skatteåterbäring

Allt mellan himmel och jord. Be nice!
Användarvisningsbild
Big Berra

skatteåterbäring

Inlägg av Big Berra » ons 06 feb 2019, 13:31

Normalt försöker jag få till kvarskatt och undvika dålig ränta på pengar man lånat ut till skattemyndigheten.
Vid avslutandet av min anställning förra året blev det totalknas då kommunikationen mellan mig, min amerikanske arbetsgivare och firman som betalar ut lön inte fungerade som den skulle, vilket gjorde att "jag" betalade in sisådär 45K för mycket i skatt.

Någon som vet om det på nåt sätt går att få ut skatteåterbäringen i förtid ?

Eller är man tvungen att vänta till ordinarie skatteåterbäringsdatum ?

Användarvisningsbild
Big Berra

Re: skatteåterbäring

Inlägg av Big Berra » ons 06 feb 2019, 13:39

Big Berra skrev:
ons 06 feb 2019, 13:31
Normalt försöker jag få till kvarskatt och undvika dålig ränta på pengar man lånat ut till skattemyndigheten.
Vid avslutandet av min anställning förra året blev det totalknas då kommunikationen mellan mig, min amerikanske arbetsgivare och firman som betalar ut lön inte fungerade som den skulle, vilket gjorde att "jag" betalade in sisådär 45K för mycket i skatt.

Någon som vet om det på nåt sätt går att få ut skatteåterbäringen i förtid ?

Eller är man tvungen att vänta till ordinarie skatteåterbäringsdatum ?
Hittade nog svaret själv hos skattemyndigheten:

När kan du få förtidsåterbetalning?
Du kan få förtidsåterbetalning av preliminär A-skatt om du förväntas få överskott av slutlig skatt vid slutskatteberäkningen och det anses vara oskäligt för dig att vänta med återbetalningen. Dessutom krävs att det ska vara fråga om ett väsentligt belopp (0,2 prisbasbelopp) och att det finns ett angeläget behov. Om inte samtliga kriterier är uppfyllda kan du inte få förtidsåterbetalning.

Som angeläget behov räknas:

begravningskostnader vid dödsfall inom familjen
betalning av egna restförda skulder
betalning av egna skatteskulder som riskerar att restföras. Undantag från väsentligt belopp kan i dessa fall tillåtas
felaktig handläggning hos Skatteverket, till exempel felaktigt beslut om skatteavdrag
emigration

Det blir till att surt vänta till i April eller mörda någon familjemedlem.

Skriv svar