Att börja spara i aktier

Allt mellan himmel och jord. Be nice!
Användarvisningsbild
Big Berra

Re: Att börja spara i aktier

Inläggav Big Berra » mån 04 feb 2019, 13:55

Core Ny Teknik är en nystartad fond av toppförvaltarna Carl Armfeldt och Erik Sprinchorn som hoppade av från Swedbank för ett par veckor sedan.

Mer info om den fonden här: https://secure.msse.se/document/avanza/F000011XKU

Vad betyder andelsklass i sammanhanget? Det är olika avgifter för andelsklass A, respektive andelsklass B-D.
Andelsklasserna har nåt med nya regler som infördes förra året att göra, sök på "mifid 2" så kan det möjligen gå att förstå vad det är och hur det fungerar.

Användarvisningsbild
Big Berra

Inläggav Big Berra » ons 06 feb 2019, 10:37

Har sedan en tid tillbaka börjat studera hur börsen reagerar på kvartalsrapporter, nu är vi ju inne i rapporttider.
Än så länge tittar jag bara på de aktier där jag äger aktier.
Finns det någon regelbundenhet i detta?

Handelsbanken först ut.

De senaste två kvartalsrapporterna har mottagits neutralt av aktiemarknaden, idag var det dock väldigt negativt när senaste rapporten kom.
Imorgon Securitas, de har överraskat positivt de senaste två rapporterna, hur ser det ut imorgon ?
Imorgon Bulten, har har det varit neutral reaktion de två senaste kvartalsrapporterna.

Jag har även tänkt gå igenom samtliga större bolags rapportdagar för att få statistik på om det det finns någon del som överväger.
För några år sedan läste jag en tidningsartikel om saken och då var det övervägande negativa reaktioner från marknaden efter rapport.

LaSt

Inläggav LaSt » ons 06 feb 2019, 11:47

Har sedan en tid tillbaka börjat studera hur börsen reagerar på kvartalsrapporter, nu är vi ju inne i rapporttider.

Handelsbanken först ut.

De senaste två kvartalsrapporterna har mottagits neutralt av aktiemarknaden, idag var det dock väldigt negativt när senaste rapporten kom.
Imorgon Securitas, de har överraskat positivt de senaste två rapporterna, hur ser det ut imorgon ?
Imorgon Bulten, har har det varit neutral reaktion de två senaste kvartalsrapporterna.

Jag har även tänkt gå igenom samtliga större bolags rapportdagar för att få statistik på om det det finns någon del som överväger.
För några år sedan läste jag en tidningsartikel om saken och då var det övervägande negativa reaktioner från marknaden efter rapport.
Kanske förstår jag inte vad du menar, men det beror väl på rapportens innehåll. Slår den förväntningarna så går det upp.
Om inte så sjunker det.

Användarvisningsbild
Big Berra

Inläggav Big Berra » ons 06 feb 2019, 13:12

Handelsbanken först ut.

Kanske förstår jag inte vad du menar, men det beror väl på rapportens innehåll. Slår den förväntningarna så går det upp.
Om inte så sjunker det.
Dock verkar det vara så att det oftare är för högt ställda förväntningar och det blir ett kursfall efter rapport.

Användarvisningsbild
Euklides

Inläggav Euklides » ons 06 feb 2019, 14:07

Dock verkar det vara så att det oftare är för högt ställda förväntningar och det blir ett kursfall efter rapport.
Håller med, tycker det är ett fenomen som uppstått de senare åren, först kommer en kanonrapport som slår förväntningarna och sen dyker kursen.

Användarvisningsbild
Big Berra

Inläggav Big Berra » ons 06 feb 2019, 17:32

Handelsbanken först ut.

Bulten upp 4% hittills idag, informationsläckage rörande bra resultat ?
Mycket stor del av köpen från Skandiabanken (40%) vilket generellt är mycket ovanligt oavsett vilken aktie det är frågan om.

Pinis

Inläggav Pinis » tor 07 feb 2019, 10:35

Vinnova går in och finansierar MYFC

Låter bra 👍
Never argue with a fool - they will drag you down to their level, then beat you with experience.

