Elbil nästa - konsekvenstänk

Allt mellan himmel och jord. Be nice!
Egon

Elbil nästa - konsekvenstänk

Inlägg av Egon » lör 01 dec 2018, 14:09

För att inte kladda ner den andra tråden så kör jag en ny.

Electrifierade fortskaffningsmedel är väl mer en komfortlösning och, sett ur en ekonomisk synpunkt, en fördel för vissa penningstarka konsumenter. På den frågan är troligen de flesta för el och det är även jag.

Ur en miljömässig aspekt verkar det förnuftigt men tänker man verkligen hela varvet runt!?
- Nej, det gör man verkligen inte, enl. mig, och det baserar jag på en ren logisk konsekvensteori.

Vår el produceras till största del av förbränning av fossila bränslen. Sure, tänker en del... Bättre förbränning och högre verkningsgrad än en ”fulbil” = win.
Nja, är det verkligen så (?) och det är här jag anser att logiken borde ha en given plats.

Samma bränsle:
1. Förbränna-skapa ånga-snurra turbin-el-distribuera el-ladda batteri-driva elmotor-snurra på hjulen.
2. Förbränna-snurra på hjulen.

Alla vet (hoppas jag) att det blir förluster i varje steg och att de eskalerar till att bli procentuellt mycket högre tot. sett än vad man kan tro.

Nåja, vad är det jag menar med tråden då:
-Jo,
Är det verkligen självklart att den lokala miljön är så mycket viktigare än den globala?
Tjänar vi ens på det hela med eldrift miljömässigt?

Jag är för fossilfritt men även erkänt miljövänliga alt. som kärnkraft,vind-,vatten-kraft och solenergi förbrukar sin del fossilbränsle ... så hur vet vi om det är så ”bra” som alla säger?
Tänker de kategoriskt bort alla förluster med eldrift så vad är det då de mörkar i den övriga debatten?

Egon

Hälge

Re: Elbil nästa - konsekvenstänk

Inlägg av Hälge » lör 01 dec 2018, 15:36

Tycker fokus borde ligga på att ersätta råoljan helt. Sen vad det ska ersättas med och hur mycket miljövänligare det ska vara kommer att lösa sig naturligt efter hand om man låter marknaden och inte politiker lösa det. Med en fastställd deadline för olja så kommer de kreativa lösningarna igång. Så fossilfritt, låter bra men borde inte va prioriterat begrepp då det är en utopi med dagens förutsättningar.
100 års politisk nonchalans kan inte konsumenterna lösa på några få år. Elbilsmarknaden är en hajpad ogenomtänkt lösning som kommer att skapa fler låsningar än lösningar. Plus att det kommer att bli en kostsam erfarenhet för många då det blir konsumenter som får ta smällen.
https://www.nyteknik.se/opinion/utslapp ... ar-6922773

Användarvisningsbild
nr4

Inlägg av nr4 » lör 01 dec 2018, 15:41

Vet inte om jag missförstår dig helt, men du börjar med en osanning och sen blir det bara konstigt...
Vår el produceras till största del av förbränning av fossila bränslen
.

Fakta: ur https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ener ... roduktion/

Sista meningen:
Vattenkraften och kärnkraften bidrar till att Sverige har en mycket låg andel fossila bränslen i elproduktionen, jämfört med andra länder.

Användarvisningsbild
Skalman

Inlägg av Skalman » lör 01 dec 2018, 15:53

nr4 skrev:
lör 01 dec 2018, 15:41
Vet inte om jag missförstår dig helt, men du börjar med en osanning och sen blir det bara konstigt...
Vår el produceras till största del av förbränning av fossila bränslen
.

Fakta: ur https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ener ... roduktion/

Sista meningen:
Vattenkraften och kärnkraften bidrar till att Sverige har en mycket låg andel fossila bränslen i elproduktionen, jämfört med andra länder.

