Största hoten just nu

Allt mellan himmel och jord. Be nice!
Anders
Kontakt:

Re: Största hoten just nu

Inlägg av Anders » sön 21 feb 2021, 20:19

Big Berra skrev:
sön 21 feb 2021, 17:37
12:e Februari passerade en rätt stor klump vårt lilla klot innanför månens bana.
Storleken var en diameter på mellan 24 och 53 meter.
https://ssd.jpl.nasa.gov/sbdb.cgi?sstr=2021%20CO

Jämförbar i storlek med den som orsakade Barringerkratern.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Barringerkratern

Den var okänd innan den upptäcktes 5:e Februari.

Det är knappast bra om en sådan slår ned i en stad.

Litet citat från web-sidan om Barringerkratern

"Trycket och den termiska energi som nedslaget orsakade dödade omedelbart allt levande 3–4 km från nedslagsplatsen. Eldklotet bör ha orsakat svåra brännskador upp till 10 km bort. Med en hastighet på omkring 2 000 km/h jämnade tryckvågen allt med marken inom en radie på 14–22 km och spred vindar med orkanstyrka så långt som 40 km från nedslagsplatsen."
Chicxulub var en mil i diameter...
Real golf is a thing of the spirit, not of mere mechanical excellence of stroke

Min blog "Andersgolf" - under "kontakt" till höger - 2021-07-15.

Big Berra

Inlägg av Big Berra » sön 21 feb 2021, 21:23

Anders skrev:
sön 21 feb 2021, 20:19
Big Berra skrev:
12:e Februari passerade en rätt stor klump vårt lilla klot innanför månens bana.

"Trycket och den termiska energi som nedslaget orsakade dödade omedelbart allt levande 3–4 km från nedslagsplatsen. Eldklotet bör ha orsakat svåra brännskador upp till 10 km bort. Med en hastighet på omkring 2 000 km/h jämnade tryckvågen allt med marken inom en radie på 14–22 km och spred vindar med orkanstyrka så långt som 40 km från nedslagsplatsen."
Jo, kommer det en ny Chicxulub lär dock en del personer känna till det mer än en vecka i förväg
The whole point of science is to question accepted dogma. Freeman Dyson.

Big Berra

Inlägg av Big Berra » sön 21 feb 2021, 23:26

Big Berra skrev:
sön 21 feb 2021, 21:23
Anders skrev:
sön 21 feb 2021, 20:19
Big Berra skrev:

Jo, kommer det en ny Chicxulub lär dock en del personer känna till det mer än en vecka i förväg
Chicxulub var ju förmodligen ändå mindre än hälften så stor som den som krockade med klotet för 250 miljoner år sedan
http://www.space.com/2452-giant-crater- ... ction.html

Big Berra

Inlägg av Big Berra » mån 22 feb 2021, 01:09

Jag följer hyfsat regelbundet NASAs sida rörande close approaches, https://cneos.jpl.nasa.gov/ca/
Apophis som var omskrivet av media för ett par år sedan blev ganska raskt därefter nedklassat som lågrisk.
Vid senaste observationen förra veckan minskades det uppskattade avståndet vid passagen 2029 till 0.1 LD (Lunar Distance) från att under de senaste åren ha varit några LD.
Tabellen för impact risc har inte uppdaterats.....

Jornhona

Inlägg av Jornhona » mån 22 feb 2021, 14:18

Big Berra skrev:
mån 22 feb 2021, 01:09
Jag följer hyfsat regelbundet NASAs sida rörande close approaches, https://cneos.jpl.nasa.gov/ca/
Apophis som var omskrivet av media för ett par år sedan blev ganska raskt därefter nedklassat som lågrisk.
Vid senaste observationen förra veckan minskades det uppskattade avståndet vid passagen 2029 till 0.1 LD (Lunar Distance) från att under de senaste åren ha varit några LD.
Tabellen för impact risc har inte uppdaterats.....
Skulle vilja se sannolikhetssiffran att avlida p.g.a meteoritnedslag. :lol:

Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » mån 22 feb 2021, 15:45

Hur stor måste en rymdsten vara för att inte förångas helt i atmosfären?

