Golfjournalistik

Allt mellan himmel och jord. Be nice!
Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Golfjournalistik

Inläggav Anders » fre 08 feb 2019, 07:00

Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2018-07-07 - Vad är det här för klubbor?

Pinis

Re: Golfjournalistik

Inläggav Pinis » fre 08 feb 2019, 07:19

http://www.svenskgolf.se/artiklar/tourn ... samtidigt/

Allvarligt, vad f-n är det här?

Förstår inte riktigt vad du är ute efter.
Never argue with a fool - they will drag you down to their level, then beat you with experience.

Gay på banan

Inläggav Gay på banan » fre 08 feb 2019, 08:48

På sätt och vis är det spännande. Man kan åter göra en slags jämförelse mellan manlig golf och kvinnlig golf.
Årets Frozenhemsida http://www.frozen1819.pupgolf.se/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » fre 08 feb 2019, 10:15

Förstår inte riktigt vad du är ute efter.
Rent textstoffmässigt och layoutmässigt. Kanske främst det senare. Även om textstoffet är ytterst magert.
Jag jämför med hur golf.se såg ut för, säg, 13 år sen då snabelerik och dom producerade artiklar.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger

Användarvisningsbild
Big Berra

Inläggav Big Berra » fre 08 feb 2019, 12:10

På sätt och vis är det spännande. Man kan åter göra en slags jämförelse mellan manlig golf och kvinnlig golf.
Onekligen, det jag dock inte kan förstå är att man fortfarande har olika banor för herrarna och damerna.
Den ynkliga lilla skillnaden 6214 meter respektive 6058 meter tycker jag att man hade kunnat se till att få bort.

Egon

Inläggav Egon » fre 08 feb 2019, 12:40

Onekligen, det jag dock inte kan förstå är att man fortfarande har olika banor för herrarna och damerna.
Den ynkliga lilla skillnaden 6214 meter respektive 6058 meter tycker jag att man hade kunnat se till att få bort.
och par 72 mot 73!?
Banan spelas 2 slag lättare för damerna och det är ju ingen biggie men då en bana med samma längd/par enl. slope sorlas 6-10 slag svårare för en dam så... Antar jag att de redan stretchat ut möjligheterna till max för att få det att se ut som att de spelar ”samma” bana.

Edit/
Bara att inse att det i vissa sporter innebär en viss skillnad mellan män och kvinnor.

Egon

Vattenmannen

Inläggav Vattenmannen » fre 08 feb 2019, 13:39

Menar du att det är fel på det journalistiska hantverket? I så fall hur? Annars förstår jag inte rubriken.
Ta det inte så allvarligt - det är ju trots allt bara golf. Och ärligt talat - det du pysslar med är knappt ens det.

“I always believed that I have something important to say and I said it.”
― Lou Reed

Användarvisningsbild
Hilding Bladh

Inläggav Hilding Bladh » fre 08 feb 2019, 13:46

Tävlingarna har i alla fall samlat mycket imponerande startfält... :lol:

Äh, jag ser det hela som en helt meningslös PK-posering, som en riktig journalist hade problemiserat och ställt följdfrågor kring.

Jag tror det gör mer skada än nytta för damproffsen.
Hilding Bladh på Twitter: Nisse Hult @svennehult
Hilding Bladh på Instagram: Murvel48

Nordan

Inläggav Nordan » fre 08 feb 2019, 14:49

Spännande tycker jag. Om jag tittar på golf så är det inte slutresultatet mot par som är det viktiga, så jag har inte så stora problem med att titta på damgolf, men det är lite mer kittlande med herrgolf, känslan är att det finns fler offensiva spelare?

Men om jag skulle titta på damidrott så tycker jag att många sporter/idrotter är alldeles för dålig på damsidan, för att titta på, men golf, skidsport mfl är också kul på damsidan.

Men varför är vinstsummorna lägre på damgolf, publik och tittare antar jag?

Kan man då se till så att damerna får en större pott av prispengar genom gemensamma sändningar är väl det bra, antar jag?

Jag antar att man kan hitta fler synergieffekter genom gemensamma tävlingar?
Hellre långt och rakt än kort och snett.

Ingen pappskalle iggad...

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » fre 08 feb 2019, 15:00

Alltså, själva tävlingen i sig är väl ok. Men artikeln är bara några futtiga små rader insmugna mellan en mishmash av poddar,, twittrar, bilder, reklam....

