Varför funderar man på golfsvingen

Allt mellan himmel och jord. Be nice!
Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Varför funderar man på golfsvingen

Inläggav Anders » tor 03 jan 2019, 09:29

Utbruten från "golfsvingen" i golfforumet.
Den tråden var tänkt att vara för just frågor om svingen, men det kom att handla om huruvida man över huvud taget bör fundera på en golfsving och sedan om hur svår golfsvingen är jämfört med andra sporter.

Tycker frågan är intressant. I sig.

Vi var ungefär här:
För "bogeysportaren" är golfslaget hysteriskt mycket svårare än andra slag.
Håller fullständigt med. Jag har spelat både bandy och ishockey och jag har aldrig stött på någon spelare i dessa sporter som har haft några problem med att skjuta.
Golf är helt unik, det finns inte någon annan sport där en utövare efter 10-20-30 år fortfarande inte har lärt sig sportens grundslag. Tyvärr så är detta snarare regel än undantag. Jag skulle nog vilja påstå att 90-95% av alla amatörgolfare inte har lyckats lära sig en korrekt grundsving. Om man inte har insett detta efter några års spelande, ja då har man verkligen problem med sin iaktagelseförmåga.
Sedan kan man fundera varför det är på detta viset.
Och alla började spela när dom var 5-10 år gamla eller var dom plus 30 år?

Om man har lagt ner ca 5000-10000 h på sin sport så borde man ha lärt sig grunderna i dom flesta sporter hyfsat väl. Denna tid har dom flesta som är vuxna och spelar fotboll eller tennis gjort om dom började i barnsben medan majoriteten av golfarna trots 10-20 års spel många ggr knappt lagt ner 1000 h varav många av dom timmarna är fördelade på väntan på partiet framför och inte på övningsområdet oavsett om dom tagit hela 10 lektioner hos pron. Tänk om spelarna i ett fotbollslag sagt att vi har en tränare med oss 1 gång per år varför kan vi inte få till spelet.. måste vara en hysteriskt svår sport.

Har sett många spelare på tennisklubben som trots hela 10 lektioner inte kan få till en vettig serve och spelare som helt plötsligt i en match inte klarar av att slå grundslagen som vanligt. Innebär det att sporten är hysteriskt svår jämfört med andra sporter? Knappast..

Kan inte låta bli att låna en länk från humortråden..världens svåraste sport?

https://www.aftonbladet.se/tv/a/274815
Frågan för mej är: Varför irriterar man sig på att andra talar mycket om golfsvingen? Obs att jag inte säger att det är fel att irritera sig på det. Jag kan förstå att man gör det i bästa välvilja, man tänker sig att folk tänker sönder sin sving. Till exempel.

Men för mig är det lite som med matematik. Ett ämne som jag hade (har, även om man sällan räknar något mer komplicerat än multiplikation nuförtiden) en hatkärlek till. Matten var lätt för mig. På det sättet att jag upp på Civingnivå skrev bra på prov och tentor och kunde lösa tal. Men jag fick aldrig någon tillfredställelse av det, mer än att jag kände mig lite klyftig. Lite som att lösa en sudoku. Jag hatade matte fast jag var bra på det. För jag fattade egentligen ingenting alls.
Matte hade varit intressant på gymnasie och universitetsnivå om man haft google på senare delen av 1980-talet. Då hade jag, då man till exempel skulle fundera på derivata, kunnat googla fram förståelsen. För hur lärdes det ut? En snabb lektion med teori och sen räkna en massa tal. Själv hade jag velat vara veckor på teorin. Verkligen förstått gränsvärdena, verkligen förstått varför derivata är bra att använda, verkligen förstått hur det passade in i matematiken som helhet. Det blev än värre på högskolan, än på Gymnasiet. Då langade man bara upp ett bevis för utantillinlärning för vad för matematisk historia det var kapitlet i boken handlade om och sen räkna, räkna, räkna. Man ville ju haft det helt annorlunda - fått det förklarat hur gjorde folk tänket, då de kom fram till hur just den här matematiska användbarheten. Derivatan, Integralen eller vad det kunnat vara.
Har också mycket svårt för att förstå relativitetsteorier. Man skall bara acceptera att ljushastigheten är konstant och köpa det här med bollen som kastas från tåget kontra ljusstrålen som sänds iväg från tåget och betraktas från sidan. Att verkligen bonnförstå saker är oerhört svårt, men det är det som de riktigt begåvade på läkarlinje och civing gjorde. Förstod snarare än kunde.