Big Berra

Inlägg av Big Berra » mån 22 feb 2021, 16:16

Anders skrev:
mån 22 feb 2021, 15:45
Hur stor måste en rymdsten vara för att inte förångas helt i atmosfären?
Det beror ju mycket på vad den består av.
T.ex järn. förångas inte så bra.

Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » tis 23 feb 2021, 09:21

Anders skrev:
tis 21 okt 2014, 08:00
Alltså inte egna bekymmer på hemmaplan utan stora grejer som är på mer än Sverigenivå, vad upplever du som mest hotfullt just nu:

Här är min topplista

1. Globaliseringen, den internationella kapitalismen som norpar jobben för oss. En realitet egentligen, men tror det kommer bli värre.
2. Ebola tror jag utan att egentligen veta. Pandemier scares the shit out of me.
3. Global uppvärmning
4. Islams aggressiva framtoning under senare år, både var det leder långsiktigt och flyktingproblem nu.
5. Rysslands beteende
6. Yellowstone, 44000 år overdue...
Trådstarten. Några år senare nu kan vi ju kolla av:
1. Inte på något sätt bättre. Flyktingströmmar, stökig jobbmarknad, Trump, brexit und so weiter
2. Ja, jo...
3. Tja, den här vintern måste ju vara den mest väldresserade i mannaminne, med snö då man vill ha den och nu tvärsmälta. Men trots alla röster här så är jag ändå oroad. Förra vintern utan snö kändes otroligt queer. Och tja, fler kunniga röster säger problem än de som säger inte problem.
4. Har väl kanske globalt lugnat ner sig lite, men på hemmaplan känns det här gängrelaterade väldigt islamrelaterat. En fulkollektivism som inte hör hemma i den individualism som byggdes upp under folkhemmet. Bror.
5. Rättså oförändrat
6. Släppa på trycket? Frågan är om Berras meteoriter inte är ett större hot.

Tycker den här listan står sig ganska bra i mitt huvud. Sen är ju naturligtvis det folk dör och lider av i allmänhet större hot egentligen men...

Jornhona

Inlägg av Jornhona » tis 23 feb 2021, 10:00

Anders skrev:
tis 23 feb 2021, 09:21
Anders skrev:
tis 21 okt 2014, 08:00
Alltså inte egna bekymmer på hemmaplan utan stora grejer som är på mer än Sverigenivå, vad upplever du som mest hotfullt just nu:

Här är min topplista

1. Globaliseringen, den internationella kapitalismen som norpar jobben för oss. En realitet egentligen, men tror det kommer bli värre.
2. Ebola tror jag utan att egentligen veta. Pandemier scares the shit out of me.
3. Global uppvärmning
4. Islams aggressiva framtoning under senare år, både var det leder långsiktigt och flyktingproblem nu.
5. Rysslands beteende
6. Yellowstone, 44000 år overdue...
Trådstarten. Några år senare nu kan vi ju kolla av:
1. Inte på något sätt bättre. Flyktingströmmar, stökig jobbmarknad, Trump, brexit und so weiter
2. Ja, jo...
3. Tja, den här vintern måste ju vara den mest väldresserade i mannaminne, med snö då man vill ha den och nu tvärsmälta. Men trots alla röster här så är jag ändå oroad. Förra vintern utan snö kändes otroligt queer. Och tja, fler kunniga röster säger problem än de som säger inte problem.
4. Har väl kanske globalt lugnat ner sig lite, men på hemmaplan känns det här gängrelaterade väldigt islamrelaterat. En fulkollektivism som inte hör hemma i den individualism som byggdes upp under folkhemmet. Bror.
5. Rättså oförändrat
6. Släppa på trycket? Frågan är om Berras meteoriter inte är ett större hot.

