bogeygolfarens motsvarighet i andra sporter

Allt mellan himmel och jord. Be nice!
Användarvisningsbild
Big Berra

bogeygolfarens motsvarighet i andra sporter

Inlägg av Big Berra » fre 25 jan 2019, 14:30

Bogeylängdskidåkaren.

En normal vinter blir det mellan 30 och 70 mil åkning. Har oftast åkt några stycken vasalopp, alternativt är på väg att åka det första denna eller någon av de kommande säsongerna. Tror sig kunna åka loppet på 6 timmar, men tiden hamnar nästan alltid mellan 7,5 och 9 timmar.
Har skaplig diagonalteknik då fästet är bra men så fort spåren är lite dåliga eller vallningen inte är perfekt så går det sämre.
Stakningen klarar ingen bogeyskidåkare av på ett bra sätt, tyngdpunkten är på tok för långt bak, inte en tillstymmelse till att hälarna skall lätta från skidan. Fartställningen vid långa utförslöpor är nästan alltid katastrofal, kan enkelt ses då bakre delen av stavarna pekar utåt/uppåt.

Användarvisningsbild
Big Berra

Re: bogeygolfarens motsvarighet i andra sporter

Inlägg av Big Berra » fre 25 jan 2019, 14:40

Bogeybiljardspelaren

Spelar då och då på t.ex. lunch-/fika-raster och några gånger per år blir det utekväll med polarna på något biljardställe. Har i allmänhet hygglig teknik men böjer överkroppen för lite. Klarar då och då att slå i 4-5 bollar i rad. Behärskar underskruv skapligt men över och sidoskruv används inte alls. Saknar förmåga att planera var vit boll skall hamna efter genomförd stöt och saknar således plan för hur spelet skall genomföras.

Stora Norrland

Inlägg av Stora Norrland » fre 25 jan 2019, 15:04

Bogey-pointguard

Spelar på div3 (kanske div2)-nivå, eller lägre (bra PG i div1 är scratchspelare, bra PG i ligan är +hcp, Alla PG i NBA är tourproffs).
Har hygglig bollkontroll med den dominanta handen, men brister påtagligt med icke-dominanta handen.
Skjuter minst 60% från strecket. Är svag, och ojämn, från downtown.
Är bra på "uncontested" situationer men har brister rakt genom registret när det blir snabbt och/eller trångt.
Har svårt att hålla bollen igång och samtidigt kontrollera motståndares beteende.
Kan definitivt inte överblicka planen, förhålla sig till motståndare och medspelare, styra spelet och vara ett eget hot - samtidigt.
Saknar ofta förmåga att ser vad som snart kommer att hända.

Stora Norrland

Inlägg av Stora Norrland » fre 25 jan 2019, 15:12

Bogeydartspelaren
EDIT: Träffar färre än 2 av 3, i rätt tårtbit.
Senast redigerad av 1 Stora Norrland, redigerad totalt 0 gånger.

Nordan

Inlägg av Nordan » fre 25 jan 2019, 15:13

Stora Norrland skrev:
fre 25 jan 2019, 15:12
Bogeydartspelaren
Träffar 2 av 3 i rätt tårtbit.
'nuff said.
såpass!?
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Egon

Inlägg av Egon » fre 25 jan 2019, 19:10

Bogeyfotbollspelaren:

Valdes inte alls i skolan och platsar max som tionde reserv i ett 7-mannalag i korpen.

Egon

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » fre 25 jan 2019, 19:54

Egon skrev:
fre 25 jan 2019, 19:10
Bogeyfotbollspelaren:

Valdes inte alls i skolan och platsar max som tionde reserv i ett 7-mannalag i korpen.

Egon
Låter mer som hcp36-fotbollsspelaren.

DCI981

Inlägg av DCI981 » fre 25 jan 2019, 20:14

Big Berra skrev:
fre 25 jan 2019, 19:54
Egon skrev:
fre 25 jan 2019, 19:10
Bogeyfotbollspelaren:

Egon
Låter mer som hcp36-fotbollsspelaren.
Jag skrev ngn gång i tidernas begynnelse att en 3-5 hcp motsvarar på ett ungefär en div 6-8 spelare i fotboll och en 18 hcp skulle I bästa fall spela i ngn lägre korpen serie. En 36 hcp skulle inte ens fundera på att spela fotboll mer än nere på midsommarängen. Fick inget medhåll då och lär väl knappast få det nu.

