Matlådan

Allt mellan himmel och jord. Be nice!
Nordan

Re: Matlådan

Inlägg av Nordan » mån 04 feb 2019, 11:05

waggle skrev:
fre 01 feb 2019, 23:10
Korv har varit min "go to" när det krisar.... Jag har alltid ett paket korv i kylen. Kanske äter det lite för ofta och ibland på gränsen till att vara onyttig.

Jo, korv är mat det också men jag har kommit fram till att jag helst vill veta vad jag stoppar i mig för mat. Köpeskorv är en blandning av vad?
Gör man egen korv så är det ett helt okej alternativ för mig.

Lite av det här med matlådan är också att det ska vara lite styrande för mig till ett hälsosammare liv. Att inte hälla på en massa feta såser på tallriken bara för att de finns där i skålarna. Övergödning s.a.s. Det är dags att tänka mer hälsa än ohälsa.

Att maten i restaurangen inte är god, är en annan sak men såklart också en bidragande faktor.
Allt har med att göra VILKEN korv då äter. Det finns en uppsjö av korvar, och går man till hotdogs och den skaran, ja då är ju korv en ganska risig födokälla., men tar man sig inte så många steg bort i hyllan hittar man ofta ganska bra korvar utan att de för den sakens skull är "hemmagjorda".
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » mån 04 feb 2019, 14:13

Nordan skrev:
mån 04 feb 2019, 11:05
Nordan
Allt har med att göra VILKEN korv då äter. Det finns en uppsjö av korvar, och går man till hotdogs och den skaran, ja då är ju korv en ganska risig födokälla., men tar man sig inte så många steg bort i hyllan hittar man ofta ganska bra korvar utan att de för den sakens skull är "hemmagjorda".
Jag har köpt korv från Sorunda nu i många år men på senare tid har jag känt någon annorlunda bismak i deras korv som jag inte gillar längre (?). Jag har inte lämnat korven helt, för ibland är det kris/krig hemma om inte maten står på bordet. Då går det snabbt och smidigt att koka några fina wienerkorvar, även om jag försöker undvika det. De mättar inte så speciellt länge.
A ”New” Feeling Isn't Weird, It’s Different.

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » mån 04 feb 2019, 14:17

Igår gjorde jag 5 lådor med linsgryta, kryddad med chili och Jävlapeno. Tyvärr så har jag en kollega som ska resa bort i några månader så vi tog en gemensam lunch idag. Vi gick till matsalen och åt, något jag helst inte vill göra snart igen. Matlådan rockar fortfarande.

Nordan

Inlägg av Nordan » mån 04 feb 2019, 16:28

waggle skrev:
mån 04 feb 2019, 14:13
Jag har köpt korv från Sorunda nu i många år men på senare tid har jag känt någon annorlunda bismak i deras korv som jag inte gillar längre (?). Jag har inte lämnat korven helt, för ibland är det kris/krig hemma om inte maten står på bordet. Då går det snabbt och smidigt att koka några fina wienerkorvar, även om jag försöker undvika det. De mättar inte så speciellt länge.
Det är ju faktiskt en tillverkare som är ett grymt bra "vardagsalternativ" utan att man för den sakens skull är skräpkorv, tycker jag i alla fall.
Jag har inte upplevt någon bismak dock... Men det som jag tycker är härligt med korv är att den har utvecklats så otroligt mycket på senare år. Att man tar in lite mer udda färska korvar istället för bara Scans falukorv.
Sen på sättet som man äter korv, att krydda och komplettera annan mat med korv är otroligt smarrigt.

Sen är jag inte på något sätt någon connoseiur (stavning...), men jag gillar korv som mat och det finns ju så många olika från alla möjliga delar av världen.

Sawgrass

Inlägg av Sawgrass » mån 04 feb 2019, 16:33

Ratatouille är gott även till korv.

