Vallningsfria skidor med "skintec" - Bra eller bajs?

Allt mellan himmel och jord. Be nice!
Användarvisningsbild
Nick_Corey

Vallningsfria skidor med "skintec" - Bra eller bajs?

Inlägg av Nick_Corey » mån 26 nov 2018, 10:22

Jag åker inte längdskidor, men äger trots det ett par femton år gamla vallningsfria skidor som har sådan där fiskbensräfflor under. Jag har sedan länge förstått att de är ett skämt bland längdåkare. Inga frågor på det.

MEN, när jag nyligen bläddrade igenom ett reklamblad såg jag att nästan alla längdskidor de sålde var vallningsfria skidor med inbyggda stighudar, det kallades skintec och liknande. I praktiken är det en halvmeter fibermaterial under spannet. Två frågor:

Om ens längdskidåkning är typ tre rundor per vintern på några taffliga spår på en golfbana plus kanske två kvällar på nåt eljjuspår på kvällen om man åker upp till fjällen en weekend för att åka slalom på dagarna, men vill motionera lite på kvällen - är det då skintec som gäller?

Det ligger ju onekligen en stor uppsida i att slippa mickla med kletiga vallaburkar, sprayer, sicklar och sånt - så om moderna vallningsfria funkar bara måttligt sämre än vanliga, välvallade skidor är det ett givet köp för mig. Eller snarare ett givet köp till min fru, så jag slipper valla hennes grejor.

1) Jag har hört att det finns (många) motionärer som åker vasaloppet på vallningsfritt - stämmer det?

2) Funkar det bättre eller sämre under några speciella förhållanden? Håller det över tid, eller slits stighudarna ut med tiden? Blir det fulla med skräp från skitiga spår?
"Vi har varit naiva."

Ballesteros

Re: Vallningsfria skidor med "skintec" - Bra eller bajs?

Inlägg av Ballesteros » mån 26 nov 2018, 10:40

Jag har åkt ganska mycket längdskidor i mina dagar men nästan aldrig på vallningsfria.

Testade dock fiskfjällsskidor en gång när jag var i fjällen och inte hade tagit med längdskidor. Dom var katastrofdåliga men det tror jag också har att göra med att spannet inte var utprovat.

Jag tror nog att skintec kan vara bra. Har hört att dom är klart bättre än fiskfjäll. Men det jag tänkte komma till är att det är viktigt att prova ut spannet ordentligt av någon som kan. Om fästytan går emot snön under glidfasen så kommer det inte bli någon bra upplevelse. Glidet är väldigt viktigt för att det ska vara kul att åka skidor. Jag åker hellre med dåligt fäste än dåligt glid.

Både fiskfjäll och såna där vallningsremsor (och antagligen också skintec) funkar bäst när det är bra snö dvs nysnö eller finkorning snö. På grovkorning snö eller is så blir det sämre. Det enda som funkar på grovkorning snö och is är att valla med klister är min erfarenhet.

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » mån 26 nov 2018, 11:23

Jag har inga svar på dina frågor men vill ändå informera att du kan slip(p)a halva jobbet med iaf glidvallningsfria skidor.

Vad det gäller fäste så skulle jag köra på den "vanliga" vallan för rätt temp. Kanske lite mer meck och lite mer klet än "vallningsfria/refflade" men jag tror man har igen det när det väl börja stiga. Håller man till på sjöar (med snö på) eller i lättare spår kanske det finns en möjlighet att ta sig fram med annat än valla. Jag håller mest på med det alpina grenarna så fäste är inget för mig.

Resultatet av en speciell sickel.
https://www.youtube.com/watch?v=VPoDYshn-Cc
https://www.youtube.com/watch?v=16arr0t-9yY
"It's not twist and twist, it's boom-boom"

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » mån 26 nov 2018, 16:06

Om det inte är viktigt att åka så snabbt som möjligt fungerar moderna vallningsfria bra vid de flesta fören.

Själv tycker jag att halva nöjet är själva vallningen.

bib

Inlägg av bib » mån 26 nov 2018, 18:23

Är spannet rätt är vallningsfria perfekt. Jag kör med tejp som jag låter butiken lägga på så att det blir rätt längd. Har en tejp som fungerar från noll till minus tio - dvs då man normalt är ute och kör. Sen är det bara att åka. Jag kanske kör 15-20 mil per säsong och det håller tejpen för.

Strömsborg

Inlägg av Strömsborg » mån 26 nov 2018, 20:56

Jag kör typ tre gånger om året på fiskbensräfflade skidor. Det har räckt utmärkt för mig. Det ska ju vara jobbigt.
Sen om nån lirare skulle säga motsvarande sak om golf ("jag lirar tre varv om året och har kört med rangebollar och farmors Spalding Executive från -85") så skulle jag givetvis himla med ögonen.
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

Modegurun

Inlägg av Modegurun » mån 26 nov 2018, 21:25

Hej.

Jobbat i 2 år med att sälja längdskidor, och har även åkt Vasaloppet. Orkar inte skriva långt, men ja, det är skin-skidor du ska köpa. Undvik de allra billigaste (som med allt annat) och var noga med att få rätt viktspann. Väger du 70 pannor och åker på ett par skidor anpassade för en 100kg's person (eller vice versa) = bajs.

Köp inte vallningsfria skidor som har fiskfjällsräfflor på undersidan, det är skit. Går inte att jämföra med skinhudar.

Skriv svar