Egon kanske tänkte större än Sverige.

Kol, gas och olja står för ungefär 65% av elproduktionen.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Energ ... roduktion/

FSN

Inlägg av FSN » lör 01 dec 2018, 17:16

Man skall väl köra elbil där det miljömässigt lönar sig. Har många Polska vänner, tror att dom skall dra ner ordentligt på brunkols-el. Ner till 60% till 2030. För att fixa det går elpriserna upp 70% nästa år. Jag tror att solceller kommer att explodera i Polen nästkommande år.

Men i Sverige kan det väl inte råda nån tvekan om att elbil miljömässigt är rätt (just nu).

Egon

Inlägg av Egon » lör 01 dec 2018, 18:37

Ja, jag tänkte globalt... men de inledande kommentarerna skvallrar om att andemeningen missade målet ganska rejält.

Lite tydligare då.
Det finns inga evighetsmaskiner. Vi kommer inte undan med vissa energiförluster när vi skapar el. Om vi skapar el genom att nyttja fossila bränslen och sen laddar batterierna med det så är vi farligt korkade.
Ta t.ex naturgas, el-energi skapad genom att ånga upp vatten som sätter snurr på en turbin som ger el som vi leder ut på elnätet som laddar våra batterier som driver vår elmotor i bilen. Nån % här och där i rimlig energi-förlust adderas upp till att en bilmotor som körs på samma naturgas inte ens behöver vara ”effektiv” för att vara det energisnålaste valet.

Egon

Mcduff

Inlägg av Mcduff » lör 01 dec 2018, 23:31

Egon

Inlägg av Egon » sön 02 dec 2018, 01:00

Mcduff skrev:
lör 01 dec 2018, 23:31
Första länken på google.

https://www.theguardian.com/football/ng ... ctric-cars
... från samma tidning som fått på tafsen för feltolkningar i miljöfrågor tidigare. :shock:

Återigen, själva elproduktionen är en sak och naturligtvis är det effektivare att driva ett dieseldrivet kraftverk än att köra ett dito drivet elverk på tomten. Det är inte debatten om vad som är ”bäst” eller ”miljövänligast” jag syftar till utan folks strutsmentalitet. Vi kopplar bort en normal tankegång och köper t.ex att en elcykel är miljövänlig trots att vi vet bättre.

Batteridrivet ger en frihet men det blir lite fel när kopplingen till miljön dras så kategoriskt ensidigt. Ett batteri är inte miljövänligt om du jämför med en fast version med sladd. En bil kan naturligtvis inte drivas via ”sladd” men det är själva bortkopplingen i tanken jag vänder mig emot.

Gasspis eller elspis är möjligtvis ett ex. där elen går back... men det är ändå inte min poäng. Frågan är mer varför vi väljer att glömma bort kopplingen mellan förluster i de olika systemen och miljövänlighet.

Pratar vi utsläpp så är det samma sak där.
Vedeldning (som jag av andra orsaker hatar) är klockrent miljömässigt så länge vi återför det vi eldar upp. Du kan mäta verkningsgrad och utsläpp in absurdum om du missar den lilla biten att ett återplanterat träd tar hand om den co2 som släpps ut när du eldar upp det.

Drar vi in resonemanget på själva miljömuppandet i övr. så har vi t.ex förbudet mot engångsartiklar i plast. Man lägger ner enormt mycket pengar på att ”övertala” folk i beslutställning att denna extremt effektiva industri är ett miljögissel. Det är horribelt!
Konsekvensen av människa kopplat till engångsartiklar är ett beteende-problem som ger effekt på naturen. Det är inte så att alternativen (till engångsartiklar i plast) är miljövänliga utan i många fall så är det katastrofalt mycket värre. Men men, kan vi inte få bukt på människan så bidrar iaf. inte miljöboven tygpåsen till ”plastöarna” i världshaven och det är väl det som är målet. Kosta vad det vill, miljömässigt!