Användarvisningsbild
Euklides

Inläggav Euklides » tor 07 feb 2019, 12:01

Gått in hårt i Mycronic idag.
En av börsens mest blankade aktie, går dock som tåget och förr eller senare måste de börja köpa tillbaka aktier.
Ännu en kanonrapport av Mycronic, första gången över 1M i vinst.
Blankarna bör ligga minst en halv miljard back, de har redan börjat köpa tillbaka lite men en shortsqeeze är nog att vänta :D

Nils77

Inläggav Nils77 » tor 07 feb 2019, 21:45

Morgondagen blir dagen för 4 år sedan de första slantarna investerades för en skakig färd till denna dag.
Detta år har startat hyggligt, med god marginal bättre än något annat år. +18%...ett bra år hittills.
Morgondagen kommer att visa hur bra/dåligt en enträgen newbie med begränsad aktiekunskap har förvaltat sitt kapital under denna period.
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Användarvisningsbild
Big Berra

Inläggav Big Berra » fre 08 feb 2019, 11:13

Morgondagen blir dagen för 4 år sedan de första slantarna investerades för en skakig färd till denna dag.
Detta år har startat hyggligt, med god marginal bättre än något annat år. +18%...ett bra år hittills.
Morgondagen kommer att visa hur bra/dåligt en enträgen newbie med begränsad aktiekunskap har förvaltat sitt kapital under denna period.
En stilla undran, vad händer idag ?
Med de siffror du presenterat i tråden så skulle jag säga att du är bättre än 99,99% av alla som aktivt handlar på börsen, bara att gratulera.
En annan är nöjd då man slår index.

Användarvisningsbild
Big Berra

Inläggav Big Berra » fre 08 feb 2019, 12:47

En riktigt sur börsvecka närmar sig sitt slut.

De 3 aktier man ägde där kvartalsrapport presenterades rasade rejält efter rapport.
Samtliga dessa tre låg på plus innan rapport

Utöver detta såldes en suraktie.

Ytterligare en aktie rasade med 5%

Det enda positiva var nog Bure som gick +6%.

Har inte heller haft tid för att trada certifikat vilket kan rädda upp dåliga dagar/veckor.

Lutar nog åt det jag tänkt tidigare att aldrig äga en aktie dagen det är kvartalsrapport, dock måste jag titta mer på
detta innan det genomförs.

Gay på banan

Inläggav Gay på banan » fre 08 feb 2019, 13:31

Lutar nog åt det jag tänkt tidigare att aldrig äga en aktie dagen det är kvartalsrapport, dock måste jag titta mer på
Satsa på att kursen oftare går ned efter kvartalsrapport, och en liten hävstång på det ?
Årets Frozenhemsida http://www.frozen1819.pupgolf.se/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Big Berra

Inläggav Big Berra » fre 08 feb 2019, 13:48

Satsa på att kursen oftare går ned efter kvartalsrapport, och en liten hävstång på det ?
Ja, nåt åt det hållet.

Nils77

Inläggav Nils77 » lör 09 feb 2019, 08:47

En stilla undran, vad händer idag ?
Med de siffror du presenterat i tråden så skulle jag säga att du är bättre än 99,99% av alla som aktivt handlar på börsen, bara att gratulera.
En annan är nöjd då man slår index.
4 år sedan denna resa med att lära sig hur investera på börsen för att öka sitt sparkapital startade.
Har fått lägga ned mycket mer tid än jag trodde, speciellt de perioder jag är mest aktiv, allt för att få lite basic insikt i vad som ger vad i värdepappers handel.
+18% blev 15,5% som veckosluts siffra. Egentligen mest intresserad av veckoslut. Mån-Ons ofta högre portföljvärde än Tor-Fre. Hygglig kurs fredagsavslut ser jag som en positiv trend i portföljen.

Mycket flyt iår.
Följde en av dina tankar från tidigare att inte behålla över rapport i tråden och sålde av Ratos innan raset.....(Tack)
Idogen, en dump, bottenfiskade sålde av när fler o fler fiskade,,några dagar senare ca -50%.. tur och aktiv tid vid skärmen.
Sålde av en outsider med -35%...
Dock mycket fokus på omsättningen begränsades skadorna.

Bäst i år.
Immunicum BTA, lyckat fiske.
Nordea, signalvärdet av Cevians intåg är inte fel.
Oljepriset.

Ganska säker på att herrn är blygsam när det gäller att slå Index, säkerligen fina siffror över tid.
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Användarvisningsbild
Big Berra

Inläggav Big Berra » lör 09 feb 2019, 21:23

Har nu studerat 2018 års kvartalssiffror för de 15 största svenska bolagen och sett vad som händer med kursen.

ABB har ännu inte rapporterat kvartal 4 så det är 59 rapporter som finns att tillgå.

28 rapporter har genererat minus för börskursen medan 31 har genererat plus.

Ericssons alla 4 rapporter gav höjd kurs
medan
Handelsbankens 4 rapporter gav sänkt kurs.

Tveksamt om jag lägger mer tid på detta.

Användarvisningsbild
Euklides

Inläggav Euklides » mån 11 feb 2019, 11:02

Det enda positiva var nog Bure som gick +6%.
Största ägare i Mycronic så de har nog en bra framtid.

