bogeygolfarens motsvarighet i andra sporter

Allt mellan himmel och jord. Be nice!
janne64

Re: bogeygolfarens motsvarighet i andra sporter

Inläggav janne64 » tor 31 jan 2019, 18:23

Om man tänker sig att den typiske bogeygolfaren, kanske 23 i handicap är precis topp 40% av Sveriges golfare.
Om man jämför detta med dart så kan man titta på personen på exakt topp-40% strecket i Stockholmsdarten.
Han har ett pilsnitt på 15,85. (Håkan Andersson)
Detta betyder ungefär: Träffar två av 3 på den tårtbit denne siktar på, var 8:e är en träff på trippel och var 6:e pil mot dubbel går in.
Bogeygolfare är ju de med ca 18 slag på slopen .

LaSt

Inläggav LaSt » tor 31 jan 2019, 18:48

Att gå 18 över par är ungefär lika "bra" som att springa milen på en timma?
Nej inte en chans.
Man behöver nog komma ned på 50min.
Fast nu är vi nog lite off ändå. Väl!?
Att ta sig fram kan alla som inte är fysiskt handikappade. Det är essentiellt. Att jämföra löpning är som att jämföra hur många korvar man kan äta.
Förstå mig rätt.. jag har all respekt för den fysiska prestationen men det är just det, bara en fysisk prestation. Fotboll har fler moment, golf har fler därtill och fysiken är inte speciellt avgörande alls.

Egon
Det är väl inte frågan om att jämföra sporter utan att ta ut var "bogeyspelaren" motsvaras av i andra idrotter. Det går förstås
men kanske inte är helt lätt. Det bästa är väl att använda sig av någon form av ranking/statistik. Har man hcp 18 i golf så
hamnar man kanske kring "plats" 40% bland alla golfspelare. (dvs 39% är bättre och 60% sämre) Vad det motsvaras av i löpning
vet jag inte MEN man skulle kunna jämföra med något löplopp, kanske Midnattsloppet och se vad "plats" 40% hamnar.

Vattenmannen

Inläggav Vattenmannen » tor 31 jan 2019, 19:25

Sen får vi tänka på att de flesta inte bedriver golf på samma sätt som man bedriver andra idrotter.

En division 4-spelare i fotboll har gemensam träning 2-3 ggr i veckan och ett antal matcher på tävlingsnivå under säsongen. Med tränare.

Det är få som utövar golf på liknande sätt.
Det känns som om du argumenterar mot dig själv eller så missförstår jag vad du menar. Bara det faktum att det finns många som klarar av att spela golf på hcp 18 och t o m 9 utan ens lägga ner mer än kanske 1--4 träningspass per år och 5-15 rundor golf per år och detta år efter år utan att för den delen en gång i tiden varit en riktig låg hcp:are talar ju även för att det inte kräver speciellt mycket att hålla den nivån för många golfare.

Självklart kan man se både det ena och det andra på div 4 nivå och t o m högre men jag tycker inte man ser lika mycket varianter där som på en golfbana eller ska jag skriva det är inte riktigt lika vanligt med spelare som sticker ut alltför mycket om det nu inte är ett lag som har svårt att få ihop en trupp... Vilket ju sker då och då på den nivån. Det finns ju spelare som spelar div 4 men som inte riktigt håller nivån men i brist på annat har man fått slänga in dom.

OT: Har du bevakat Södertäljesporten?
Japp. Flera år som sportredaktör på Mitt i Södertälje. Några säsonger på Länstidningen.
Ta det inte så allvarligt - det är ju trots allt bara golf. Och ärligt talat - det du pysslar med är knappt ens det.

“I always believed that I have something important to say and I said it.”
― Lou Reed

DCI981

Inläggav DCI981 » tor 31 jan 2019, 20:42

Sen får vi tänka på att de flesta inte bedriver golf på samma sätt som man bedriver andra idrotter.

En division 4-spelare i fotboll har gemensam träning 2-3 ggr i veckan och ett antal matcher på tävlingsnivå under säsongen. Med tränare.

Det är få som utövar golf på liknande sätt.
Det känns som om du argumenterar mot dig själv eller så missförstår jag vad du menar. Bara det faktum att det finns många som klarar av att spela golf på hcp 18 och t o m 9 utan ens lägga ner mer än kanske 1--4 träningspass per år och 5-15 rundor golf per år och detta år efter år utan att för den delen en gång i tiden varit en riktig låg hcp:are talar ju även för att det inte kräver speciellt mycket att hålla den nivån för många golfare.

