bort efter noter. Antar att det är ytterst få män som känner igen sig i det här ”mina barn och andras ungar” in absurdum. Alla män jag känner kräver ett schysst uppträdande från sina barn. Icke så kvinnor, även kvinnor som i övrigt är helylle. En säkert nödvändigt egenskap från Jägar-Samlar som vi inte har någon nytta av längre.
Real golf is a thing of the spirit, not of mere mechanical excellence of stroke

Min blog "Andersgolf" - under "kontakt" till höger - 2021-07-15.

Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » mån 30 mar 2020, 07:19

Mycket läsning nu, gillar historia. Hittade en skön från Monroes presidenttid, då man funderade på om det nyköpta Missouri skulle få ha slavar(ungefär). Sydstatarna kallade motståndarna ”restrictionists”. Detta isterskapande är fortfarande i bruk.

Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » ons 01 apr 2020, 08:59

En tanke som jag haft, som det barn av ambitiös arbetarklass, typ Ronny Ambjörnssons den skötsamme arbetaren, inklusive socialdemokratiska kommunalfullmäktige och blåmoderater, och en klassresa som jag själv deltagit i :

Hade folkhemmet fungerat även nu? Om Palmet och nyliberalisterna inte fått härja, utan vi kört vidare med stora löneskillnader, en ansvarsfull offentlig sektor, ett samhälle med fokus på skola/vård/omsorg, fokus på bra betyg och goda arbetsinsatser, fortsatt hög arvsskatt - Hade Sverige legat i ruiner i det globalistiska 2000-talet? Hade vi klarat konkurrensen från torterade Kineser och Indier?

Under Reinfelds första mandatperiod tyckte jag att det fanns tecken på det. Privatiseringen var måttlig, arbetet var i fokus, invandringen var måttlig. Sen 2010 har allt ballat ur. Hade detta nirvana för alla hederliga människor kunna bevarats?

Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » ons 08 apr 2020, 00:37

Läser Karamazov, mest för att bli trött. Men det är som att rensa efter döda mostern. Massor av gammalt mög, men så små familjeklenoder. Ivan då han beskriver ungdomen. Fin liten goding. Sånt snack som han hade med sin brorsa, sånt skulle jag vilja ha med min brorsa.

Golf? Får se om det kan hålla sig frostfritt nån tidig morgon fram i helgen. Då blir det premiär..

Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » mån 13 apr 2020, 19:20

En sån där "är det bara jag som tänker så här". Tror nästan det, de flesta brukar reagera väldigt negativt inför tanken:

Det finns ingen motsats till katastrof

Det som spontant händer, och som är av stor dignitet är alltid negativt. Coronavirusar, Vulkanutbrott, Jordbävningar, värmeböljor. Visst kan människan skapa stora positiva saker, Lottovinster, Fotbolls-VM, Penicillin och tvättmaskiner och dåligt, Nazism, Krig och depressioner.

Men det händer aldrig något stort positivt, så att 1000-tals människor plötsligt bara får det mycket bättre. Varför är det så?

Den här tanken stör många. Otacksamt, har vi det inte bra som vi har det, det regnar inte manna från himlen och vad det nu kan vara. Men varför skall man nödvändigtvis tänka så? Det brukar vara balans på mycket. Varför då inte på detta? Tanke lite av samma dignitet som "varför fungerar egentligen fysikens lagar". Och även om det finns FÖRKLARINGAR typ entropi för katastroferna och Einstein för fysikens lagar, så ändå, på något sätt vore det rättvist att Katastroferna motsvarades av ... mannaregnandet. Jag skulle verkligen välkomna det.

Med det behöver man verkligen inte säga nåt i stil med att livet är en jämmerdal. Det är gott och väl att leva, att människan har skapat ett fantastiskt liv för väldigt många med sina framsteg. Men det är nåt lite präktigt med det synsättet. Ser inget skäl till att det inte skulle kunna regna manna från himmelen.

