Kryptovalutor och ICO

Allt mellan himmel och jord. Be nice!
DCI981

Re: Kryptovalutor och ICO

Inläggav DCI981 » ons 06 dec 2017, 14:02

Euklides skrev:
DCI981 skrev: om ngn springer på ett enkelt sätt att korta dessa kryptovalutor utan hävstång så hojta till...

Hoppas du inte hittade något bra sätt då att korta Bitcoin, över $13000 idag.

Det finns inget enkelt och bra sätt att korta bitcoin utan hävstång då ingen vågar ge den möjligheten ännu. Skulle det finnas så skulle jag definitivt göra det vid ngt läge om man sen ligger 40% back spelar ju ingen roll om det saknas hävstång. Jag ser inte att risken är speciellt stor i förhållande till det motsatta idag så länge som man inte kan räkna på värdet. Jag tror inte Bitcoin har ngn övre gräns på hur högt den kan gå då det inte finns ngt sätt att sätta ett värde på den...så 13000 usd idag kan lika gärna vara 1 miljon usd om 3 år..eller 0 usd om 3 år.

Värderingen har ju precis lika mycket substans som tulpanlökarna hade tidigare.

Skulle du kunna tänka dig att producera, sälja, köpa eller hyra en produkt eller få lön i Bitcoin?

Jag har inget emot att folk satsar sina pengar på Bitcoin och dom som kommer ur med en vinst är bara att gratulera..har du kommit ur med en vinst ännu?

Det kommer garanterat komma fram nya valutor i framtiden men för att det ska fungera måste det ju finnas ngn stabilitet i prissättningen.

Man ska nog inte blanda ihop valutan med tekniken bakom.

pstenman

Inläggav pstenman » tor 07 dec 2017, 11:14

Fascinerande att en dags datamining av BC drar lika mycket ström som haitis årsförbrukning, å så säger dom att brunkolsgruvor är dåliga för miljön?! :P
Linköpings GK - 16.1
Inget var bättre förr, inte nu heller.

Användarvisningsbild
Euklides

Inläggav Euklides » tor 07 dec 2017, 11:29

pstenman skrev:Fascinerande att en dags datamining av BC drar lika mycket ström som haitis årsförbrukning, å så säger dom att brunkolsgruvor är dåliga för miljön?! :P

Otroligt :o
BC rusar vidare, över $15000 nu, har inte hunnit kolla upp om det beror på något speciellt eller om det är som jag tror, de tyngre investerarna har börjat kliva in.

pstenman

Inläggav pstenman » tor 07 dec 2017, 11:42

Euklides skrev:
pstenman skrev:Fascinerande att en dags datamining av BC drar lika mycket ström som haitis årsförbrukning, å så säger dom att brunkolsgruvor är dåliga för miljön?! :P

Otroligt :o
BC rusar vidare, över $15000 nu, har inte hunnit kolla upp om det beror på något speciellt eller om det är som jag tror, de tyngre investerarna har börjat kliva in.

Ja igår ner 20% idag upp det dubbla, jag tycker det är kul å se hur långt det går, innan smällen.
Samt vad som händer när maxmängden bitcoin är nådd, då det finns en sån regel i hur valutan funkar.
Å om det blir nå nya hopp utan fallskärm från kontorsbyggnader!
Linköpings GK - 16.1

Användarvisningsbild
Euklides

Inläggav Euklides » tor 07 dec 2017, 11:58

pstenman skrev:Ja igår ner 20% idag upp det dubbla, jag tycker det är kul å se hur långt det går, innan smällen.
Samt vad som händer när maxmängden bitcoin är nådd, då det finns en sån regel i hur valutan funkar.
Å om det blir nå nya hopp utan fallskärm från kontorsbyggnader!

Gick inte ner igår, var uppåt då också. Det var en liten korrigering för några dagar sen på -10% ner men det vände tillbaka lika snabbt.
Normalt sätt borde det komma en korrigering på några tusen men det är inte mkt som är normalt med BC.

pstenman

Inläggav pstenman » fre 08 dec 2017, 07:53

Den största aktören inom digital speldistribution säger stopp.
Undrar vad det innebär.

https://digital.di.se/artikel/speltjansten-steam-slutar-acceptera-bitcoin
Linköpings GK - 16.1

Användarvisningsbild
Euklides

Inläggav Euklides » fre 08 dec 2017, 11:17

pstenman skrev:Den största aktören inom digital speldistribution säger stopp.
Undrar vad det innebär.

https://digital.di.se/artikel/speltjansten-steam-slutar-acceptera-bitcoin

Konstigt att BC inte fick något bakslag av den nyheten.
Tror att många redan insett att BC inte riktigt kommer att användas som betalmedel så mycket utan mer som en "guldvaluta" att gå tillbaka till när man handlar med andra kryptovalutor. Känns som att tekniken är för dålig och transaktionskostnaderna för höga för att användas kommersiellt i stor skala.

