Elbil nästa - konsekvenstänk

Allt mellan himmel och jord. Be nice!
FSN

Re: Elbil nästa - konsekvenstänk

Inläggav FSN » tis 04 dec 2018, 23:25

Tycker gott Egon kan fundera över hur mycket energi det tar att producera bensin/diesel också om det nu skall vägas in i el-antiargumentet. Samt forsla det hit då. Och just det, ta upp det ur backen.
Beroende på var och när i kedjan man börjar, respektive slutar räkna så får man olika resultat. Praktiskt, man kan ju alltid bevisa det man vill.

FSN

Inläggav FSN » tis 04 dec 2018, 23:32

Tjaa FSN,
jag har 25A på ingående, har ju bergvärme.
Mitt hus är stort och jag har lite mot Öst, mycket mot Söder och lite mindre mot väst.
Spelade golf med en från Kraftbyggarna för några år sedan , var det du?
Har 3 proppskåp i huset-
Nej, det var inte mig du spelade med. Hitta nån som lämnar offert är väl inget problem, det är väl den nya ”gold digger” branchen.

Vill du köpa delarna och fixa installation själv så kan jag däremot sälja bra prylar till dig. Men det lönar sig bara om man istallerar och bygger själv så jag rekommenderar absolut en seriös leverantör istället. Var noga i valet av leverantör, det finns många lycksökare där ute med en hel del ytterst tveksamma installationer.

Användarvisningsbild
Besserwizzer
Kontakt:

Inläggav Besserwizzer » fre 07 dec 2018, 08:34

Tycker gott Egon kan fundera över hur mycket energi det tar att producera bensin/diesel också om det nu skall vägas in i el-antiargumentet. Samt forsla det hit då. Och just det, ta upp det ur backen.
El-bilen blir likväl dyrare sett i TLTC (Total Life Time Cycle).

Innan el-bilar kan bli ett alternativ så måste det fram en annan "energi teknik" som inte bygger på "dagens" batterier.

Vi har el-kris i Skåne redan. VAr finns alla våra duktiga politiker när man behöver dem - Löfven, Annie, Björklund - Ni är alla så välkommna.
På grund av stasi och skitnödighet.
- Går det att missförstå att jorden är rund - nej.
- Xxxxxxsyndromet - Går det att missförstå att jorden är rund - ja.

FSN

Inläggav FSN » fre 07 dec 2018, 19:12

El-bilen blir likväl dyrare sett i TLTC (Total Life Time Cycle).

Innan el-bilar kan bli ett alternativ så måste det fram en annan "energi teknik" som inte bygger på "dagens" batterier.

Vi har el-kris i Skåne redan. VAr finns alla våra duktiga politiker när man behöver dem - Löfven, Annie, Björklund - Ni är alla så välkommna.
Du glömde Frigolit.

Egon

Inläggav Egon » fre 07 dec 2018, 19:48

Beroende på var och när i kedjan man börjar, respektive slutar räkna så får man olika resultat. Praktiskt, man kan ju alltid bevisa det man vill.
Exakt, Det var väl en av anledningarna till att inte vilja att tråden skulle bli till en faktadebatt. Vi kan kalla den nr3.

Som BW skriver ovan så är varken fossila bränslen eller ”eldrift” särskilt grön när man tänker efter... och där kom anledning nr2 dvs. att tänka lite själv ist.f att bara tro på vad som basuneras ut i media.

Själva grundtanken med tråden (nr1) var nog lite väl maskerad men jag tyckte att sensmoralen var tämligen självklar och det är väl my bad!?
Varför gå omvägar och skapa kraft genom en serie med förluster? En del är att man maskerar miljöpåverkan och en annan del är mer naturlig dvs. ett vattenfall kan inte driva en bil och vi vill inte backa till direkt vindkraft ... Mao segel.

Man brukar tala om outside the box thinking. Följande anser jag var mer inside the box... dvs. en självklar tanke som vi kanske blivit bortkollrade ifrån!?
Den tickar iaf. alla mina boxar om direktdrift även om det lär dröja ett tag innan det blir verklighet.

Egon

Stora Norrland

Inläggav Stora Norrland » lör 08 dec 2018, 00:22

...El-bilen blir likväl dyrare sett i TLTC (Total Life Time Cycle).
Innan el-bilar kan bli ett alternativ så måste det fram en annan "energi teknik" som inte bygger på "dagens" batterier...
Blir den verkligen det?
Om vi först antar att en ny bil skall inskaffas, och sedan handlar det om valet mellan bensin/diesel och el.
Bara en sådan sak som verkningsgraden. En bensin/diesel-motor har ju usel verkningsgrad, men en elmotor har hög verkningsgrad.
Det krävs ganska mycket batteritillverkningsenergi er för att "kompensera" förlusterna i själva motorn.
?