Egon

Inlägg av Egon » fre 25 jan 2019, 21:15

Alla har ju förhoppningar om sin sport och golfen är ju en sån där man kan tillåtas drömma på ett lite orealistiskt sätt men där chansen ändå finns.

I fysiskt avgörande sporter som fotboll, hockey, bandy, gymnastik etc. finns det inte en chans i helvetet att man som medelmåttig motionär kan hävda sig bland eliten. Det är likadant i golf för bogeyspelaren men ... ju närmare 0 man kommer så finns det faktiskt en mikroskopisk chans.

Detta borde vara en sporre för bogeygolfaren ihop med att det alltid finns det där enskilda momentet som inte ens ett proffs kunde gjort bättre, där och då. Det är väl bara i tekniksporter som golf, boule, bowling, dart etc. som detta existerar. Man vaknar ju inte upp en morgon o kapar 25min. på milen i löpning!

Nåja, jag är såå långt ifrån med min golf men ändå så kittlande nära i drömmarna. Jag har gått under par och kan göra det från backtee men att göra det under press och flera rundor i rad är en utopi. Ingen omöjlig utopi men så lagom långt ifrån att det ändå finns där i drömmen.

Egon

Mashie

Inlägg av Mashie » fre 25 jan 2019, 21:40

Egon skrev:
fre 25 jan 2019, 21:15
Alla har ju förhoppningar om sin sport och golfen är ju en sån där man kan tillåtas drömma på ett lite orealistiskt sätt men där chansen ändå finns.

I fysiskt avgörande sporter som fotboll, hockey, bandy, gymnastik etc. finns det inte en chans i helvetet att man som medelmåttig motionär kan hävda sig bland eliten. Det är likadant i golf för bogeyspelaren men ... ju närmare 0 man kommer så finns det faktiskt en mikroskopisk chans.

Detta borde vara en sporre för bogeygolfaren ihop med att det alltid finns det där enskilda momentet som inte ens ett proffs kunde gjort bättre, där och då. Det är väl bara i tekniksporter som golf, boule, bowling, dart etc. som detta existerar. Man vaknar ju inte upp en morgon o kapar 25min. på milen i löpning!

Nåja, jag är såå långt ifrån med min golf men ändå så kittlande nära i drömmarna. Jag har gått under par och kan göra det från backtee men att göra det under press och flera rundor i rad är en utopi. Ingen omöjlig utopi men så lagom långt ifrån att det ändå finns där i drömmen.

Egon
Keep on dreaming Egon! På en tourbana uppsatt för tävling går inte en scr-hcp ens + 10! Ev kan man slå något slag som kan matcha en tourpro, men det sker nog bara en ggr på 500 hundra slag. Tro mej, jag har spelat några tävlingar på riktigt svåra banor uppsatta för tävlingsspel, och det är svårt!!

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » fre 25 jan 2019, 23:30

Jag (hcp 8) brukar säga att man en gång per runda slår ett slag ett tourproffs varit nöjd med (resultat, bollbana). Det är nog en överdrift men man vill ju hoppas. Det är ju lite det som är det fina med golf.

I bowling gör man två strikes i rad och känner sig som en kung men alla vet att det är flax ;)
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Egon

Inlägg av Egon » lör 26 jan 2019, 00:21

Mashie skrev:
fre 25 jan 2019, 21:40
Egon skrev:
fre 25 jan 2019, 21:15

Egon
Keep on dreaming Egon! På en tourbana uppsatt för tävling går inte en scr-hcp ens + 10! Ev kan man slå något slag som kan matcha en tourpro, men det sker nog bara en ggr på 500 hundra slag. Tro mej, jag har spelat några tävlingar på riktigt svåra banor uppsatta för tävlingsspel, och det är svårt!!
Så är det naturligtvis... men ändå.