LaSt

Inläggav LaSt » mån 11 feb 2019, 11:28

Har nu studerat 2018 års kvartalssiffror för de 15 största svenska bolagen och sett vad som händer med kursen.

ABB har ännu inte rapporterat kvartal 4 så det är 59 rapporter som finns att tillgå.

medan

Att bara titta på "släpper rapport" och "kursutveckling" känns inte direkt givande.

Man måste väl titta på "vad säger rapporten" och "kursutveckling".

Användarvisningsbild
Big Berra

Inläggav Big Berra » mån 11 feb 2019, 12:38

medan

Att bara titta på "släpper rapport" och "kursutveckling" känns inte direkt givande.

Man måste väl titta på "vad säger rapporten" och "kursutveckling".
Nej, det var inte min tanke.
Min tanke var istället, finns det ett mönster där marknadens förväntningar alltid är högre/lägre än vad rapporten sedan visar ?

Som nämnts tidigare läste jag en artikel i ämnet för ett antal år sedan, slutledningen då var att i högkonjunktur så underträffar resultatet förväntningarna medan i lågkonjunktur råder det omvända. Helt normal psykologi, när det går bra är man överoptimistisk, när det går dåligt är man överpessimistisk.

Fördelningen över/under enligt tidningsartikeln var 40/60.

Nu kan det ju vara så att vi befinner oss i skiftet mellan hög- och låg-konjunktur och det då är 50-50 mellan positiva/negativa reaktioner.

Annat att tänka på, finns informationsläckage, detta borde då ge kursrörelser dagarna innan rapport ?

Idag funderar jag på att sälja Hoist Finance som rapporterar imorgon.

Användarvisningsbild
Big Berra

Inläggav Big Berra » tis 12 feb 2019, 10:42

Fortsatt surt, Hoist Finance kom med en riktigt dålig rapport. Fjärde bolaget i rad där kursen rasar rejält.
En sån här period då man överväger att sätta alla pengar i nån index-fond istället.

Användarvisningsbild
Big Berra

Inläggav Big Berra » tis 12 feb 2019, 10:52

Fortsatt surt, Hoist Finance kom med en riktigt dålig rapport. Fjärde bolaget i rad där kursen rasar rejält efter rapport.
En sån här period då man överväger att sätta alla pengar i nån index-fond istället.
Vi får se om trenden håller i sig, näst på tur Astra, Attendo och Odd Molly på Torsdag.

Användarvisningsbild
Euklides

Inläggav Euklides » tis 12 feb 2019, 11:23

Fortsatt surt, Hoist Finance kom med en riktigt dålig rapport. Fjärde bolaget i rad där kursen rasar rejält.
Så du sålde inte som du funderade på ?

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inläggav Puttaren » tis 12 feb 2019, 11:31

Eftersom jag är en sån korkad människa som har pengar på banken har jag iaf inte varit med på det senaste årets nedgång. Jag undrar dock om såna där strukturerade placeringar där emittenten garanterar 90-100% av insatsen är nåt att ha?

https://www.strukturinvest.se/vara-tjae ... ssion.aspx
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

Användarvisningsbild
Big Berra

Inläggav Big Berra » tis 12 feb 2019, 11:41

Så du sålde inte som du funderade på ?
Ja la in en sälj order igår men fick dem inte sålda.

Användarvisningsbild
Big Berra

Inläggav Big Berra » tis 12 feb 2019, 11:51

Eftersom jag är en sån korkad människa som har pengar på banken har jag iaf inte varit med på det senaste årets nedgång. Jag undrar dock om såna där strukturerade placeringar där emittenten garanterar 90-100% av insatsen är nåt att ha?

I allmänhet brukar man säga att det inte är något att ha.
Om jag vore finansiell rådgivare så skulle jag föreslår lysa lågriskportfölj istället för banksparande.
https://rikatillsammans.se/partner/lysa

Dock skall man ha i åtanke att mina råd för tillfället verkar mer eller mindre katastrof.

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inläggav Puttaren » tis 12 feb 2019, 11:57

I allmänhet brukar man säga att det inte är något att ha.
Om jag vore finansiell rådgivare så skulle jag föreslår lysa lågriskportfölj istället för banksparande.
https://rikatillsammans.se/partner/lysa

Dock skall man ha i åtanke att mina råd för tillfället verkar mer eller mindre katastrof.
Don't catch a falling knife heter det ju. Jag är skeptisk till var "motorn" ska komma ifrån framöver. Den lilla pyspunka som varit känns som en föraning om vad som komma skall. I en riktig sättning är ju också frågan hur mycket emittentens garanti är värd.
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

Återgå till "Everything but Golf"