Självklart kan man se både det ena och det andra på div 4 nivå och t o m högre men jag tycker inte man ser lika mycket varianter där som på en golfbana eller ska jag skriva det är inte riktigt lika vanligt med spelare som sticker ut alltför mycket om det nu inte är ett lag som har svårt att få ihop en trupp... Vilket ju sker då och då på den nivån. Det finns ju spelare som spelar div 4 men som inte riktigt håller nivån men i brist på annat har man fått slänga in dom.

Japp. Flera år som sportredaktör på Mitt i Södertälje. Några säsonger på Länstidningen.
Ja då är nog risken stor att vi både spelat fotboll på nedvarvningsnivå och golf ihop...

Vattenmannen

Inläggav Vattenmannen » tor 31 jan 2019, 21:22

Ja då är nog risken stor att vi både spelat fotboll på nedvarvningsnivå och golf ihop...
Jag vet knappt vad jag själv menar i denna som sagt snurriga tråd. Men jag försöker med en dåres envishet hävda att det många kallar bogey-golfare väldigt sällan är just bogeygolfare. Skicka ut en 18-hcpare i en tävling så går ju vederbörande inte så ofta på 90 slag brutto.
Ta det inte så allvarligt - det är ju trots allt bara golf. Och ärligt talat - det du pysslar med är knappt ens det.

― Lou Reed

Nordan

Inläggav Nordan » fre 01 feb 2019, 09:55

Sant såklart Egon..
Hur några här kan få för sig att div 4 spelare i fotboll kan jämföras med bogeyspelare i golf är en gåta.
Inte ens div 7 -8 spelare är ju så dåliga att de kan jämföras.
Spelar du/ni i 4:an då är du ju en "fotbollsspelare" faktisk.
En bogeyspelare i golf kan ju vara någon man eller kvinna som aldrig hållit på med någon annan idrott öht.
Du kan vara en tex D 65 och ha det i golfen utan bakgrund i idrotten.
Men såklart inte i fotboll.
Smickrare där...

men näe, du kan inte med allvar påstå att div 7-8 skulle hålla en betydligt högre klass jmf med en bogeygolfare?
Isåfall menar jag att du inte kan ha sett div 7-8 öht?

Du kan vara D65...

Att en D65 utan vidare idrottsbakgrund är bogeyspelare är nog inte speciellt vanligt btw.
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Nordan

Inläggav Nordan » fre 01 feb 2019, 09:58

Jag vet knappt vad jag själv menar i denna som sagt snurriga tråd. Men jag försöker med en dåres envishet hävda att det många kallar bogey-golfare väldigt sällan är just bogeygolfare. Skicka ut en 18-hcpare i en tävling så går ju vederbörande inte så ofta på 90 slag brutto.
Snurrigt sa bull!

Men det kan nog vara sant, en som är en bogeyspelare är nog en med hcp 14-15, kanske 16 mer troligt.

Stora Norrland

Inläggav Stora Norrland » fre 01 feb 2019, 10:31

En "bogeyspelare" är en som gör 90 slag när den spelar bra.
En 18-hcp spelare än en som har hcp 18.

DCI981

Inläggav DCI981 » fre 01 feb 2019, 10:40

Sant såklart Egon..
Hur några här kan få för sig att div 4 spelare i fotboll kan jämföras med bogeyspelare i golf är en gåta.
Inte ens div 7 -8 spelare är ju så dåliga att de kan jämföras.
Spelar du/ni i 4:an då är du ju en "fotbollsspelare" faktisk.
En bogeyspelare i golf kan ju vara någon man eller kvinna som aldrig hållit på med någon annan idrott öht.
Du kan vara en tex D 65 och ha det i golfen utan bakgrund i idrotten.
Men såklart inte i fotboll.
Smickrare där...

men näe, du kan inte med allvar påstå att div 7-8 skulle hålla en betydligt högre klass jmf med en bogeygolfare?
Isåfall menar jag att du inte kan ha sett div 7-8 öht?

Du kan vara D65...