Jag har spelat urusel golf och landat några över par när de proffs jag spelat mot gått på par. Inte för att det säger nåt men det boostar moralen. De ”proffsen” är ju inte elit i sin kat.
Än mer intressant är det faktum som du nämner och en liten annan vinkling. Så fort det blir svåra förhållanden så har alltid skillnaden i score minskat. Ergo de banor som spelas på touren är än svårare för hackers än proffs om förhållanden är bra. Lite birdie-fest på pga mot snålblåst på the open.

Nåja, jag drömmer väl inte med nån realism ... men det är inte så avlägset som att jag ska bänka 250 när jag går till gymet imon.

Egon

Egon

Inlägg av Egon » lör 26 jan 2019, 00:26

AlbertS skrev:
fre 25 jan 2019, 23:30
Jag (hcp 8) brukar säga att man en gång per runda slår ett slag ett tourproffs varit nöjd med (resultat, bollbana). Det är nog en överdrift men man vill ju hoppas. Det är ju lite det som är det fina med golf.

I bowling gör man två strikes i rad och känner sig som en kung men alla vet att det är flax ;)
Tror att du tänker för mycket om proffsen.
Så fort du sänker en putt utanför 5m hade proffsen varit skitnöjda.
Till motsats om vad som ibland tillskrivs proffs härinne och deras egentliga kapacitet, så är inte en 7m en gimmie! :shock:

Egon

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » lör 26 jan 2019, 09:00

Löpare: milen på 45, halvmaran på 1:40, maran på 3:45. 3 mil löpning i veckan. Allt registrerat på jogg.se, inkl hur många mil som sprungits med varje sko för byte vid 100 mil. 1 mara om året. Inga direkta fel, mer än fel gener och lite för dålig motivation.

Fast nuförtiden springer jag inget, förutom ett pass backträning/hiit i veckan sommartid. I längdskidor och crawl har jag hcp 45.
Senast redigerad av 1 Anders, redigerad totalt 0 gånger.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2019-04-21 : Hur ett äpple klarar en vinter i en golf bag med mera

janne64

Inlägg av janne64 » lör 26 jan 2019, 09:09

En bogeyspelare (jag själv) hcp 14-15 som ger 16-18 slag.
Är ju en glad motionär/ sällskapsspelare.
Der går ju inte att jämföra med några som håller på med idrott/ sport öht.
Men som någon jämförrde med att motionera för egen del kan väl ha en viss likhet.
Tex att jogga/springa , ut o träningscykla eller åka lite skidor o så där.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » lör 26 jan 2019, 09:13

janne64 skrev:
lör 26 jan 2019, 09:09
En bogeyspelare (jag själv) hcp 14-15 som ger 16-18 slag.
Är ju en glad motionär/ sällskapsspelare.
Der går ju inte att jämföra med några som håller på med idrott/ sport öht.
Men som någon jämförrde med att motionera för egen del kan väl ha en viss likhet.
Tex att jogga/springa , ut o träningscykla eller åka lite skidor o så där.
Boheygolfarens motsvarighet i löpning är inte jogg. Det är att se 40 på milen i sin krafts dagar som singelhcp. Sen kan ju en del dryga alfahannar hävda att det är jogg...
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » lör 26 jan 2019, 09:22

Haha rätt egon, men tänkte nog mer på järnslag
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

DCI981

Inlägg av DCI981 » lör 26 jan 2019, 12:35

Anders skrev:
lör 26 jan 2019, 09:00
Löpare: milen på 45, halvmaran på 1:40, maran på 3:45. 3 mil löpning i veckan. Allt registrerat på jogg.se, inkl hur många mil som sprungits med varje sko för byte vid 100 mil. 1 mara om året. Inga direkta fel, mer än fel gener och lite för dålig motivation.

Fast nuförtiden springer jag inget, förutom ett pass backträning/hiit i veckan sommartid. I längdskidor och crawl har jag hcp 45.
Låter som om det inte finns speciellt många bogeylöpare ute i motionsspåret men dom kanske fokuserar på tävlingarna. Själv springer jag väl mellan 2-3 mil i veckan när det inte är isgata ute och håller ett 5 minuters tempo per km och blir kanske omsprungen av 1 av 30 ute i motionsspåret.

