bogeygolfarens motsvarighet i andra sporter

Allt mellan himmel och jord. Be nice!
Kungen

Re: bogeygolfarens motsvarighet i andra sporter

Inläggav Kungen » ons 30 jan 2019, 20:59

Om jämförelsen med fotboll skall fortsätta kanske det krävs en definition av div 4?
Div 4 i Norrlands inland är inte riiiktigt samma sak som div 4 i Skåne.

Stora Norrland

Inläggav Stora Norrland » ons 30 jan 2019, 22:12

...Om en spelare har förmågan att spela på 90 slag är hen en bogeygolfare oavsett hur länge hen spelat eller hur gammal hen är men det tolkade inte jag som frågeställningen i tråden, möjligen har jag tolkat TS fel.
...eller så har jag tolkat den fel.

Användarvisningsbild
Big Berra

Inläggav Big Berra » tor 31 jan 2019, 00:37

Bogeylängdskidåkaren.

En normal vinter blir det mellan 30 och 70 mil åkning. Har oftast åkt några stycken vasalopp, alternativt är på väg att åka det första denna eller någon av de kommande säsongerna. Tror sig kunna åka loppet på 6 timmar, men tiden hamnar nästan alltid mellan 7,5 och 9 timmar.
Har skaplig diagonalteknik då fästet är bra men så fort spåren är lite dåliga eller vallningen inte är perfekt så går det sämre.
Stakningen klarar ingen bogeyskidåkare av på ett bra sätt, tyngdpunkten är på tok för långt bak, inte en tillstymmelse till att hälarna skall lätta från skidan. Fartställningen vid långa utförslöpor är nästan alltid katastrofal, kan enkelt ses då bakre delen av stavarna pekar utåt/uppåt.
Tittade på SM i längdskidåkning idag och då kravet för någon form av kompetensnivå har tagits bort förväntade jag mig att se någon bogey-skidåkare.
Inga solklara fall bland herrarna även om några stycken skulle kunna kategoriseras som 7-9 i handicap.

Siste man var 17 minuter efter segraren, på 15 kilometers skidåkning.

På damsidan måste jag dock säga att att minst en bogey-skidåkare var med. Nära 17 minuter efter på 10 kilometer.

Nordan

Inläggav Nordan » tor 31 jan 2019, 09:36

Man behöver inte ens kunna slå rakt eller ens så långt som 200m för att komma ner till singelhcp i golf.

Hcp.18 är inte svårt. Orsaker till att många stannar ovanför den gränsen är att de är totalt talanglösa och därtill ointresserade av att komma ner lägre.

Egon
Det här ser jag gärna lite utvecklat...
Jag har stött på en hel del singelhandikappare, och en sak som jag reagerar över är att de inte bara slår ganska långt, utan också definitivt rakare än de flesta. Lägg till ett hyggligt närspel så har du nog en standard någon som kommit ner till singel.

och att hcp 18 inte är svårt? Nä kanske inte för dig som spelat låååång tid och haft lite talang, men du är nog inte genomsnittsgolfaren om jag skulle gissa?
Man behöver väl inte vara talanglös för att inte komma ner under 18, jag tror att det finns fler skäl än så.
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Vattenmannen

Inläggav Vattenmannen » tor 31 jan 2019, 12:44

Så gott som alla som spelar i div 4 oavsett om det är det gamla eller nya seriesystemet har tränat i minst 10 år och ofta 15 år för att nå dit där dom är och då har dom börjat I barnsben medan det i golfen på varje klubb finns mängder av spelare som inom 1-2 år når 18 i hcp fast dom börjat spela i vuxen ålder utan att lägga alltför mycket träning bakom. Hur ngn ens kan tro att nivåerna ens i teorin motsvarar varandra har jag svårt att förstå.
Nja, nu var det ju inte riktigt det jag skrev.
om du tar en medelgod normalt tränad man eller kvinna med bollsinne och ge denne ett år, I vilken sport tror ni att man kommer närmast det som vi vill beteckna bogeygolfare eller motsvarande inom fotboll?
Jag tror att du har lättare att nå resultatet i fotboll. Däremot så tror jag att du har svårare att upprätthålla nivån i fotboll på sikt.