Att en D65 utan vidare idrottsbakgrund är bogeyspelare är nog inte speciellt vanligt btw.
Filma ett fullt slag på några 18 hcpare och sen ett skott från några fotbollsspelare på t ex div 7 nivå så kanske du kan se vems slag respektive skott tekniskt mest skiljer ifrån eliten i respektive sport. Jag spelar regelbundet golf med många bogeygolfare och inte ens när bogeygolfaren svingar som bäst påminner det om ett bra utfört golfslag sen kan ju resultatet ibland bli bra, om man nu ska generalisera.

Vattenmannen

Inläggav Vattenmannen » fre 01 feb 2019, 11:42

http://www.svenskgolf.se/artiklar/spela ... -fram-tee/

Ur Peter Chamberlains debattartikel från 2010:

"Bogeygolfaren Herr (hcp 18--22) som slår en drive cirka 180 m och transporterar sig fram med en genomsnittslängd på 150 m.

Bogeygolfaren Dam (hcp 22--26) som förväntas ha en drive som hänger 110 m i luften och sedan 20 m rull. Därefter ska hon slå varje slag cirka 115 m, inkluderat 20 m rull, tills det är dags att byta till ett mer lämpligt instrument för att komma in på green."

― Lou Reed

Nordan

Inläggav Nordan » fre 01 feb 2019, 14:23

Filma ett fullt slag på några 18 hcpare och sen ett skott från några fotbollsspelare på t ex div 7 nivå så kanske du kan se vems slag respektive skott tekniskt mest skiljer ifrån eliten i respektive sport. Jag spelar regelbundet golf med många bogeygolfare och inte ens när bogeygolfaren svingar som bäst påminner det om ett bra utfört golfslag sen kan ju resultatet ibland bli bra, om man nu ska generalisera.
Men, (jag kanske är ute och cyklar här) det är ju nästan det jag säger, det är alltså lättare att komma till en bra (nåja) nivå (snabbt) i fotboll?
Jag skulle nog påstå att det är för att rörelsen som sådan är betydligt mycket enklare i fotboll.

Användarvisningsbild
waggle

Inläggav waggle » fre 01 feb 2019, 14:48

Det skulle vara intressant att få veta hur en bogey-skytt skulle klara sig på skjutbanan, eller kanske framförallt i jaktlaget. kanske ingen ”andra sporter” med iaf. På skjutbanan är det allvar och på jakten ännu mer levande.

Jag skulle tippa på ett eller kanske två försök, sedan blir man ombedd att torrträna hemma i källaren utan ammo innan man får komma tillbaka igen. Och då till skjutbanan för att avlägga de årliga skytteprovet (guldmärke). Jägarexamen i all ära men där tränar man inte så speciellt mycket skytte, inte tillräckligt för att klara jakten iaf.
A ”New” Feeling Isn't Weird, It’s Different.

DCI981

Inläggav DCI981 » fre 01 feb 2019, 15:02

Men, (jag kanske är ute och cyklar här) det är ju nästan det jag säger, det är alltså lättare att komma till en bra (nåja) nivå (snabbt) i fotboll?
Jag skulle nog påstå att det är för att rörelsen som sådan är betydligt mycket enklare i fotboll.
För det första så innebär ju t ex fotboll fler moment men
du tror inte det beror på att dom flesta som spelar på säg div 4 har tränat 2-4 ggr i veckan sedan dom var 5-7 år? Dom golfare som jag känner till som började i barnsben och spelat 2-4 ggr i veckan ligger ju ytterst sällan på 18 i hcp om ens ngn om nu inte åldern kommit ikapp.

Det finns ju dom som kommit ner till hcp 18 på sina 5 första rundor själv var jag ner på 22-25 efter en eller två rundor och sen ner till ca 16 efter första säsongen med ca 15 rundor och sen blev det tuffare för mig kanske framförallt för att man började fundera på sin sving teknik och utan att ha slagit 10.000 bollar på rangen. Jag är ju inte unik med den resan men om en vuxen som aldrig spelat fotboll skulle ställa upp i en 2-3 matcher eller t o m 20 så skulle jag vara ngt fōrvånad om dom helt plötsligt färgade i ett div 4 lag.

Nordan

Inläggav Nordan » fre 01 feb 2019, 16:07

du tror inte det beror på att dom flesta som spelar på säg div 4 har tränat 2-4 ggr i veckan sedan dom var 5-7 år? Dom golfare som jag känner till som började i barnsben och spelat 2-4 ggr i veckan ligger ju ytterst sällan på 18 i hcp om ens ngn om nu inte åldern kommit ikapp.