Egon

Mcduff

Inlägg av Mcduff » sön 02 dec 2018, 10:20

Egon, jag förstår verkligen inte ett smack av vad du skriver.
Inledde du inte med att koppla effektförlusterna vid produktion av el från fosila bränslen tiil el-bilars miljöpåverkan?
Din tes verkar inte hålla.

Nu pratar du om sladdar?

(Om du inte tror på undersökningen Guardian refererar till kan du väl hitta en egen referens som stödjer ditt resonemang?)

Hälge

Inlägg av Hälge » sön 02 dec 2018, 11:17

Egon skrev:
sön 02 dec 2018, 01:00
Mcduff skrev:
lör 01 dec 2018, 23:31
Första länken på google.

https://www.theguardian.com/football/ng ... ctric-cars
... från samma tidning som fått på tafsen för feltolkningar i miljöfrågor tidigare. :shock:

Återigen, själva elproduktionen är en sak och naturligtvis är det effektivare att driva ett dieseldrivet kraftverk än att köra ett dito drivet elverk på tomten. Det är inte debatten om vad som är ”bäst” eller ”miljövänligast” jag syftar till utan folks strutsmentalitet. Vi kopplar bort en normal tankegång och köper t.ex att en elcykel är miljövänlig trots att vi vet bättre.

Batteridrivet ger en frihet men det blir lite fel när kopplingen till miljön dras så kategoriskt ensidigt. Ett batteri är inte miljövänligt om du jämför med en fast version med sladd. En bil kan naturligtvis inte drivas via ”sladd” men det är själva bortkopplingen i tanken jag vänder mig emot.

Gasspis eller elspis är möjligtvis ett ex. där elen går back... men det är ändå inte min poäng. Frågan är mer varför vi väljer att glömma bort kopplingen mellan förluster i de olika systemen och miljövänlighet.

Pratar vi utsläpp så är det samma sak där.
Vedeldning (som jag av andra orsaker hatar) är klockrent miljömässigt så länge vi återför det vi eldar upp. Du kan mäta verkningsgrad och utsläpp in absurdum om du missar den lilla biten att ett återplanterat träd tar hand om den co2 som släpps ut när du eldar upp det.

Drar vi in resonemanget på själva miljömuppandet i övr. så har vi t.ex förbudet mot engångsartiklar i plast. Man lägger ner enormt mycket pengar på att ”övertala” folk i beslutställning att denna extremt effektiva industri är ett miljögissel. Det är horribelt!
Konsekvensen av människa kopplat till engångsartiklar är ett beteende-problem som ger effekt på naturen. Det är inte så att alternativen (till engångsartiklar i plast) är miljövänliga utan i många fall så är det katastrofalt mycket värre. Men men, kan vi inte få bukt på människan så bidrar iaf. inte miljöboven tygpåsen till ”plastöarna” i världshaven och det är väl det som är målet. Kosta vad det vill, miljömässigt!

Egon
Apropå debatten om matkassen.. https://www.expressen.se/nyheter/klimat ... lastpasar/

Nils77

Inlägg av Nils77 » sön 02 dec 2018, 11:18

Lite väl blandad frågeställning, allt från enskilt till att lösa globala beteende företeelser. Moralisk relativism?

Bidrar med denna länk från 2011, ser liknande ut nu, dock utökad till 2040.
https://www.aktuellhallbarhet.se/eia-sp ... nvandning/

Rätt stor befolkningsökning på G , bör påverka energianvändningen totalt rent globalt.
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Egon

Inlägg av Egon » sön 02 dec 2018, 12:52

Mcduff skrev:
sön 02 dec 2018, 10:20
Inledde du inte med att koppla effektförlusterna vid produktion av el från fosila bränslen tiil el-bilars miljöpåverkan?

Nu pratar du om sladdar?

