Fotbolls VM diskussiontråd

Allt mellan himmel och jord. Be nice!
Sawgrass

Re: Fotbolls VM diskussiontråd

Inläggav Sawgrass » mån 18 jun 2018, 16:06

Jag har inte väntat mig att Sverige går vidare. ;)

pstenman

Inläggav pstenman » mån 18 jun 2018, 18:24

Sawgrass skrev:Tack för VAR!

Håller ändå med Janne Andersson.

"Om inte domaren själv ser att det där är en solklar straff, utan måste få det till sig från VAR, utifrån den position han hade vid fällningen.
Ja, isåfall borde han inte få döma fler VM matcher."
Linköpings GK - 16.1
Inget var bättre förr, inte nu heller.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » mån 18 jun 2018, 19:19

Inte sett någon match än, men hörde en på jobbet idag. Sjukt irriterande hur kommentatorerna kan sitta och vara oroliga som fan i 90 minuter och sen prata brett om laget efter vinst. Ser jag en blir det väl utan ljud då.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

pstenman

Inläggav pstenman » mån 18 jun 2018, 20:14

Kan England hålla sams å huvudet kallt tror jag dom är en klar medaljkandidat i år, grymt välkomponerat lag med idel lagspelare av världsklass.
Samt ett okonventionellt spelsystem med en trebackslinje och yttermittfältare som nyttjar precis maximal spelbredd på planen.

Samt en Harry Kane som verkar vara i bra form, kan lätt vinna skytteligan.
Linköpings GK - 16.1

Pinis

Inläggav Pinis » mån 18 jun 2018, 21:20

Euklides skrev:Videogranskning det var inte aktuellt ?
Bensax i straffområdet borde väl vara straff ?

Jag säger som tidigare, lägg ner fotbollen. Börja om med helt nya regler, det här är ett skämt.

Blen inte den situationen granskad ?
Never argue with a fool - they will drag you down to their level, then beat you with experience.

Användarvisningsbild
nr4

Inläggav nr4 » mån 18 jun 2018, 21:29

Pinis skrev:

Jag säger som tidigare, lägg ner fotbollen. Börja om med helt nya regler, det här är ett skämt.

Det fungerar väl så att dom granskar alla situationer och om dom tycker det är straff så kontaktas domaren som då blåser av och går och tittar på situationen på sin skärm och tar ett beslut, denna situationen bedömde dom tydligen som inte straff, vilket jag tycker var rätt, och då kontaktades inte domaren.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » mån 18 jun 2018, 21:29

Man hör ju vilket jävla lyft det var för fotbollen att videogranskning kom .... :roll: :roll:

Förstört hockeyn redan och nu fotbollen nästa....

Pinis

Inläggav Pinis » mån 18 jun 2018, 21:31

pstenman skrev:

"Om inte domaren själv ser att det där är en solklar straff, utan måste få det till sig från VAR, utifrån den position han hade vid fällningen.

Märklig kommentar av Janne, han vet knappast vad domaren ser.
Tycket det är perfekt med granskning, bättre att blåsa straff efter granskning än att ev blåsa fel.

Trycket på domaren blir mindre, när situationer granskas och inte bara domaren ska ta ett sekundbeslut.
Never argue with a fool - they will drag you down to their level, then beat you with experience.

Pinis

Inläggav Pinis » mån 18 jun 2018, 21:32

nr4 skrev:
Pinis skrev:

Det fungerar väl så att dom granskar alla situationer och om dom tycker det är straff så kontaktas domaren som då blåser av och går och tittar på situationen på sin skärm och tar ett beslut, denna situationen bedömde dom tydligen som inte straff, vilket jag tycker var rätt, och då kontaktades inte domaren.

Givetvis är det så, min kommentar till Euklides var av den milt syrliga sorten...

Användarvisningsbild
nr4

Inläggav nr4 » mån 18 jun 2018, 21:42

AlbertS skrev:Man hör ju vilket jävla lyft det var för fotbollen att videogranskning kom .... :roll: :roll:

Förstört hockeyn redan och nu fotbollen nästa....