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » lör 08 dec 2018, 01:32

Om man bara ser till skillnaden i verkningsgrad och vikt jämfört med förbränningsmotorer så borde man inse energivinsten. Restern är mest invanda mönster.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Användarvisningsbild
Besserwizzer
Kontakt:

Inläggav Besserwizzer » lör 08 dec 2018, 14:21

...El-bilen blir likväl dyrare sett i TLTC (Total Life Time Cycle).
Innan el-bilar kan bli ett alternativ så måste det fram en annan "energi teknik" som inte bygger på "dagens" batterier...
Blir den verkligen det?
Om vi först antar att en ny bil skall inskaffas, och sedan handlar det om valet mellan bensin/diesel och el.
Bara en sådan sak som verkningsgraden. En bensin/diesel-motor har ju usel verkningsgrad, men en elmotor har hög verkningsgrad.
Det krävs ganska mycket batteritillverkningsenergi er för att "kompensera" förlusterna i själva motorn.
?
Om vi tar den totala "belastningen" så är el-bilar betydligt sämre oavsett verkningsgrad - de kommer alltid att vara det så länge som de drivs med dagens "energi-lösning", dvs dåliga batterier. En annan sak att ha i åtanke är att "fossil" verkningsggrad kan bara bli bättre medan elen redan har nått sitt "maximum". Vad tror du händer om vi helt plötsligt skulle få för oss att ersätta nuvarande transportlösning? Även om vi bara får för oss att vi ersätter 10% har vi ett enormt problem framför oss att lösa. Laddstationer måste till, infrastruktur för hantering av batterier, hela el inftrastrukturen måste GAPas för att hitta var vi måste uppgradera ledningar och "proppar". Stora delar av våra elnät ligger redan på ett maximum av vad de kan leverera innan de smälter osv osv. Då tillgängliheten på laddstationer kommer att vara en brist så kommer det bli el-bilar stående, ffa i vintertid här i norr (glöm inte att huvudmarknaden för el-bilar är kalifornien och att specen idag sätts efter det dvs förbrukning vid + 25C) osv osv.
Allt det här då vi redan har STOR elbrist och ingen regering värd namnet som vill ta tag i det. Flera stora bolag flaggar för flytt utomlands för det här. I Skåne har EON krismöte så ....... elbil lösningen - tja inte i min nuvarande värld.

Visst! Om x antal år (tror iofs mer på xxx antal år) så kommer vi att ha mer kunskap men ffa de maskiner som krävs för ett paradigmskifte.

Oavsett så finns det bara en sak vi människor måste ta till sig - om alla tog sitt sustainability ansvar sett ur sin situation och sket i de större frågorna så kommer jorden överleva - det är inte svårare än så.
På grund av stasi och skitnödighet.
- Går det att missförstå att jorden är rund - nej.
- Xxxxxxsyndromet - Går det att missförstå att jorden är rund - ja.

Egon

Inläggav Egon » lör 08 dec 2018, 14:51

Om man bara ser till skillnaden i verkningsgrad och vikt jämfört med förbränningsmotorer så borde man inse energivinsten. Restern är mest invanda mönster.
Ja, fast ändå Nej!
Hela idén med en bil skvallras det om i det fullständiga namnet. Det är behovet av mobilitet som sätter kraven och då är inte kraftkälla, verkningsgrad eller miljö prio.

Måste vi sen titta miljömässigt (det är ju det som är på modet idag) så ligger säkert en batteridriven bil bättre till än fossildriven. Många stannar dock där ... lite i mitten av kedjan och tittar varken på början, slut eller att det faktiskt inte är lika effektivt med batteri-el som sladd-el.
Jag försökte ju tidigt ge den hinten men det var säkert för abstrakt för vissa att kunna absorberas i tanken.

Bra verkningsgrad i elmotorer är ett erkänt faktum och det är därför denna applikation används överallt där vi har en bättre och enklare tillgång till ”bränslet”. Elnätet är en bra distributör av kraften men i en elbil är det batteriet som är en distributör och således är det den som bör tas med när tankarna som florerar stöts och blöts.
(man gör ju så, dvs. tittar på den givare som är närmst brukare vilket är den som sätter begränsningen för effektivitet).

Eldrift som teknik is da shit men det är kraftkällan och dess närhet till brukaren som bör tas med i tänket. Detta kan de flesta förstå men även de mest skarpa hjärnorna dras med i debatten som ligger långtifrån grundförutsättningarna. Detta kan vi tacka miljömupparna för.
Elon Musk’s agerande är så långt ifrån den Tesla han uppkallat en del av sin business efter att det är en skymf.