Det finns ju dom som kommit ner till hcp 18 på sina 5 första rundor själv var jag ner på 22-25 efter en eller två rundor och sen ner till ca 16 efter första säsongen med ca 15 rundor och sen blev det tuffare för mig kanske framförallt för att man började fundera på sin sving teknik och utan att ha slagit 10.000 bollar på rangen. Jag är ju inte unik med den resan men om en vuxen som aldrig spelat fotboll skulle ställa upp i en 2-3 matcher eller t o m 20 så skulle jag vara ngt fōrvånad om dom helt plötsligt färgade i ett div 4 lag.
Det är väl därför det blir så svårt att jämföra, för att fotboll har "alla" hållit på med i någon form och rörelsen är inte obekant i förhållande till golfsvingen.
Därför tror jag att det, oavsett avvikelser i talanger, är lättare att snabbt bli bra på fotboll kontra golf.
För att blanda in talangerna och de som på ett går ner snabbt i hcp måste du ta med de som har en talang i fotboll också, de får man ju inte lämna utanför ekvationen.

janne64

Inläggav janne64 » fre 01 feb 2019, 16:39

Ni nedvärderar fotbollen genom att påstå att någon vem som helst kan bli tex en div 4 spelare i fotboll.
Det finns inte på kartan.
Några här vet att det är så.
I golf kan vem som helst bli en bogeyspelare.
Klassen på fotbollen är så mycket högre. .

DCI981

Inläggav DCI981 » fre 01 feb 2019, 16:43

Det är väl därför det blir så svårt att jämföra, för att fotboll har "alla" hållit på med i någon form och rörelsen är inte obekant i förhållande till golfsvingen.
Därför tror jag att det, oavsett avvikelser i talanger, är lättare att snabbt bli bra på fotboll kontra golf.
För att blanda in talangerna och de som på ett går ner snabbt i hcp måste du ta med de som har en talang i fotboll också, de får man ju inte lämna utanför ekvationen.
Man undrar ju vilken nivå jag hade i div enligt dig när jag toppade på hcp 6, själv tycker jag inte att jag motsvarade en div 4 spelar då och då tycker jag ändå skillnaden mellan en 6 hcp och 18 hcp är rätt så stor.. Jag såg ju vilken stor skillnad jag tyckte det var mellan mig då och dom som hade 2-4 I hcp och dom var ju inte ens i närheten av vad man kan kalla Sverige elit, även om dom åtminstone till skillnad från 18 hcpare hade en sving som för en autodidakt som mig själv liknar en golfsving som eliten genomför.

Vilket hcp har t ex en genomsnittlig spelare som spelar i golfens div 3, det är väl den lägsta divisionen inom golfen?
Senast redigerad av 1 DCI981, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
singel

Inläggav singel » fre 01 feb 2019, 17:07

Pimpelfiskare som inte bytar hål

Nordan

Inläggav Nordan » fre 01 feb 2019, 17:08

Man undrar ju vilken nivå jag hade i div enligt dig när jag toppade på hcp 6, själv tycker jag inte att jag motsvarade en div 4 spelar då och då tycker jag ändå skillnaden mellan en 6 hcp och 18 hcp är rätt så stor.. Jag såg ju vilken stor skillnad jag tyckte det var mellan mig då och dom som hade 2-4 I hcp och dom var ju inte ens i närheten av vad man kan kalla Sverige elit, även om dom åtminstone till skillnad från 18 hcpare hade en sving som för en autodidakt som mig själv liknar en golfsving som eliten genomför.

Vilket hcp har t ex en genomsnittlig spelare som spelar i golfens div 3, det är väl den lägsta divisionen inom golfen?
Med tanke på att det smalnar snabbt i toppen så skulle jag påstå att hcp 6 motsvarar BETYDLIGT bättre nivå än dv 4.

DCI981

Inläggav DCI981 » fre 01 feb 2019, 17:15

Med tanke på att det smalnar snabbt i toppen så skulle jag påstå att hcp 6 motsvarar BETYDLIGT bättre nivå än dv 4.