Men ok, om vi ska utgå från div 4 och göra samma jämförelse med golf då.
En golfspelare som börjat i samma ålder som fotbollsspelaren du refererar till i div 4.
Denne har då också tränat i minst 10 år, ofta i 15 år. Tror du att den spelaren har 18 i hcp?
Jag drar till med en gissning: MYCKET lägre...
Ja, det är ju inte jag som hävdar att dom ligger på samma nivå självklart ligger dom lägre. Jag tror ju att en golfare som ligger på 3-5 möjligen motsvarar div 6-8.

Hur du kan tro att det är lättare att nå t ex div 4 inom 1 år jämfört med hcp 18 är svårt att förstå.

En hyfsat tränad vuxen man eller kvinna kommer ju endast i undantagsfall kunna motsvara div 4 även om personen skulle träna på heltid under ett år medan samma person som tränar golf på heltid skulle i nästan varje fall komma ner till 18 i hcp.
Jag har jobbat som sportjournalist på lokal nivå i över 15 år. Otaliga är de matcher jag sett i såväl fotboll som andra sporter. I division 4 kan du få se allt, det lovar jag.
Ta det inte så allvarligt - det är ju trots allt bara golf. Och ärligt talat - det du pysslar med är knappt ens det.

“I always believed that I have something important to say and I said it.”
― Lou Reed

Vattenmannen

Inläggav Vattenmannen » tor 31 jan 2019, 12:45

Sen får vi tänka på att de flesta inte bedriver golf på samma sätt som man bedriver andra idrotter.

En division 4-spelare i fotboll har gemensam träning 2-3 ggr i veckan och ett antal matcher på tävlingsnivå under säsongen. Med tränare.

Det är få som utövar golf på liknande sätt.
Ta det inte så allvarligt - det är ju trots allt bara golf. Och ärligt talat - det du pysslar med är knappt ens det.

“I always believed that I have something important to say and I said it.”
― Lou Reed

DCI981

Inläggav DCI981 » tor 31 jan 2019, 14:11

Sen får vi tänka på att de flesta inte bedriver golf på samma sätt som man bedriver andra idrotter.

En division 4-spelare i fotboll har gemensam träning 2-3 ggr i veckan och ett antal matcher på tävlingsnivå under säsongen. Med tränare.

Det är få som utövar golf på liknande sätt.
Det känns som om du argumenterar mot dig själv eller så missförstår jag vad du menar. Bara det faktum att det finns många som klarar av att spela golf på hcp 18 och t o m 9 utan ens lägga ner mer än kanske 1--4 träningspass per år och 5-15 rundor golf per år och detta år efter år utan att för den delen en gång i tiden varit en riktig låg hcp:are talar ju även för att det inte kräver speciellt mycket att hålla den nivån för många golfare.

Självklart kan man se både det ena och det andra på div 4 nivå och t o m högre men jag tycker inte man ser lika mycket varianter där som på en golfbana eller ska jag skriva det är inte riktigt lika vanligt med spelare som sticker ut alltför mycket om det nu inte är ett lag som har svårt att få ihop en trupp... Vilket ju sker då och då på den nivån. Det finns ju spelare som spelar div 4 men som inte riktigt håller nivån men i brist på annat har man fått slänga in dom.

OT: Har du bevakat Södertäljesporten?

janne64

Inläggav janne64 » tor 31 jan 2019, 14:42

Om jämförelsen med fotboll skall fortsätta kanske det krävs en definition av div 4?
Div 4 i Norrlands inland är inte riiiktigt samma sak som div 4 i Skåne.
Precis.
Det är så stor skillnad på div 4 I fotboll beroende på vart du befinner dig i landet.
Skulle säga att Skåne , Småland, Sthlm o Göteborg har så mycketmycket bättre fotboll i 4:an gentemot andra distrikt.
Sedan så kommer distrikt som Halland, Uppland Södermanland , Örebro...
Bottendistrikt, fotboll
Hälsingland, Dalarna, Norrbotten, Västerbotten, Jämtland , Ångermanland.
Där 4:an är som 6:an i de bästa distrikten.

