Mellandagar och tid för förströelse...

Allt mellan himmel och jord. Be nice!
Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Mellandagar och tid för förströelse...

Inlägg av Anders » tis 25 dec 2018, 11:48

... och ingen golf att spela för oss som inte julrest till golfvänligare klimat.

Lite projekt hemmavid, men tid till bara allmän förströelse. Snack med sonen som kommit hem över julen från studierna utomlands. Sen lite allmän bildning, läser Karl Popper och Pankaj Mishra. Får se om jag hinner lite Angela Duckworth och Rosling. Men lite allmänt kul saker också. Har upptäckt en riktigt skön podd, creepypodden på SR. Kusliga, och mycket välskrivna historier. Rekommenderar HOIN, mycket skön, på ett Lost-liknande sätt. Fråga här - har ni varit med om något oförklarligt? Berätta gärna!

Annars som sagt mycket läsning. Pankaj Mishras Age of Anger är en rätt skrämmande redogörelse för extremism. Litet sidetrack, han berättar om första Majs ursprung, en demonstration i Chicago 1886 som urartade. Historia värd att läsas. Men det som fångade mig var ett ansikte. En av upprorsmännen som skulle dömas till döden
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Louis_Lingg
Så... nutida. Lite ålderdomliga kläder, men sätt på honom en t-shirt och han skulle smälta in var som helst. Det som fascinerar mig lite är att alla tidiga fotografier som finns på kvinnor visar något som ser ut som tråkiga söndagsskolefröknar. Medan männen är hur snygga som helst. Googla Robert Cornelis ett av de första korten på en människa som togs. Men Allvarligt, hur dagens attraktiva kvinnor kunnat växa fram ur det genmaterial som tycks ha funnits framstår otroligt. Det första kortet på någon tjej som är lika snygg som frugan, dottern eller någon av deras kompisar som jag hittat är ett på en 18-årig Coco Chanel, faktiskt skitsnygg. Tidigt 1900-tal. Men inte ett enda kort på en attraktiv kvinna från 1800-talet. Det viktorianska verkar ligga som ett tungt lock över alla kvinnor. Hur det över huvud taget kunde avlas några barn i en värld av ruggugglor förefaller mig otroligt. Eller kan ni hitta ett enda kort på en snygg tjej eller vacker kvinna från 1800-talet?

Vad förströr ni ert intellekt med nu i julefriden? Kul julklappsböcker? Roliga surffynd?
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2019-04-21 : Hur ett äpple klarar en vinter i en golf bag med mera

janne64

Re: Mellandagar och tid för förströelse...

Inlägg av janne64 » tis 25 dec 2018, 13:23

Mellandagarna är ju i år, torsdag, fredag..
Och då jobbar jag. .
Der är ju forfarande Jul :)

Egon

Inlägg av Egon » tis 25 dec 2018, 13:57

Bra kalenderplacering på julen i år. Jobbar detta året och planerar ledigt mellan nyår och trettondagen.

Den stora planeringen (drömmarna) inför nästa års golf är min förströelse. Nya bättre beg. järn införskaffade, de landar om 14dagar och ska sen gås igenom ordentligt. Ny driver kommer så fort jag kan bestämma skaft.

Träningen skissas det på och även en underliggande tanke om diet har landat. Måste få till lite mer rörlighet eftersom själva svingrörelsen är lite kort. Det går så länge jag inte vill slå längre.... men det är ju det jag behöver. Att forcera en kort rörelse funkar inte.

Jag kommer inte kunna hålla mig till någon äta bra-diet, så en enkel plan om självsvält är det som prioriteras. 5/2 not, lchf not, utan det blir nog en form av hplc med inslag av mycket frukt.

Egon

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » tis 25 dec 2018, 14:29

janne64 skrev:
tis 25 dec 2018, 13:23
Mellandagarna är ju i år, torsdag, fredag..
Och då jobbar jag. .
Der är ju forfarande Jul :)
Men praktiskt klarades julen av igår, och nu är det bara ledigt.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger

Användarvisningsbild
Harry Friberg

Inlägg av Harry Friberg » tis 25 dec 2018, 14:31

Bra spaning Anders. Killen på bilden hade ju varit en ekonomiskt oberoende modell el skådis idag. Har f egen del ägnat ledigheten åt Ahlanders bio om Mannerheim. En lysande skildring och det var pinsamt hur mkt luckor jag hade om denna tid i Finlands historia.

En absolut måsteläsning.

Nu väntar Theutenbergs Dagbok fr UD volym 4. En tegelsten.

God jul.
11,6

Användarvisningsbild
Besserwizzer
Kontakt:

Inlägg av Besserwizzer » tis 25 dec 2018, 14:41

Anders skrev:
tis 25 dec 2018, 11:48
... och ingen golf att spela för oss som inte julrest till golfvänligare klimat.

Lite projekt hemmavid, men tid till bara allmän förströelse. Snack med sonen som kommit hem över julen från studierna utomlands. Sen lite allmän bildning, läser Karl Popper och Pankaj Mishra. Får se om jag hinner lite Angela Duckworth och Rosling. Men lite allmänt kul saker också. Har upptäckt en riktigt skön podd, creepypodden på SR. Kusliga, och mycket välskrivna historier. Rekommenderar HOIN, mycket skön, på ett Lost-liknande sätt. Fråga här - har ni varit med om något oförklarligt? Berätta gärna!

Annars som sagt mycket läsning. Pankaj Mishras Age of Anger är en rätt skrämmande redogörelse för extremism. Litet sidetrack, han berättar om första Majs ursprung, en demonstration i Chicago 1886 som urartade. Historia värd att läsas. Men det som fångade mig var ett ansikte. En av upprorsmännen som skulle dömas till döden
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Louis_Lingg
Så... nutida. Lite ålderdomliga kläder, men sätt på honom en t-shirt och han skulle smälta in var som helst. Det som fascinerar mig lite är att alla tidiga fotografier som finns på kvinnor visar något som ser ut som tråkiga söndagsskolefröknar. Medan männen är hur snygga som helst. Googla Robert Cornelis ett av de första korten på en människa som togs. Men Allvarligt, hur dagens attraktiva kvinnor kunnat växa fram ur det genmaterial som tycks ha funnits framstår otroligt. Det första kortet på någon tjej som är lika snygg som frugan, dottern eller någon av deras kompisar som jag hittat är ett på en 18-årig Coco Chanel, faktiskt skitsnygg. Tidigt 1900-tal. Men inte ett enda kort på en attraktiv kvinna från 1800-talet. Det viktorianska verkar ligga som ett tungt lock över alla kvinnor. Hur det över huvud taget kunde avlas några barn i en värld av ruggugglor förefaller mig otroligt. Eller kan ni hitta ett enda kort på en snygg tjej eller vacker kvinna från 1800-talet?

Vad förströr ni ert intellekt med nu i julefriden? Kul julklappsböcker? Roliga surffynd?
Lite från genpoolen: https://www.boredpanda.com/most-beautif ... gn=organic
På grund av stasi och skitnödighet.
- Går det att missförstå att jorden är rund - nej.
- Xxxxxxsyndromet - Går det att missförstå att jorden är rund - ja.

Användarvisningsbild
Besserwizzer
Kontakt:

Inlägg av Besserwizzer » tis 25 dec 2018, 14:42

Testade sonens elektriska longboard - jädrar vad roligt. VAr fanns de när vi var unga?
Hade jag bott i en storstad så hade jag haft en själv.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » tis 25 dec 2018, 17:04

Besserwizzer skrev:
tis 25 dec 2018, 14:41

Lite från genpoolen: https://www.boredpanda.com/most-beautif ... gn=organic
Men de här onekligen attraktiva tjejerna, som sannolikt var mormorsmödrar till en och annan kalaspingla som springer omkring nu torde ju vid bildernas exponering nått fram till det för samtiden traumatiska sekelskiftet, födda en bit in på åttiotalet. Det kanske var så, att Nietzsche, Marx, Byron och grabbarna hade luckrat upp det viktorianska så pass att damerna kunde lämna sina niqabsurrogat därhän? Går du några år tidigare och googlar på beautiful woman daguerrotype så är det bara gräsliga frisyrer och kläder som får ansiktena att se synnerligen alldagliga ut i bästa fall. Men det kanske var iden, hemmavid släppte man ut de där strama håruppsättningarna och tänkte på england en stund senare.

Pinis

Inlägg av Pinis » tis 25 dec 2018, 18:40

Besserwizzer skrev:
tis 25 dec 2018, 14:42
Testade sonens elektriska longboard - jädrar vad roligt. VAr fanns de när vi var unga?
Hade jag bott i en storstad så hade jag haft en själv.