Samma med golfsvingen. Det är en helvetes massa drillar, ord, plan och annat. Men att verkligen förstå svingen, att äga sin sving, vore grejen. Antar att man, som Homer Kelley, lite har det här av vetenskapsmannen i sig trots att man tjänar sina pengar som ingenjör. Man vill verkligen förstå.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2019-03-23 : KOSLÄPP - årets första hink, ny sving från youtube och allmänt skitprat.

DCI981

Re: Varför funderar man på golfsvingen

Inläggav DCI981 » tor 03 jan 2019, 11:03

Utbruten från "golfsvingen" i golfforumet.
Den tråden var tänkt att vara för just frågor om svingen, men det kom att handla om huruvida man över huvud taget bör fundera på en golfsving och sedan om hur svår golfsvingen är jämfört med andra sporter.

Tycker frågan är intressant. I sig.

Vi var ungefär här:

Håller fullständigt med. Jag har spelat både bandy och ishockey och jag har aldrig stött på någon spelare i dessa sporter som har haft några problem med att skjuta.
Golf är helt unik, det finns inte någon annan sport där en utövare efter 10-20-30 år fortfarande inte har lärt sig sportens grundslag. Tyvärr så är detta snarare regel än undantag. Jag skulle nog vilja påstå att 90-95% av alla amatörgolfare inte har lyckats lära sig en korrekt grundsving. Om man inte har insett detta efter några års spelande, ja då har man verkligen problem med sin iaktagelseförmåga.
Sedan kan man fundera varför det är på detta viset.
Och alla började spela när dom var 5-10 år gamla eller var dom plus 30 år?

Om man har lagt ner ca 5000-10000 h på sin sport så borde man ha lärt sig grunderna i dom flesta sporter hyfsat väl. Denna tid har dom flesta som är vuxna och spelar fotboll eller tennis gjort om dom började i barnsben medan majoriteten av golfarna trots 10-20 års spel många ggr knappt lagt ner 1000 h varav många av dom timmarna är fördelade på väntan på partiet framför och inte på övningsområdet oavsett om dom tagit hela 10 lektioner hos pron. Tänk om spelarna i ett fotbollslag sagt att vi har en tränare med oss 1 gång per år varför kan vi inte få till spelet.. måste vara en hysteriskt svår sport.

Har sett många spelare på tennisklubben som trots hela 10 lektioner inte kan få till en vettig serve och spelare som helt plötsligt i en match inte klarar av att slå grundslagen som vanligt. Innebär det att sporten är hysteriskt svår jämfört med andra sporter? Knappast..

Kan inte låta bli att låna en länk från humortråden..världens svåraste sport?

https://www.aftonbladet.se/tv/a/274815
Frågan för mej är: Varför irriterar man sig på att andra talar mycket om golfsvingen? Obs att jag inte säger att det är fel att irritera sig på det. Jag kan förstå att man gör det i bästa välvilja, man tänker sig att folk tänker sönder sin sving. Till exempel.