Lite som då man plötsligt hittar svingen. Utan att man har gjort något väldigt duktigt innan. Man bara slår, och så kommer man på nåt. Som en skänk från ovan. Eller då man satt med det svåraste talet på mattetentan, fattade ingenting och så bara såg man grejen. Det liksom bara händer. Skulle vara så coolt om det kunde ske mer kollektivt, för en församling lika stor som den som får livet sämre i en katastrof.

Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » sön 19 apr 2020, 09:04

Vem sade detta?

I've just read your lousy review of Margaret's concert. I've come to the conclusion that you are an 'eight ulcer man on four ulcer pay.' It seems to me that you are a frustrated old man who wishes he could have been successful. When you write such poppy-cock as was in the back section of the paper you work for it shows conclusively that you're off the beam and at least four of your ulcers are at work. Some day I hope to meet you. When that happens you'll need a new nose, a lot of beefsteak for black eyes, and perhaps a supporter below! Pegler, a gutter snipe, is a gentleman alongside you. I hope you'll accept that statement as a worse insult than a reflection on your ancestry.

En man som, vad man än säger om honom, inte var en fegis.

Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » tor 14 maj 2020, 09:09

Det var Harry Truman. Han var en handlingens man. Ska inte vetat om att atombomben var på G, trots att han var vicepresident under Roosevelt. Men pushade genast glatt för att släppa den på Hiroshima så fort han fick reda på att den höll på att skruvas ihop. Och varefter tiden gick sparades fler och fler amerikanska soldaters liv på att så skedde. Inte min favvopresident direkt, men det var ingen fegis.

Annars med golfen - jo första rundan avklarad. Lite speciellt med skumgummikuddar i hålen och hansktvång. Men så skall det vara. Riktigt hyggligt spel även om jag inte får fram den låga, penetrerande bollbana jag försökt träna in.
Trist med ingen golf på TV, tur att jag har sparat många tidigare tävlingar på TiVon. Sitter nu och kollar från senaste Mauritiustävlingen med en av de unga danska tvillingarna i huvudrollen. Varför tycker jag att det är symtomatiskt att det kommer fram mängder av bra norska, danska och finska spelare och inga svenska? På samma sätt som att det är svenskar som dör i Corona och inte så många andra nordiska människor? Är något systematiskt fel i Sverige sen lång tid? Vad har egentligen hänt i Sverige sen murens fall?

Hittade den här som stämmer väldigt bra med min politiska preferens:
https://www.di.se/ledare/en-ny-socialliberalism/

En tysk tjej som på 90-talet ledde en kurs i konversationstyska på företaget jag arbetade för då kunde inte förstå att alla i Sverige inte röstade på Folkpartiet.

Det jag egentligen tror är den viktigaste ismen, som ingen egentligen pushar för är Strukturkonservatismen. Googla den.

Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » mån 15 jun 2020, 20:04

Läste om Franklin Roosevelt. Han var ju bra och det, men var inte helt schysst mot Eleanor. De fick en drös ungar, men hon såg samlaget som en ”ordeal to be endured”. Och jag tänkte bara - om man fick vara Munck!

För er som missat det var Munck en stallgubbe som hjälpte Gustav III och Sofia Magdalena första gången de skulle till. Det blev så bra att SM överöste honom med diamanter. Och Kungen och Drottningen blev polare. Tyvärr och väldigt tragiskt sprack det då fjärde gustavs lillebrorsa dog som späd. Jonas Karlsson och en snygg dansk skådespelerska gjorde ett bra tv-drama på det där för en massa år sen.

Men igen, fan om man fått liksom instruera dem lite, Franklin och Eleanor. Hon var, trots att hon var Teddys niece klart störd som liten. Eländiga föräldrar som avslutade det dåliga föräldraskapet med att gå och dö. Inte undra på att hon var hämmad. Blev inte bättre av att Franklins morsa verkar ha varit en jävla hagga. Och en karl på den tiden skulle ha sitt. Franklin. Jojo. Tänk om han istället försiktigt lirkat upp henne. Jag blir varm i hjärtat bara av att tänka på det.

Skulle vara ett oerhört sympatiskt sätt att bli miljonär på, bli en ny Munck. Som konsultade gifta par som hade bökigt. Nöjdare kunder kan man inte tänka sig.