Så då borde en 6 hcp:are motsvara vadå? På min klubb ligger man på ca 60-80 plats i hcp ranking av 1000 och det borde väl vara ngt liknande på dom flesta andra klubbar i Sverige. En 18 hcp på våran klubb ligger på ca 450-500 plats av 1000 spelare och då skulle det motsvara div 4 enligt dig.

Toppspinn

Inläggav Toppspinn » fre 01 feb 2019, 18:52

Tjaa,
jag spelade i div4 fotboll för över 40 år sedan, bara för att få kondition för bordtennis.
9 mål på 7 eller var det 8 matcher?
I bordtennis kvalicifierade jag mig för 8-9 SM.
Det var 50 Elitspelare och resten var klass 1 spelare, totalt 112st.
Har några medaljer som Oldboys i SM och Nordiks.

Jag är en glad bogeyspelare i golf, började när jag fyllde 50år.
Har aldrig tränat golf.

DCI981

Inläggav DCI981 » fre 01 feb 2019, 19:04

Tjaa,
jag spelade i div4 fotboll för över 40 år sedan, bara för att få kondition för bordtennis.
9 mål på 7 eller var det 8 matcher?
I bordtennis kvalicifierade jag mig för 8-9 SM.
Det var 50 Elitspelare och resten var klass 1 spelare, totalt 112st.
Har några medaljer som Oldboys i SM och Nordiks.

Jag är en glad bogeyspelare i golf, började när jag fyllde 50år.
Har aldrig tränat golf.
Äntligen...

Egon

Inläggav Egon » fre 01 feb 2019, 20:38

För att återknyta till fotboll vs golf...
Det är väl nästintill 0% som motionerar fotboll och närmare 95% som gör det i golf. Svårt med jämförelser då!

Egon

Användarvisningsbild
Sam

Inläggav Sam » fre 01 feb 2019, 21:26

Min definition

Lagidrotter/ Golf
Korpen/ Hcp 5.5 - 54
Elitmotionär/ Hcp 0.0 - 5.5
Elit/ Hcp +2.5-0.0
Proffs/ Hcp +2.5
"Of all the hazards, fear is the worst"
Sam Snead

Användarvisningsbild
Nick_Corey

Inläggav Nick_Corey » lör 02 feb 2019, 19:39

Här har det av någon anledningen ältats fram och tillbaks kring just jämförelsen mellan division 4 i fotboll och bogeyspelare - och så framkommer det plötsligt att vi ju faktiskt har forumfolk som är eller varit på just de nivåerna i en och samma person :)

Tjaa,
jag spelade i div4 fotboll

Jag är en glad bogeyspelare i golf

Toppspinn borde ju därmed sitta inne med det definitiva, objektiva svaret. Vad mer än en intrapersonell jämförelse kan man begära? :)

Så... vilken av sporterna anser du dig vara / ha varit bäst i - fotboll eller golf?
"Vi har varit naiva."

Toppspinn

Inläggav Toppspinn » lör 02 feb 2019, 20:47

Tjaa ,
Fotboll eller golf?
Jag spelade fotboll för att få kondition för Bordtennis!
Jag hade ju bra kamrater i fotboll ”Mysing Karlson(ungdomlandsslaget i fotboll), ”Tuppen” Petterson?
Curre Lundmark ,hockeyspelare alla. Några bandybröder, en spelade i landslaget. Dennis Person?
Mysing såg ju samma luckor som jag, han på vänster sida och jag på höger,
Så det var ju enkelt att spela när man fick rätt bollar.
Jag sprang rätt fort (11,6 på 100 m med fotbollskor) och kunde skjuta med bägge fötter.
Golf, har aldrig tränat, men var ”pingis tränad för OSM , när foten gick sönder.
Då började jag med Golf.
Jag var väl nere på 18 i hcp efter 3 rundor. Slog långt!
Sedan blev det ett uppehåll på 2 år, bytte till Frösåker GK, gick ner till 15.
I fotboll gäller det att man har/ser samma saker och har bra kondition,
I bordtennis samma sak. I golf är det upp till dig att på en liggande golfboll
bedöma läge och vind, kanske phsyket på ”dig” är det som skall värderas?
Jag kan nog inte värdera golf mot fotboll, kanske mot bordtennis.
Vi slår olika slag , mot olika motslag.
Då är bordtennis svårare.

Återgå till "Everything but Golf"