Zorro

Inläggav Zorro » fre 08 dec 2017, 12:24

Vad kommer detta innebära då, trycker blankarna ner kursen på måndag eller funkar det inte så?
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2017/12/08/bitcoin-blankas-pa-sondag.html

Användarvisningsbild
Big Berra

Inläggav Big Berra » sön 31 dec 2017, 14:23

Intressant att följa från åskådarläktaren.

Användarvisningsbild
Euklides

Inläggav Euklides » tis 16 jan 2018, 12:31

Nu rasar det ganska friskt överlag.
De c:a 1100 kryptovalutorna det handlas med har tappat från c:a 740 miljarder dollar till 550 Miljarder dollar.

Pinis

Inläggav Pinis » tis 16 jan 2018, 13:36

Euklides skrev:Nu rasar det ganska friskt överlag.
De c:a 1100 kryptovalutorna det handlas med har tappat från c:a 740 miljarder dollar till 550 Miljarder dollar.

Oj...
Min kvinnas son gick länge och sög på funderingar om att köpa Bitcoin.
När han väl bestämde sig, typ mitten på december, var det nog i absolut sämsta läge, som det ser ut just nu.
Never argue with a fool - they will drag you down to their level, then beat you with experience.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » tis 16 jan 2018, 16:07

Ahh snart köpläge igen med andra ord.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inläggav Puttaren » tis 16 jan 2018, 16:24

Pinis skrev:

Oj...
När han väl bestämde sig, typ mitten på december, var det nog i absolut sämsta läge, som det ser ut just nu.

Handlade själv innan förra toppen, men ångrade mig och tryckte på säljknappen direkt. Hann göra en liten vinst, men fy fn vad korkat att spela på sånt här.
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

pstenman

Inläggav pstenman » tis 16 jan 2018, 18:18

Puttaren skrev:
Pinis skrev:

Oj...

Handlade själv innan förra toppen, men ångrade mig och tryckte på säljknappen direkt. Hann göra en liten vinst, men fy fn vad korkat att spela på sånt här.

Hehe min vän minear, dock ethereum.
Hans 16 gpuer ger 4000$ / månad sen är dom 3 som snart har 16 var.
De säljer allt atm för att expandera snabbt.

Kostar 25% av bitcoin i energiåtgång å minea eth om ja förstod rätt.
Linköpings GK - 16.1

Användarvisningsbild
Nick_Corey

Inläggav Nick_Corey » ons 17 jan 2018, 09:01

pstenman skrev:Hehe min vän minear, dock ethereum.

Va?
"Vi har varit naiva."

pstenman

Inläggav pstenman » ons 17 jan 2018, 09:16

Nick_Corey skrev:
pstenman skrev:Hehe min vän minear, dock ethereum.

Va?

De utvinner kryptovaluta med hjälp av kraftfulla datorer.
Fråga mig inte rent tekniskt isf kan jag vidarebefodra frågorna å ge dig hans svar med viss fördröjning. ;)
Bitcoin är tydligen redan förlegad teknikmässigt å kostar allt för mycket att utvinna, så etherium blir nästa hype enligt honom, etherium kräver 1/4 del av vad bitcoin gör ur datakraftsynpunkt. Således snabbare och billigare.
Får väl se hur det går, bad om en miljon om han blir ekonomiskt oberoende för nån gammal krognota jag stod för, han sa visst, så nu är det bara att vänta. :P

Staten tar dock 22% i skatt på vinsterna genom bolaget fick jag veta.
Är det likställt med aktiehandel och andra valutatransaktioner?
Linköpings GK - 16.1

Användarvisningsbild
Nick_Corey

Inläggav Nick_Corey » ons 17 jan 2018, 11:38

Jag hade lite svårt att hänga med, men jag tror det börjar klarna.

Med gpu menar du egentligen CPU, eller?

Men att de är tre personer som kör samma miningupplägg gör väl inte det hela bättre... det blir visserligen fler Etherum - men också fler som skall dela på dem. Eller finns det någon slags skalfördel som gör att man får ut mer än tre ggr så många Ethereum om man tredubblar miningkapaciteten?

Vad menas med att "sälja allt atm för att expendera snabbt", där hänger jag inte alls med :?
"Vi har varit naiva."

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inläggav Puttaren » ons 17 jan 2018, 11:44

pstenman skrev:Staten tar dock 22% i skatt på vinsterna genom bolaget fick jag veta.
Är det likställt med aktiehandel och andra valutatransaktioner?

22 % är sedvanlig skatt på vinsten i bolag. Sen ska man skatta ihjäl sig för att få ut pengarna privat.

Nick_Corey skrev:Med gpu menar du egentligen CPU, eller?