(Om du inte tror på undersökningen Guardian refererar till kan du väl hitta en egen referens som stödjer ditt resonemang?)
Medger att resonemanget ser stökigt ut.. :oops: .. men jag hållet med om att du def. inte har förstått.
Du tror att jag gjorde ett inlägg som skulle vara en fakta-debatt!?

Nej, även om viss fakta alltid ligger till grund så är det inte faktan i sig som är problemet. Det är allt duckande mot sitt normala funt som görs.
- Jaha.. nu är det visst så här!?
- Jaha.. ok då tror vi på det!

Sladden var ett av många exempel. Trodde att självklara ex. skulle hitta fram bättre. :roll:
Det extra steget med en laddning av ett batteri ger en energiförlust. Det är väl självklart!?
Ex. Batteridriven elvisp eller en med sladd.

Elproduktion via ”plant” med fossilbränslen som sen laddar ett batteri är ett ex. på att man tänker bort att det blir förluster på det man gör.
Om nu gasturbinen är så effektiv så ger det oss bra energieffektivitet när vi använder våra elektriska prylar men varför behöver vi leda in det i bilen?
Genom att ladda ett batteri som sen ska driva elmotorn så hoppar vi några steg framåt med givna effektförluster samt påverkan på miljön.

Återigen, jag ifrågasätter inte tekniken i sig utan folks förmåga att ”glömma bort”. T.ex då att den energi som går in i en laddare inte kommer ut till fullo ur ett batteri när det sen driver motorn. Miljövänlighet är ett begrepp som misstolkas grovt och det är i mitt tycke (finns säkert en definition på det worldwide) att om man slösar med resurser så är det miljöförstöring i sig.

Sol-, vind- och vatten-utvunnen el är inte gratis på miljökontot. Hur ”billigt” det är vs andra energikällor beror på hur vi använder dem.

Egon

Egon

Inlägg av Egon » sön 02 dec 2018, 13:06

Nils77 skrev:
sön 02 dec 2018, 11:18
Lite väl blandad frågeställning, allt från enskilt till att lösa globala beteende företeelser. Moralisk relativism?

Bidrar med denna länk från 2011, ser liknande ut nu, dock utökad till 2040.
https://www.aktuellhallbarhet.se/eia-sp ... nvandning/

Rätt stor befolkningsökning på G , bör påverka energianvändningen totalt rent globalt.
Som sagt, jag är ingen miljömupp och har inte svar...
Det enda jag begär från mina medmänniskor är de ska dra upp huvudet ur sanden och begrunda sin ståndpunkt innan de agerarar ”miljömässigt”. Agerar de med ekonomi och bekvämlighet som grund så är det fine by me.

Jag är, ärligt talat, rätt ointresserad av miljöfrågor och det är främst brist på logik och konsekvenstänk som jag ifrågasätter.

Egon

Användarvisningsbild
Skalman

Inlägg av Skalman » sön 02 dec 2018, 14:38

Egon skrev:
sön 02 dec 2018, 13:06
Jag är, ärligt talat, rätt ointresserad av miljöfrågor och det är främst brist på logik och konsekvenstänk som jag ifrågasätter.
Egon

Ungefär som när någon miljömupp klagar på folk kör törstiga bilar samtidigt som dom själva skaffat 4 ungar.

Mcduff

Inlägg av Mcduff » sön 02 dec 2018, 18:17

Egon skrev:
sön 02 dec 2018, 12:52
Mcduff skrev:
sön 02 dec 2018, 10:20

Nu pratar du om sladdar?

Medger att resonemanget ser stökigt ut.. :oops: .. men jag hållet med om att du def. inte har förstått.
Du tror att jag gjorde ett inlägg som skulle vara en fakta-debatt!?

Nej, även om viss fakta alltid ligger till grund så är det inte faktan i sig som är problemet. Det är allt duckande mot sitt normala funt som görs.
- Jaha.. nu är det visst så här!?
- Jaha.. ok då tror vi på det!