LaSt

Inlägg av LaSt » lör 26 jan 2019, 14:58

DCI981 skrev:
lör 26 jan 2019, 12:35
Anders skrev:

Låter som om det inte finns speciellt många bogeylöpare ute i motionsspåret men dom kanske fokuserar på tävlingarna. Själv springer jag väl mellan 2-3 mil i veckan när det inte är isgata ute och håller ett 5 minuters tempo per km och blir kanske omsprungen av 1 av 30 ute i motionsspåret.
Bogey i golf, men känns alldeles för bra.
För att vara icke löpare så räknades jag nog som närmast scratch där. Crawl > 999.

Användarvisningsbild
Hofnar

Inlägg av Hofnar » lör 26 jan 2019, 20:32

I fotboll är det väl de som kollar på Tipsextra.
Valfrihet är opium för folket.

Användarvisningsbild
Big Berra

Inlägg av Big Berra » sön 27 jan 2019, 00:00

Anders skrev:

1,28 på den enda halvmara man sprungit. Singelhandicappare?

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » sön 27 jan 2019, 09:44

Big Berra skrev:
sön 27 jan 2019, 00:00
Anders skrev:

1,28 på den enda halvmara man sprungit. Singelhandicappare?
Skulle säga hcp 7, då med potential att ta sig ner på tider där de mer aktiva orienterarna brukar hamna, runt 1:20. Gör inte bort sig på KM på mellansvenska stadens premiumgolfklubb, utan att vara i närheten av segern.

Vattenmannen

Inlägg av Vattenmannen » sön 27 jan 2019, 11:32

Ska vi först komma överens om vad en "bogey-spelare" är?

Är det såna som jag som har runt 16 i hcp och alltså oftast ett slag extra per hål. Men som i själva verket skulle behöva runt 23-26 slag på en runda för att gå på par netto.

Eller är det folk med runt 10, som får 12 slag men skulle behöva just 18 för att nå par netto.

För så ser ju verkligheten ut.
Ta det inte så allvarligt - det är ju trots allt bara golf. Och ärligt talat - det du pysslar med är knappt ens det.

“I always believed that I have something important to say and I said it.”
― Lou Reed

Ballesteros

Inlägg av Ballesteros » sön 27 jan 2019, 15:48

Vattenmannen skrev:
sön 27 jan 2019, 11:32

Är det såna som jag som har runt 16 i hcp och alltså oftast ett slag extra per hål. Men som i själva verket skulle behöva runt 23-26 slag på en runda för att gå på par netto.

Eller är det folk med runt 10, som får 12 slag men skulle behöva just 18 för att nå par netto.

Nja. Jag förstår vad du är ute efter tror jag. Du tycker att golfspelare i allmänhet har bättre hcp än sin spelstandard.

Vårt hcp-system har ju en "bias" mot att premiera bättre rundor mer än sämre. Därför ska man inte gå på sitt hcp i kanske mer än var femte runda (gissning).

Vattenmannen

Inlägg av Vattenmannen » sön 27 jan 2019, 17:29

Ballesteros skrev:
sön 27 jan 2019, 15:48
Vattenmannen skrev:
sön 27 jan 2019, 11:32

Nja. Jag förstår vad du är ute efter tror jag. Du tycker att golfspelare i allmänhet har bättre hcp än sin spelstandard.

Vårt hcp-system har ju en "bias" mot att premiera bättre rundor mer än sämre. Därför ska man inte gå på sitt hcp i kanske mer än var femte runda (gissning).
Jag är inte ute efter annat än en mer tydlig definition av bogeyspelare. Hur många egentliga slag över par snackar vi om? 18 eller fler?
Ta det inte så allvarligt - det är ju trots allt bara golf. Och ärligt talat - det du pysslar med är knappt ens det.

“I always believed that I have something important to say and I said it.”
― Lou Reed

Skriv svar