självscanning

Allt mellan himmel och jord. Be nice!
Användarvisningsbild
Big Berra

självscanning

Inlägg av Big Berra » fre 04 okt 2019, 18:13

I "livets gåtor"-tråden diskuterades det rörande självscanning.

Som intresserad av hur det egentligen förhåller sig, har jag gjort en hyfsat bra statistisk undersökning.

Jag har handlat 40 gånger, 20 gånger har jag scannat, 20 gånger har jag betalt i kassan.

Jag handlar i allmänhet när det är få personer i affären.

För vardera av alternativen ovan har det varit 5 småhandlingar (< 300kr), 10 medelhandlingar (300-800 kr) och 5 storhandlingar (> 800 kr)

Vid scanningstillfällena har det blivit följande scenarior

2 tillfällen har det varit helavstämning.
2 tillfällen har det varit delavstämning.
4 gånger har det varit varor som krånglat.
De flesta gångerna har jag haft varor som kräver att en i personalen godkänner att jag har ålder över 15 eller 18 år.
Jag har alltid haft grönsaker, frukt eller rotsaker. Dessa kräver som bekant egen vägning vid scanningstillfällena.

Vid betalning i kassan har det varit

2 tillfällen med fler än 3 personer framför
4 tillfällen med 3 personer före
3 tillfällen med 2 personer före
5 tillfällen med 1 person före
6 tillfällen utan kö.

Jag har handlat i en och samma butik där jag känner till var alla varor finns.

Slutledning

Blir det avstämning eller är krånglar går det nästan alltid långsammare än att stå i kassakön (ungefär lika med 4 i kön för helavstämning).
Är det fler än 2 i kön går det snabbare att självscanna (om det inte blir avstämning eller krånglar).
Är det tomt i kassan eller en person i kassan går det alltid snabbare via kassan än med självscanning.

Summering

De tider på dagen jag handlar, med lite folk i butiken och med de varor jag handlar, går det oftare snabbare att gå via kassan.

Såvitt jag kan se på de uppmätta tiderna spelar det ingen större roll för utfallet hur stor handling det rör sig om.

Användarvisningsbild
singel

Re: självscanning

Inlägg av singel » fre 04 okt 2019, 18:34

jag gör ingen statistik, självscanning is tha shit.
köper inga öl.'
varor som krånglar?
Avstämning och delavstämning, väldigt sällan vilket beror på hur man sköter sin scanning.
dom kontrollerna går ändå fortare än om det är två före i vanliga kassan.

Stora Norrland

Inlägg av Stora Norrland » fre 04 okt 2019, 18:58

Jag gör ingen statistik, självscanning is shit...

Användarvisningsbild
HH+

Inlägg av HH+ » fre 04 okt 2019, 21:28

Herregud som någon skulle sagt....
If u can't fix it with a hammer, u need a bigger hammer.

janne64

Inlägg av janne64 » fre 04 okt 2019, 21:58

Cigg är ett helvete att få tag i .
Jag röker inte själv , men frugan.
Och då går det inte att scanna.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » lör 05 okt 2019, 06:40

Kan man göra en seriös självscanning? Få sig själv utskriven i 3D?
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2019-04-21 : Hur ett äpple klarar en vinter i en golf bag med mera

pstenman

Inlägg av pstenman » mån 07 okt 2019, 21:37

Anders skrev:
lör 05 okt 2019, 06:40
Kan man göra en seriös självscanning? Få sig själv utskriven i 3D?
Jag skriver bla ut höfter inför op.
Kanske skriver ut din om några år? 8-)
Linköpings GK - 15.8

Nordan

Inlägg av Nordan » tis 08 okt 2019, 10:35

Big Berra skrev:
fre 04 okt 2019, 18:13
I "livets gåtor"-tråden diskuterades det rörande självscanning.

Som intresserad av hur det egentligen förhåller sig, har jag gjort en hyfsat bra statistisk undersökning.

Jag har handlat 40 gånger, 20 gånger har jag scannat, 20 gånger har jag betalt i kassan.

Jag handlar i allmänhet när det är få personer i affären.