Sladden var ett av många exempel. Trodde att självklara ex. skulle hitta fram bättre. :roll:
Det extra steget med en laddning av ett batteri ger en energiförlust. Det är väl självklart!?
Ex. Batteridriven elvisp eller en med sladd.

Elproduktion via ”plant” med fossilbränslen som sen laddar ett batteri är ett ex. på att man tänker bort att det blir förluster på det man gör.
Om nu gasturbinen är så effektiv så ger det oss bra energieffektivitet när vi använder våra elektriska prylar men varför behöver vi leda in det i bilen?
Genom att ladda ett batteri som sen ska driva elmotorn så hoppar vi några steg framåt med givna effektförluster samt påverkan på miljön.

Återigen, jag ifrågasätter inte tekniken i sig utan folks förmåga att ”glömma bort”. T.ex då att den energi som går in i en laddare inte kommer ut till fullo ur ett batteri när det sen driver motorn. Miljövänlighet är ett begrepp som misstolkas grovt och det är i mitt tycke (finns säkert en definition på det worldwide) att om man slösar med resurser så är det miljöförstöring i sig.

Sol-, vind- och vatten-utvunnen el är inte gratis på miljökontot. Hur ”billigt” det är vs andra energikällor beror på hur vi använder dem.

Egon
Så... utan att använda fakta bygger du ett resonemang som visar sig vara felaktigt, dvs fosilt producerad el i en bil fortfarande är mer energieffektivt trots uppenbara systemförluster. Har jag fattat rätt?

Vad gäller energiförluster i handverktyg med batteri vs sladd är det en trade-off mot rörlighet. Svårt att se hur det har med din rubrik att göra.

På toppen av detta menar du att ”folk” inte fattar.
Magstarkt kan jag tycka.

Egon

Inlägg av Egon » sön 02 dec 2018, 18:47

Det som är magstarkt är väl att du anser dig ha tolkningsföreträde till vad mitt inlägg gick ut på!

Du förstod inte att jag tog upp ett ex. som inte var en faktabas utan ”bara” ett bevis på när man inte ser skogen för alla träd.
Låt oss dissekera det då eftersom du så gärna vill det.

Lekmannamässigt:
1. Gasturbin driven på fossilt bränsle - restprodukt = värme och vad används den till där elen produceras?
2. Den framställda produkten är el som i vårt ex ska driva en bil och den leds således ut på ett elnät.
3. Elen måste omvandlas till den form batterier kan härbärgera eftersom bilens elsystem är annorlunda uppbyggt än den el som laddaren drivs av.

1. Gasturbin som driver bilen.

Innan du nu börjar rapa fakta och skrika dig hes efter källa så vill jag påpeka att det bara är konceptet jag är ute efter. Man kan inte hålla på och förbjuda fossila bränslen samtidigt som man använder dessa själv.

- Nej, jag säger inte att vi ska driva våra bilar med naturgas och jag har inte en susning om hur energieffektivt det är. Jag säger att man inte kan be folk stoppa huvudet i sanden och påstå att det är bättre att gräva upp hela j-a jorden för att göra batterier och laddare samtidigt som man föder dessa med samma fossila bränslen.

Egon

Nils77

Inlägg av Nils77 » sön 02 dec 2018, 20:27

Länken tar upp allt från civilisationers utdöende till subventionering av förnybara energikällor.
https://oilprice.com/Energy/Oil-Prices/ ... rices.html

Svårt detta med vad ger vad när allt mixas ihop.
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

FSN

Inlägg av FSN » sön 02 dec 2018, 21:09

Det är prakiskt att kunna rapa fram felaktigheter på beställning och sen försvara dom med att man var ute efter ett större resonemang och att det är alla andra som är dumma i huvet. Hade jag inte vetat bättre så skulle jag direkt kunna ta dig för att vara en kollega som för sig med samma taktik, funkade tills en Skotte i princip verbalt våldtog fanskapet (på dialekt dessutom).