Används det på rätt sätt, som i Sveriges match , så är det ett jättelyft.
Men det krävs ju att ha ett bra system som gallrar bort det som inte är tex straff, får ju inte bli så att det blir ideliga avbrott i spelet...

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » mån 18 jun 2018, 21:49

nr4 skrev:får ju inte bli så att det blir ideliga avbrott i spelet...

... se hockeyn. I slutspel. Spelet avbryts i 5 min. Publiken tystnar för att invänta beslutet. Stämningen dör helt. Man behöver inte hålla med mig om att det är dåligt, men hjärta och själ försvinner från sporten.

pstenman

Inläggav pstenman » mån 18 jun 2018, 21:50

Pinis skrev:
pstenman skrev:

Märklig kommentar av Janne, han vet knappast vad domaren ser.
Tycket det är perfekt med granskning, bättre att blåsa straff efter granskning än att ev blåsa fel.

Trycket på domaren blir mindre, när situationer granskas och inte bara domaren ska ta ett sekundbeslut.

Mja håller inte med, domaren måste våga ta egna beslut åxå, inte överlåta allt åt ev videogranskning, då räcker det med en hesa fredrik vid sidlinjen å en speakerröst som berättar om ev domslut.

Samt att varje gång det är VAR blir det straff/utvisning eller vad som nu granskas..

Domaren lär fortfarande våga använda pipan själv.
Linköpings GK - 16.1

pstenman

Inläggav pstenman » mån 18 jun 2018, 21:51

pstenman skrev:Kan England hålla sams å huvudet kallt tror jag dom är en klar medaljkandidat i år, grymt välkomponerat lag med idel lagspelare av världsklass.
Samt ett okonventionellt spelsystem med en trebackslinje och yttermittfältare som nyttjar precis maximal spelbredd på planen.

Samt en Harry Kane som verkar vara i bra form, kan lätt vinna skytteligan.

Virvelvinden som sagt.
Linköpings GK - 16.1

Hälge

Inläggav Hälge » mån 18 jun 2018, 23:59

VLN får ursäkta, men en ny mittbacksjätte spelade in sig i laget idag. Tjänstefel om inte Pontus Jansson får fortsätta mot Tyskland.
Och in med Martin Olsson så vi får någon som kan löpa på kanten. Byt ut Toivonen mot Guidetti och in med Durmas på mittfältet. Så kanske......vi kan undvika en förnedring mot Tyskland.

Användarvisningsbild
Nick_Corey

Inläggav Nick_Corey » tis 19 jun 2018, 07:33

Jag tror att VAR bara är början på en utveckling där man på den högsta nivån i allt större utveckling tar teknik till hjälp för att ta korrekta domslut. Om några år kommer det att vara en fullständig icke-fråga och framstå som helt absurt att ta bort de möjligheter till hjälp att göra korrekta bedömningar som finns.

Det är viktigare att det blir rätt beslut, än att det gå fort. Tekniken och arbetsprocesserna kommer att förfinas och avbrotten blir kortare.
"Vi har varit naiva."

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » tis 19 jun 2018, 07:56

Nick_Corey skrev:Jag tror att VAR bara är början på en utveckling där man på den högsta nivån i allt större utveckling tar teknik till hjälp för att ta korrekta domslut. Om några år kommer det att vara en fullständig icke-fråga och framstå som helt absurt att ta bort de möjligheter till hjälp att göra korrekta bedömningar som finns.

Det är viktigare att det blir rätt beslut, än att det gå fort. Tekniken och arbetsprocesserna kommer att förfinas och avbrotten blir kortare.

Hawkeye och elektronisk nätsensor är inget man ens diskuterar längre inom tennisen. Med tanke på fotbollens popularitet borde man väl ta efter golfen och engagera TV-publiken? Kanske kunde man ordna sådana där telefonomröstningar där ett samtal kostar en tia? Röstningen kunde pågå tills slutresultatet var spikat.
"I´m, like, really smart."

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » tis 19 jun 2018, 08:12

Episk match var det i alla fall. Stor fotboll.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2018-07-07 - Vad är det här för klubbor?