Ang egna golfen så får jag inte till själva releasen. Minns att då jag svingade som bäst inte behövde tänka på axlar eller armar bara fick klubban i rätt läge i baksvingen och drog igång allt med fötterna, med marktrycket. Nu är det så mycket timingtankar, så mycket timingtankar. Har haft vädigt lätt att duffa den de senaste rundorna.

Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » mån 15 jun 2020, 22:58

Andrew Jackson förresten, som det var minst lika bra drag under galoscherna på som på Trump då han senare blev president var rätt iskall då han duellerade. Han visste att motståndaren var snabbare, så han lät honom skjuta först och hoppades på att han inte skulle hinna sikta så noga. Det funkade, den andre träffade honom i bröstet men inte i hjärtat så han kunde själv i lugn och ro sikta in sig och döda den andra liraren ordentligt. Ok, det var inget plus i presidentkampajen senare och han mådde skit av den där kulan, men han tycke att living var en rätt important grej.

Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » lör 20 jun 2020, 10:25

Håller på och gör en egen sammanfattning av presidenterna nu. En spaning - hade alla varit 25 nu, gått in på r/RateMyLooks och bett folk ratea hade de definitivt hamnat en bra bit över snittet, en bra bit. Absolutely inte osignifikant! Jämför man med snittet stadsministrar hade man trots Fälldin hamnat någonstans 2 punkter högre i snitt bland presidenterna än bland stadsministrarna. Och mig veterligen har ingen svensk stadsminister varit advokat. Säger en hel del, men vad?

Golfen gick pruttdåligt i morse, releasen var inte alls där. 5 bortslagna bollar på 9 hål, say no more. Men hittade lite liljekonvaljer åt hustrun i alla fall.

Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » tor 02 jul 2020, 08:31

Satt(låg) och funderade på lite grejer på tvärsen och fick verkligen ett perfekt svar av google:

https://trove.nla.gov.au/newspaper/article/17962554

Lite synd att inte fått höra Hitlers reaktion. Men Göring är en, trots mist sagt osympatisk, rätt intressant figur. Ingifta släkten hade lite kontakter med Göring före och tror jag under kriget. En i den släkten var med i OS 36, som ung tjej. Dagbok med ”en trevlig obersturmbannführer mötte upp oss på stationen” och sånt.

Helt obegripligt hur nåt som Nazistpartiet kunde uppstå. Läser man på lite framstår ju de 6 miljoner judarna bara som toppen av ett isberg. Men det har väl sin upprinnelse 1914 och framåt. Eller ännu längre bak? Varför första världskriget EGENTLIGEN startade är en av mina favoritfrågeställningar historiskt. Man kan ju lugnt säga, som många kanske tänker då, att kraschen 1929 satte fart på sympatierna för nazisterna, och den är tydligare - USA hade - sen starten - krascher med ca 20 års mellanrum och den 29 var bara en i kedjan. Mammon hade Nordamerika i sina grepp från Mayflower. Spanjorerna bara plundrade, rakt av.

Big Berra

Inlägg av Big Berra » tor 02 jul 2020, 11:12

Anders skrev:
tor 02 jul 2020, 08:31
Satt(låg) och funderade på lite grejer på tvärsen och fick verkligen ett perfekt svar av google:

Lite synd att inte fått höra Hitlers reaktion. Men Göring är en, trots mist sagt osympatisk, rätt intressant figur. Ingifta släkten hade lite kontakter med Göring före och tror jag under kriget. En i den släkten var med i OS 36, som ung tjej. Dagbok med ”en trevlig obersturmbannführer mötte upp oss på stationen” och sånt.