Old-T

Inläggav Old-T » fre 08 feb 2019, 18:12

och par 72 mot 73!?
Banan spelas 2 slag lättare för damerna
och det är ju ingen biggie men då en bana med samma längd/par enl. slope sorlas 6-10 slag svårare för en dam så... Antar jag att de redan stretchat ut möjligheterna till max för att få det att se ut som att de spelar ”samma” bana.

Edit/
Bara att inse att det i vissa sporter innebär en viss skillnad mellan män och kvinnor.

Egon
Que?

Gay på banan

Inläggav Gay på banan » fre 08 feb 2019, 18:13

För flera år sedan fanns under "silly season" Wendy three tour challenge (https://en.wikipedia.org/wiki/Wendy%27s ... _Challenge). Jag tittade under några års tid. Då hette det att banan sattes upp så att alla tre lagen skulle ha samma inspelsklubba. Hade PGA-pojkarna i genomsnitt järnåtta på inspelet, sattes utslagsplatserna så, att även seniorerna och damerna hade i genomsnitt en järnåtta på inspelet. Skitkul.
Årets Frozenhemsida http://www.frozen1819.pupgolf.se/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Egon

Inläggav Egon » fre 08 feb 2019, 19:20

och par 72 mot 73!?
Banan spelas 2 slag lättare för damerna
och det är ju ingen biggie men då en bana med samma längd/par enl. slope sorlas 6-10 slag svårare för en dam så... Antar jag att de redan stretchat ut möjligheterna till max för att få det att se ut som att de spelar ”samma” bana.

Edit/

Egon
Que?
På din reaktion antar jag att ”Spelas” inte är rätt ordval!?
De får 2 slag till... dvs. ett eftersom de spelar den som en par73 och ett till om vi räknar att de spelar den ca. 150m kortare.

Egon

pstenman

Inläggav pstenman » fre 08 feb 2019, 20:09

Alltså, själva tävlingen i sig är väl ok. Men artikeln är bara några futtiga små rader insmugna mellan en mishmash av poddar,, twittrar, bilder, reklam....
Hört talas om adblock? :?
Linköpings GK - 16.1
Inget var bättre förr, inte nu heller.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » fre 08 feb 2019, 21:05

Varför inte skriva normalt block text som i vilken annan artikel som helst? Varför alla dessa bilder och skräp som bryter av?

pstenman

Inläggav pstenman » fre 08 feb 2019, 21:37

Varför inte skriva normalt block text som i vilken annan artikel som helst? Varför alla dessa bilder och skräp som bryter av?
Betalar du för att läsa dessa nyheter?
Linköpings GK - 16.1
Inget var bättre förr, inte nu heller.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » lör 09 feb 2019, 10:30

Betalar du för att läsa dessa nyheter?
Jag är lika mycket med i svenska golfförbundet nu som 2005, då artiklarna på golf.se var alldeles utmärkta. Både utseendemässigt och innehållsmässigt. Reklam fanns då också, fast inte insprängt i själva texten.
Hur ger leaderboards, twitterinlägg och poddbanners insprängda i texten reklamintäkter?

Vad jag njöt av det skrivna ordet i tidningsformat då! Både dagstidningarna och veckotidningarna såväl som på olika tidningars hemsidor. Nu läser jag nästan bara böcker. Fast, som du säger, det var väl i någon slags glad webbarndom, innan de kommersiella krafterna fattat galoppen. Och innan alla kom på att gå med hörlurar och lyssna på balla influencers på deras poddar.

Och snart kommer Masters, med hemsidor bestående av blaffiga fyrkanter med bilder av de stora stjärnorna. Klickar man på dem får man veta allt om deras skoskav och kärleksbekymmer. Masters 2005 fick man snyggt strukturerat på hemsidan, om än inte lika tjusiga sidor där det man verkligen ville veta stod överst och störst.

Det enda positiva jag sett från tidningarna är det nyhetsbrev som Svenska Dagbladet nu skickar ut dagligen. De viktigaste nyheterna sammanfattade. Så tyckte jag det mesta funkade förr. Nu är det det nyaste och ballaste som får plats.

Strömsborg

Inläggav Strömsborg » lör 09 feb 2019, 20:24

Jag håller med. Det är väldigt, väldigt mycket visuellt skräp för en artikel bestående av rubrik, underrubrik och nio meningar brödtext.
In the town there's all these chicks, and they want to get laid and we want to lay them. But Stu would have booked us into some hotel about ten miles out of town. We're bored to death looking for some action and Stu's out playing Gleneagles.

Återgå till "Everything but Golf"