Jösses, har ni bara lerstigar i skogen...? 🤪
Never argue with a fool - they will drag you down to their level, then beat you with experience.

punchfade

Inlägg av punchfade » ons 26 dec 2018, 00:44

World of Tanks. Alltför många timmar har gått åt till detta spelet denna ledigheten.
Hio: 2
Albatross: 1

Hälge

Inlägg av Hälge » ons 26 dec 2018, 01:19

Hembio i källaren hela kvällen. Först, Free state of Jones, avslut med Dunkirk. Maffig upplevelse i 108" och ljud därefter.
Lite Sniper Elite 4 eller Hitman kan det bli ibland, även om jag inte är någon passionerad spelare direkt. Mest kul för det strategiska upplägget.

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » ons 26 dec 2018, 14:53

Då man påbörjat en mellanperiod i livet är det ingen större skillnad på dagarna. Gör inget speciellt som skiljer sig från andra dagar.

Sawgrass

Inlägg av Sawgrass » ons 26 dec 2018, 16:18

Du och jag BB. Du och jag.

Användarvisningsbild
Skalman

Inlägg av Skalman » ons 26 dec 2018, 16:23

Vågar man skriva att man varit ut och spelat golf idag? Och dessutom på riktigt okej underlag med tanke på årstiden.

pstenman

Inlägg av pstenman » ons 26 dec 2018, 17:17

Lägger pussel, kikar sport. Å käkar nån skumtomte.
Linköpings GK - 15.8

Stora Norrland

Inlägg av Stora Norrland » ons 26 dec 2018, 17:58

Funderar lite på resmål för golfresan hösten -19.

Nils77

Inlägg av Nils77 » ons 26 dec 2018, 19:10

Äta slöa gymma toppat med lite samkväm.
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » ons 26 dec 2018, 21:04

Läser ut Pankaj Mishra och Popper i morgon, tar tag i Angela Duckworth och/eller Rosling.

Användarvisningsbild
Hofnar

Inlägg av Hofnar » tor 27 dec 2018, 03:41

Allmän bildning är en sär skrivning. Sådana bör man av hålla sig i från om man vill fram stå som läs kunnig.
Valfrihet är opium för folket.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » tor 27 dec 2018, 06:33

Hofnar skrev:
tor 27 dec 2018, 03:41
Allmän bildning är en sär skrivning. Sådana bör man av hålla sig i från om man vill fram stå som läs kunnig.
En skum banan är en sak, en skumbanan är en annan.

Användarvisningsbild
Euklides

Inlägg av Euklides » tor 27 dec 2018, 15:05

Fastnat för brädspelet Jakkolo, jädrar så svårt men beroendeframkallande.

Stora Norrland

Inlägg av Stora Norrland » tor 27 dec 2018, 17:32

Hofnar skrev:
Allmän bildning vore bra. Det skulle medföra en ökad allmänbildning.
Kanske skulle även skrivkunnigheten förbättras? ;)

pippi

Inlägg av pippi » sön 30 dec 2018, 13:18

Efter total vila över julen (så behövd!) med TV o bok (C.J. Sansom har kommit med en till tungviktare i Shardlake-serien - härligt!) så varvar jag nu med städning "på riktigt". Klädkammare/byrå klar med skänkes/lump o rent o helt sorterat o klart. Nu är det bokhyllan som ska dammas/torkas, sakta men säkert, hylla för hylla med vila för skakiga ben mellan varven. Pusslet är inte framme - det är en miss!

Planerar framåt för jobbet o mig själv - ser fram emot en weekend i Helsingfors - o har det på det stora hela oförskämt bra!
Gott Slut o Gott Nytt!

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » sön 30 dec 2018, 19:52

Stora Norrland skrev:
tor 27 dec 2018, 17:32
Hofnar skrev:
Allmän bildning vore bra. Det skulle medföra en ökad allmänbildning.
Kanske skulle även skrivkunnigheten förbättras? ;)
Fast i just det här fallet var det just fråga om allmän bildning, och bara delvis med målet att bli allmänbildad. Och bildningens allmäna karaktär var av den diversifierade sorten, så det var en del speciell bildning bland den allmäna. Skulle man kunna säga.
Frågan är lite vad som är allmänbildning och vilken slags bildning som inte är det.

Användarvisningsbild
Besserwizzer
Kontakt:

Inlägg av Besserwizzer » mån 31 dec 2018, 16:47

Om Ni inte har kanalen på Er lista så lägg till: https://www.youtube.com/channel/UCY7dD6 ... TZSumPMTlQ

Den här är min guldklimp (nu så här i nyårstider): https://www.youtube.com/watch?v=m0l-GjoUvHo

Skriv svar