För vardera av alternativen ovan har det varit 5 småhandlingar (< 300kr), 10 medelhandlingar (300-800 kr) och 5 storhandlingar (> 800 kr)

Vid scanningstillfällena har det blivit följande scenarior

2 tillfällen har det varit helavstämning.
2 tillfällen har det varit delavstämning.
4 gånger har det varit varor som krånglat.
De flesta gångerna har jag haft varor som kräver att en i personalen godkänner att jag har ålder över 15 eller 18 år.
Jag har alltid haft grönsaker, frukt eller rotsaker. Dessa kräver som bekant egen vägning vid scanningstillfällena.

Vid betalning i kassan har det varit

2 tillfällen med fler än 3 personer framför
4 tillfällen med 3 personer före
3 tillfällen med 2 personer före
5 tillfällen med 1 person före
6 tillfällen utan kö.

Jag har handlat i en och samma butik där jag känner till var alla varor finns.

Slutledning

Blir det avstämning eller är krånglar går det nästan alltid långsammare än att stå i kassakön (ungefär lika med 4 i kön för helavstämning).
Är det fler än 2 i kön går det snabbare att självscanna (om det inte blir avstämning eller krånglar).
Är det tomt i kassan eller en person i kassan går det alltid snabbare via kassan än med självscanning.

Summering

De tider på dagen jag handlar, med lite folk i butiken och med de varor jag handlar, går det oftare snabbare att gå via kassan.

Såvitt jag kan se på de uppmätta tiderna spelar det ingen större roll för utfallet hur stor handling det rör sig om.
Undrar om det inte kan ha tagit längre tid att göra denna undersökning än tiden man ev förlorat på det ena eller andra alternativet?
Eller förlusten i tid bara att fundera ut vilket alternativ som skulle passa bäst för dagen ;)
Men definitivt A for effort!
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Användarvisningsbild
Euklides

Inlägg av Euklides » tis 08 okt 2019, 11:04

Dessutom går det ju åt en del extra tid när man plockar varorna med självscanning, har svårt att tänka mig att man tjänar tid på det.
Jag brukar bara köra med det när jag snabbt ska in och hämta någon enstaka vara.

Användarvisningsbild
Besserwizzer
Kontakt:

Inlägg av Besserwizzer » tis 08 okt 2019, 13:45

Otyg skapat för alla hipsters och "supermammor/pappor" dvs följarna utan egna tankar.
På grund av stasi och skitnödighet.
- Går det att missförstå att jorden är rund - nej.
- Xxxxxxsyndromet - Går det att missförstå att jorden är rund - ja.

Användarvisningsbild
singel

Inlägg av singel » tis 08 okt 2019, 17:57

För mig handlar självscanning om att slippa stå i en kassakö. Bra att vi tycker olika ty jag vill ju inte ha kö i självscanningen....

Egon

Inlägg av Egon » tis 08 okt 2019, 21:55

Vad är det för skillnad på att låta en utbildad person skanna varorna i en kassa vs att skanna själv?
-Jo, det man ev. förlorar, i tid, i en kö ... försvinner i starten och under hela förloppet i butiken.
Värdera det inkl. risk/chans för avstämning, felaktig logistik i butiken (mjölken och frysvaror läggs ovanpå grönsaker etc.) och naturligtvis omaket mot att stå i 0-5min i en kö, så är valet ganska givet.

Egon

Old-T

Inlägg av Old-T » ons 09 okt 2019, 07:59

Egon skrev:
tis 08 okt 2019, 21:55
Vad är det för skillnad på att låta en utbildad person skanna varorna i en kassa vs att skanna själv?
-Jo, det man ev. förlorar, i tid, i en kö ... försvinner i starten och under hela förloppet i butiken.
Värdera det inkl. risk/chans för avstämning, felaktig logistik i butiken (mjölken och frysvaror läggs ovanpå grönsaker etc.) och naturligtvis omaket mot att stå i 0-5min i en kö, så är valet ganska givet.

Egon
Jag håller helt med dig Egon i ditt resonemang. Jag tycker definitivt att du ska fortsätta gå till vanliga bemannade kassor.
Då slipper singel och jag köer i självscanningen

Användarvisningsbild
BollKalle

Inlägg av BollKalle » ons 09 okt 2019, 08:24

För några år sedan öppnade Amazon sin första kassa-lösa butik.
Du loggar in med mobilen när du kommer dit, plockar vad du behöver i hyllorna, vilket registreras av kameror, och går därifrån.
Köpen debiteras automatiskt.