Helt obegripligt hur nåt som Nazistpartiet kunde uppstå. Läser man på lite framstår ju de 6 miljoner judarna bara som toppen av ett isberg. Men det har väl sin upprinnelse 1914 och framåt. Eller ännu längre bak? Varför första världskriget EGENTLIGEN startade är en av mina favoritfrågeställningar historiskt. Man kan ju lugnt säga, som många kanske tänker då, att kraschen 1929 satte fart på sympatierna för nazisterna, och den är tydligare - USA hade - sen starten - krascher med ca 20 års mellanrum och den 29 var bara en i kedjan. Mammon hade Nordamerika i sina grepp från Mayflower. Spanjorerna bara plundrade, rakt av.
Rörande nazistpartiet, när ett land totalt kollapsar som Tyskland gjorde efter 1:a Världskriget och överhuvudtaget inget fungerar i samhället så är det inte konstigt att extrema krafter kommer till makten. Det som jag tycker är lite konstigt att de misslyckades med kuppen 1923, troligen kom den lite för tidigt. Hitler skulle nog ha försäkrat sig om bättre stöd från olika håll innan han genomförde den. Hitler fick ju en lättare skada, hur hade världen sett ut idag om Hitler dött i kuppförsöket 1923 ?
The whole point of science is to question accepted dogma. Freeman Dyson.

Big Berra

Inlägg av Big Berra » tor 02 jul 2020, 11:20

Big Berra skrev:
tor 02 jul 2020, 11:12
Anders skrev:

Rörande nazistpartiet, när ett land totalt kollapsar som Tyskland gjorde efter 1:a Världskriget och överhuvudtaget inget fungerar i samhället så är det inte konstigt att extrema krafter kommer till makten. Det som jag tycker är lite konstigt att de misslyckades med kuppen 1923, troligen kom den lite för tidigt. Hitler skulle nog ha försäkrat sig om bättre stöd från olika håll innan han genomförde den. Hitler fick ju en lättare skada, hur hade världen sett ut idag om Hitler dött i kuppförsöket 1923 ?
När det gäller Hitler och nazisterna skulle jag gärna vilja vilja veta hur Helena Hanfstaengl kände sig efter 2:a Världskriget.
Det var hon som hindrade/övertalade Hitler att inte ta självmord efter den misslyckade kuppen.

Att indirekt kunnat förhindra 2:a världskriget, sov hon gott om nätterna ?
The whole point of science is to question accepted dogma. Freeman Dyson.

Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » tor 02 jul 2020, 12:33

Big Berra skrev:
tor 02 jul 2020, 11:20
Big Berra skrev:
tor 02 jul 2020, 11:12
Anders skrev:

När det gäller Hitler och nazisterna skulle jag gärna vilja vilja veta hur Helena Hanfstaengl kände sig efter 2:a Världskriget.
Det var hon som hindrade/övertalade Hitler att inte ta självmord efter den misslyckade kuppen.

Att indirekt kunnat förhindra 2:a världskriget, sov hon gott om nätterna ?
” Even as her husband disagreed and, therefore, lost favor with Hitler, Helene became more active in the Nazi Party. Her once happy marriage dissolved in 1936 when she sued for divorce. Eventually, she too became disillusioned with Hitler and returned to America.”. Första åren på 30-talet sov hon nog alldeles utmärkt.

Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » lör 04 jul 2020, 08:34

Helt utan att ha rikigt medvetet tiggt om det har de första semesterdagarna varit ett sjå, förutom med eftersatt trädgårdsarbete, också med sociala media. Har fått två olika bisvärmar på mig, ingen hatisk ellet direkt arg men horder av indignerade människor som med lååånga comments försöker omvända mig till rätta läran.
Var inte ute efter att provocera, svarade med maggropen.
Dels var det nån jocke på reddit som tyckte att det var ”dags att legalisera marijuana” som jag svarade ”det är dags att sluta knarka” på. Sen var det en feminist på insta, följer några, som hittade nån sexannons från 70-talet där det mer eller mindre uppmanades till våldtäkt. Svarade att jag tyckte det var för jävligt och att folk skulle läsa 50 shades istället. Båda de här genererade otroligt intressanta diskussioner, bland annat om feministers sexvanor, jäkligt kul, men det tar för mycket tid. Mycket man vill hinna med nu då det är semester.

Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » lör 04 jul 2020, 10:20

Btw har för första gången i år löst golfsvingens hemlighet. Säger bara - kolla in Reeds fotarbete, hans tyndpunkt under svingen! Folk som säger ”få fram vikten på främre foten” säger lika fel som någon som skall lära någon windsurfa och säger ”för fram seglet”.