Tycker den här listan står sig ganska bra i mitt huvud. Sen är ju naturligtvis det folk dör och lider av i allmänhet större hot egentligen men...
Du pekar bara på symptomen som faror. Medvetet?

Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » tis 23 feb 2021, 10:33

När du säger symtomen, menar du då vad som hänt sen dess? Försökte mest summera vad som verkligen hänt sedan 2014 inom de olika riskområdena, typ. Och kanske lite om känslan av hot framledes kvarstår.

Big Berra

Inlägg av Big Berra » mån 05 apr 2021, 20:15

Intressant litet youtube-klipp om antalet kända asteroider de senaste decennierna
https://www.youtube.com/watch?v=vfvo-Ujb_qk

Big Berra

Inlägg av Big Berra » ons 14 apr 2021, 00:11

Förra veckans uppdatering visar att asteroiden 153814 (2001 WN5) år 2028 kommer att missa jorden med bara 0.65 LD (Lunar Distance)

153814 (2001 WN5) är ungefär en kilometer i diameter

Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » ons 14 apr 2021, 06:53

Min isländske vän, med kontakter inom isländsk vulkanforskning, säger entusiastiskt att världen kan gå in i en period nu, med 500 år av mycket mer aktiv vulkanisk aktivitet. Och han tycker det är jättespännande med att se, hur den moderna världen kommer reagera på om Laki, Katla eller nån av de Indonesiska får vad han kallar ett ordentligt utbrott.

Ang asteroiden, är det bara omkretsen som spelar roll? Vinkel, hastighet? En kilometer, ingen chicxulub, men ett landskap skulle den nog kunna döda det mesta i ganska omgående. Och efterverkningarna skulle nog få pandemin att förefalla vara en sardinhostning.

De kilometerstora har de nog örnkoll på. Frågan är vad de kommer göra då de kommer på att nån av dem verkar träffa mitt i prick.

Big Berra

Inlägg av Big Berra » ons 14 apr 2021, 08:33

Anders skrev:
ons 14 apr 2021, 06:53
Min isländske vän, med kontakter inom isländsk vulkanforskning, säger entusiastiskt att världen kan gå in i en period nu, med 500 år av mycket mer aktiv vulkanisk aktivitet. Och han tycker det är jättespännande med att se, hur den moderna världen kommer reagera på om Laki, Katla eller nån av de Indonesiska får vad han kallar ett ordentligt utbrott.

Ang asteroiden, är det bara omkretsen som spelar roll? Vinkel, hastighet? En kilometer, ingen chicxulub, men ett landskap skulle den nog kunna döda det mesta i ganska omgående. Och efterverkningarna skulle nog få pandemin att förefalla vara en sardinhostning.

De kilometerstora har de nog örnkoll på. Frågan är vad de kommer göra då de kommer på att nån av dem verkar träffa mitt i prick.
De har koll på de stora, men inte örnkoll. Felmarginalerna vid beräkning av kurserna när de är flera år bort blir stora. Sist jag kollade på 153814 var det beräknade avståndet vid passagen år 2028 mer än 1 LD.

Givetvis är hastighet vinkel etc. viktigt men även vad asteroiderna består av. En järnklump med 1 kilometer i diameter lär göra betydligt mer skada än en asteroid bestående av fruset grus. Den beräknade hastigheten för 153814 relativt till jorden är 10.24 km/s.

Just att ha koll på asterioder verkar vara ett område NASA lägger mycket kraft på. Det finns en lista med nyupptäckta objekt.
Igår dök en möjlig "end of mankind" asteroid upp i listan med en diamter på 10x chicxulub om jag tolkar siffrorna rätt.
Möjligen kan siffran i "NEO > 1km" spalten betyda att det är garanterat att detta objekt är större än 1km i diamter.
Dock är det viktiga att riskbedömningen för en träff är kategori 0, dvs. kan ignoreras.
Dock är ju detta helt ny information så allt är väldigt preliminärt.

https://cneos.jpl.nasa.gov/scout/#/object/P11e2jE

En fråga jag ställt mig är vad som händer om de upptäcker en ny chicxulub med mycket stor sannolikhet för kollision, vi lär knappast få reda på det förrän i sista stund.