På öppningsdagen var kön TILL butiken två kvarter lång. :roll:
"Inget här i världen är så rättvist fördelat som förståndet: Alla tror att de har fått tillräckligt." - Jaques Tati

Användarvisningsbild
Besserwizzer
Kontakt:

Inlägg av Besserwizzer » ons 09 okt 2019, 13:17

Old-T skrev:
ons 09 okt 2019, 07:59
Egon skrev:

Egon
Jag håller helt med dig Egon i ditt resonemang. Jag tycker definitivt att du ska fortsätta gå till vanliga bemannade kassor.
Lösning. Alla självscannar = kön flyttas. 0 tidsvinst. Tror tom att köerna blir längre då andel fel ökar.
Självscanning drivs av handlare i vinstsyfte ich inte för at korta ned kötid.
Man bara suboptimerar istället för att def det som är det egentliga problemet.
Förr fanns inte tekniken. Nu finns den men frågan/drivkraft ger bias till en subooptimering och inte en lösning utifrån problemet.
Gällande Amazon så är jag med i projektet som drivs av det ftg jag jobbar på.
Där har du en bra ansats till lösning då tekniken finns tillgänglig.
På grund av stasi och skitnödighet.
- Går det att missförstå att jorden är rund - nej.
- Xxxxxxsyndromet - Går det att missförstå att jorden är rund - ja.

Old-T

Inlägg av Old-T » ons 09 okt 2019, 14:07

Besserwizzer skrev:
ons 09 okt 2019, 13:17
Old-T skrev:
Egon skrev:

Egon
Lösning. Alla självscannar = kön flyttas. 0 tidsvinst. Tror tom att köerna blir längre då andel fel ökar.
Hur?
Att trycka på en knapp, sätta i kortet och acceptera betalningen tar väl iaf avsevärt mycket kortare tid än att packa upp en helghandling på bandet och låta kassörskan/bandet flytta varorna från plats a till plats b.
Att däremot ledtiden i butiken blir längre eftersom varje vara ska scannas innan den läggs ner i sin kasse kan jag kanske köpa, men det är väl samma sak som med golfen:
En del fattar det här med ready golf (läs ready store), en del gör det inte

Egon

Inlägg av Egon » ons 09 okt 2019, 19:39

Old-T skrev:
ons 09 okt 2019, 14:07
Besserwizzer skrev:
Old-T skrev:

Hur?
Att trycka på en knapp, sätta i kortet och acceptera betalningen tar väl iaf avsevärt mycket kortare tid än att packa upp en helghandling på bandet och låta kassörskan/bandet flytta varorna från plats a till plats b.
Att däremot ledtiden i butiken blir längre eftersom varje vara ska scannas innan den läggs ner i sin kasse kan jag kanske köpa, men det är väl samma sak som med golfen:
Värst är de som tror de förstått.... ;)

Min åsikt: Självscanning är lite som donkey kong när det kom. Bara ett slöseri med tid och energi men likväl skulle alla följa apan. Det måste ju bara vara bra när alla gör det (läs, kul att hoppa över en tunna). Inte f-n var det så! Man tröttnade fort och eftersom det inte fanns någon prestige i det så kunde man bara lägga det åt sidan.

Självscanning är kostnadseffektivt för butiken och upplevs som befriande av kunden. Bra så. Fortsätt med det ni som vill. Men ... kan båda ha rätt? Är det win win?
Nja, win är det och jag satsar på handlaren. Det är fullkomligt genialt att öka servicenivån genom att låta kunden göra jobbet. ;)

Egon

En Ica-handlare är en affärsman. Scanning är big business eftersom

Old-T

Inlägg av Old-T » ons 09 okt 2019, 19:52

Egon skrev:
ons 09 okt 2019, 19:39
Old-T skrev:
Besserwizzer skrev:

Hur?

Min åsikt: Självscanning är lite som donkey kong när det kom. Bara ett slöseri med tid och energi men likväl skulle alla följa apan. Det måste ju bara vara bra när alla gör det (läs, kul att hoppa över en tunna). Inte f-n var det så! Man tröttnade fort och eftersom det inte fanns någon prestige i det så kunde man bara lägga det åt sidan.