Stora Norrland

Inlägg av Stora Norrland » lör 04 jul 2020, 11:18

Tja, Reed gör en tyngdpunktsförflyttning framåt när han vänder på toppen - för att starta nedsvingen.
Sedan är han definitivt "framåt" när han klappar till med full kraft. Huvudet "bakom" med höfter/undekropp som trycker på "framåt".

Visst, rotation är nyckeln - men utan en viss förflyttning av tyngdpunkten är det svårt att få drag under galoscherna.
--== Tag inte dig själv på för stort allvar. De andra gör inte det. ==--

Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » lör 04 jul 2020, 15:10

Stora Norrland skrev:
lör 04 jul 2020, 11:18
Tja, Reed gör en tyngdpunktsförflyttning framåt när han vänder på toppen - för att starta nedsvingen.
Sedan är han definitivt "framåt" när han klappar till med full kraft. Huvudet "bakom" med höfter/undekropp som trycker på "framåt".

Visst, rotation är nyckeln - men utan en viss förflyttning av tyngdpunkten är det svårt att få drag under galoscherna.
Kolla här!
https://youtu.be/37YZm9oCFnU
Viktförflyttingen över till höger sida kommer mycket sent. Det är grejen. Du behöver inte ha handleder som en skogshuggare och göra en backhand med vänstern, utan kan göra en höger forehand, om du har kvar utrymme för svingen.

Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » sön 05 jul 2020, 11:36

Lincoln hade fullkomligt älskat webben.

Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » ons 08 jul 2020, 07:10

Finns få presidenter som velat styra och ställa så mycket som de som gått som vice, och tagit över efter skjutna eller i ämbetet avlidna presidenter. Undrar varför.

Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » ons 15 jul 2020, 10:06

Woodrow Wilson, den kanske intressantaste av presidenterna. Sydstatare som var 6 år då konfederationen bröt sig loss. Hamnade som professor och rektor på Princeton, skrev läroböcker i Politisk Filosofi. Lackade till då gamla alumnis(expresidenter mfl) inte ville låta honom se till att rikemansbarnen hade gräddfiler. Blev Guvernör i NJ, succé, och spöade sen både Taft och Th Roosevelt i valet 12. Implementerade sina teorier, med gott resultat, kunde snacka in senatorer och kongressmän i sina lösningar. Samtidigt, för segregation, visade Birth of a nation i vita huset, ville absolut inte ge svarta förtroendeposter. Har tänkt mycket på det i sommar. Man blir sämre av att vara lägre klass, sämre människa. Och det märker de av högre klass eller ras som är i närheten. Theodore Roosevelt, även han rankad högt av presidenter var väldigt mycket för svartas rättigheter. Men han var en rikemanspojke från New York som lekte cowboy som vuxen. Och gjorde en helvetes massa bra som president. Vad jag vill komma till är ungefär att det är ett bra businesscase att se till att folk inte hålls som underklass, man får färre skitfolk omkring sig. Kan själv se att jag är sämre än mina grannar på många sätt, är den enda som är genuin arbetarklass. Tjafsar lite med Betlehem Isaac om det här. Hon är svart och kvinna men kommer från en beläst släkt. Har lyckats ställa begreppen på huvet lite för henne och hennes entourage.

Men en President i Sverige hade antagligen inte varit fel, från millenieskiftet och framåt. Typ Göran Persson eller Gösta Boman. En konservativ kraft som kunnat hålla mot allt experimenterande. Wilson hade kunnat vara en role model.

Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » tor 23 jul 2020, 17:30

Golfen - Mina särklassigt värsta golfsekunder var igår. Fick för mig att slå en längre pitch på tomten som blev en topp... susade över häcken, över gatan och bang in i grannens staket. Och hon var där och rotade... note to self - bara plastbollar på tomten. Men har ändå hittat en fin svingtanke - att framför allt höger handled skall hålla sättningen av klubban väldigt avslappat.Har kommit till insikten att väldigt mycket av mina för högt, för höger kommer ur att det blir ett kast. Riktigt varför det ena gången blir kast och andra gången inte, det är frågan det.