Toppspinn

Inlägg av Toppspinn » sön 02 dec 2018, 23:09

Tjaa, Egon och ni andra.
Jag har ett ca; 360m2 hus bergvärme, beräknad åtgång 23500KWH/år (hon bakar mycket tårtor)
Vattenburet på nedervåningen och el på öervåningen.
Alla mina fordon kräver bensin, 2 bilar ,åkklippare, .snöslunga, båt.
Funderar ändå på att installera solceller, då måste jag bygga om den ena El centralen, men
då kan ju nästa bil om 5år bli en Elbil.

FSN

Inlägg av FSN » mån 03 dec 2018, 20:14

Toppspinn skrev:
sön 02 dec 2018, 23:09
Tjaa, Egon och ni andra.
Jag har ett ca; 360m2 hus bergvärme, beräknad åtgång 23500KWH/år (hon bakar mycket tårtor)
Vattenburet på nedervåningen och el på öervåningen.
Alla mina fordon kräver bensin, 2 bilar ,åkklippare, .snöslunga, båt.
Funderar ändå på att installera solceller, då måste jag bygga om den ena El centralen, men
då kan ju nästa bil om 5år bli en Elbil.
Klart du skall ha solceller men varför måste du bygga om elcentralen om du skall installera solceller?

Men 23500kWh, släng upp 75-80 paneler i företrädesvis sydlig riktning. Öst och väst duger bra men undvik norr. En prisvärd panel är idag på 300Wp så 75 paneler skulle ge dig 22500Wp och kanske en årsproduktion på drygt 20000kWh. Växelriktare på 17kW och då behöver du ha 25A huvudsäkringar på kåken.

Kommer väl att kosta mellan 260’-300’ men vad fan spelar det för roll, drabbar ju ingen fattig och du får tillbaka 30% av investeringen i bidrag.

Toppspinn

Inlägg av Toppspinn » mån 03 dec 2018, 21:45

Tjaa,
har du någon att skicka hit, som kan ge en 0ffert?

Toppspinn

Inlägg av Toppspinn » tis 04 dec 2018, 20:30

Tjaa FSN,
jag har 25A på ingående, har ju bergvärme.
Mitt hus är stort och jag har lite mot Öst, mycket mot Söder och lite mindre mot väst.
Spelade golf med en från Kraftbyggarna för några år sedan , var det du?
Har 3 proppskåp i huset-

Mcduff

Inlägg av Mcduff » tis 04 dec 2018, 21:06

Toppspinn, jag säger verkligen inte att den här tråden äger någon större verkshöjd, den kan förmodligen tas bort, men din förmåga att kasta en brandfilt stor som hela Värmland över den är smått fantastisk.

Från olika typer av elproduktions betydelse för elbilars klimateffektivitet till ditt stora hus, ditt proppskåp och någon stackare du spelade golf med för några år sedan.

Incredible!

pstenman

Inlägg av pstenman » tis 04 dec 2018, 21:36

Mcduff skrev:
tis 04 dec 2018, 21:06
Toppspinn, jag säger verkligen inte att den här tråden äger någon större verkshöjd, den kan förmodligen tas bort, men din förmåga att kasta en brandfilt stor som hela Värmland över den är smått fantastisk.

Från olika typer av elproduktions betydelse för elbilars klimateffektivitet till ditt stora hus, ditt proppskåp och någon stackare du spelade golf med för några år sedan.

Incredible!
Underbart :D
Vår egna lilla trådanarkist.
Linköpings GK - 16.1
Inget var bättre förr, inte nu heller.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » tis 04 dec 2018, 22:00

Tycker gott Egon kan fundera över hur mycket energi det tar att producera bensin/diesel också om det nu skall vägas in i el-antiargumentet. Samt forsla det hit då. Och just det, ta upp det ur backen.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Skriv svar