Matlådan

Allt mellan himmel och jord. Be nice!
Användarvisningsbild
waggle

Matlådan

Inlägg av waggle » tis 22 jan 2019, 08:55

Jag kommer inte ihåg när jag åt matlåda sist men nu vill jag göra ett försök att höja kvalitén på dagens lunch. Inget värsting men något bättre än vad som finns i den lokala restaurangen.

Jag har också ett mål att äta mer (riktigt?) mat och inte t ex korv. Jag vill veta vad som är på tallriken. Pasta går väl an men det är en blandning som jag inte alltid vet vad som är i den så jag undviker helst det. Om jag, mot all förmodan börjar använda min pastamaskin (som jag köpte för tio år sedan) så är det ett godkänt alternativ. Vissa saker kommer man inte undan så det finns undantag.

Jag har testat en väldigt enkel variant. I en shake har jag haft 2dl havre, 1dl fruktmussli och 1 skopa chokladproteinpulver. Det här har jag blandat med vatten när det var dags och det har fungerat ok men det är ingen riktig lunch. Det bästa är att den inte blir gammal i väskan om man råkar glömma den en dag.

Igår gick jag lös på 1kg köttfärs, kikärtor, bönor, vitlök, gul lök, oliver, salt och peppar och pizzasås på burk (vad jag hade hemma och det kanske är ett undantag för tillfället). Till det kokade jag ett pkt mathavre. Det här hände jag över i två bunkar som sedan fick stå i kylen. Jag vet inget näringsinnehåll eller hur många lådor det här räcker till men jag hoppas det räcker hela veckan. Jag har endast två glaslådor som jag kommer att ladda på morgonen (en i taget såklart). I framtiden kanske jag köper fler för att göra i ordning allt direkt. Jag vill ha det enkelt.

Hur gör ni, äter ni matlådor, tar ni gårdagens rester eller lagar ni många lådor när ni ändå håller på?
Tips på matlådor, allt är välkommet.

Lite billigare men framförallt bättre och samtidigt får vi koll på innehållet.
A ”New” Feeling Isn't Weird, It’s Different.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Re: Matlådan

Inlägg av Anders » tis 22 jan 2019, 09:48

Gör mer av allt då vi lagar middag.
Köper Findus pytt i storpack och har i frysen på jobbet.
Äter ute ibland.

Mina tre varianter.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2019-04-21 : Hur ett äpple klarar en vinter i en golf bag med mera

Gay på banan

Inlägg av Gay på banan » tis 22 jan 2019, 10:21

Fläskkotlett med äppelmos är gott.
Årets Frozenhemsida http://www.frozen1819.pupgolf.se/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Old-T

Inlägg av Old-T » tis 22 jan 2019, 12:42

Vi kör Linas matkasse varannan vecka och då blir det alltid matlådor.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » tis 22 jan 2019, 13:34

Old-T skrev:
tis 22 jan 2019, 12:42
Smakar det bättre nuförtiden, det man hittar i hennes kasse?
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger

Old-T

Inlägg av Old-T » tis 22 jan 2019, 13:39

Anders skrev:
tis 22 jan 2019, 13:34
Old-T skrev:
Jag tycker det som levereras smakar gott. Nu har vi något som kallas Flexkasse där man kan byta ut rätter man inte tycker verkar bra.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » tis 22 jan 2019, 13:55

Old-T skrev:
tis 22 jan 2019, 13:39
Anders skrev:
tis 22 jan 2019, 13:34
Old-T skrev:
Jag tycker det som levereras smakar gott. Nu har vi något som kallas Flexkasse där man kan byta ut rätter man inte tycker verkar bra.
Körde för en 5-6 år sen. ingen höjdare då.

Sawgrass

Inlägg av Sawgrass » tis 22 jan 2019, 15:02

Tina frysta laxfileér, häll över pressad citron, salta, peppra och strö över lite hackad dill. Kör i mikron 3-4 min/filé. Snabbt och enkelt när middagen inte ger rester.

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » tis 22 jan 2019, 15:53

Under lunchen idag kom jag (och en kollega) fram till att det förmodligen kommer bli enformigt att äta köttfärs varje dag i resten av livet så efter lite diskussion kom vi fram till att jag ska bygga upp några olika grunder och sedan ”hälla” på annat. Jag tror på mathavre, matvete och ris till det.

Månadens tips.
Vecka 1 – Köttfärs och mathavre
Vecka 2 - Skaldjur och ris
Vecka 3 - Linser och matvete
Vecka 4 - Kyckling och ris
Vecka 5 - Fisk med mathavre

Hälge

Inlägg av Hälge » tis 22 jan 2019, 19:07

Det bästa är att börja med att ha bra matlagningsrutiner och laga all mat från grunden. Antingen varje dag eller så avsätter man tex en dag i veckan åt matlagning för att frysa in. Gärna långkok som grytor, kalops, soppor mm.
Ikväll har jag gjort grönpepparbiff med sås och potatis, matlåda för två i morgon. Håller på att koka rimmad oxbringa som i morgon serveras med rotmos och på Torsdag blir det köttsoppa på kokspadet och resten av oxbringan, matlåda för två både Torsdag och Fredag.

trickard

Inlägg av trickard » ons 23 jan 2019, 00:06

Jag har fyra bra grundrätter som vi gör stormatlagning på och gör matlådor på så ofta vi kan.
1 - Lasagne, en hel långpanna
2 - Köttgryta (typ kalops) med ris/potatis
3 - Potatisgratäng, också hel långpanna. Sen kan man addera allt möjligt kött/grönt efter behag
4 - Kycklingwok/gryta med ris

Ingen av rätterna tar nämnvärt längre tid att göra mycket av och det brukar bli ett antal matlådor varje gång som fryses in.Är vi duktiga finns det ett lager att ta av och variera mellan.
Just nu har jag en riktigt bra formsvacka

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » fre 25 jan 2019, 21:26

Träffade en kollega på lunchen idag som åt köttfärs-soppa. Den var riktigt länge sedan. En annan hade med sig laxpudding.

Perfekt för nästa "köttfärslåda" (om några veckor) och till nästa fisklåda. Det gäller att hålla sig vaken om dagarna, även på lunchen. :lol:

Kycklingwok ala thai med ris är redan bokad. Ska bara hitta recept.

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » sön 27 jan 2019, 17:36

Under mina 33 år i arbetslivet åt jag nog mat från matlåda totalt 3 gånger.

FSN

Inlägg av FSN » fre 01 feb 2019, 07:47

Big Berra skrev:
sön 27 jan 2019, 17:36
Har inga 33 år men jag ligger på en liknande nivå.. på riktigt, vem fan väljer sosse-låda frivilligt?

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » fre 01 feb 2019, 09:07

FSN skrev:
fre 01 feb 2019, 07:47
Big Berra skrev:
Har inga 33 år men jag ligger på en liknande nivå.. på riktigt, vem fan väljer sosse-låda frivilligt?
Den som vill spara pengar. Har man massor av pengar är det naturligtvis trevligt att gå ut och äta.

Old-T

Inlägg av Old-T » fre 01 feb 2019, 11:24

FSN skrev:
fre 01 feb 2019, 07:47
Big Berra skrev:
Nån som inte tycker att Dagens är värd 120:-
Någon som tycker det går attans mycket snabbare att kasta i sig en låda än att gå ut på stan en timme?

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » fre 01 feb 2019, 14:37

Där jag sitter är vi ganska isolerade och har endast tillgång till en (typ företags) restaurang. Det går så klart att ta bilen någon annan stans men det blir meckigt med parkering osv. Utbudet i vår restaurang varierar i både kvalitet och annat. Jag har ätit där i många år men nu får det faktiskt vara nog för ett tag. Kvalitén är så usel (enl. mig) att jag behövde ta steget till matlådan. Kalla det ”sosselåda” om du vill men jag gillar det. För mig är "sosse" att gå till matsalen (lika för alla). Jag kör eget.

Det är bra mycket bättre innehåll i min låda än det jag får/fick i matsalen. Dessutom får jag träffa andra människor än jag tidigare ätit med.

Denna veckas låda innehöll Chicken Tikka Masala med mat-vete. Mycket god.

Det är även en konstnadsbesparing att äta låda, även om den inte är primärt för mig så gör det inget om jag sparar några tior/dag. En låda kostar kanske ~30-40:- (ingen snabbmat). Är det dessutom godare så... varför inte?

LaSt

Inlägg av LaSt » fre 01 feb 2019, 14:59

Det är väl förenat med lite större risk att gå till (företags)restaurang. Hygien och om köttet verkligen inte är någon nödslaktad ko är
väl frågor som kan ställas där. Matlåda då får man antagligen det man vill ha, dvs det man tycker om och med kanske bättre koll på framförallt hygien.

Nordan

Inlägg av Nordan » fre 01 feb 2019, 17:11

waggle skrev:
tis 22 jan 2019, 08:55
Jag har också ett mål att äta mer (riktigt?) mat och inte t ex korv.
Jag kanske tolkar dig fel, men påstår du att korv inte är riktig mat?
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Nordan

Inlägg av Nordan » fre 01 feb 2019, 17:12

waggle skrev:
Hur gör ni, äter ni matlådor, tar ni gårdagens rester eller lagar ni många lådor när ni ändå håller på?
Tips på matlådor, allt är välkommet.
Tråkigt svar, men det är så enkelt så att OM, det blir matlåda, då pratar vi om rester från tidigare middagar.
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » fre 01 feb 2019, 23:10

Nordan skrev:
fre 01 feb 2019, 17:11
waggle skrev:
Jag har också ett mål att äta mer (riktigt?) mat och inte t ex korv.
Jag kanske tolkar dig fel, men påstår du att korv inte är riktig mat?
Korv har varit min "go to" när det krisar.... Jag har alltid ett paket korv i kylen. Kanske äter det lite för ofta och ibland på gränsen till att vara onyttig.

Jo, korv är mat det också men jag har kommit fram till att jag helst vill veta vad jag stoppar i mig för mat. Köpeskorv är en blandning av vad?
Gör man egen korv så är det ett helt okej alternativ för mig.

Lite av det här med matlådan är också att det ska vara lite styrande för mig till ett hälsosammare liv. Att inte hälla på en massa feta såser på tallriken bara för att de finns där i skålarna. Övergödning s.a.s. Det är dags att tänka mer hälsa än ohälsa.

Att maten i restaurangen inte är god, är en annan sak men såklart också en bidragande faktor.

Hälge

Inlägg av Hälge » fre 01 feb 2019, 23:55

Rör man sig ute på fält och inte har egen matlåda med sig eller tid att spendera på lunchrestaurang så är några kokta ägg ett bra alternativ att ha med sig för att stoppa hungern som annars lätt driver in en på snabbmatsställen.

Korv och charkprodukter är matade med nitrit. Och googlar man på nitrit/livsmedel så blir man inte så sugen på att stoppa det i sig.
Och att mag-tarmcancerrisken ökar med 12% av dessa produkter gör inte saken bättre.

Stora Norrland

Inlägg av Stora Norrland » lör 02 feb 2019, 15:04

Hälge skrev:
fre 01 feb 2019, 23:55
...Korv och charkprodukter är matade med nitrit. Och googlar man på nitrit/livsmedel så blir man inte så sugen på att stoppa det i sig. Och att mag-tarmcancerrisken ökar med 12% av dessa produkter gör inte saken bättre.
En 12% ökad risk säger ingenting. Det måste relateras till den absoluta risken och till andra riskfaktorer för att över huvud taget vara en användbar siffra.

Jag tar mina chanser med nitrit. Alternativutfallet utan nitrit, även om det kanske är en aning ovanligt, undviker jag helst.

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » sön 03 feb 2019, 13:10

Hälge skrev:
fre 01 feb 2019, 23:55
Rör man sig ute på fält och inte har egen matlåda med sig eller tid att spendera på lunchrestaurang så är några kokta ägg ett bra alternativ att ha med sig för att stoppa hungern som annars lätt driver in en på snabbmatsställen.

Korv och charkprodukter är matade med nitrit. Och googlar man på nitrit/livsmedel så blir man inte så sugen på att stoppa det i sig.
Och att mag-tarmcancerrisken ökar med 12% av dessa produkter gör inte saken bättre.
Ja, lite åt det hållet fast det går inte samma nöd på mig som att vara ute på fält. Det finns mat i matsalen men jag tycker jag kan bättre än så. Ökat välmående på flera sätt.

Sawgrass

Inlägg av Sawgrass » sön 03 feb 2019, 13:50

Bättre/godare mat till lägre kostnad är aldrig fek, ju.

Skriv svar