Återigen, fakta i siffror är tämligen ointressant som ett diskussionsämne utan det är de i mitt tycke självklara lösningarna som borde sätta mallen för vad som kan anses vara effektivt/miljövänligt. Låt gå för att det oftast fortfarande är teori för oss konsumenter men betänk att jag bara ”gnällde” på gemene mans strutsmentalitet i min trådstart.

Egon

Hälge

Inläggav Hälge » ons 12 dec 2018, 19:18

Borde kanske titta lite på andra utsläppskällor innan man lägger allt ansvar på privatpersoner som är nödda o tvungna att ta sig fram med bil.
Tre bolag släpper ut lika mycket som hela Sveriges privatbilism.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/c ... d-i-landet

Användarvisningsbild
Big Berra

Inläggav Big Berra » ons 12 dec 2018, 19:31

Borde kanske titta lite på andra utsläppskällor innan man lägger allt ansvar på privatpersoner som är nödda o tvungna att ta sig fram med bil.
Tre bolag släpper ut lika mycket som hela Sveriges privatbilism.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/c ... d-i-landet
Eller kanske rentav titta på om det finns några bevis för om koldioxiden faktiskt bidrar till någon klimatförändring.

Stora Norrland

Inläggav Stora Norrland » ons 12 dec 2018, 19:33

Egon skrev:
Återigen, fakta i siffror är tämligen ointressant som ett diskussionsämne utan det är de i mitt tycke självklara lösningarna som borde sätta mallen för vad som kan anses vara effektivt/miljövänligt.
Jag missförstår nog, för du skriver att man inte skall använda fakta/siffror som underlag för diskussion samt att man istället bör diskutera utifrån ngn sorts "självklart" personligt tyckande.
Enlighten me, please!

Egon

Inläggav Egon » ons 12 dec 2018, 21:20

Egon skrev:
Återigen, fakta i siffror är tämligen ointressant som ett diskussionsämne utan det är de i mitt tycke självklara lösningarna som borde sätta mallen för vad som kan anses vara effektivt/miljövänligt.
Jag missförstår nog, för du skriver att man inte skall använda fakta/siffror som underlag för diskussion samt att man istället bör diskutera utifrån ngn sorts "självklart" personligt tyckande.
Enlighten me, please!
Hehe, ja sådär utklippt ser det ju tämligen konstigt ut. :lol:

Jag menar att elkraften bör skapas så nära brukaren som möjligt. Även det tolkas säkert fel... så, i klarspråk:
Orsaken till fossila bränslen öht. är ju att det omvandlas i bilen till den kraft som nyttjas. Bilmotorn i sig är ju inte effektiv och däri ligger det största problemet.
En elmotor är effektiv när den drivs med direkt-el och när du tvingas lagra elen i de miljövidriga batterierna och sen får ut mindre el än det går åt att ladda... dubbelfel. Miljö-finessen med el gick alltså lite åt pipan och även om det är bättre eller inte... är ointressant att diskutera (enl. Mig) då dubbelfelet fortfarande existerar.

Det ”självklara” vore alltså att:
Hitta nya bränslen, göra bilmotorer snålare, lagstadga om max hästkrafter, sänka hastigheter ... u name it!

Är det el som ska in så bör vi:
”Elektrifiera” vägbanor, skapa elen direkt i bilen, göra dem ensitsiga (för att de flesta åker ensamma i en stor j-a suv) mm. och inte f-n ska vi göra vanliga cyklar batteri-drivna bara för att vi kan.

En annan tanke som slår mig är att det kallas en el-bil eller el-driven bil när allt annat med ett batteri kallas för batteri-driven!?
Batteri är inte miljö och det sitter i ryggmärgen. Vi får nog tacka miljömupparna för att vi numera har el-driven ficklampa.. eller?

Egon

Användarvisningsbild
Big Berra

Inläggav Big Berra » lör 09 feb 2019, 11:53

Hittade följande siffror:

Antag att det en kall vinternatt står 2,5 miljoner elbilar på laddning, och att vardera drar ca 2 kW (10 A vid 230 V). Den erforderliga effekten är då 5 miljoner kilowatt eller 5 000 MW, vilket momentant motsvarar drygt 5 stora kärnkraftverk.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » lör 09 feb 2019, 12:57