Användarvisningsbild
Nick_Corey

Inläggav Nick_Corey » tor 31 jan 2019, 15:07

För det första, vad menar vi med en "bogeygolfare"? Om man menar en spelare som en hyfsat bra runda går 18 över par så är det i praktiken en 13-14 handicappare. Eller menar vi en 18-handicappare, dvs en person som en hyfsat bra runda går kanske 23-24 över par eller något i den stilen?

Golf är svårjämförbart med många andra sporter eftersom det för de allra flesta är en rekreationssport snarare än en tävlingsidrott. Jämförelser med sporter som fotboll är svårt eftersom fotboll på seniornivå i princip bara utövas av personer under 35 år och som även i låga divisioner tränar varje vecka. I min bok är därmed en division 4-spelare helt överlägsen en bogeyspelare, oavsett vilken definition av det senare vi använder.

Lite enklare då att jämföra med sysselsättningar folk av olika åldrar gör på lattjo eller för att hålla sig i form.

Två förslag:

Att gå 18 över par i golf är ungefär lika "bra" som att göra en 130-serie i bowling?

Att gå 18 över par är ungefär lika "bra" som att springa milen på en timma?
"Vi har varit naiva."

DCI981

Inläggav DCI981 » tor 31 jan 2019, 15:28

För det första, vad menar vi med en "bogeygolfare"? Om man menar en spelare som en hyfsat bra runda går 18 över par så är det i praktiken en 13-14 handicappare. Eller menar vi en 18-handicappare, dvs en person som en hyfsat bra runda går kanske 23-24 över par eller något i den stilen?

Golf är svårjämförbart med många andra sporter eftersom det för de allra flesta är en rekreationssport snarare än en tävlingsidrott. Jämförelser med sporter som fotboll är svårt eftersom fotboll på seniornivå i princip bara utövas av personer under 35 år och som även i låga divisioner tränar varje vecka. I min bok är därmed en division 4-spelare helt överlägsen en bogeyspelare, oavsett vilken definition av det senare vi använder.

Lite enklare då att jämföra med sysselsättningar folk av olika åldrar gör på lattjo eller för att hålla sig i form.

Två förslag:

Att gå 18 över par i golf är ungefär lika "bra" som att göra en 130-serie i bowling?

Milen på en timme låter som en rimlig jämförelse istället för den tidigare nämnda tiden på 45 min. Bowling har jag ingen koll på dom 4-5 ggr jag spelat vill jag minnas att jag hamnat på mellan 100-120.

Egon

Inläggav Egon » tor 31 jan 2019, 16:01

Man behöver inte ens kunna slå rakt eller ens så långt som 200m för att komma ner till singelhcp i golf.

Hcp.18 är inte svårt. Orsaker till att många stannar ovanför den gränsen är att de är totalt talanglösa och därtill ointresserade av att komma ner lägre.

Egon
Det här ser jag gärna lite utvecklat...
Jag har stött på en hel del singelhandikappare, och en sak som jag reagerar över är att de inte bara slår ganska långt, utan också definitivt rakare än de flesta. Lägg till ett hyggligt närspel så har du nog en standard någon som kommit ner till singel.

och att hcp 18 inte är svårt? Nä kanske inte för dig som spelat låååång tid och haft lite talang, men du är nog inte genomsnittsgolfaren om jag skulle gissa?
Man behöver väl inte vara talanglös för att inte komma ner under 18, jag tror att det finns fler skäl än så.
Handicapsystemet är ju en sak i sig men 9 över på 9hål nåddes väl rätt snabbt. 18hål handlade mer om psyke än skicklighet.
Självklart, spelar man golf nån dag i veckan och tror att man ska bli singelhcp. i ett nafs, så tror man nog fel. Vissa undantag finns säkert, men ändå.

Jag slog ca. 180m carry när jag tangerade hcp.18. Möjligen kunde man tolka mitt spel som ”rakt” men så var inte fallet. Jag hade en draw i bästa fall och det som skiljde mig från andra var att jag inte trodde på en mirakulös fade när oddsen för det var i princip noll.