En sån här riktigt positiv tanke jag åstadkom för något tiotal år sen var att "Den 15 juli har året gått för långt". Lite som då Saijonmaa sjöng Daagarna Möörkna Minoot för Minoot. Så är det väl. Lite schysstare framtidsutsikter då det är typ 10 april. Men det är lite från år till år. Augusti och September är känslosamma månader, inte min bästa tid. Fram i senare oktober har själen gått i mentalt ide, man har vant sig. Sen får vi se om det blir snö den här vintern då. Juli har då inte varit nån värmebölja precis. En annan sån där tanke som jag lyckades låsa nåt år var "oj, nu är det fyra på eftermiddagen och det är inte mörkt"... Känns lite osannolikt nu. Har en viss förståelse för de som blir Spaniensvenskar, typ.

Jag gillar att tjafsa med såna som är typ ister. Aktivister för nåt. Eller inte tjafsa utan snarare ställa respektfulla invändningar bland alla "jaa du är såå fantastisk" på t.ex. feministers eller gretas instagramkommentarer. Först blir de arga som bin, men sen, om man bemöter dem vänligt kan man få till riktigt bra dialoger. En kvinna som jag först såg som hysterisk, men som sen visade sig ha väldigt dåliga erfarenheter av män kunde jag vända från att "alla män är typ kvinnomisshandlare". Hon fick det till att "men ingen man säger att det är fel med kvinnomisshandel", så då sa jag att jag skulle ta upp ett gammalt initiativ och skriva ett blogginlägg om det. Har ju haft en golfblogg både länge och väl, men det är en typ onlinegrej, ingen sport så jag fick för mig för ett par år sen att sätta upp en egenhostad wordpressblogg för att lära mig lite. Att sätta upp gick bra, men sen blev det inget för jag kom inte på vad jag skulle skriva om. Bara några väldigt random inlägg. Men här kunde man då stoppa in ett blogginlägg som typ visar tanten att alla karlar inte är sluskar. Ni kan ju ta en koll:
http://andersrandomthoughts.com/

Tänkte att man kunde ju skriva där som jag skriver här sen. Är helt marinerad i skallen av amerikanska presidenter, kanske man skulle kunna lägga upp lite sånt. Bli en pewdiepie fast då han spelar mördarspel läser jag wikipedia...

Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » fre 24 jul 2020, 10:11

Att jag snöat in så på amerikanska presidenter är ingen slump. Hade jag fötts där jag bor nu kan jag mycket väl sett mig som arbetande som historiker. Kanske hade varit sämre liv. Nu har jag haft historian som mitt stora kunskapsintresse genom livet och ett av de två nu, som amatör. Skriva papers om historia verkar tråkigare än att se gräset växa. Nu läser jag vad jag vill, skriver vad jag vill. Det andra intresset sen tio är är filosofi, främst politisk filosofi. Och det är typ så, att alla riktigt stora sentida verk skrevs I USA, och det under början av 70-talet. Från kommunism till Ayn Rand. Och USA är typ det intressantaste landet så här subjektivt-objektivt, definitivt det land som påverkat en mest, mer än Sverige. Med sovjet som god tvåa.

Och fast jag ibland tycker att folk bits, så gillar jag bäst att lära mig historia genom människors historia. Därför jag nördar loss med alla de här recensionerna om sommarpratare. Det är så intressant att se först vad man har för fördomar om folk och sen se vad de väljer att presentera. Folk är rysligt spännande! Och deras resa genom livet. Om man orkade vara ärlig, skulle vems som helst resa genom livet om man verkligen vågade närma sig det som format en, vara något som skulle kunna hålla en sommarpratarlyssnarskara förhäxad.

Ska man förstå Republikan-i-USA så är Gerald Ford någon som ger en ledtråd. Och förvirrar. Eller Demokrater som Roosevelts och Kennedy. Men att ta en snabb-googling av Gerald Fords liv - sen uttalad konservativ Republikan... åtminstone jag hade inte riktigt den bilden av vad som skapade en konservativ, en konservativ politiker. Kan man se en Trump-Väljare i den uppväxten? Kanske.

Skriv svar