Nej, grafikprocessorn är mycket bättre för den här verksamheten.
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

pstenman

Inläggav pstenman » ons 17 jan 2018, 13:08

Nick_Corey skrev:Jag hade lite svårt att hänga med, men jag tror det börjar klarna.

Med gpu menar du egentligen CPU, eller?

Men att de är tre personer som kör samma miningupplägg gör väl inte det hela bättre... det blir visserligen fler Etherum - men också fler som skall dela på dem. Eller finns det någon slags skalfördel som gör att man får ut mer än tre ggr så många Ethereum om man tredubblar miningkapaciteten?

Vad menas med att "sälja allt atm för att expendera snabbt", där hänger jag inte alls med :?

Som Puttaren säger, gpu är det.
Nej, ingen skalfördel, men rent krasst kan dom snabbare bygga mer gpuer å underhålla allt enklare på 3 v 1 person, då samtliga jobbar olika skift kan nån alltid vara "där".

De säljer allt de minar, (spar inget för investeringssyfte/ägande) för att kunna bygga fler gpuer å skaffa en vettig serverhall.

Just nu är de alla inklämda i en hyrd villa :P
Linköpings GK - 16.1

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » sön 21 jan 2018, 19:43

Alltså, om vi backar lite, kära alla ni mensamedlemmar:

Finns någon "Bitcoin för dummies"? Och en vidare "pengar för dummies"? Nån bra sida, nån bra youtube eller nåt. Jag har så förtvivlat svårt att fatta det här med vad pengar egentligen är, men än de som jag har på kortet och köper messmör och iphonar för.

Man pratar om att pengar är blättan blä som motsvarar vad riksbanken lånar ut, en massa förväntan och grejer. Jag är bara helförvirrad och skulle vilja förstå det. Och sen är då de här bitcoins nåt annat. Jag liksom, vill köpa grejer, och om jag skall investera i en valuta förstå varför den skulle gå upp och ner i värde, särskilt den här bitcoin som nu "rasar". Låter ju som om man skulle köpa några. Aktier kan jag hyfsat förstå men de här bitcoin...
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2018-07-07 - Vad är det här för klubbor?

pstenman

Inläggav pstenman » sön 21 jan 2018, 23:02

Anders skrev:Alltså, om vi backar lite, kära alla ni mensamedlemmar:

Finns någon "Bitcoin för dummies"? Och en vidare "pengar för dummies"? Nån bra sida, nån bra youtube eller nåt. Jag har så förtvivlat svårt att fatta det här med vad pengar egentligen är, men än de som jag har på kortet och köper messmör och iphonar för.

Man pratar om att pengar är blättan blä som motsvarar vad riksbanken lånar ut, en massa förväntan och grejer. Jag är bara helförvirrad och skulle vilja förstå det. Och sen är då de här bitcoins nåt annat. Jag liksom, vill köpa grejer, och om jag skall investera i en valuta förstå varför den skulle gå upp och ner i värde, särskilt den här bitcoin som nu "rasar". Låter ju som om man skulle köpa några. Aktier kan jag hyfsat förstå men de här bitcoin...

Sanningen är att ingen vet vad det gäller BTC å annan kryptovaluta.
Folk som kan tekniken gör sig snabba pengar på oss idioter som sen tror att vi kan göra likadant å då crashar hela prylen å vi står för kostnaden.
Linköpings GK - 16.1

Användarvisningsbild
Big Berra

Inläggav Big Berra » lör 27 jan 2018, 20:30

Läst/Hört i dagens nyhetsflöde, hackare kom över kryptovaluta för ett värde av 58 miljarder yen.
Det är bl.a. sånt man är rädd för, tillsammans med kraschade diskar och andra otäckheter.

pstenman

Inläggav pstenman » lör 27 jan 2018, 20:33

Big Berra skrev:Läst/Hört i dagens nyhetsflöde, hackare kom över kryptovaluta för ett värde av 58 miljarder yen.
Det är bl.a. sånt man är rädd för, tillsammans med kraschade diskar och andra otäckheter.

Hände inte det för längesen eller är det en ny, aktuell attack?
Linköpings GK - 16.1

Användarvisningsbild
Big Berra

Inläggav Big Berra » lör 27 jan 2018, 22:25

pstenman skrev:
Big Berra skrev:Läst/Hört i dagens nyhetsflöde, hackare kom över kryptovaluta för ett värde av 58 miljarder yen.

Hände inte det för längesen eller är det en ny, aktuell attack?

Det verkar hända allt oftare.
Just det jag hörde/läste senast blev publikt igår.

https://www.di.se/nyheter/hackare-stal-kryptovaluta-for-miljardbelopp/

Användarvisningsbild
Euklides

Inläggav Euklides » fre 02 feb 2018, 10:53

Och nu är det nere på runt 392 miljarder, riktig slakt nu.

Återgå till "Everything but Golf"