Självscanning är kostnadseffektivt för butiken och upplevs som befriande av kunden. Bra så. Fortsätt med det ni som vill. Men ... kan båda ha rätt? Är det win win?
Nja, win är det och jag satsar på handlaren. Det är fullkomligt genialt att öka servicenivån genom att låta kunden göra jobbet. ;)

Egon

Håller med, helt genialt av handlaren att ordna så man slipper stå i 30 minuters kö bara för att få betala sina varar.
Fiffig den där handlaren, han inser att om det är långa köer till kassorna så går kunderna till en annan affär.
Ja, inte alla då förstås...

Användarvisningsbild
singel

Inlägg av singel » ons 09 okt 2019, 19:58

Old-T skrev:
ons 09 okt 2019, 19:52
Egon skrev:
ons 09 okt 2019, 19:39
Old-T skrev:

Hur?

Egon

Håller med, helt genialt av handlaren att ordna så man slipper stå i 30 minuters kö bara för att få betala sina varar.
Fiffig den där handlaren, han inser att om det är långa köer till kassorna så går kunderna till en annan affär.
+1 :-)

Egon

Inlägg av Egon » ons 09 okt 2019, 20:06

Old-T skrev:
ons 09 okt 2019, 19:52
Vi får kanske inse att vi inte diskuterar med samma referensram som grund. Skulle jag behöva riskera att stå i mer än 3-4 min. i kö... så hade jag skickat tanten att handla. ;)

Egon

Stora Norrland

Inlägg av Stora Norrland » ons 09 okt 2019, 20:31

Jag självscannar sällan, men det borde vara helt ointressant för de allra flesta.
Det som är intressant är att en sådan här liten tråd verkar kunna väcka behov av att argumentera om varför det ena sättet är bättre än det andra.

Den som vill scanna själv kan ju göra det, och tycka det är fiffigt. Den som inte vill scanna själv kan ju göra det. Den som vill växla mellan metoderna kan göra det.

EDIT: Om jag ibland behöver stå några minuter i kö till old school-kassan så är det för mig ett utmärkt tillfälle att reflektera en aning över hur betydelselöst det faktiskt är, att stå i kassakön en liten stund. De minuter jag står i den kön har absolut försumbar negativ inverkan på mitt liv. Kanske är det till och med positivt att jag helt enkelt kan andas lite och göra just ingenting i 5-6 minuter. ;)

:)
Senast redigerad av 1 Stora Norrland, redigerad totalt 0 gånger.

Egon

Inlägg av Egon » ons 09 okt 2019, 20:39

Stora Norrland skrev:
ons 09 okt 2019, 20:31
Jag självscannar sällan, men det är egentligen fullständigt ointressant.
Det som är intressant är att en sådan här liten tråd verkar kunna väcka behov av att argumentera om varför det ena sättet är bättre än det andra.

Den som vill scanna själv kan ju göra det, och tycka det är fiffigt.
Den som inte vill scanna själv kan ju göra det.
Den som vill växla mellan metoderna kan göra det.

Kom nu inte här och förstör.. ;)

Egon

Användarvisningsbild
singel

Inlägg av singel » ons 09 okt 2019, 20:40

Stora Norrland skrev:
ons 09 okt 2019, 20:31
Jag självscannar sällan, men det är egentligen fullständigt ointressant.

Den som vill scanna själv kan ju göra det, och tycka det är fiffigt.
Den som inte vill scanna själv kan ju göra det.
Den som vill växla mellan metoderna kan göra det.

äh....:-)

Hälge

Inlägg av Hälge » ons 09 okt 2019, 20:57

Hallå, en Svensk klarar inte valfrihet. Det ska helst va ett påbud från statsmakten om vad som gäller. Helst med ledband och klara riktlinjer.

Nordan

Inlägg av Nordan » tor 10 okt 2019, 09:01

Hälge skrev:
ons 09 okt 2019, 20:57
Hallå, en Svensk klarar inte valfrihet. Det ska helst va ett påbud från statsmakten om vad som gäller. Helst med ledband och klara riktlinjer.
Se hur det gick med pensionssystemet...
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Skriv svar