Men för mig är det lite som med matematik. Ett ämne som jag hade (har, även om man sällan räknar något mer komplicerat än multiplikation nuförtiden) en hatkärlek till. Matten var lätt för mig. På det sättet att jag upp på Civingnivå skrev bra på prov och tentor och kunde lösa tal. Men jag fick aldrig någon tillfredställelse av det, mer än att jag kände mig lite klyftig. Lite som att lösa en sudoku. Jag hatade matte fast jag var bra på det. För jag fattade egentligen ingenting alls.
Matte hade varit intressant på gymnasie och universitetsnivå om man haft google på senare delen av 1980-talet. Då hade jag, då man till exempel skulle fundera på derivata, kunnat googla fram förståelsen. För hur lärdes det ut? En snabb lektion med teori och sen räkna en massa tal. Själv hade jag velat vara veckor på teorin. Verkligen förstått gränsvärdena, verkligen förstått varför derivata är bra att använda, verkligen förstått hur det passade in i matematiken som helhet. Det blev än värre på högskolan, än på Gymnasiet. Då langade man bara upp ett bevis för utantillinlärning för vad för matematisk historia det var kapitlet i boken handlade om och sen räkna, räkna, räkna. Man ville ju haft det helt annorlunda - fått det förklarat hur gjorde folk tänket, då de kom fram till hur just den här matematiska användbarheten. Derivatan, Integralen eller vad det kunnat vara.
Har också mycket svårt för att förstå relativitetsteorier. Man skall bara acceptera att ljushastigheten är konstant och köpa det här med bollen som kastas från tåget kontra ljusstrålen som sänds iväg från tåget och betraktas från sidan. Att verkligen bonnförstå saker är oerhört svårt, men det är det som de riktigt begåvade på läkarlinje och civing gjorde. Förstod snarare än kunde.

Samma med golfsvingen. Det är en helvetes massa drillar, ord, plan och annat. Men att verkligen förstå svingen, att äga sin sving, vore grejen. Antar att man, som Homer Kelley, lite har det här av vetenskapsmannen i sig trots att man tjänar sina pengar som ingenjör. Man vill verkligen förstå.
Varför ngn irriterar sig på att folk pratar mycket om golfsvingen? Känns som fel fora att ställa en sådan fråga till, möjligen är svaret att det blir enformigt om detta är enda ämnet hos en person som man umgås mycket med, åtminstone om man inte delar samma nördiga intresse för just detta område.

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » tor 03 jan 2019, 18:25

"Ju mer jag tränar desto mer tur har jag", eller vad sa han?

Jag tycker man kan köra en parallell med skidåkning (alpin/utförs).
D.v.s. man kan sladda/bromsa ner för backen eller t.o.m. strunta i att svänga men då är man inte i närheten av att ha samma kontroll på grejerna som om man skulle åka på kanten med skärande sväng, precis som proffsen. Oavsett om det är skare, lössnö eller is. Gör man rätt så känner man sig alltid lika stabil som ett lok på rälsen, oavsett fart. Du bestämmer allt och resultatet blir det du vill - varje gång.
Det är en stor skillnad på att sladda genom snöbullarna mot att skära dem. Lite som att försöka smöra av julskinkan istället för att skära den, noll kontroll. Vet man inget annat så kan det nog kvitta, den finns säkert på tub. Det går att duffa eller toppa runt hela varvet också...
Men för oss andra - Inte så troligt.

Vill man lära sig skidåkning (eller något annat för den delen) på riktigt så behöver man läsa på, fråga, förstå och öva - MASSOR. En stor fördel kan vara att man hittar någon som kan förklara på ett begripligt sätt. För mig har just det sistnämnda underlättat rejält. Jag har fått (för mig) förståeliga svar på alla mina frågor och det har hjälpt mig att komma vidare. ;)
Man ska hela tiden ifrågasätta och läraren bör nog vara ganska uthållig (iaf i mitt fall). Det är ingen skillnad mot matematik eller en golfsving.

Jag skrev i den andra tråden också och jag tror att samma gäller här. Känner man till och förstår grunderna och verkligen tränar på dem så kommer man dit - kontroll. Innan man (iaf jag) kommer dit eller någonstans på spåret så tror jag man (jag) aldrig slutar att fundera på den...

Är en snygg sving = bra sving?
A ”New” Feeling Isn't Weird, It’s Different.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » fre 04 jan 2019, 00:27

Har väl funderat i de här banorna vad det gäller alpin skidåkning. Stod på slalomlaggar för första gången i mycket fullvuxen ålder, lev snabbt biten och var mycket nere i alperna innan familjelivet tog vid. Det var lite samma där. ”Tyngden på dalskidan, älskling”, typ. Franska och österrikiska skidlärare gav lite olika förvirrande budskap. Och här känner jag att jag istället för några 10ktimmar skulle vilka haft en riktigt begåvad skidlärare, lektion i backen och sen en termos glühwein, suttit på nåt alpcafe i backen och han skulle ha förklarat tills jag förstod. Ungefär precis som man skulle vilja ha med en golfpro.

Eller för golfen, kanske snarare att man gick till en pro, svingade som det kändes rätt, då med fel resultat, och tränaren kunde förmedla vad som var fel och gradvis, med förändringar som kändes logiska förändrade rörelsen, mef full förstående hos klienten, så att det som känns naturligt gradvis förändrades till en sund sving, så att man sedan, faktiskt kunde gå ut och veva. Lika naturligt som ett slagskott. Om jag har förstått det jobbade Percy Boomer, ansedd som en av de största tränarna lite grann på det viset.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2019-03-23 : KOSLÄPP - årets första hink, ny sving från youtube och allmänt skitprat.

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » fre 04 jan 2019, 21:10

Att gå är skitsvårt. I vart fall om man tänker igenom det innan man lyfter höger fot. Eller vänster. Jag är helt övertygad om att om folk hade en korrekt pre step routine så skulle de se ut som fyllon när de väl började gå (och de flesta skulle dratta på ändan).
Valfrihet är opium för folket.

falkn

Inläggav falkn » ons 09 jan 2019, 09:29

Att gå är skitsvårt. I vart fall om man tänker igenom det innan man lyfter höger fot. Eller vänster. Jag är helt övertygad om att om folk hade en korrekt pre step routine så skulle de se ut som fyllon när de väl började gå (och de flesta skulle dratta på ändan).
+1

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » ons 09 jan 2019, 10:04

Liknelsen är underbar. När har du i nyktert tillstånd och på plan mark gjort motsvarigheten till en socket då du gått?

Steget lär du dig. Får du en hjärnskada kan du behöva lära dig igen. Men sen glömmer du bara inte hur du går. I golf får man lära sig att cykla hela tiden och du glömmer bort hur man gör. Och det finns tusen sätt att cykla.

Egon

Inläggav Egon » ons 09 jan 2019, 22:07

Liknelsen är underbar. När har du i nyktert tillstånd och på plan mark gjort motsvarigheten till en socket då du gått?

Steget lär du dig. Får du en hjärnskada kan du behöva lära dig igen. Men sen glömmer du bara inte hur du går. I golf får man lära sig att cykla hela tiden och du glömmer bort hur man gör. Och det finns tusen sätt att cykla.
Nej, liknelsen funkar...
Du glömmer inte bort golfsvingen utan problemet är att du så förtvivlat försöker komma ihåg hur du gjorde. Låt det bara ske!

Egon

Användarvisningsbild
Hofnar

Inläggav Hofnar » tor 10 jan 2019, 22:56

Ute på banan funderar man möjligen över vart man vill slå bollen. Måste man fundera över hur man ska göra det befinner man sig på fel plats. Då bör man vara på rangen.
Valfrihet är opium för folket.

Stora Norrland

Inläggav Stora Norrland » tor 10 jan 2019, 23:25

Jämförelsen med att gå är intressant, men den haltar. För att bli kvitt haltandet måste evolution inriktad på golf få ha sin gång.
För övrigt tror jag att de flesta funderar för mycket (på sin golfsving). :geek:

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » fre 11 jan 2019, 10:25

Finns väl två grundläggande skäl till att fundera på golfsvingen, att göra det relativt mycket.
För det första för att man inte är nöjd med hur man träffar bollen generellt. Att gå och slå höga korta fades som standardslag är bara sådär.
För det andra för att golfsvingen intresserar.

Naturligtvis är vi nog en skock som tänker sönder svingen. så att det andra förstör för det första. Och att man borde spendera 10kkr årligen på att gå hos en pro eller bara glatt slå bort bollar i skogen på löpande band.
Nu är ju det här med fysiska förutsättningar, bollsinne, styrka något som inte saknar betydelse då man skall klämma till en golfboll. Tror det här med att "det är bara att slå, man skall inte tänka så mycket" fungerar utmärkt för en del. Men att bara intala sig att "jag tänker för mycket, det är bara att slå, låt det komma naturligt"... har praktiserat det i perioder och tyvärr, för mej funkar det inte i alla fall. Det blir faktiskt hyfsat efter att ha stått och vevat lite range, ett antal slag, ett antal rundor, och sen kommer ett dåligt slag, normalt socket och sen är det totalt kört. Har man koll på sin sving slipper man det här.
(Det som faktiskt skulle kunna hjälpa att tro mer på sin naturliga sving är att förstå, inte varför man slår socket, utan mer exakt vad som normalt händer då en person slagit bra slag i flera rundor och sedan får socketfrossan från ett slag till nästa. Vad som normalt orsakar att man från ett slag till annat ändrar något trots att man inte har avsikten att ändra något, och åstadkommer katastrofen. Känns som tempo.)

Nils77

Inläggav Nils77 » lör 12 jan 2019, 16:50

Kanske en filmsnutt för att kunna ordinera medicin till socketsjukan ;)
Reason is and ought only to be the slave of the passions.
D. Hume

merpo

Inläggav merpo » tis 15 jan 2019, 18:44

Ute på banan funderar man möjligen över vart man vill slå bollen. Måste man fundera över hur man ska göra det befinner man sig på fel plats. Då bör man vara på rangen.
Håller med
Det viktigaste är att visualisera slaget som det så vackert heter.
Jag räddade faktiskt en forumist på Gleneagles för några år sedan.

Han fastnade i tekniktänket på gräsrangen. Först fick han en slurk äppeljuice, sedan sade merpo Enhager,
tänk bara på bollbanan och klipp till. Så var det ordnat på en minut.

Vad gäller svingtankar är min erfarenhet att man kan tänka på max en sak, annars orkar man inte slå.
Tänker man. Kolla att du inte håller för hårt i klubban, dra klubban bakåt, inte för snabb baksving, översvinga inte, håll högerarmbågen mot kroppen, slå inte för tidigt (när dom första grafitskaften kom så gällde det att vänta, vänta, vänta, slå) svinga klubban mot målet osv, så går det åt helvete..

Iom detta hade jag under min mer seriösa period en sak jag fokuserade på varje år. Tänkte bara på det och lät det andra sköta sig själv.
Exempel

Stance, riktning, bollplacering
Grepp
Take off
Ta i
Peggning (låter som ett skämt, men är viktigt)
Svinga mot målet

osv,

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » tor 17 jan 2019, 08:52

Håller med
Det viktigaste är att visualisera slaget som det så vackert heter.
Jag räddade faktiskt en forumist på Gleneagles för några år sedan.

Han fastnade i tekniktänket på gräsrangen. Först fick han en slurk äppeljuice, sedan sade merpo Enhager,
tänk bara på bollbanan och klipp till. Så var det ordnat på en minut.

Vad gäller svingtankar är min erfarenhet att man kan tänka på max en sak, annars orkar man inte slå.
Tänker man. Kolla att du inte håller för hårt i klubban, dra klubban bakåt, inte för snabb baksving, översvinga inte, håll högerarmbågen mot kroppen, slå inte för tidigt (när dom första grafitskaften kom så gällde det att vänta, vänta, vänta, slå) svinga klubban mot målet osv, så går det åt helvete..

Iom detta hade jag under min mer seriösa period en sak jag fokuserade på varje år. Tänkte bara på det och lät det andra sköta sig själv.
Exempel

Stance, riktning, bollplacering
Grepp
Take off
Ta i
Peggning (låter som ett skämt, men är viktigt)
Svinga mot målet

osv,
Jag tror jag skall ta en lektion hos dej Merpo! Tänker jag bollbana resulterar det i en hyfsat bra sving efter ett par slag, på rangen. Sen 12 hyfsat bra hål på banan och plötsligt toksläpp höger eller socket, och sen är jag längre ned än där jag började. Ett slagskott med hockeyklubba och puck missar jag inte...

Återgå till "Everything but Golf"