FSN

Inlägg av FSN » mån 04 feb 2019, 21:13

Old-T skrev:
fre 01 feb 2019, 11:24
FSN skrev:
fre 01 feb 2019, 07:47
Big Berra skrev:
sön 27 jan 2019, 17:36
Under mina 33 år i arbetslivet åt jag nog mat från matlåda totalt 3 gånger.
Har inga 33 år men jag ligger på en liknande nivå.. på riktigt, vem fan väljer sosse-låda frivilligt?
Nån som inte tycker att Dagens är värd 120:-
Någon som tycker det går attans mycket snabbare att kasta i sig en låda än att gå ut på stan en timme?
Dagens kostar 85-95kr hos oss och jag behöver breaket och komma ut ett tag. Har ca 20 olika kök inom 5min promenad skulle jag tro. Vi hade landslagskockar på en restaurang 3min bort som brassade lunch, funkade utmärkt. Provat sosse-låda ett par gånger men dör lite inombords varje gång. Hos oss är det sosse-låda som är det tråkiga och risiga alternativet, ingen tvekan om det.

Nordan

Inlägg av Nordan » tis 05 feb 2019, 11:02

FSN skrev:
mån 04 feb 2019, 21:13
Dagens kostar 85-95kr hos oss och jag behöver breaket och komma ut ett tag. Har ca 20 olika kök inom 5min promenad skulle jag tro.
Lite dyrare där jag arbetar, men jag säger på samma sätt, breaket är skönt, att komma ifrån arbetsplatsen.

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » tis 05 feb 2019, 11:59

Nordan skrev:
tis 05 feb 2019, 11:02
FSN skrev:
mån 04 feb 2019, 21:13
Dagens kostar 85-95kr hos oss och jag behöver breaket och komma ut ett tag. Har ca 20 olika kök inom 5min promenad skulle jag tro.
Lite dyrare där jag arbetar, men jag säger på samma sätt, breaket är skönt, att komma ifrån arbetsplatsen.
Vi tar ofta en lunchpromenad på 20-25 minuter oavsett om vi äter i matsalen eller matlåda. Ibland blir det jobb och ibland blir det trivsel/tema-samtal. Breaket från det vardagliga jobbet fixar vi iaf.

Sawgrass

Inlägg av Sawgrass » tis 05 feb 2019, 13:18

Plus "vardagsmotion". :)

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » tis 05 feb 2019, 13:57

Icas Laxpytt kostar runt 60, räcker till tre luncher med ett äpple till.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2019-03-23 : KOSLÄPP - årets första hink, ny sving från youtube och allmänt skitprat.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » tis 05 feb 2019, 13:59

Sawgrass skrev:
sön 03 feb 2019, 13:50
Bättre/godare mat till lägre kostnad är aldrig fek, ju.
There is no such thing as a fri lunch
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2019-03-23 : KOSLÄPP - årets första hink, ny sving från youtube och allmänt skitprat.

Toppspinn

Inlägg av Toppspinn » ons 06 feb 2019, 19:59

Tjaa,
vad kan vara bättre än den matlåda du lagat?
Jag hade alltid en matlåda med mig till arbetet, för i mitt jobb visste man aldrig om man var tvungen
att arbeta på lunchtid. Åt bara ute när jag inte var på arbetsplatsen.

Gott i matlådan: stuvad vitkål med en köttig korv
stekt eller stuvad blomkål, kan ätas utan tillbehör
Kåldolmar med potatis (använd en korkskruv när du kokar bladen, riv av dem eftersom)
Köttbullar med potatis
Fisk med spenat (riktig fisk, inte panerad om du inte panerar själv)
Köttbullar med potatis
Jansson
Chiliconcarne
Köttfärssås med bra spagetti.
Kom ihåg att inte frysa inte in kokt potatis! Den blir vattnig.

Det finns nog hur många recept på god mat i matlåda som är godare hemlagat än
på dagens, i en restaurang.

Nordan

Inlägg av Nordan » tor 07 feb 2019, 11:30

Toppspinn skrev:
ons 06 feb 2019, 19:59
Tjaa,
vad kan vara bättre än den matlåda du lagat?
jag kan bara svara för mig själv och det är att jag har några "goto"-rätter som jag lagar hemma, annars är jag ingen stjärna i köket, så som svar på frågan: De flesta...

Toppspinn

Inlägg av Toppspinn » tor 07 feb 2019, 21:07

Tjaa,
det här var ganska enkla maträtter..
Omeletter,svamp eller grönsaker i, krydda lite.
Såser är lite svårare, men det finns ju kokböcker.
Men Kalops och Laxlåda, är också enkelt att laga.
Försök några ggr. det smakar nog gott med rätt kryddning,
Det går att krydda efter.
Lycka till!