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » ons 14 apr 2021, 09:28

Big Berra skrev:
ons 14 apr 2021, 08:33
En fråga jag ställt mig är vad som händer om de upptäcker en ny chicxulub med mycket stor sannolikhet för kollision, vi lär knappast få reda på det förrän i sista stund.
Lugn bara, miljöpartiet hittar på en ny skatt och så är allt frid och fröjd.
Growing old is like being increasingly punished for a crime you haven’t committed - Anthony Powell, 1973.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

Nordan

Inlägg av Nordan » ons 14 apr 2021, 09:39

Puttaren skrev:
ons 14 apr 2021, 09:28
Big Berra skrev:
Lugn bara, miljöpartiet hittar på en ny skatt och så är allt frid och fröjd.
Inte för att jag är någon vidare fan av Mp, men äras den som äras bör. Den senaste omdiskuterade miljöskatten (plastpåseskatten) var väl L´s förtjänst?
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Nick_Corey

Inlägg av Nick_Corey » ons 14 apr 2021, 09:40

Big Berra skrev:
ons 14 apr 2021, 00:11
Förra veckans uppdatering visar att asteroiden 153814 (2001 WN5) år 2028 kommer att missa jorden med bara 0.65 LD (Lunar Distance)

För den som möjligen inte visste det så är alltså en LD en längdenhet som motsvarar avståndet mellan (centrum av) jorden och månen, vilket innebär att den där asteroiden då skulle swisha förbi oss på drygt halva månavståndet. Dock är den ju fullständigt försumbar i storlek om man jämför med månen.

Givet ovantsående, är prognosen att man kommer att kunna märka av passagen här på jorden på något sätt? Jag menar (utan att ha tänkt efter överhuvudtaget) i termer av att det kanske skulle kunna påverka tidvatten, tyngdkraft eller liknande?
"Vi har varit naiva."

Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » ons 14 apr 2021, 09:58

Big Berra skrev:

Igår dök en möjlig "end of mankind" asteroid upp i listan med en diamter på 10x chicxulub om jag tolkar siffrorna rätt.
Möjligen kan siffran i "NEO > 1km" spalten betyda att det är garanterat att detta objekt är större än 1km i diamter.
Dock är det viktiga att riskbedömningen för en träff är kategori 0, dvs. kan ignoreras.
Dock är ju detta helt ny information så allt är väldigt preliminärt.
Man får hålla i hatten då den swishar förbi

Big Berra

Inlägg av Big Berra » ons 14 apr 2021, 13:02

Nick_Corey skrev:
ons 14 apr 2021, 09:40
Big Berra skrev:

För den som möjligen inte visste det så är alltså en LD en längdenhet som motsvarar avståndet mellan (centrum av) jorden och månen, vilket innebär att den där asteroiden då skulle swisha förbi oss på drygt halva månavståndet. Dock är den ju fullständigt försumbar i storlek om man jämför med månen.

Givet ovantsående, är prognosen att man kommer att kunna märka av passagen här på jorden på något sätt? Jag menar (utan att ha tänkt efter överhuvudtaget) i termer av att det kanske skulle kunna påverka tidvatten, tyngdkraft eller liknande?
Det går säkert att räkna ut om man har gymnasiekunskaperna från fysiklektionerna i färskt minne. För egen del ligger dessa kunskaper 40 år bakåt i tiden.

Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » ons 14 apr 2021, 13:20

Big Berra skrev:
ons 14 apr 2021, 13:02
Nick_Corey skrev:
ons 14 apr 2021, 09:40
Big Berra skrev:

Det går säkert att räkna ut om man har gymnasiekunskaperna från fysiklektionerna i färskt minne. För egen del ligger dessa kunskaper 40 år bakåt i tiden.
Om man hoppar upp i luften samtidigt som den sveper förbi kommer man uppleva en underlig, svävande känsla.

Skriv svar