Det är samma sak idag dvs. mitt spel är kalkylerat och inte så verklighetsfrånvarande som många andras. Jag brukar benämnas som tråkig.. men vad gör det när jag vinner. :lol:

Egon

Ballesteros

Inläggav Ballesteros » tor 31 jan 2019, 16:22

Vilken härligt snurrig tråd :lol:
Själv tror jag:
  • En bogeyspelare (hcp 18) är inte i närheten av en div 4 spelare i fotboll
  • En div 4 spelare motsvaras av hcp -3 i golf
  • Div 1 spelare = hcp +1
  • Allsvensk spelare = hcp +2 till +5 (+5 för de absolut bästa svenska spelarna)

LaSt

Inläggav LaSt » tor 31 jan 2019, 16:52

Själv tror jag:
  • Div 1 spelare = hcp +1
Snurrig,jo verkligen.

En hcp 18 är klart bättre i golf än en div 4 spelare är i fotboll.

En div4 spelare motsvaras av hcp 23,7 i golf.
En div3 spelare motsvaras av hcp 18,1 i golf.
En div2 spelare motsvaras av hcp 12,7 i golf.
En div1 spelare motsvaras av hcp 7,7 i golf.
Superettan motsvaras av 3,1 i golf
Allsvenskan motsvaras av +0,7 i golf
Premier League motsvaras av +3,1 i golf
Världsspelare i fotboll motsvaras av de bästa 20 rankade i världsgolfen.

Ballesteros

Inläggav Ballesteros » tor 31 jan 2019, 17:17

Snurrig,jo verkligen.

Du glömde lägga till: "tror jag"

LaSt

Inläggav LaSt » tor 31 jan 2019, 17:26

Snurrig,jo verkligen.

Du glömde lägga till: "tror jag"
Nej nej det är exakta siffror. :geek:

Nordan

Inläggav Nordan » tor 31 jan 2019, 17:30

Milen på en timme låter som en rimlig jämförelse istället för den tidigare nämnda tiden på 45 min. Bowling har jag ingen koll på dom 4-5 ggr jag spelat vill jag minnas att jag hamnat på mellan 100-120.
Här blir det ju ytterligare lite tokigt tycker jag.
För hur lång tid skulle man behöva träna för att nå den nivån i löpning, även som ganska överviktig medelålders man når du nog milen på en timme på ganska kort tid om man tränar ett par tre gånger i veckan. ;)

Det stora problemet är ju att jmf äpplen med päron. Man kan dividera till döddagar men förutsättningarna inte samma för en fysisk sport som i en teknisk.
Man kanske måste jämföra med bowling, dart, biljard i alla dess former?

Nordan

Inläggav Nordan » tor 31 jan 2019, 17:35

Bara det faktum att det finns många som klarar av att spela golf på hcp 18 och t o m 9 utan ens lägga ner mer än kanske 1--4 träningspass per år och 5-15 rundor golf per år och detta år efter år utan att för den delen en gång i tiden varit en riktig låg hcp:are talar ju även för att det inte kräver speciellt mycket att hålla den nivån för många golfare.
Inte för att säga att du har kapitalt fel, men jag tror inte att det är speciellt många som SPELAR PÅ hcp 18 och 9 med de förutsättningarna och INTE varit en relativt sett låghandikappare, dvs haft ett lägre hcp under tidigare år.
Tror jag...

Användarvisningsbild
Big Berra

Inläggav Big Berra » tor 31 jan 2019, 17:42

Två förslag:

130 i bowling är det många som gör den första gången de spelar bowling, höjning till 160 för att kvalificera sig som bogeybowlare föreslår jag.

LaSt

Inläggav LaSt » tor 31 jan 2019, 18:08

Nej inte en chans.
Man behöver nog komma ned på 50min.

Egon

Inläggav Egon » tor 31 jan 2019, 18:13

Själv tror jag:
  • Div 1 spelare = hcp +1
Snurrig,jo verkligen.

Tack, men nej tack!
Jag är inte i närheten av det du nämner ovan.

Det du kan få rätt för är hur det ser ut bland alla som kallas golfare. Jag tycker inte att det kriteriet är jämförbart med fotboll. Fotboll är inte en sådan sport att det dräller av folk som nån gång under året bara rör en fotboll och därför ska räknas som utövare. Fotboll är en elitsport även i gärdsgårdsserien. Du går inte ut på planen utan att ha något där att göra (nåja ;) ). Golf är lite tvärtom... 90% har inget sportsligt där att göra utan deras golf handlar om motion/samkväm.