Antag att det en kall vinternatt står 2,5 miljoner elbilar på laddning, och att vardera drar ca 2 kW (10 A vid 230 V). Den erforderliga effekten är då 5 miljoner kilowatt eller 5 000 MW, vilket momentant motsvarar drygt 5 stora kärnkraftverk.
Det säljs ca 50.000 bilar per år i sverige. Du pratar om en ökning av elbilstillståndet (om det uteslutande säljs elbilar) som kommer ske under 50 år. Det är knappast så vi kommer bli tagna på sängen av den här ökade elproduktionern. Jag vet inte hur gammal du är men jag tror inte det kommer bli ett problem under din, eller min, livstid. Det är större chans/risk att råoljan tar slut. Då måste vi ändå hitta en lösning. Ja, kärnkraft är en bra lösning.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » lör 09 feb 2019, 13:10

Och man kan väl skrämma upp en reaktor i mer än 1 GW om man bygger nya nu?
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2018-07-07 - Vad är det här för klubbor?

Användarvisningsbild
Big Berra

Inläggav Big Berra » lör 09 feb 2019, 14:14

Så är det, 1,6GW är väl den nya finska på och den är en av de största i världen.
Det är väl bara att sätta igång och bygga tre nya eller kanske fem, kan ju vara samhällsekonomiskt bra att sysselsätta byggmarknaden med nu när bostadsbyggandet verkar gå ned rejält.

Hälge

Inläggav Hälge » lör 09 feb 2019, 14:39

Så är det, 1,6GW är väl den nya finska på och den är en av de största i världen.
Det är väl bara att sätta igång och bygga tre nya eller kanske fem, kan ju vara samhällsekonomiskt bra att sysselsätta byggmarknaden med nu när bostadsbyggandet verkar gå ned rejält.
Och bygger man verk som använder Torium istället så slipper man många av problemen som Uran bär med sig.

Användarvisningsbild
Big Berra

Inläggav Big Berra » lör 09 feb 2019, 17:26

Det säljs ca 50.000 bilar per år i sverige. Du pratar om en ökning av elbilstillståndet (om det uteslutande säljs elbilar) som kommer ske under 50 år. Det är knappast så vi kommer bli tagna på sängen av den här ökade elproduktionern. Jag vet inte hur gammal du är men jag tror inte det kommer bli ett problem under din, eller min, livstid. Det är större chans/risk att råoljan tar slut. Då måste vi ändå hitta en lösning. Ja, kärnkraft är en bra lösning.
Det jag hade i åtanke var diskussionen kring ett kommande förbud mot nyförsäljning av bensin- och diesel-bilar.
Om det mot förmodan går igenom till 2030 kommer vi 6-10 år senare att ha 2,5 miljoner batteri-bilar.

Att bygga ett kärnkraftverk tar några år. Forsmark började projekteras i slutet av 60-talet. 1980 startades den första reaktorn.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » lör 09 feb 2019, 17:50

Eftersom vi säljer ca 52000 nya bilar per år så kommer omställningen i den takten ta 50 år för att ersätta 2.5 miljoner bilar. Vad skulle drastiskt öka nybilsförsäljningen menar du? Jag skulle snarare tro att den går ner något i början för att folk kommer vilja fortsätta köra på ett fossilbränsle, beroende på vad för alternativ uppenbarar sig och till vilken kostnad. Finns idag ingen företagsekonomisk vinst i att köra elbil för dom allra flesta. Den enda jag kommer på på rak arm är gräddfilen för eltaxis på arlanda men den är i högsta grad artificiell.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inläggav AlbertS » lör 09 feb 2019, 17:55

Vettefan vart jag fick den siffran från. Hittade en annan på 250.000 bilar per år. Blir då 10 år. Snabbare!

Old-T

Inläggav Old-T » lör 09 feb 2019, 18:11

Vettefan vart jag fick den siffran från. Hittade en annan på 250.000 bilar per år. Blir då 10 år. Snabbare!
Det kanske är så att det säljs 250.000 bilar per år varav 52.000 nya?

Användarvisningsbild
Big Berra

Inläggav Big Berra » lör 09 feb 2019, 19:33

Det kanske är så att det säljs 250.000 bilar per år varav 52.000 nya?
Såg nån nyhetsblänkare för ett par veckor sedan att 2018 var året med tredje flest nybilsregistreringar i Sverige, 350.000 eller nåt sånt.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » mån 11 feb 2019, 08:39

Fattar jag det rätt är väl i och för sig motståndet mot att bygga nya kärnkraftverk främst ekonomiskt? Från "myndigheterna" har jag förstått att det är go. Men jag saknar korrekta källor här, någon?
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2018-07-07 - Vad är det här för klubbor?

Nils77

Inläggav Nils77 » mån 11 feb 2019, 09:52

Lite staplar o annat med avseende EV

https://oilprice.com/Energy/Energy-Gene ... akers.html
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Återgå till "Everything but Golf"