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » fre 08 feb 2019, 09:42

Toppspinn skrev:ideér...
Bra tips och jag kan nog inte understryka tillräckligt det där du skriver om bra spagetti. Det är stor skillnad på den "vanliga" (Barilla 5 kg paket) mot om man t ex köper en annan som finns i de mindre förpackningarna. Lite dyrare men mycket godare.

Linsgrytan jag gjorde till den här veckan kommer nog inte att göras igen på länge. Jag missade nog några kryddor?
MEN, det blev två vändor i matsalen (sociala tillställningar) och då var min matlåda mycket bättre än maten där. Vissa rätter i matsalen skulle jag inte ens servera till hunden. Ta bara exemplet med att i onsdags så serverades någon sorts köttfärsröra med potatismos. Ganska ok men vattning och moset var väldigt löst. Igår serverades samma ”köttfärsgryta” men den här gången låg moset från i onsdags över som ett lock. Samma smak (om inte vattnigare) och för samma pris. Måste ju vara en variant på ”gårdagens rätt” till fullt pris.

Jag har varit i kontakt med restaurangchefen flera gånger och lämnat förbättringsförslag men de säger att de gör allt de kan för att ha en hög standard till ett vettigt pris. Det finns såklart alternativ här men de är alldeles för dyra (enl. mig). Vi har en (ganska tråkig) salladsdisk, en vegetarisk rätt (ofta gårdagens salladsdelar mixade till biffar eller liknande), två (ganska sunkiga) "vanliga rätter", en á la carte (helt ok), en plock buffé och någon sorts hamburgedel. De sistnämnda är de bättre varianterna men också betydligt dyrare.

Nästa vecka planerar jag någon fiskrätt och det kan mycket väl bli laxpudding.

Toppspinn

Inlägg av Toppspinn » ons 13 feb 2019, 20:48

Tjaa,
när det gäller såser, (min sambo är expert) grädde , smör och grönsaksbuljong.
Skall den vara tjockare, lite mjöl. Soya ibland. (vin behövs inte)
Jag gillar även smörstekt lever med lök i matlåda. (liksom Brysselkål med smör)
Det finns ju olika slags lever, vilt*, lägg den i mjölk över natten och skölj av med vatten.
Annars så, kalvlever är bra.
Jag gillar nog det mesta om det tillagas bra.

En gång seglade vi, min bror, hans fru och jag till en krog utanför Sthlm,
fick en fantastik sås, den byggde på Enbär!
Har tagit till mig den.
Hör nog inte hemma i matlådan?

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » tor 14 feb 2019, 17:22

Vilket kött föredrar ni till köttbullarna (jag har köttkvarn)?

Sawgrass

Inlägg av Sawgrass » tor 14 feb 2019, 17:48

Högrev är väl det vanligaste?

Hälge

Inlägg av Hälge » tor 14 feb 2019, 17:55

50% högrev eller fransyska, 50% fläsk till köttbullar.
Till hamburgare använder jag 50% högrev och 50% entrecote
Maler själv.

Användarvisningsbild
waggle

Inlägg av waggle » tor 14 feb 2019, 20:28

Hälge skrev:
tor 14 feb 2019, 17:55
50% högrev eller fransyska, 50% fläsk till köttbullar.
Till hamburgare använder jag 50% högrev och 50% entrecote
Maler själv.
Fläsk, vilken bit är det?

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » tor 14 feb 2019, 20:34

Om man skall tala gott kött, häst. Det fanns att köpa de år jag bodde i Karlstad. Väsentligt billigare med hästfile än oxfile, men ännu godare. En liten svag anstrykan av vilt. Svårt hitta i Uppsala tyvärr. Men vi malde aldrig, borde dock bli fina bullar på det.

Toppspinn

Inlägg av Toppspinn » tor 14 feb 2019, 21:11

Tjaa Hälge,
minska ner på fläsket till köttbullar, använder bara c:a 12-14% fläsk.
Ett ägg ,ströbröd och grädde (eller mjölk) till smeten innan, för c:a 12-14 köttbullar. (stora)
Blandar i salt och vitpeppar i smeten, saltar vartefter och pepprar.
På slutet har jag i lite svartpeppar, sedan i med köttfärsen lite i taget.
Nu brukar jag köpa storpack svenskt kött (har en kvarn men använder den sällan), skall jag laga mycket
så dubblar jag smeten.

Skriv svar