Egon

DCI981

Inläggav DCI981 » tor 31 jan 2019, 18:14

Här blir det ju ytterligare lite tokigt tycker jag.
För hur lång tid skulle man behöva träna för att nå den nivån i löpning, även som ganska överviktig medelålders man når du nog milen på en timme på ganska kort tid om man tränar ett par tre gånger i veckan. ;)

Det stora problemet är ju att jmf äpplen med päron. Man kan dividera till döddagar men förutsättningarna inte samma för en fysisk sport som i en teknisk.
Man kanske måste jämföra med bowling, dart, biljard i alla dess former?
Jo det är möjligt att man når det men det är ju inte speciellt många som tränar golf 2-3 ggr i veckan.

När jag är ute och springer 2-3 ggr i veckan så känns det som om dom flesta håller ett 55-60 minuter tempo det är inte så många som är nere på 50 min och dom under 45 eller för den delen under 40 minuter är endast undantag och det känns som om dom är dom som oftast ställer upp i olika former av tävlingar på regelbunden basis.

Det krävs väl träning även i dom sporter som ger intryck att endast vara teknikfokuserade.. Även om träningen till 99% består av teknikövningar.

Användarvisningsbild
Big Berra

Inläggav Big Berra » tor 31 jan 2019, 18:15

Om man tänker sig att den typiske bogeygolfaren, kanske 23 i handicap är precis topp 40% av Sveriges golfare.
Om man jämför detta med dart så kan man titta på personen på exakt topp-40% strecket i Stockholmsdarten.
Han har ett pilsnitt på 15,85. (Håkan Andersson)
Detta betyder ungefär: Träffar två av 3 på den tårtbit denne siktar på, var 8:e är en träff på trippel och var 6:e pil mot dubbel går in.
Senast redigerad av 1 Big Berra, redigerad totalt 0 gånger.

DCI981

Inläggav DCI981 » tor 31 jan 2019, 18:16

Bara det faktum att det finns många som klarar av att spela golf på hcp 18 och t o m 9 utan ens lägga ner mer än kanske 1--4 träningspass per år och 5-15 rundor golf per år och detta år efter år utan att för den delen en gång i tiden varit en riktig låg hcp:are talar ju även för att det inte kräver speciellt mycket att hålla den nivån för många golfare.
Inte för att säga att du har kapitalt fel, men jag tror inte att det är speciellt många som SPELAR PÅ hcp 18 och 9 med de förutsättningarna och INTE varit en relativt sett låghandikappare, dvs haft ett lägre hcp under tidigare år.
Tror jag...
Jag tror det åtminstone finns 100 sådana på varje klubb.. Om jag nu ska tro ngt..

janne64

Inläggav janne64 » tor 31 jan 2019, 18:20

Sant såklart Egon..
Hur några här kan få för sig att div 4 spelare i fotboll kan jämföras med bogeyspelare i golf är en gåta.
Inte ens div 7 -8 spelare är ju så dåliga att de kan jämföras.
Spelar du/ni i 4:an då är du ju en "fotbollsspelare" faktisk.
En bogeyspelare i golf kan ju vara någon man eller kvinna som aldrig hållit på med någon annan idrott öht.
Du kan vara en tex D 65 och ha det i golfen utan bakgrund i idrotten.
Men såklart inte i fotboll.

Egon

Inläggav Egon » tor 31 jan 2019, 18:21

Nej inte en chans.
Man behöver nog komma ned på 50min.
Fast nu är vi nog lite off ändå. Väl!?
Att ta sig fram kan alla som inte är fysiskt handikappade. Det är essentiellt. Att jämföra löpning är som att jämföra hur många korvar man kan äta.
Förstå mig rätt.. jag har all respekt för den fysiska prestationen men det är just det, bara en fysisk prestation. Fotboll har fler moment, golf har fler därtill och fysiken är inte speciellt avgörande alls.

Egon

Återgå till "Everything but Golf"