Användarvisningsbild
Nick_Corey

Inläggav Nick_Corey » tis 19 jun 2018, 08:45

Hofnar skrev:Hawkeye och elektronisk nätsensor är inget man ens diskuterar längre inom tennisen.

Är dåligt insatt i tennisen... är du ironisk och menar att man inte diskuterar de sakerna för att de har försvunnit? Eller att man inte diskuterar dem för att de är en självklar del av de stora turneringarna?
"Vi har varit naiva."

Nordan

Inläggav Nordan » tis 19 jun 2018, 09:56

Hälge skrev:VLN får ursäkta, men en ny mittbacksjätte spelade in sig i laget idag. Tjänstefel om inte Pontus Jansson får fortsätta mot Tyskland.
Och in med Martin Olsson så vi får någon som kan löpa på kanten. Byt ut Toivonen mot Guidetti och in med Durmas på mittfältet. Så kanske......vi kan undvika en förnedring mot Tyskland.

gillar vad jag läser, förutom kanske sista meningen... ;)
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Nordan

Inläggav Nordan » tis 19 jun 2018, 09:58

Hofnar skrev:
Nordan skrev:CR7, Neymar, (Messi) mfl. Jag kanske inte har så höga tankar om dom i varje läge, men en sak måste man säga, jävlar vad stryk de får ta...

Det är en sak jag gillar med Zlatan. Den som tacklar honom får skylla sig själva. Mer renhåriga tag än att göra döende svanen och ligga i gräset och gnälla.

jag gillar också Zlatan, men som de fäller och drar i CR7 och Neymar, de ska inte behöva förstärka ens lite... Neymars tröja stod ju som en spinnacker ett flertal gånger....
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Användarvisningsbild
+]Robban[+

Inläggav +]Robban[+ » tis 19 jun 2018, 10:50

Bild
"You've just one problem. You stand too close to the ball after you've hit it." -Sam Snead

Sawgrass

Inläggav Sawgrass » tis 19 jun 2018, 11:12

Nick_Corey skrev:
Hofnar skrev:Hawkeye och elektronisk nätsensor är inget man ens diskuterar längre inom tennisen.

Är dåligt insatt i tennisen... är du ironisk och menar att man inte diskuterar de sakerna för att de har försvunnit? Eller att man inte diskuterar dem för att de är en självklar del av de stora turneringarna?

Självklar del.

Användarvisningsbild
Big Berra

Inläggav Big Berra » tis 19 jun 2018, 11:24

Nordan skrev:
Hofnar skrev:
Nordan skrev:CR7, Neymar, (Messi) mfl. Jag kanske inte har så höga tankar om dom i varje läge, men en sak måste man säga, jävlar vad stryk de får ta...

Det är en sak jag gillar med Zlatan. Den som tacklar honom får skylla sig själva. Mer renhåriga tag än att göra döende svanen och ligga i gräset och gnälla.

jag gillar också Zlatan, men som de fäller och drar i CR7 och Neymar, de ska inte behöva förstärka ens lite... Neymars tröja stod ju som en spinnacker ett flertal gånger....

Tröjdragning löses lätt med att alla spelar med någon form av handske där det inte finns någon tumme, blir svårt att greppa en tröja då.

robmel

Inläggav robmel » tis 19 jun 2018, 11:47

Big Berra skrev:Tröjdragning löses lätt med att alla spelar med någon form av handske där det inte finns någon tumme, blir svårt att greppa en tröja då.

..och kasta inkast

Italien spelade väl nåt vm/em för typ tio år sedan med tröjor som gick sönder så fort någon drog i dem. kanske kan vara en idé att införa.

Användarvisningsbild
Big Berra

Inläggav Big Berra » tis 19 jun 2018, 11:49

robmel skrev:
Big Berra skrev:Tröjdragning löses lätt med att alla spelar med någon form av handske där det inte finns någon tumme, blir svårt att greppa en tröja då.

..och kasta inkast

Varje lag får på respektive långsida ha en inkastare som sköter denna del i spelet men inte är aktiv i spelet i övrigt.

Återgå till "Everything but Golf"