Nu lämnar jag ämnet en gnutta, dock inom samma genre.
Har någon sett något om forskning kring micro-kärnkraftverk ?
Atomubåtar finns ju sedan länge.
Har lite diffusa minnen av något från ungdomsåren, men det kanske bara var spekulationer.
En golfbollsstor reaktor skulle vara tillräcklig för att ge drivkraft till en långtradare. En laddning kärnbränsle skulle räcka 100år.
Det kanske faller på kylningen.
Elbil nästa - konsekvenstänk
-
- Inlägg: 527
- Blev medlem: mån 19 jan 2015, 23:35
- Ort: Salem
Re: Elbil nästa - konsekvenstänk
...eller så faller det på de enorma säkerhetsriskerna.Nu lämnar jag ämnet en gnutta, dock inom samma genre.
Har någon sett något om forskning kring micro-kärnkraftverk ?
Atomubåtar finns ju sedan länge.
Har lite diffusa minnen av något från ungdomsåren, men det kanske bara var spekulationer.
En golfbollsstor reaktor skulle vara tillräcklig för att ge drivkraft till en långtradare. En laddning kärnbränsle skulle räcka 100år.
Det kanske faller på kylningen.
Re: Elbil nästa - konsekvenstänk
Bulgariska rattfulla förare med kärnreaktor under huven låter väl inte helt önskvärt....eller så faller det på de enorma säkerhetsriskerna.Nu lämnar jag ämnet en gnutta, dock inom samma genre.
Har någon sett något om forskning kring micro-kärnkraftverk ?
Atomubåtar finns ju sedan länge.
Har lite diffusa minnen av något från ungdomsåren, men det kanske bara var spekulationer.
En golfbollsstor reaktor skulle vara tillräcklig för att ge drivkraft till en långtradare. En laddning kärnbränsle skulle räcka 100år.
Det kanske faller på kylningen.
Re: Elbil nästa - konsekvenstänk
Lite urklippta påståenden om batterier, stämmer dessa ?
Redan vid ca minus 6,5 grader Celsius så har prestandan i ett Lithium-jon batteri minskat med hela 40%
Alltså en elbil som normalt kan köra 10 mil på full laddning kommer bara 6 mil vid minus 6.5 grader innan den måste laddas igen.
Dagens Litium-jon batterier ligger på gränsen till maximal effektivitet av vad som är kemiskt möjligt.
Det går att förfina dagens batterier så att de får ungefär 20% mer prestanda men sedan är gränsen nådd för för vad som är fysiskt/kemiskt möjligt. Det skulle teoretiskt gå att göra ett Flour batteri med upp till 25% högre prestanda men ett sådant batteri skulle vara förödande om det gick sönder. Flour är giftigt, oxiderande och frätande.
Redan vid ca minus 6,5 grader Celsius så har prestandan i ett Lithium-jon batteri minskat med hela 40%
Alltså en elbil som normalt kan köra 10 mil på full laddning kommer bara 6 mil vid minus 6.5 grader innan den måste laddas igen.
Dagens Litium-jon batterier ligger på gränsen till maximal effektivitet av vad som är kemiskt möjligt.
Det går att förfina dagens batterier så att de får ungefär 20% mer prestanda men sedan är gränsen nådd för för vad som är fysiskt/kemiskt möjligt. Det skulle teoretiskt gå att göra ett Flour batteri med upp till 25% högre prestanda men ett sådant batteri skulle vara förödande om det gick sönder. Flour är giftigt, oxiderande och frätande.
Re: Elbil nästa - konsekvenstänk
Jag vet att det är miljarder, men vad skulle en infrastruktur med laddmöjligheter i vägbanan göra med den här ekvationen?Lite urklippta påståenden om batterier, stämmer dessa ?
Redan vid ca minus 6,5 grader Celsius så har prestandan i ett Lithium-jon batteri minskat med hela 40%
Alltså en elbil som normalt kan köra 10 mil på full laddning kommer bara 6 mil vid minus 6.5 grader innan den måste laddas igen.
Dagens Litium-jon batterier ligger på gränsen till maximal effektivitet av vad som är kemiskt möjligt.
Det går att förfina dagens batterier så att de får ungefär 20% mer prestanda men sedan är gränsen nådd för för vad som är fysiskt/kemiskt möjligt. Det skulle teoretiskt gå att göra ett Flour batteri med upp till 25% högre prestanda men ett sådant batteri skulle vara förödande om det gick sönder. Flour är giftigt, oxiderande och frätande.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2018-07-07 - Vad är det här för klubbor?
2018-07-07 - Vad är det här för klubbor?
Re: Elbil nästa - konsekvenstänk
Ja, det ligger väl reaktorer från sovjetiska miltära grunkor och läcker lite här och var i Sibirien...eller så faller det på de enorma säkerhetsriskerna.Nu lämnar jag ämnet en gnutta, dock inom samma genre.
Har någon sett något om forskning kring micro-kärnkraftverk ?
Atomubåtar finns ju sedan länge.
Har lite diffusa minnen av något från ungdomsåren, men det kanske bara var spekulationer.
En golfbollsstor reaktor skulle vara tillräcklig för att ge drivkraft till en långtradare. En laddning kärnbränsle skulle räcka 100år.
Det kanske faller på kylningen.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2018-07-07 - Vad är det här för klubbor?
2018-07-07 - Vad är det här för klubbor?
Re: Elbil nästa - konsekvenstänk
Kanske är därför man värmer batterier när det är kallt ute?
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9
Re: Elbil nästa - konsekvenstänk
Man får nog tillföra en liten bensin- eller diesel-motor som värmer batteriet när det är kallt.Kanske är därför man värmer batterier när det är kallt ute?

Återgå till "Everything but Golf"
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster