Starta eget (Från Idag ...)

Allt mellan himmel och jord. Be nice!
Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » lör 09 mar 2019, 13:26

Stora Norrland skrev:
lör 09 mar 2019, 13:08
Anders skrev:
lör 09 mar 2019, 12:22
Det är då jag läser sånt som jag önskar att jag hade haft mod att starta eget.
Bil kan man ju köpa även om man är vanlig löntagare. Dessutom kan du väl starta ftg i morgon, om du har en bra affärsidé?
Starta företag har ingen gjort, där jag växte upp. Skulle behöva ungefär 25 points till i både IQ och Grit för att ens börja fundera. Och händig är jag inte. Farsan hämtade ut nya leasingbilar vart tredje år som anställd, men det var i en tid då skattemyndigheter var vänligare, och det var säljarens marknad för arbetskraft. Min lowscore är 2990 mil. Snittscoren kanske 10,000? Och då tjänar frugan mer än jag...
Då jag funderar på det känner jag ingen anställd som köpt ny bil. Antar att det är förmånligt att köpa på företaget?
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger
2019-04-21 : Hur ett äpple klarar en vinter i en golf bag med mera

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Re: Idag ...

Inlägg av AlbertS » lör 09 mar 2019, 13:43

Ständigt denna avundsjukan... bilen kostade strax över 300’, knappast en lyxbil.
Karlshamns GK - Boa Olofström GK - 7.9

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » lör 09 mar 2019, 13:53

AlbertS skrev:
lör 09 mar 2019, 13:43
Ständigt denna avundsjukan... bilen kostade strax över 300’, knappast en lyxbil.
Avundsjuka, nej. Jag har i min närhet människor från bakgrund där öppna eget är nåt man kan tänka sig med IQ 100 som av olika skäl mår mycket jävligare än jag. Jag dör inte av att inte äga en ny bil. Bara konstaterar läget. Och önskar att jag haft modet att starta eget. Nästan alla som jag känner som kör eget jobbar väldigt hårt, men får en glädje och en frihet som man som anställd aldrig får. Men det är mitt beslut att inte köra eget, hur skulle jag egentligen kunna vara avundsjuk? Att jag önskar, och vill arbeta för, att det är person och inte bakgrund som borde skapa en människas glädje i vardagen och säkerheten inför framtiden är en annan sak.
Min blog "Andersgolf" - http://andersgolf.blogspot.com - under "kontakt" till höger

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » lör 09 mar 2019, 14:02

Jag får ut mindre lön än en löntagare men jobbar betydligt mer. Jobbar precis just nu faktiskt. Varit ledig 2 dagar sen januari. Men ändå får man höra så fort man investerar i nåt, precis som att en löntagare inte skulle ha råd att köpa/leasa en ny bil. Give me a break.

pstenman

Inlägg av pstenman » lör 09 mar 2019, 14:47

AlbertS skrev:
lör 09 mar 2019, 14:02
Jag får ut mindre lön än en löntagare men jobbar betydligt mer. Jobbar precis just nu faktiskt. Varit ledig 2 dagar sen januari. Men ändå får man höra så fort man investerar i nåt, precis som att en löntagare inte skulle ha råd att köpa/leasa en ny bil. Give me a break.
Man skulle bo i skatteparadiset Svängsta, det ser jag det.
Linköpings GK - 16.6
Inget var bättre förr, inte nu heller.

Egon

Inlägg av Egon » lör 09 mar 2019, 15:03

AlbertS skrev:
Finns många som har den situation du har... valet är ditt och jag vet att du gjort det på dina premisser, så det är din ensak.
Andra horar... och trivs med det.

Ny bil ser jag många som har.. som kanske inte skulle ha det. Det finns ett status-tänk i det och det är väl det som gör att folk väljer att kommentera.

Grattis! vad blev det för bil?

Egon

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » lör 09 mar 2019, 15:06

Egon skrev:
lör 09 mar 2019, 15:03
Egon
+1! Bilen ser du avbildad tidigare i tråden. En miljöbil!

pstenman

Inlägg av pstenman » lör 09 mar 2019, 15:10

Anders skrev:
lör 09 mar 2019, 13:53
AlbertS skrev:
Avundsjuka, nej. Jag har i min närhet människor från bakgrund där öppna eget är nåt man kan tänka sig med IQ 100 som av olika skäl mår mycket jävligare än jag. Jag dör inte av att inte äga en ny bil. Bara konstaterar läget. Och önskar att jag haft modet att starta eget. Nästan alla som jag känner som kör eget jobbar väldigt hårt, men får en glädje och en frihet som man som anställd aldrig får. Men det är mitt beslut att inte köra eget, hur skulle jag egentligen kunna vara avundsjuk? Att jag önskar, och vill arbeta för, att det är person och inte bakgrund som borde skapa en människas glädje i vardagen och säkerheten inför framtiden är en annan sak.
Hmm..
Inget elakt menat med detta, bara nyfikenhet om matematikern bakom skärmen.

Anders, du har 25 IQ för lite för att öppna eget säger du.
Enligt dina mått krävs 100 IQ (normalbegåvning) för att öppna eget.
Vid 70 IQ klassas man som efterbliven.
Du menar att du har 75 i IQ..?
Linköpings GK - 16.6

Stora Norrland

Inlägg av Stora Norrland » lör 09 mar 2019, 16:23

Du önskar du hade modet att starta eget, men du har valt att inte göra det.
Du drar fram diverse pseudoargument, vars relevans känns tveksam, för att motivera att du inte startat eget.
Du är inte avundsjuk, men dina inlägg andas motsatsen.
Det blir lite svårt att ta dina inlägg på allvar, men det kanske inte är meningen att man skall göra det... ;)

Out.

Användarvisningsbild
HH+

Inlägg av HH+ » lör 09 mar 2019, 21:55

Starta eget hänger nog mer på modet än iq’n
If u can't fix it with a hammer, u need a bigger hammer.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » sön 10 mar 2019, 00:05

pstenman skrev:
lör 09 mar 2019, 15:10
Anders skrev:
lör 09 mar 2019, 13:53
AlbertS skrev:
Hmm..
Inget elakt menat med detta, bara nyfikenhet om matematikern bakom skärmen.

Anders, du har 25 IQ för lite för att öppna eget säger du.
Enligt dina mått krävs 100 IQ (normalbegåvning) för att öppna eget.
Vid 70 IQ klassas man som efterbliven.
Du menar att du har 75 i IQ..?
På sätt och vis. Folk betalar mig för att jag skall vara lika mycket på andra sidan av 100, men i mina ögon, med den bakgrund jag har känns det som jag skulle behöva 25 till för att nå upp till nåt slags våga-inte-ha-trygg-lön, att man skulle behöva vara så pass intelligent för att hitta en tjänst som är tillräckligt unik,smart ovh kommersiellt gångbar.. I självfötroende härvidlag känner sig nog både jag och många andra från folkhemsbygget som 75. Men gritten är minst lika stor utmaning.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » sön 10 mar 2019, 00:05

Stora Norrland skrev:
lör 09 mar 2019, 16:23
Du önskar du hade modet att starta eget, men du har valt att inte göra det.
Du drar fram diverse pseudoargument, vars relevans känns tveksam, för att motivera att du inte startat eget.
Du är inte avundsjuk, men dina inlägg andas motsatsen.
Det blir lite svårt att ta dina inlägg på allvar, men det kanske inte är meningen att man skall göra det... ;)

Out.
Jo, faktiskt.

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » sön 10 mar 2019, 00:13

Anders skrev:
sön 10 mar 2019, 00:05
På sätt och vis. Folk betalar mig för att jag skall vara lika mycket på andra sidan av 100, men i mina ögon, med den bakgrund jag har känns det som jag skulle behöva 25 till för att nå upp till nåt slags våga-inte-ha-trygg-lön, att man skulle behöva vara så pass intelligent för att hitta en tjänst som är tillräckligt unik,smart ovh kommersiellt gångbar.. I självfötroende härvidlag känner sig nog både jag och många andra från folkhemsbygget som 75. Men gritten är minst lika stor utmaning.
Man måste ju vara säker på sin produkt. Jag lånade 105,000 för att starta mitt bolag med en check utöver det på 200,000 till som faktiskt utnyttjades till max någon enstaka gång (hade t.ex kakelbeställningar för över 100', där man beställer direkt innan jobb, får 10 dar på sig att betala men kunden alltid har 30... det är 20 dagar att ligga ute med hiskeliga massa pengar). Det tar år av arbete att tjäna in igen. Startade helt utan bidrag och bara körde på. Ångrar inget, men att säga att det är lätt att bara köpa bilar på firman och så vidare är kanske inte hela sanningen. Däremot är det såklart ekonomiskt fördelaktigt att göra det när man väl har råd, annars hade man väl inte gjort det? Men i Sverige är det fult att vara bra på sitt jobb (man skall tryckas ner av andra då för petitesser) och man får absolut inte tjäna pengar på det - åtminstonde inte berätta det för någon. Min medellön netto efter sociala och skatt var 2017 18200 spänn. Kollade upp det innan. En städare får väl ut 15-15k5 ungefär. Men jag har aldrig mätt framgång med pengar. Jag spelade exempelvis ca 125 rundor golf samma år.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » sön 10 mar 2019, 00:22

AlbertS skrev:
Jag förstår att det är svårsmält, men det är seriöst inget annat än vad jag säger. Jag vet hur mycket egna företagare jobbar, och begreppet grit är något jag verkligen söker. Låter knäppt, men jag skulle vilja känna lite av det sug som man hade typ då man som helt sönderkvaddad grabb började på högskola, pluggade stenhårt och trots att man trodde det var omöjligt klarade sina tentor. Att man hittade en position i vardagen där man kände sånt driv. Svårt då man gör saker som någon säger åt en att göra. Jobba för sig själv. Men att våga inte ha den fasta lönen...känns bara som om man skulle behöva vara så mycket bättre än vad man är på många sätt.

Ny bil eller bättre begagnad spelar egentligen mindre roll - men jag kan inte förneka att det skulle vara fantastiskt att få känna nybilskänslan, och ha precis de finesser man önskar.

Det enda jag kan känna typ avundsjuka på är att man inte växte upp i en kommunitet där det fanns på kartan att ett liv utanför grottekvarnen var möjligt. Nu finns det ju ändå folk, kanske du, från liknande bakgrund som ändå tar steget, och där är jag bara full av beundran, typ.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » sön 10 mar 2019, 00:42

HH+ skrev:
lör 09 mar 2019, 21:55
Starta eget hänger nog mer på modet än iq’n
Det är ungefär det jag menar.

Stora Norrland

Inlägg av Stora Norrland » sön 10 mar 2019, 17:19

Anders skrev:
sön 10 mar 2019, 00:22
Anders wrote:
...jag skulle vilja känna lite av det sug som man hade typ då man som helt sönderkvaddad grabb började på högskola, pluggade stenhårt och trots att man trodde det var omöjligt klarade sina tentor. Att man hittade en position i vardagen där man kände sånt driv...
Snacka om vilja är ju enkelt. Det är "leverera" som räknas.
Jag är en skaplig bit över 50, har arbetat sedan jag var drygt 20, är arbetstagare och har aldrig haft egen låda. Jag har fortfarande ett starkt driv, ett sug att kunna mer och en stor vilja att lära och utvecklas. Kanske till och med mer nu än när jag var yngre. Det är det som gör att jag efter mer än 30 år i branschen fortfarande tycker det är kul att gå till jobbet de flesta dagar.

Driv och vilja blir inte bättre av att ha egen låda. Däremot går de egna lådan omgående i konken om man inte driver och vill.

Om du har haft drivet, men inte har kvar det. Fråga dig själv varför. Finn svaret. Åtgärda. Klart.

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » sön 10 mar 2019, 18:17

Stora Norrland skrev:
sön 10 mar 2019, 17:19
Driv och vilja blir inte bättre av att ha egen låda. Däremot går de egna lådan omgående i konken om man inte driver och vill.
Går utmärkt att såsa med ”egen låda” under förutsättning att man accepterar kass lön. Väl värt det för att bestämma över sin egen tid och ha mycket tid för det man hellre vill göra än att arbeta. Hade aldrig klarat en anställning efter att ha vant mig vid halvtidsjobb och heltidsgolf.
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

Användarvisningsbild
AlbertS
Kontakt:

Inlägg av AlbertS » sön 10 mar 2019, 18:28

Puttaren skrev:
sön 10 mar 2019, 18:17
Stora Norrland skrev:
Går utmärkt att såsa med ”egen låda” under förutsättning att man accepterar kass lön. Väl värt det för att bestämma över sin egen tid och ha mycket tid för det man hellre vill göra än att arbeta. Hade aldrig klarat en anställning efter att ha vant mig vid halvtidsjobb och heltidsgolf.
+1. Miljonär hade jag inte blivit ändå.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » sön 10 mar 2019, 18:52

Stora Norrland skrev:
Anders skrev:
sön 10 mar 2019, 00:22
Anders wrote:
...jag skulle vilja känna lite av det sug som man hade typ då man som helt sönderkvaddad grabb började på högskola, pluggade stenhårt och trots att man trodde det var omöjligt klarade sina tentor. Att man hittade en position i vardagen där man kände sånt driv...
Snacka om vilja är ju enkelt. Det är "leverera" som räknas.
Jag är en skaplig bit över 50, har arbetat sedan jag var drygt 20, är arbetstagare och har aldrig haft egen låda. Jag har fortfarande ett starkt driv, ett sug att kunna mer och en stor vilja att lära och utvecklas. Kanske till och med mer nu än när jag var yngre. Det är det som gör att jag efter mer än 30 år i branschen fortfarande tycker det är kul att gå till jobbet de flesta dagar.

Om du har haft drivet, men inte har kvar det. Fråga dig själv varför. Finn svaret. Åtgärda. Klart.
Jo, tjena, måste jag säga. Har ungefär samma story som du, fram till det starka drivet. Jag är ”duktig”, har jobbat hårt, har periodvis fått hög lön och har haft ledande positioner, inkusive nu, även om lönen inte är så hög som under guldåren. Branscherna jag varit i och de poster jag fått har kastat mig fram och tillbaka mellan arbetsuppgifter under neddragningar, konkurrens från robotar och kineser. Ägare och chefer säger åt mig att släcka bränder och jag släcker bränder. Folk skriker åt mig och höjer mig till skyarna om vartannat. Så inget driv på det sättet, nej. sug att kunna mer, ja, men det i sånt som jag alltid gillat och som ingen betalar pengar för. Men det är i och för sig det drivet ger mig som ger mig min brandsläckningsförmåga och mjölk på bordet åt barnen.

Så drivet finns, men tyvärr inte till något av de hantverk som efterfrågas. Utan jag jobbar bara på. På 90-talet fanns det perioder som jag kände go inför att åka till jobbet. Men företagen betalar mig inte för att känna go. Kul att åka till jobbet är det så gott som aldrig.
Sanningen är väl den att jag kom helt fel in i starten men är bra på sånt jag tycker är rätt tråkigt men som efterfrågas, så det har funkat hjälpligt i alla fall. Kanske en och annan av er känner igen er, i tysthet. Har hört väldigt höga chefer ge ungefär den storyn.

Stora Norrland

Inlägg av Stora Norrland » sön 10 mar 2019, 21:16

Som sagt: "Finn svaret. Åtgärda. Klart."
Du har själv gett svaret. Om det inte på något sätt går att åtgärda i praktiken (pengar in alltså) så får du ju stå ut där du är.

Stora Norrland

Inlägg av Stora Norrland » sön 10 mar 2019, 21:19

Puttaren skrev:
Såsade du i början också? Eller när du först skaffade kunder inom ramen för ngn anställning, och sedan startade eget? Isf har du hittat arbetets nirvana. ;)

Puttaren
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Puttaren » sön 10 mar 2019, 21:59

Stora Norrland skrev:
sön 10 mar 2019, 21:19
Puttaren skrev:
Såsade du i början också? Eller när du först skaffade kunder inom ramen för ngn anställning, och sedan startade eget? Isf har du hittat arbetets nirvana. ;)
Alltid såsat. Hade tur och kunde erbjuda en tjänst som efterfrågas utan att jag måste binda mig på långa kontrakt eller vissa tider.
A man should never be ashamed to own that he has been in the wrong, which is but saying in other words that he is wiser today than he was yesterday.

Läs allt om prylar på http://golf.kittad.se

Användarvisningsbild
Besserwizzer
Kontakt:

Inlägg av Besserwizzer » mån 11 mar 2019, 10:54

Jag har en ide. Problemet för mig är att jag är för noggrann (enligt de flesta jag presenterer iden för)

Jag har dragit ihop ett gäng som sitter lite runt om på globen.

1 app kille i tyskland. Har låst rev 1.0
1 PM i kina. Sourcar material (det lilla vi behöver därifrån)
1 linuxkille i Florida. Kämpar på men här är vi inte beroende för steg 1 utan han kommer in i steg 2.
1 CNN kille i tyskland. Samma här steg 2-3
1 PCB utvecklare i ryssland. Samma här steg 2-3
1 meck ingenjör i Svedala. Kör design och tillverkning av chassi och annat.
Plus mig som står för produktion, QA och ideer plus lite "marknadsföring" och deg indrivare.

Vi kör just nu "pro bono" dvs allt sker på fritiden och mån av tid tills vi har en prototyp ver 1.0 och the real deal skall startas - då splittar vi upp ägarbiten.
Marknaden är enorm och riktiga "konkurenter" saknas. De få som finns har en dålig ide med 0 kvalitet, tanke och "känsla". Lågt räknat ligger marknaden mellan 80 - 100 miljoner potentiella köpare.
Produkten skulle mycket väl kunna användas inom golf också och då får vi några miljoner köpstarka gubbar till.

Utvecklings stegen är i 3 steg där 1 i princip är klart. Steg 2 och 3 jobbas det på men är inget krav för lansering av produkten utan det är add ons som skall lanseras när alla piggy backs har kommit ikapp.

Planerar fund raising i slutet av sommaren tidig höst. Har redan en rel. tung investerare i US. Just nu ligger COGS på 210 USD med en tänkt MSRP på 400 USD.
Salesmodellen är inte direkt till kund utan bara till återförsäljare (som får prissätta hur de vill).

Personligen vill jag bara sälja iden framöver till något större företag.
På grund av stasi och skitnödighet.
- Går det att missförstå att jorden är rund - nej.
- Xxxxxxsyndromet - Går det att missförstå att jorden är rund - ja.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inlägg av Anders » ons 13 mar 2019, 00:10

Stora Norrland skrev:
sön 10 mar 2019, 21:16
Du har själv gett svaret. Om det inte på något sätt går att åtgärda i praktiken (pengar in alltså) så får du ju stå ut där du är.
Den här känns nästan viktig! Vilket svar har jag gett på vilken fråga?

pstenman

Inlägg av pstenman » ons 13 mar 2019, 00:14

Anders skrev:
ons 13 mar 2019, 00:10
Stora Norrland skrev:
sön 10 mar 2019, 21:16
Den här känns nästan viktig! Vilket svar har jag gett på vilken fråga?
Du ska finna svaret på varför du är en feg lat rackare som inte tar tag i saker, så kan du öppna eget sen.

Då det är ditt problem enligt ovan. :)
Linköpings GK - 16.6

Skriv svar